Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

Geldend van 27-05-2010 t/m heden

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze Verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: de Wet werk en bijstand en tevens de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz);

  • b.

    De gemeente: de gemeenten Heeze-Leende, Valkenswaard en Waalre;

  • c.

    Het college: de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Heeze-Leende, Valkenswaard en Waalre;

  • d.

    Belanghebbenden: personen die een uitkering van de gemeente ontvangen, en personen die behoren tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid onder a van de wet;

  • e.

    Maatschappelijke organisaties: instellingen die direct of indirect deel uitmaken van het dagelijkse leven van de bij de cliëntenparticipatie betrokken personen;

  • f.

    Cliëntenraad: een uit vertegenwoordigers van klanten bestaand gremium met taken en bevoegdheden zoals in deze Verordening omschreven.

Artikel 2 Instellen en in stand houden cliëntenraad, taak en doelstelling

  • 1 Het college bevordert het instellen en in stand houden van de cliëntenraad.

  • 2 Met de instelling van de cliëntenraad en het overleg wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van dienstverlening bij de uitvoering van de wet.

  • 3 De cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college en de gemeenteraad over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering en de controle van het gemeentelijke beleid ten aanzien van klanten betreffen.

  • 4 De cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele klanten betrekking hebben.

Artikel 3 Samenstelling van de cliëntenraad, de voorzitter en secretaris

  • 1 De cliëntenraad bestaat uit belanghebbenden en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties.

  • 2 De cliëntenraad bestaat uit minimaal 6 en maximaal 9 personen. (exclusief voorzitter en secretaris).

  • 3 Het college streeft naar een verdeling tussen het aantal belanghebbenden (2/3) en het aantal vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties (1/3) in de cliëntenraad.

  • 4 Het college streeft naar een evenredige verdeling van het aantal leden van de cliëntenraad tussen de drie betrokken gemeenten.

  • 5 De vergaderingen worden voorgezeten door een onafhankelijke voorzitter, die geen lid is van de cliëntenraad. De voorzitter heeft een adviserende stem.

  • 6 De voorzitter wordt voor de periode van twee jaar op persoonlijke titel benoemd door het college. De voorzitter kan tweemaal worden herbenoemd. Bij herbenoeming of voordracht van een nieuwe voorzitter is een advies van de cliëntenraad verplicht.

  • 7 De cliëntenraad wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris die door het college wordt aangewezen.

  • 8 De ambtelijk secretaris draagt in ieder geval zorg voor:

    • a.

      uitnodiging voor de vergadering;

    • b.

      vaststelling van de agenda overeenkomstig de aangedragen voorstellen;

    • c.

      verzending van de agenda;

    • d.

      informatievoorziening ten behoeve van de leden en de voorzitter van de cliëntenraad;

    • e.

      reservering van de vergaderruimte, indien de vergadering in het gemeentehuis plaatsvindt;

    • f.

      verricht tevens taken als penningmeester;

    • g.

      vervangt de voorzitter bij afwezigheid.

Artikel 4 Benoeming van de leden

  • 1 Het college benoemt de leden van de cliëntenraad.

  • 2 De zittingsduur van de leden is twee jaar.

  • 3 De leden zijn maximaal twee keer herbenoembaar.

  • 4 Nieuwe leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college op voordracht van de cliëntenraad.

  • 5 De cliëntenraad is verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe leden.

  • 6 Bij ernstig disfunctioneren van een van de leden, kan de cliëntenraad het vertrouwen opzeggen. De voorzitter onderzoekt in overleg met de partijen het geschil, zoekt naar een acceptabele oplossing en/ of verzoekt aan het college om de benoeming van het betreffende lid in te trekken.

Artikel 5 Beëindiging van het lidmaatschap

  • 1 Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt indien het lid geen belanghebbende of vertegenwoordiger van maatschappelijke organisaties meer is.

  • 2 Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt indien het lid aftreedt.

  • 3 Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt indien de zittingsduur als bedoeld in artikel 4, tweede lid is verlopen.

  • 4 In de gevallen, bedoeld in het eerste en tweede lid, blijft het lid de functie vervullen totdat in de vacature is voorzien, met een maximale termijn van zes maanden.

Artikel 6 Periodiciteit van de vergaderingen

  • 1 De reguliere vergaderingen van de cliëntenraad vinden éénmaal per kwartaal plaats.

  • 2 Op verzoek van een meerderheid van de leden van de cliëntenraad, de voorzitter of de secretaris, kan er tussentijds een vergadering plaatsvinden.

  • 3 Een vergadering als bedoeld in het eerste lid wordt minimaal 4 weken voor het plaatsvinden van de vergadering bekendgemaakt.

  • 4 Een vergadering als bedoeld in het tweede lid wordt minimaal 2 weken voor het plaatsvinden van de vergadering bekendgemaakt.

Artikel 7 Faciliteiten

  • 1 Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks in de begroting een budget opgenomen.

  • 2 Ten laste hiervan, kunnen ter beoordeling van het college, ondermeer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering en organisatiekosten.

  • 3 De leden van de cliëntenraad en de voorzitter ontvangen voor het bijwonen van de vergaderingen van de cliëntenraad evenals de overlegvergadering met de wethouder een vrijwilligersvergoeding van 45,00 euro per vergadering. De vrijwilligersvergoeding heeft geen invloed op de uitkering (artikel 31 lid 2 sub k van de wet).

  • 4 De gemeente stelt vergaderruimte en kopieerfaciliteiten beschikbaar.

Artikel 8 Agendering

  • 1 De leden van de cliëntenraad, evenals namens of door de bevoegde wethouder en leidinggevende van het team Werk en Inkomen, kunnen tot twee weken voor de termijnen als bedoeld in artikel 6, derde en vierde lid, onderwerpen op de agenda voor de vergadering plaatsen.

  • 2 Indiening geschiedt schriftelijk bij de ambtelijke secretaris van de cliëntenraad.

Artikel 9 Adviezen cliëntenraad

  • 1 De adviezen van de cliëntenraad aan het college en/ of de gemeenteraad worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van het cliëntenplatform.

  • 2 Op verzoek kan het minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen.

  • 3 De cliëntenraad kan het college en/of de gemeenteraad adviseren met betrekking tot de uitvoering van de wet, voorgenomen beleid en wijzigingen van bestaand beleid.

Artikel 10 Slotbepaling

In alle gevallen waarin deze Verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 11 Inwerkingtreding

De Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand treedt in werking met ingang van 1 januari 2007. De voorgaande Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand van de gemeenten Heeze-Leende, Valkenswaard en Waalre, vastgesteld door de gemeenteraden, vervalt eerst nadat de “nieuwe” cliëntenraad is benoemd.

Artikel 12 Citeertitel

Deze Verordening kan worden aangehaald als “Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand”.