Regeling vervallen per 01-10-2011

Sportsubsidieverordening

Geldend van 16-07-2008 t/m 30-09-2011

Intitulé

Sportsubsidieverordening

De raad van de gemeente Hellendoorn;

Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 22 april 2008;

b e s l u i t:

I. in te trekken de

Verordening houdende regels voor het verlenen van subsidies uit de gemeentekas in de kosten van sportbeoefening (besluit van de bestuurscommissie voor de lichamelijke opvoeding en de sport van 24 december 1997, nr. 98.249, goedgekeurd door de raad op 27 januari 1998)

II. vast te stellen de

Sportsubsidieverordening

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

sport: de activiteiten in amateurverband die zich richten op de sportbeoefening en op het scheppen en uitbouwen van mogelijkheden voor sportieve ontspanning en lichamelijke oefening.

sportvereniging: een statutair in de gemeente Hellendoorn gevestigde vereniging met volledige rechtspersoonlijkheid, die het aanbieden en organiseren van sportbeoefening tot doel heeft, aangesloten is bij een door het NOC*NSF aangesloten overkoepelende sportorganisatie en geen winstoogmerk heeft.

organisatie: een statutair in de gemeente Hellendoorn gevestigde organisatie met volledige rechtspersoonlijkheid, die het aanbieden en organiseren van sportbeoefening tot doel heeft.

college: het college van burgemeester en wethouders.

raad : de gemeenteraad.

jeugdlid : personen in de leeftijdscategorie tot en met 17 jaar, die lid zijn van een sportvereniging of organisatie.

subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift.

de wet: de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Het college

Het college besluit, met inachtneming van deze verordening, op subsidieaanvragen van sportverenigingen en organisaties.

Artikel 3 Subsidievormen

De aan sportverenigingen en organisaties toe te kennen subsidies worden onderverdeeld in:

  • a.

    subsidie in de kosten van vorming van technisch-, bestuurlijk- en scheidsrechterskader;

  • b.

    subsidie in de kosten van jeugdsport;

  • c.

    subsidie in de meerkosten van het gebruik van niet-gemeentelijke accommodaties voor sportbeoefening;

  • d.

    subsidie in de kosten van schoolsportactiviteiten;

  • e.

    subsidie in de (vervoers)kosten van sport voor personen met een geestelijke en/of lichamelijke beperking;

  • f.

    subsidie in de reis- en verblijfkosten in verband met deelname aan internationale topsportwedstrijden.

Artikel 4 Subsidieplafond

  • 1. De raad stelt jaarlijks het subsidieplafond vast voor de beleidsterreinen die onder de reikwijdte van deze verordening vallen.

  • 2. Subsidieaanvragen, waarop een subsidieplafond van toepassing is, worden behandeld in volgorde van binnenkomst van volledige aanvragen.

Artikel 5 Teveel ontvangen subsidie

De sportvereniging of organisatie kan worden verplicht de teveel ontvangen subsidie in de gemeentekas terug te storten, op de wijze en binnen de termijn die door het college bepaald zal worden.

Artikel 6 Overige bepalingen

  • 1. Indien op grond van een andere gemeentelijke regeling of regelingen van publiekrechtelijke lichamen subsidiëring van de in deze verordening vermelde subsidievormen mogelijk is, kan geen aanspraak gemaakt worden op subsidieverlening op grond van deze verordening.

  • 2. Het college kan de subsidieontvanger bij de subsidieverlening verplichtingen opleggen, als bedoeld in artikel 4:37, 4:38 en 4:39 van de wet.

  • 3. De sportvereniging of organisatie is, als daarom wordt verzocht, verplicht aan het college of aan één of meer door hem aan te wijzen ambtenaren:

    • a.

      inzage te geven in haar boekhouding en administratie;

    • b.

      alle inlichtingen te verstrekken welke in het belang van een goede controle worden gevraagd.

Hoofdstuk II Kadervorming

Artikel 7 Doel

Het doel van de subsidie is om de sportbeoefening door de bevolking van de gemeente Hellendoorn te laten plaatsvinden onder deskundige begeleiding, door subsidie toe te kennen in de kosten van vorming van technisch-, bestuurlijk- en scheidsrechterskader.

Artikel 8 Omschrijving

Onder de subsidiabele kosten van vorming van technisch-, bestuurlijk- en scheidsrechterskader worden verstaan de kosten van lesgelden en cursuslectuur, welke voortvloeien uit deelneming aan door het Ministerie van VWS erkende technische sportkadercursussen en door de landelijke sportbonden erkende bestuurskadercursussen en basis-scheidsrechterscursussen. Kadervorming voor een beroepsopleiding is van subsidiëring uitgesloten.

Artikel 9 Hoogte subsidie

De subsidie bedraagt voor de subsidiabele cursuskosten voortvloeiende uit deelname aan:

  • a.

    bestuurskadercursussen en basis-scheidsrechterscursussen: 100% van de kosten met een maximum van € 140,00 per deelnemer per cursus;

  • b.

    basis-sporttechnische opleidingen: 50% van de kosten met een maximum van € 140,00 per deelnemer per cursus.

Artikel 10 Aanvraag

De aanvraagt dient minimaal twee maanden voor aanvang van de cursus schriftelijk bij het college ingediend te worden.

Artikel 11 Vaststelling

De subsidie wordt na afloop van de cursus vastgesteld nadat een betalingsbewijs van de kosten van de cursus en een certificaat/diploma bij het college zijn ingediend.

Hoofdstuk III Jeugdsport

Artikel 12 Doel

Het doel van de subsidie is om de actieve sportbeoefening door jeugdigen onder deskundige begeleiding te stimuleren en het organiseren van nevenactiviteiten voor jeugdigen te bevorderen.

Artikel 13 Omschrijving

Subsidie wordt verleend aan gemeentelijke sportverenigingen ten behoeve van leden onder 18 jaar. Aanvragers worden bij de beoordeling van de subsidie-aanvraag in drie categorieën ingedeeld:

  • a.

    gebruikers van een gemeentelijke binnensportaccommodatie en het gemeentelijk zwembad;

  • b.

    gebruikers van een gemeentelijke buitensportaccommodatie;

  • c.

    gebruikers van een niet-gemeentelijke sportaccommodatie.

Artikel 14 Hoogte van subsidie

De hoogte van de subsidie wordt per categorie bepaald door:

  • a.

    een jaarlijks door het college vast te stellen kortingspercentage op de huur van gemeentelijke binnensportaccommodaties en het gemeentelijke zwembad ten behoeve van jeugdgebruik;

  • b.

    een jaarlijks door het college vast te stellen kortingspercentage op de huurtarieven van de gemeentelijke sportparken ten behoeve van jeugdgebruik;

  • c.

    een jaarlijks door het college vast te stellen bedrag per jeugdlid.

Artikel 15 Aanvraag

  • 1. De aanvraag moet vóór 31 januari van het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd worden ingediend.

  • 2. In de aanvraag wordt het aantal jeugdleden met een peildatum van 1 januari van het subsidiejaar opgegeven en wordt een lijst met namen en geboortedata van deze jeugdleden toegevoegd.

Artikel 16 Vaststelling

Sportverenigingen vallend onder de in artikel 13 genoemde categorieën a. en b. ontvangen de jeugdsportsubsidie via korting op de huurtarieven.

Sportverenigingen vallend onder de in artikel 13 genoemde categorie c. ontvangen de jeugdsportsubsidie via een beschikking medio het subsidiejaar.

Hoofdstuk IV Subsidie in meerkosten voor het noodzakelijk gebruik niet-gemeentelijke binnensportaccommodatie

Artikel 17 Doel

Het doel van de subsidie is vraag naar en aanbod van gemeentelijke binnensportaccommodaties op elkaar af te stemmen door een tegemoetkoming te verstrekken in de meerkosten van het gebruik van niet-gemeentelijke binnensportaccommodaties door gemeentelijke sportverenigingen of organisaties.

Artikel 18 Omschrijving

  • 1. Aan een sportvereniging of organisatie kan door het college subsidie verstrekt worden voor de meerkosten die ontstaan door het noodzakelijke gebruik van een niet-gemeentelijke binnensportaccommodatie gelegen in de gemeente Hellendoorn.

  • 2. Onder de meerkosten voor het gebruik van niet-gemeentelijke binnensportaccommodaties voor sportbeoefening wordt verstaan het verschil tussen het tarief voor het gebruik van de niet-gemeentelijke binnensportaccommodatie en het tarief voor het gebruik van een vergelijkbare gemeentelijke binnensportaccommodatie.

  • 3. Er is sprake van noodzakelijk gebruik indien naar het oordeel van het college blijkt dat in de gemeentelijke binnensportaccommodaties niet voldoende uren beschikbaar zijn en dat hierdoor het gebruik van een niet-gemeentelijke binnensportaccommodatie noodzakelijk is.

  • 4. Onder niet-gemeentelijke binnensportaccommodaties voor sportbeoefening worden verstaan de in de gemeente aanwezige niet-gemeentelijke gymnastieklokalen, sportlokalen en sporthallen. Andere niet-gemeentelijke sportaccommodaties voor sportbeoefening kunnen hieraan worden gelijkgesteld. Het college zal van geval tot geval beoordelen of niet-gemeentelijke sportaccommodaties aan de te stellen criteria voldoen.

Artikel 19 Aanvraag

De subsidie dient minimaal één maand vóór de ingebruikneming van de betreffende niet-gemeentelijke binnensportaccommodatie schriftelijk bij het college aangevraagd te worden.

Artikel 20 Hoogte subsidie

De subsidie bedraagt 100% van de meerkosten conform artikel 18, tweede lid.

Artikel 21 Vaststelling

De subsidie wordt per beschikking vastgesteld nadat een betalingsbewijs van de huur van de niet-gemeentelijke binnensportaccommodatie is ingediend.

Hoofdstuk V Subsidie in de kosten van schoolsportactiviteiten

Artikel 22 Doel

Het doel van de subsidie is organisatoren van schoolsportactiviteiten te waarderen voor hun initiatief en inzet.

Artikel 23 Omschrijving

Onder schoolsportactiviteiten worden sport- en spelactiviteiten verstaan georganiseerd voor de schoolgaande jeugd van scholen gevestigd in de gemeente Hellendoorn, met uitzondering van activiteiten georganiseerd onder de verantwoordelijkheid van de betrokken scho(o)l(en), een sportvereniging en/of een organisatie en die vallen binnen de lesroosters van de onderscheiden scholen.

Artikel 24 Aanvraag

De subsidie dient voor aanvang van de schoolsportactiviteit bij het college te zijn aangevraagd.

Artikel 25 Hoogte subsidie

  • 1. De subsidie bedraagt € 50,00 per schoolsportactiviteit.

  • 2. Indien voor de schoolsportactiviteit gebruik gemaakt wordt van een gemeentelijke sportaccommodatie, worden hiervoor geen kosten in rekening gebracht.

Artikel 26 Vaststelling

De subsidie wordt vastgesteld na afloop van de schoolsportactiviteit.

Hoofdstuk VI Sport voor personen met een geestelijke en/of lichamelijke beperking

Artikel 27 Doel

Het doel van de subsidie is om de actieve sportbeoefening door mensen met een geestelijke en/of lichamelijke beperking te stimuleren, door het verstrekken van subsidie aan een sportvereniging of een organisatie in de noodzakelijke vervoerskosten of de kosten voor het organiseren van sportactiviteiten.

Artikel 28 Omschrijving

  • 1. Onder algemene instelling wordt verstaan: een in de gemeente Hellendoorn of in een aangrenzende gemeente gevestigde instelling, die voor een belangrijk deel op de gemeente Hellendoorn is georiënteerd en die blijkens haar statuten sportbeoefening door personen met een geestelijke en/of lichamelijke beperking ten doel heeft.

  • 2. Onder noodzakelijke vervoerskosten wordt verstaan: (extra) vervoerskosten die een organisatie noodzakelijkerwijs dient te maken als gevolg van het feit dat de desbetreffende persoon/personen door zijn/haar/hun geestelijke en/of lichamelijke beperking(en) niet in staat is/zijn om zelfstandig de locatie te bereiken die, logischerwijs, nodig is om sport te beoefenen.

Artikel 29 Aanvraag

De subsidie dient aangevraagd te worden voordat met de sportbeoefening aangevangen wordt.

Artikel 30 Hoogte subsidie

  • 1. De subsidie voor vervoerskosten bedraagt maximaal 65% van de noodzakelijke vervoerskosten.

  • 2. De subsidie voor sportactiviteiten bedraagt € 50,00 per jaar per deelnemer aan een sportactiviteit.

Artikel 31 Subsidievaststelling

De subsidie wordt vastgesteld na afloop van de sportactiviteiten op basis van ingediende betalingsbewijzen van de gemaakte vervoerskosten en op basis van ingediende deelnemerslijsten.

Hoofdstuk VII Subsidie in de reis- en verblijfkosten in verband met internationale wedstrijden

Artikel 32 Doel

Het doel van de subsidie is een bijdrage te leveren in de reis- en verblijfkosten die noodzakelijkerwijs gemaakt moeten worden om te kunnen deelnemen aan internationale wedstrijden.

Artikel 33 Omschrijving

De subsidie kan worden toegekend aan een individuele in de gemeente Hellendoorn ingeschreven topsporter of aan een gemeentelijke sportvereniging. Onder internationale wedstrijden worden topsportwedstrijden – minimaal op Europees niveau – verstaan, die buiten Nederland plaatsvinden.

Artikel 34 Aanvraag

De subsidie dient minimaal 1 maand voor deelname aan de internationale topsportwedstrijd schriftelijk bij het college te worden aangevraagd.

Artikel 35 Hoogte subsidie

De subsidie bedraagt maximaal € 250,00 per deelnemer en bedraagt niet meer dan de noodzakelijkerwijs gemaakte reis- en verblijfskosten.

Artikel 36 Vaststelling

De subsidie wordt per beschikking vastgesteld nadat een betalingsbewijs van de gemaakte reis- en/of verblijfskosten is ingediend.

Hoofdstuk IX Slotbepalingen

Artikel 37

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet treft het college de nodige maatregelen en/of neemt hij de nodige beslissingen.

Artikel 38

Deze verordening kan worden aangehaald als "Sportsubsidieverordening".

III. te bepalen dat het bepaalde onder I. en II. in werking treedt op de dag, volgende op die van haar afkondiging.

Ondertekening

De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,

Artikelsgewijze toelichting

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1

Het begrip "subsidie" is niet gedefinieerd. Dit begrip wordt in artikel 4:21 van de wet gedefinieerd als: "de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten".

Artikel 2

De bevoegdheid tot het toekennen van subsidies is neergelegd bij het college. In de verordening tot instelling van de bestuurscommissie voor de lichamelijke opvoeding en de sport (BLOS) heeft het college de bevoegdheid tot onder andere het subsidiëren van sportverenigingen neergelegd bij de BLOS. De BLOS is een door het college ingestelde bestuurscommissie ex artikel 83 van de Gemeentewet.

Rechtstreekse toekenning van de bevoegdheid tot het toekennen van subsidies op grond van deze verordening is, gelet op het bepaalde in artikel 156 Gemeentewet, niet mogelijk, nu de BLOS niet een door de raad ingestelde bestuurscommissie is. Waar in deze verordening over het “college” wordt gesproken moet daarvoor in feite dus “BLOS” worden gelezen.

Artikel 6

Tweede lid: Titel 4.2 van de wet maakt in de artikelen 4:37 tot en met 4:39 onder­scheid tussen een drietal categorieën van verplichtingen.

Artikel 4:37 bevat verplichtingen, die aan iedere subsidieverstrekking kunnen worden verbonden zonder dat hiervoor een grondslag in een wettelijk voorschrift nodig is. Het gaat hierbij volgens de Memorie van Toelichting om verplichtingen die vaak voorkomen en die voor een doelmatig hanteren van het instrument van de subsidie van groot belang kunnen zijn.

In artikel 4:38 gaat het om verplichtingen die niet onder artikel 4:37 vallen, maar eveneens strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie. Voor het opleggen van dergelijke verplichtingen is een grondslag in een wettelijk voorsc­hrift vereist. Zij kunnen vervolgens worden uitgewerkt in een subsidievoorschrift. Volgens de Memorie van Toelichting kunnen deze verplichtingen sterk variëren. Zij kunnen rechtstreeks betrekking hebben op de gesubsidieerde activiteiten, zoals de aan een instelling opgelegde verplichting om bepaalde activiteiten ten behoeve van derden (cursussen o.i.d.) uitslui­tend te laten verzorgen door personen die aan bepaalde opleidingseisen voldoen, maar zij kunnen ook een meer afge­leid en ondersteunend karakter hebben. Dat is bij­voorbeeld het geval bij ver­plichtingen met betrekking tot de wijze, waarop de gesubsidieerde instelling haar administratie moet voeren of de wijze, waarop aan de subsidieverlener moet worden gerapporteerd over de verrichte activiteiten.

In artikel 4:39 tenslotte gaat het om verplichtingen waarvan niet gezegd kan worden dat zij strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie. De Me­morie van Toelichting noemt hier als voorbeelden de aan een gesubsidieerde in­stelling opgelegde verplichtingen om in het kader van een werkervaringsproject een stageplaats ter beschikking te stellen of om in een gebouw voorzie­ningen aan te brengen met het oog op de toegankelijkheid voor gehandicapten. Overigens geldt voor het kunnen opleggen van die verplichtingen wel dat zij slechts betrekking kunnen hebben op de wijze waarop of de middelen waarmee de gesubsi­dieerde activiteit wordt verricht. Volgens de Memorie van Toelichting moet met het opleggen van dergelijke verplichtingen terughoudendheid worden betracht.

Hoofdstuk II Kadervorming

Artikel 7

Onder deskundige begeleiding wordt in het kader van dit artikel verstaan: Bevoegde personen (technisch kader), die sportactiviteiten begeleiden, die gericht zijn op het verbeteren van de (spel)technische en bewegingstechnische vaardigheden en de lichamelijke conditie van (jeugd)leden van sportverenigingen.

Hoofdstuk III Jeugdsport

Artikel 12

Met de doelstelling op het gebied van jeugdsport wordt aansluiting gezocht bij de centrale doelstelling van de BLOS in de Sportnota van 18 maart 2003.

Artikel 14

Het jaarlijks door de raad beschikbaar gestelde subsidiebudget wordt jaarlijks op basis van de verhouding van het aantal jeugdleden verdeeld over de drie categorieën. Elke categorie krijgt hierdoor een eigen subsidieplafond.

Artikel 15

Na afloop van het subsidiejaar stelt het college een overzicht op van de verstrekte jeugd­sportsubsidies. Sportverenigingen vallend in categorie a. en b. kunnen op deze manier na afloop van het subsidiejaar zien hoeveel jeugdsportsubsidie indirect als korting op de huur is verstrekt.

Hoofdstuk V Subsidie in de kosten van schoolsportactiviteiten

Artikel 24

Het college/de BLOS stelt – in overleg met de gemeentelijke sportverenigingen c.q. organisaties - jaarlijks een schoolsportkalender vast, waarop de schoolsportactiviteiten worden vermeld. Vermelding op de schoolsportkalender van dat subsidiejaar wordt – gelet op de hoogte van het subsidiebedrag - aangemerkt als aanvraag voor verlening van schoolsportsubsidie. Vaststelling vindt aan het eind van het subsidiejaar vast, mits de schoolsportacitiviteit doorgang heeft gevonden.

Hoofdstuk VI Sport voor personen met een geestelijke en/of lichamelijke beperking

Artikel 28

Indien het niet mogelijk is een bepaalde tak van sport te beoefenen in Hellendoorn, kan een niet plaatselijke sportvereniging beroep doen op deze regeling voor een persoon met een geestelijke en/of lichamelijke beperking, die blijkens de gemeentelijke basisadministratie woonachtig is in de gemeente Hellendoorn.

Hoofdstuk VII Subsidie in de reis- en verblijfskosten in verband met internationale wedstrijden

Artikel 32

Op grond van artikel 6 van deze verordening geldt dat, indien op grond van een regeling, bijv. van het NOC*NSF of een daarbij aangesloten sportorganisatie, subsidiëring van reis- en/of verblijfkosten mogelijk is, er geen aanspraak gemaakt kan worden op topsportsubsidie.

Artikel 33

Ingeval van teams moet het gaan om het eerste team van een vereniging.

Deelnemers die op basis van open inschrijving deelnemen aan internationale topsportwedstrijden komen niet in aanmerking voor topsportsubsidie. Deelname dient afgedwongen te zijn door het behalen van het Nederlands kampioenschap of het winnen van de nationale beker.

Artikel 34

Ingeval het een persoon onder de 18 jaar betreft, wordt ook subsidie verstrekt voor de reis- en verblijfkosten van 1 begeleider.

Artikel 35

Als er sprake is van meerdere toernooirondes in eenzelfde subsidiejaar wordt de subsidie per toernooironde verstrekt.