Regeling vervallen per 19-05-2022

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Heeze-Leende houdende regels omtrent de gemeenteraad Verordening op het presidium van de raad van Heeze-Leende 2018

Geldend van 10-03-2018 t/m 18-05-2022

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Heeze-Leende houdende regels omtrent de gemeenteraad Verordening op het presidium van de raad van Heeze-Leende 2018

De raad van de gemeente Heeze-Leende;

gezien het voorstel van het presidium d.d. 5 februari 2018; nr. 18.12;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende regeling:

Verordening op het presidium van de raad van Heeze-Leende 2018

Verordening op het presidium van de raad van Heeze-Leende 2018

Artikel 1 Samenstelling:

  • 1. Het presidium bestaat uit de voorzitter van de raad, de vicevoorzitter van de raad en de fractievoorzitters. De griffier en de secretaris zijn als adviseur lid van het presidium. De plaatsvervangend griffier is secretaris van het presidium.

  • 2. De voorzitter van de raad is voorzitter van het presidium.

  • 3. De vicevoorzitter is plaatsvervangend voorzitter van het presidium.

  • 4. Elke fractievoorzitter wijst een lid van zijn/haar fractie aan dat hem tijdens zijn afwezigheid vervangt in het presidium.

  • 5. Elke fractievoorzitter heeft één stem in het presidium. Bij het staken van de stemmen beslist de voorzitter.

  • 6. De griffier, de secretaris en plaatsvervangend griffier hebben geen stemrecht.

  • 7. De raadsleden die zitting hebben in het presidium, treden af zodra de zittingsperiode van de raad verstreken is of zodra zij ophouden lid te zijn van de gemeenteraad.

Artikel 2 Vergaderingen presidium

  • 1. Het presidium vergadert in de regel eenmaal per maand.

  • 2. De voorzitter bepaalt in overleg met de leden van presidium een vaste dag, uur en plaats van de vergadering van het presidium.

  • 3. De vergaderingen van het presidium worden voorbereid door de voorzitter en de griffier.

  • 4. De agenda voor de vergadering wordt uiterlijk de dag voor de vergadering aan de leden van het presidium verstuurd.

  • 5. Van de vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt.

  • 6. De besluitenlijst wordt ter informatie aan de leden van de raad en de leden van het college toegezonden.

  • 7. De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar.

Artikel 3 Taken presidium

  • 1. Het presidium heeft de volgende taken:

    • a.

      Vaststellen van het jaarlijkse vergaderschema van de raad, de raadsinformatiebijeenkomsten en van de rondetafelgesprekken en van wijzigingen daarop;

    • b.

      Het doen van voorstellen over de vergadersystematiek van de raad;

    • c.

      Vaststellen voorlopige agenda’s van de raadsvergaderingen, de raadsinformatiebijeenkomsten en rondetafelgesprekken;

    • d.

      Bepalen welke burgers en belanghebbenden voor de rondetafelgesprekken worden uitgenodigd;

    • e.

      Vaststellen procedure behandeling kadernota, begroting, bestuursrapportage, jaarrekening en jaarverslag;

    • f.

      Het voeren van overleg met de voorzitter van de raad over de verdeling van zitplaatsen van de voorzitter, de leden van de raad, het college en de griffier bij raadsvergaderingen;

    • g.

      Bepalen of voor een bijzondere vergadering of bijeenkomst fractievertegenwoordigers worden uitgenodigd;

    • h.

      Evalueren van de vergaderingen van de raad en de rondetafelgesprekken in technische zin;

    • i.

      Doen van aanbevelingen aan de raad inzake de organisatie van de werkzaamheden van de raad en de rondetafelgesprekken, de rekenkamercommissie en de accountant en ten aanzien van verder voorkomende huishoudelijke zaken van de raad waarbij geen sprake is van politieke gevoeligheid;

    • j.

      Het instellen en samenstellen van werkgroepen in opdracht van de raad;

    • k.

      Andere taken die hem door de raad worden opgedragen binnen het raam van zijn bevoegdheden.

Artikel 4: Vergaderingen fractievoorzittersoverleg

  • 1. Fractievoorzittersoverleg: het overleg als bedoeld in artikel 4 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad. Het bespreken van vertrouwelijke zaken vindt plaats in het fractievoorzittersoverleg.

  • 2. De fractievoorzitters, burgemeester, griffier, plv griffier en secretaris nemen deel aan het fractievoorzittersoverleg.

  • 3. Elke fractievoorzitter wijst een raadslid van zijn fractie aan, dat hem bij afwezigheid in het fractievoorzittersoverleg kan vervangen. Indien in een fractie geen andere raadsleden zitten, dan wijst de fractievoorzitter een fractievertegenwoordiger aan als plaatsvervanger.

  • 4. De voorzitter van de gemeenteraad bepaalt in overleg met de fractievoorzitters een dag, uur en plaats voor de vergadering van het fractievoorzittersoverleg.

  • 5. De voorzitter van de raad is belast met het voorzitterschap van het fractievoorzittersoverleg. Bij ontstentenis van de voorzitter van de raad neemt één van de fractievoorzitters het voorzitterschap over.

  • 6. De vergaderingen van het fractievoorzittersoverleg worden voorbereid door de voorzitter en de griffier.

  • 7. Van de vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt voor de fractievoorzitters.

  • 8. De vergaderingen van het fractievoorzittersoverleg zijn niet openbaar.

Artikel 5 Verantwoording

Het presidium is voor zijn handelingen en zijn beleid verantwoording schuldig aan de raad en geeft hem alle verlangde inlichtingen.

Artikel 6 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de voorzitter van het presidium.

Artikel 7 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening op het presidium van de raad van Heeze-Leende 2018’.

  • 2. Deze verordening treedt in werking een dag na de vaststelling daarvan.

  • 3. Op dat moment vervalt de verordening op het presidium van de raad van Heeze-Leende 2014”.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering

van de raad voornoemd, d.d. 5 maart 2018

, de voorzitter

, de griffier