Regeling openbaarmaking nevenwerkzaamheden

Geldend van 01-05-2013 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-05-2013

Intitulé

Regeling openbaarmaking nevenwerkzaamheden

het college van burgemeester en wethouders van Hellevoetsluis;

gelezen het advies van de ondernemingsraad;

gelet op artikel 125quinquies, eerste lid, onder c, van de Ambtenarenwet en artikel 15.1e van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Hellevoetsluis 2007;

besluit:

vast te stellen de navolgende Regeling openbaarmaking nevenwerkzaamheden

Artikel 1

Deze regeling heeft tot doel te regelen op welke wijze nevenwerkzaamheden openbaar worden gemaakt die de belangen van de dienst, voor zover deze in verband staan met de functievervulling, kunnen raken en die verricht worden door de ambtenaren die een functie als bedoeld in artikel 2 van deze regeling vervullen.

Artikel 2

  • 1. De geregistreerde nevenwerkzaamheden van de ambtenaren die de volgende functies vervullen worden openbaar gemaakt:

    • a.

      de gemeentesecretaris /algemeen directeur (hierna: algemeen directeur);

    • b.

      de eventuele overige directeuren.

  • 2. Op voordracht van de algemeen directeur kan het college andere functies aanwijzen waarvoor ter bescherming van de integriteit van de dienst openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden noodzakelijk is.

Artikel 3

  • 1. Openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden geschiedt door een actuele opgave van nevenwerkzaamheden te plaatsen op de gemeentelijke website en intranet.

  • 2. Het hoofd Bestuurs- en Managementondersteuning is belast met de openbaarmaking als bedoeld in het vorige lid.

Artikel 4

De opgave als bedoeld in het vorige artikel vermeldt:

- de hoofdfunctie;

de nevenfunctie die de belangen van de dienst, voor zover deze in verband staan met de functievervulling, kan raken;

de naam van de organisatie waarbinnen de nevenfunctie wordt verricht;

de datum van ingang van de nevenfunctie;

of de nevenfunctie betaald of onbetaald wordt verricht;

of de nevenfunctie uit hoofde van de hoofdfunctie wordt verricht.

Artikel 5

Het college is verantwoordelijk voor het regelmatig bijhouden van de registratie van

nevenwerkzaamheden van de ambtenaren die een functie vervullen als bedoeld in artikel 2 van deze regeling.

Artikel 6

  • 1. Deze regeling treedt in werking op 1 mei 2013

  • 2. Deze regeling wordt aangehaald als Regeling openbaarmaking nevenwerkzaamheden.

Ondertekening

Hellevoetsluis, 16 april 2013
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris, de burgemeester,
J.C. Simons. mr. F.D. van Heijningen

Toelichting op de Regeling openbaarmaking nevenwerkzaamheden

Algemeen

In 2003 is in de Ambtenarenwet een bepaling opgenomen die verplicht tot het maken van voorschriften omtrent de openbaarmaking van nevenwerkzaamheden verricht door aangewezen ambtenaren (Wet van 23 januari 2003, Stb. 2003, 60).

De nieuwe wetsbepaling is reeds verwerkt in de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Hellevoetsluis, waarin onder andere bepaald is dat het college de wijze van openbaarmaking van de geregistreerde nevenwerkzaamheden regelt.

Het openbaar maken van de nevenwerkzaamheden geschiedt ter bescherming van de integriteit van het bestuursorgaan.

Artikelsgewijs

Artikel 1

Dit artikel omschrijft het doel van de Regeling openbaarmaking nevenwerkzaamheden (hierna: de regeling).

Artikel 2

In dit artikel is de verplichting neergelegd om actief melding te maken van de nevenwerkzaamheden. Deze verplichting is gekoppeld aan de in dit artikel genoemde functies.

Naast de gemeentesecretaris zijn ook de eventueel in de toekomst te benoemen directeuren aangewezen omdat deze functionarissen dicht bij de politiek staan en door hun advisering het gemeentelijk beleid kunnen beïnvloeden. Iedere schijn van belangenverstrengeling dient te worden voorkomen.

Op voordracht van de algemeen directeur kan het college andere functies aanwijzen waarvoor openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden in verband met de waarborg van de integriteit van de gemeente noodzakelijk is. Zulks geschiedt in overleg met de eventuele directeur en het afdelingshoofd. Te denken valt aan functies die raakvlakken hebben met de aangewezen functies.

Artikel 3

In het kader van de transparante overheid dient voor het publiek inzichtelijk te zijn welke nevenfuncties de in artikel 2 aangewezen functionarissen verrichten. Gekozen is voor een centrale openbaarmaking van nevenfuncties via de gemeentelijke website en intranet. Hiermee wordt het hoofd Bestuurs- en Managementondersteuning belast, omdat onder haar de communicatie ressorteert. De keuze voor plaatsing op de website en intranet ligt tevens in de lijn van de gemeente om de elektronische dienstverlening aan burgers te verbeteren en te vereenvoudigen. Het gebruik van de gemeentelijke website vergroot de toegankelijkheid van de informatie voor burgers.

Artikel 4

Niet alle geregistreerde gegevens ten aanzien van nevenfuncties behoeven openbaar te worden gemaakt. Om de privacy van de ambtenaren te beschermen, worden alleen de vanuit integriteitsoogpunt noodzakelijke gegevens openbaar gemaakt: de hoofdfunctie, de (betaalde of onbetaalde) nevenfunctie, de organisatie waarbinnen de nevenfunctie wordt verricht en de datum van ingang van de nevenfunctie.

De aangewezen functionarissen kunnen nevenfuncties vervullen uit hoofde van hun functie. Dat zijn de nevenfuncties waarin zij “qualitate qua” zijn benoemd - de zogenaamde q.q.-nevenfuncties. Besloten is de naam van de q.q.-nevenfunctie openbaar te (laten) maken. Niet zozeer omdat daarvoor specifieke functionele redenen bestaan, maar uit algemene notie van transparantie ten aanzien van nevenfuncties De overige geregistreerde gegevens worden niet openbaar gemaakt.

Artikel 5

Het regelmatig bijhouden van de registratie van de nevenwerkzaamheden van de aangewezen functionarissen is een taak van BMO-team P&O.

FORMULIER REGISTRATIE NEVENWERKZAAMHEDEN

Op grond van artikel 15, 1e, eerste lid van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Hellevoetsluis 2007 bent u verplicht om opgaaf te doen van de relevante nevenwerkzaamheden, die u naast uw functie verricht of voornemens bent te gaan verrichten. Onder relevantenevenwerkzaamheden worden verstaan die werkzaamheden die de belangen van de dienst kunnen raken indien deze in verband staan met de functievervulling.

U dient zelf af te wegen of uw nevenwerkzaamheden de belangen van de dienst kunnen raken. Neem bij vragen of twijfel contact op met uw leidinggevende of de aangewezen personeelsadviseur.

De nevenwerkzaamheden die worden verricht uit hoofde van uw functie bij de gemeente, de zogenaamde qualitate qua-nevenwerkzaamheden (q.q-functies) dienen tevens te worden geregistreerd

U wordt verzocht na invulling van dit formulier dit voor advies aan uw leidinggevende te geven.

Nadat uw leidinggevende advies heeft uitgebracht, zal hij er zorg voor dragen dat het verder in procedure worden gebracht.

Binnen vier weken na indiening van het registratieformulier bij uw leidinggevende ontvangt u een beschikking van het college, waarin aan u wordt mede gedeeld, dat de uitoefening van de nevenwerkzaamheden:

  • a.

    geen bezwaren ontmoet, omdat er geen risico van belangenverstrengeling aanwezig is, met als bijkomende voorwaarden, dat:

    • -

      verrekening dan wel verlof moet worden opgenomen indien de nevenwerkzaamheden (deels) in diensttijd plaatsvinden en:

    • -

      de nevenwerkzaamheden niet ten koste van de functievervulling bij de gemeente mogen gaan.

  • b.

    in principe geen bezwaren ontmoet, als voldaan wordt aan risico beperkende maatregelen en de onder a genoemde bijkomende voorwaarden.

  • c.

    in principe bezwaar bestaat en de goedkeuring wordt onthouden deze nevenwerkzaamheden te verrichten of nog langer te verrichten, omdat de goede functievervulling of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staat met zijn functievervulling, niet in redelijkheid is verzekerd.

In het geval van een beschikking als bedoeld onder b en c heeft u veertien dagen de tijd uw visie hierop te geven, alvorens een definitief besluit wordt genomen.

Indien u in uw visie nieuwe feiten kunt aantonen waardoor aantoonbaar is dat een goede functievervulling in redelijkheid is verzekerd, kan dit leiden tot een beschikking, zoals onder a.

In andere gevallen wordt het voornemensbesluit omgezet in een definitief besluit.

Op grond van de Regeling openbaarmaking nevenwerkzaamheden zijn de gemeentesecretaris, de eventuele overige directeuren aangewezen, waarvan de nevenfuncties openbaar moeten worden gemaakt ter bescherming van de integriteit van de openbare dienst.

Ambtshalve zult u jaarlijks worden verzocht of zich mutaties hebben voorgedaan die tevens zullen worden getoetst aan de bestaande regelgeving.

Gelieve tussentijdse wijzigingen zo spoedig mogelijk te willen doorgeven aan uw leidinggevende.

Dit registratieformulier wordt in uw persoonsdossier bewaard.

De gegevens die u verstrekt worden strikt vertrouwelijk behandeld.

Uw gegevens

Achternaam en voorletters: …………..…………………………………………………….……….… M / V

Geboortedatum: …………..…………………………………………………….……….…………………….…

Hoofdfunctie: ……………..…………………………………………………….……….…………………….…

Afdeling: ……………………………………………………………………………………………..…

Telefoon (werk): ………………………………………………………………………………………………...

Emailadres: ….………………………………………………………………………………………………...

Het registratieformulier is naar waarheid en volledig ingevuld.

Handtekening: ….………………………………………………………………………datum ………………...

Verricht of is voornemens te gaan verrichten de volgende nevenactiviteit:

Ingangsdatum:................................................................................................................

Bij de organisatie, bedrijf of instelling:

.................................................................................................................

Omschrijving activiteiten

.....................................................................................................................................................

Tijdsomvang activiteiten:

activiteiten (gedeeltelijk) in diensttijd ja/neen ..................................................................................................................................................

Advies leidinggevende

0 De nevenwerkzaamheden kunnen zonder bezwaar worden vervuld

0 De nevenwerkzaamheden kunnen worden vervuld onder de volgende risicobeperkende

maatregelen,

omdat.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

0 De nevenwerkzaamheden kunnen niet worden uitgevoerd respectievelijk dienen te worden

beëindigd, omdat....................................................................................................................

Datum......................................... ......................................

Handtekening leidinggevende

Advies hoofd BMO

Handtekening voor wel / niet akkoord……………………………………… datum..............................

Toelichting

Risicobeperkende maatregelen (indien van toepassing)

Advies Algemeen Directeur

…………………….………………………………………………………………………………………………...

Handtekening voor wel / niet akkoord……………………………………… datum..............................

Toelichting

Risico beperkende maatregelen (indien van toepassing)

Besluit college van burgemeester en wethouders

Handtekening voor wel/ niet akkoord………………………………………………… datum ……………...

wel akkoord met de volgende risico beperkende maatregelen

……..……….………………………………………………………………………………………………………….

Motivering

Eventuele visie ambtenaar bij een voornemen

Handtekening voor wel / niet akkoord……………………………………… datum..............................

Eventuele Toelichting

Besluit college van burgemeester en wethouders .……..……….………………………………………………………………………………………………………….

Handtekening voor wel/ niet akkoord…………………………………… datum ……………...

wel akkoord met de volgende risico beperkende maatregelen

Motivering

formulier nevenwerkzaamheden maart 2011