Klachtenregeling gemeente Heeze-Leende

Geldend van 26-06-2010 t/m heden

Intitulé

Klachtenregeling gemeente Heeze-Leende

Hoofdstuk 1 Begrips- en algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen.

  • b.

    bestuursorgaan: 1. de gemeenteraad; 2. (een lid van ) het college van burgemeester en wethouders; 3. de burgemeester.

  • c.

    gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door een bestuursorgaan of een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan.

Artikel 2.2 Algemene bepalingen

  • 1 Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan.

  • 2 Een gedraging van de personen, bedoeld in artikel 1.1. onder c, wordt toegerekend aan het daarvoor verantwoordelijke bestuursorgaan.

  • 3 Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten.

  • 4 Mondelinge klachten worden in principe mondeling afgedaan. Wordt de klacht niet tot tevredenheid van klager afgedaan, dan wordt klager op de mogelijkheid gewezen van schriftelijke klachtbehandeling.

  • 5 Zodra naar tevredenheid van de klager aan zijn klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot verdere behandeling van de klacht. Bij een schriftelijke klacht wordt dit schriftelijk aan klager en degene over wie werd geklaagd, bevestigd.

Hoofdstuk 2 Behandeling schriftelijke klachten

Artikel 2.1 Indiening

  • 1 Een klacht kan schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders.

  • 2 De klacht dient bij voorkeur zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één jaar nadat de gedraging heeft plaatsgevonden, te worden ingediend.

  • 3 Indien een schriftelijke klacht betrekking heeft op een gedraging jegens de klager en voldoet aan de vereisten van het vierde lid, zijn de artikelen 2.1 tot en met 2.7 van toepassing.

  • 4 Een klaagschrift is ondertekend en bevat ten minste:

    • a.

      de naam en het adres van de klager;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      zo duidelijk mogelijk een omschrijving van de gedraging (datum, tijdstip) waartegen de klacht zich richt, mededeling wie zich aldus heeft gedragen, jegens wie de gedraging heeft plaatsgevonden en de reden waarom klager meent bezwaar te moeten maken tegen de gedraging.

  • 5 Indien het klaagschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van het klaagschrift noodzakelijk is, dient de indiener zorg te dragen voor een vertaling.

Artikel 2.2 Registratie

  • 1 Elke ingediende klacht over een gedraging van een persoon wordt geregistreerd en voorgelegd aan de gemeentesecretaris die de klacht ingevolge artikel 2.4 behandelt.

  • 2 Elke ingediende klacht over een gedraging van de gemeentesecretaris wordt geregistreerd en voorgelegd aan de burgemeester die de klacht op grond van artikel 2.4 behandelt.

  • 3 Een mondeling ingediende klacht wordt op schrift gesteld, indien klager daar nadrukkelijk om verzoekt en ter tekening aan de klager voorgelegd ter bevestiging van de juiste notering van de klacht.

Artikel 2.3 Ontvangstbevestiging

  • 1 De ontvangst van een klacht wordt schriftelijk aan de klager bevestigd.

  • 2 In de bevestiging wordt medegedeeld bij wie nadere inlichtingen kunnen worden ingewonnen.

  • 3 Degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, krijgt de klacht, de daarmee meegezonden stukken en de ontvangstbevestiging in afschrift toegezonden.

Artikel 2.4 Gemeentesecretaris

  • 1 Een klacht wordt in eerste aanleg behandeld door de gemeentesecretaris.

  • 2 De gemeentesecretaris mag niet bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft, betrokken zijn geweest.

  • 3 Wanneer de klacht betrekking heeft op een gedraging van de gemeentesecretaris, wordt de klacht in eerste aanleg aan de burgemeester voorgelegd. Artikel 2.6, eerste lid en 2.7, eerste lid zijn hierbij van overeenkomstige toepassing.

Artikel 2.5 Klachtbehandeling niet verplicht

  • 1 Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien:

    • a.

      niet is voldaan aan de vereisten in artikel 2.1 en de klager de voor behandeling vereiste gegevens niet binnen veertien dagen verstrekt nadat klager op deze tekortkoming is gewezen;

    • b.

      deze een gedraging betreft die reeds eerder met inachtneming van deze verordening is behandeld;

    • c.

      het belang van de klager of het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is;

    • d.

      de klager bezwaar had kunnen maken tegen de gedraging;

    • e.

      de klager beroep had kunnen instellen tegen de gedraging;

    • f.

      de gedraging door het instellen van een procedure aan een andere rechterlijke instantie onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest;

    • g.

      de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van de justitie of een vervolging gaande is, dan wel zo lang terzake van de gedraging een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.

  • 2 Van het niet in behandeling nemen van een klacht wordt klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht schriftelijk in kennis gesteld, onder vermelding van de redenen daarvan.

Artikel 2.6 Onderzoek en horen

  • 1 De gemeentesecretaris stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft in de gelegenheid om te worden gehoord en op elkaars standpunt te reageren.

  • 2 Van deze procedure van hoor en wederhoor kan worden afgezien indien de klager heeft verklaard daaraan geen behoefte te hebben.

  • 3 Van de procedure van hoor en wederhoor wordt een verslag gemaakt.

Artikel 2.7 Afdoening

  • 1 De gemeentesecretaris maakt een rapport van bevindingen op voor het bestuursorgaan. Het rapport bevat een verslag van het horen.

  • 2 Het bestuursorgaan stelt de klager en degene tegen wie de klacht is gericht binnen zes weken na ontvangst van het klaagschrift schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, de beslissing van de klacht alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.

  • 3 Het bestuursorgaan deelt hierbij schriftelijk mede dat klager, indien deze niet tevreden is over de uitkomst van de klachtbehandeling, zijn klacht kan voorleggen aan de regionale klachtencommissie.

  • 4 Indien de klacht niet binnen een termijn van zes weken kan worden afgedaan, kan de afdoening voor ten hoogste vier weken worden verdaagd. Van de verdaging wordt schriftelijk onder vermelding van de reden mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

Hoofdstuk 3 Rapportage

Artikel 3 Jaaroverzicht

  • 1 De burgemeester publiceert jaarlijks in het burgerjaarverslag het aantal klachten, de aard van de klachten en de wijze van afdoening.

  • 2 Het verslag wordt, zo nodig voorzien van beleidsmatige aanbevelingen, voorgelegd aan de commissie Control.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 4.1 Onvoorzien

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 4.2 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekend¬gemaakt.

Artikel 4.3 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Klachtenregeling gemeente Heeze-Leende”.

Ondertekening

De raad van de gemeente Heeze-Leende,
 
De griffier,                     de burgemeester,
 
Burgemeester en wethouders van de gemeente Heeze-Leende,
 
De secretaris,               de burgemeester,
 
De burgemeester van de gemeente Heeze-Leende,
 
De burgemeester,