Regeling vervallen per 01-05-2018

Organisatieverordening gemeente Hellendoorn 2012

Geldend van 05-01-2013 t/m 30-04-2018

Intitulé

Organisatieverordening gemeente Hellendoorn 2012

Burgemeester en wethouders van Hellendoorn;

Gelet op artikel 160 van de gemeentewet;

B e s l u i t e n:

  • I.

    in te trekken de "Organisatieverordening gemeente Hellendoorn" zoals vastgesteld door het college d.d. 9 september 2008, nr. 08INT01118;

  • II.

    vast te stellen de volgende verordening omtrent de structuur van de ambtelijke organisatie

    Organisatieverordening gemeente Hellendoorn 2012

Artikel 1 Indeling in organisatorische eenheden

  • 1. De ambtelijke organisatie van de gemeente Hellendoorn is ingedeeld in organisatorische eenheden. Deze organisatorische eenheden worden aangeduid met de algemene benaming van "cluster" en "team".

  • 2. De organisatorische eenheden staan onder leiding van respectievelijk een clustermanager en een hoofd van het team.

  • 3. Aan het hoofd van de ambtelijke organisatie staat de algemeen directeur. Deze wordt bijgestaan door een directieteam.

  • 4. Het directieteam bestaat uit de algemeen directeur (voorzitter) en de clustermanagers.

  • 5. Het college van burgemeester en wethouders stelt de organisatorische hoofdstructuur vast.

  • 6. De algemeen directeur stelt, na advies van het directieteam, het aantal en de taken van de teams, alsmede de naamgeving daarvan en de benodigde hulpstructuren vast.

  • 7. De hulpstructuren kunnen zijn een opzichter en/of een senior.

  • 8. De algemeen directeur besluit, na advies van het directieteam, tot het instellen van tijdelijke organisatorische verbanden tussen organisatorische eenheden, ter voorbereiding en/of uitvoering van beleid dat meerdere organisatorische eenheden aangaat. Het beheer van zo'n verband wordt opgedragen aan een projectleider.

Artikel 2 Hoofdstructuur

Als organisatorische hoofdstructuur bedoeld in artikel 1, vijfde lid, worden ingesteld:

  • a.

    de cluster Grondgebied;

  • b.

    de cluster Samenleving;

  • c.

    de cluster Bedrijfsvoering.

Artikel 3 Functioneren van de organisatie

  • 1. De algemeen directeur is ambtelijk eindverantwoordelijk voor het functioneren van de organisatie ten opzichte van het college van burgemeester en wethouders.

  • 2. Het college van burgemeester en wethouders stelt nadere regels vast voor taken en werkwijze van het directieteam.

  • 3. De algemeen directeur stelt, na advies van het directieteam, nadere regels vast voor de taken en de werkwijze van hoofden van de teams en projectleiders als bedoeld in artikel 1, achtste lid.

  • 4. De hoofden van de teams stellen nadere regels vast voor verdeling van de taken en de werkwijze binnen hun team.

Artikel 4 Verantwoordelijkheden algemeen directeur

Met inachtneming van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders heeft de algemeen directeur de verantwoordelijkheid voor:

  • a.

    het algemeen beheer van de ambtelijke organisatie;

  • b.

    het ontwikkelen en realiseren van het beleid, de producten en diensten met de inzet van de daartoe benodigde middelen, zoals die in een contract met het college van burgemeester en wethouders zijn vastgelegd;

  • c.

    de kwaliteit (tijdigheid en compleetheid) en de integratie van de ambtelijke adviezen en voorstellen;

  • d.

    de juiste uitvoering van besluiten van de gemeenteraad, de bestuurscommissie(s), het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester;

  • e.

    de doelmatigheid en doeltreffendheid in het functioneren van de organisatie;

  • f.

    het signaleren van alle ontwikkelingen in het bestuur en beleid, die een bestuurlijke interventie vragen en het tot stand komen en actueel houden van een strategische visie;

  • g.

    het ontwikkelen en vormgeven alsmede het correct uitvoeren van het middelenbeleid en de inzet van ter beschikking gestelde middelen;

  • h.

    het periodiek aanleveren van directierapportages;

  • i.

    het tijdig en compleet doen aanleveren van de benodigde gegevens voor het opstellen van bestuursrapportages (Buraps), de begroting en de jaarrekening;

  • j.

    het voeren van waarderingsgesprekken met de clustermanagers en overige rechtstreeks door hem aangestuurde personen;

  • k.

    een nadere uitwerking van mandatering.

Artikel 5 Verantwoordelijkheden directieteam

Met inachtneming van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de algemeen directeur heeft het directieteam de verantwoordelijkheid voor:

  • a.

    de ontwikkeling van een strategische visie op hoofdlijnen;

  • b.

    de beleidscoördinatie en beleidsintegratie bij clusteroverstijgende aangelegenheden;

  • c.

    de ontwikkeling en vormgeving van het middelenbeleid (personeel, informatievoorziening, juridische zaken, organisatie, financiën, automatisering, communicatie, en huisvesting);

  • d.

    een voldoende planning van activiteiten, uitvoering daarvan en control met inachtneming van het ter zake vastgestelde beleid.

Artikel 6 Verantwoordelijkheden clustermanagers

Met inachtneming van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de algemeen directeur en het directieteam heeft de clustermanager de verantwoordelijkheid voor:

  • a.

    het algemeen beheer van zijn cluster;

  • b.

    het ontwikkelen en realiseren van het beleid, de producten en diensten met de inzet van de daartoe benodigde middelen, zoals die in het clusterplan zijn vastgelegd;

  • c.

    de kwaliteit (tijdigheid en compleetheid) en de integraliteit van de ambtelijke adviezen en voorstellen;

  • d.

    de juiste uitvoering van besluiten van de gemeenteraad, de bestuurscommissie(s), het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester;

  • e.

    de doelmatigheid en doeltreffendheid in het functioneren van de cluster;

  • f.

    het tijdig en compleet aanleveren van de benodigde gegevens voor het opstellen van de begroting, Buraps en de jaarrekening;

  • g.

    het voeren van waarderingsgesprekken met de tot zijn cluster behorende hoofden van de teams;

  • h.

    het voeren van periodiek overleg met de hoofden van de teams onder zijn voorzitterschap.

Artikel 7 Verantwoording en rapportage

  • 1. De algemeen directeur legt periodiek verantwoording af aan het college van burgemeester en wethouders door het uitbrengen van rapportages.

  • 2. De clustermanagers leggen periodiek verantwoording af aan de algemeen directeur door het uitbrengen van rapportages.

  • 3. Het hoofd van een team en de projectleiders als bedoeld in artikel 1, achtste lid, leggen periodiek verantwoording af aan de clustermanager.

  • 4. Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels stellen omtrent de inrichting van deze rapportages.

Artikel 8 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Organisatieverordening gemeente Hellendoorn 2012.

  • III.

    Het bepaalde in I en II treedt in werking op de dag volgende op die van haar bekendmaking met dien verstande dat deze besluiten terugwerken tot 1 januari 2012.

Ondertekening

Burgemeester en Wethouders van Hellendoorn,
de loco-secretaris, de burgemeester,