Werktijdenregeling 2014 Gemeente Hellevoetsluis

Geldend van 01-01-2015 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Werktijdenregeling 2014 Gemeente Hellevoetsluis

Het college van burgemeester en wethouders van Hellevoetsluis;

gelet op de artikelen 160, lid 1 sub c van de gemeentewet;

gelet op de artikelen 4.1, 4:7 en 6.2.1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Hellevoetsluis 2007, en de Arbeidstijdenwet;

gelet op de instemming in de vergadering van de dato 15 december 2014 van de Ondernemingsraad;

Besluit:

tot het vaststellen van de navolgende regeling en deze op te nemen in de arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Hellevoetsluis

Werktijdenregeling 2014Gemeente Hellevoetsluis

Paragraaf 1 algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

AGH

Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Hellevoetsluis 2007.

Adv-uren

Het verschil tussen de formele en feitelijke arbeidsduur per dag.

Bedrijfstijd

De tijd waarin medewerkers op kantoor werkzaamheden kunnen verrichten.

Bijzondere regeling

regeling als bedoeld in artikel 4:3 ArbeidsvoorwaardenregelingGemeente Hellevoetsluis die geldt voor ambtenaren ten aanzien van wie de werktijden eenzijdig door het college worden vastgesteld en die zelf geen regelruimte hebben voor hun werktijden.

Standaardregeling

regeling die geldt voor ambtenaren die zelf enige regelruimte hebben voor hun werktijden.

Dagvenster

Tijden waarbinnen de ambtenaar zijn werkzaamheden verricht.

Het dagvenster loopt van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur.

Buitendagvenstervergoeding

Financiële vergoeding voor de ambtenaar die werkzaamheden moet verrichten buiten het dagvenster.

Feitelijke arbeidsduur

het aantal uren gedurende welke de medewerker in een bepaalde periode arbeid verricht.

Formele arbeidsduur

De volgens de aanstelling vastgestelde omvang van het aantal uren dat de medewerker in een bepaalde periode arbeid moet verrichten.

Leidinggevende

de functionaris waaraan de medewerker, volgens de hiërarchische organisatiestructuur, verantwoording verschuldigd is.

Medewerker

De ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, sub a van de AGH, alsmede uitzendkrachten, gedetacheerden, stagiaires en personen die anderszins werkzaam zijn bij de werkgever.

Pauze

Een periode van een onafgebroken aantal minuten waarop geen arbeid wordt verricht.

Vermindering jaarlijkse formele arbeidsduur

Vermindering van de jaarlijkse formele vastgestelde arbeidsduur in verband met vrijstelling van dienst op lokale feestdagen, zoals bedoeld in artikel 4.5, derde en vierde lid (Goede Vrijdag, 1 en 5 mei) en berekend volgens de toelichting op artikel 1.1, eerste lid, onderdeel j en k.

Werkgever

Het college van burgemeester en wethouders van Hellevoetsluis.

Werktijd

De periode waarin door de medewerker arbeid wordt verricht.

Artikel 2

Deze werktijdenregeling is ter nadere uitvoering van en ter aanvulling op de artikelen 4:1 tot en met 4:6 van de AGH/UWO. De genoemde artikelen blijven onverkort van kracht.

Artikel 3 Toepassing

  • 1. De werktijdenregeling is van toepassing op alle medewerkers. De regeling bestaat uit een standaard- en een bijzondere regeling.

  • 2. De standaardregeling geldt voor de medewerkers die zelf regelruimte hebben voor het bepalen van hun werktijden.

  • 3. De bijzondere regeling is van toepassing op medewerkers die op wisselende tijden volgens rooster werken, waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld. Het college bepaalt welke functiegroep(en) onder de bijzondere regeling vallen. Deze functiegroep(en) en functies zijn opgenomen in Bijlage A van deze regeling.

Artikel 4 Arbeidsduur

  • 1. De formele arbeidsduur bedraagt bij een voltijd dienstverband ten hoogste 1819 uur per jaar en 36 uur per week, met uitzondering van artikel 2:7a AGH (Zie bijlage A).

  • 2. De feitelijke werktijd per week kan bij een voltijd dienstverband van 36 uur per week maximaal worden vastgesteld op 40 uur. Het verschil hierin wordt aangemerkt als adv-uren.

  • 3. Een verzoek tot vaststelling van een arbeidsduur van 36 uur zonder adv wordt bij moment van aanstelling vastgelegd of schriftelijk aangevraagd voor het volgend kalenderjaar vóór 1 november.

  • 4. Voor een ambtenaar die parttime werkt, geldt het bepaalde in lid 1, 2 en 3 naar evenredigheid van de omvang van de dienstbetrekking.

Artikel 5 Werktijden

  • 1. De werktijd kan maximaal 11 uur per dag en ten hoogste 50 uur per week bedragen.

  • 2. De medewerker die tussen de 5,5 uur en 10 uur per dag werkt, dient ten minste een half uur pauze te nemen. De pauzetijd kan ineens of in 2 delen van elk 15 minuten worden opgenomen.

  • 3. Wanneer een medewerker meer dan 10 uur per dag werkt, neemt deze verplicht 45 minuten pauze. De pauzetijd moet minimaal in 2 delen worden opgenomen van ten minste 15 minuten.

Artikel 6 Feestdagen

  • 1.

    Het college stelt jaarlijks het aantal uren vast waarbij op basis van een voltijd dienstverband de formele arbeidsduur moet worden verminderd in verband met de sluiting van de dienst op lokale feestdagen.

  • 2.

    Het aantal uren als bedoeld in het eerste lid worden bij een deeltijd dienstverband naar rato vastgesteld.

  • 3.

    Als lokale feestdagen worden aangemerkt Goede Vrijdag alsmede de dag van de arbeid (1 mei) Bevrijdingsdag (5 mei), voor zover deze niet op een zaterdag of zondag vallen.

  • 4.

    De medewerker die arbeid verricht op een lokale feestdag, ontvangt hiervoor compensatieverlof, gelijk aan het aantal uren dat hij arbeid verricht, tenzij in een rooster rekening is gehouden met de vermindering van de arbeidsduur.

    Artikel 11, lid 6 is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7 Aanwezigheid

  • 1. De bedrijfstijd is op maandag tot en met vrijdag tussen 07:00 uur en 19:00 uur, tenzij er een afwijkende regeling is getroffen.

  • 2. Voorafgaand aan het desbetreffende jaar komt de WOR bestuurder namens het college met de ondernemingsraad overeen welke brugdagen er worden aangewezen waarop de gemeentelijke dienst is gesloten en de medewerker verplicht verlof opneemt. Per kalenderjaar kunnen maximaal 4 brugdagen worden aangewezen. De brugdagen kunnen gecompenseerd worden met verlofuren of ADV-uren.

Artikel 8 Urenregistratie

Een ieder zal aan het begin van een kalender jaar, of bij aanstelling, een verlofkaart ontvangen waar het totaal te werken uren per kalenderjaar op vermeld staan.

De medewerker stemt met de werkgever af hoe deze uren verdeeld worden.

Artikel 9 Bijzondere bepalingen

  • 1. Ingeval van verlof, ziekte, enz. worden voor de afwezigheidsduur de fictieve werktijden gehanteerd. De fictieve werktijden zijn van 08.30 tot 12.30 uur en van 13.00 tot 17.00 uur. Voor ambtenaren met wie andere werktijden zijn afgesproken dan een 8-urige werkdag gelden de met hen afgesproken werktijden.

  • 2. Bezoek aan (tand)artsen en medisch specialist wordt niet aangemerkt als werktijd.

Paragraaf 2 De standaardregeling

Artikel 10 Dagvenster

Medewerkers verrichten hun werkzaamheden op tijden binnen het dagvenster, tenzij anders afgesproken dan wel opgedragen. Het dagvenster loopt van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 uur en 22.00 uur.

Artikel 11 Bezetting en werkafspraken

  • 1. De leidinggevende is verantwoordelijk voor de bezetting van de afdeling.

  • 2. Tijdens het planningsgesprek worden afspraken gemaakt tussen de leidinggevende en de medewerker over de werktijden, verlof en werkplanning binnen het dagvenster. Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd.

  • 3. Uitgangspunt bij het maken van de basisafspraken over werktijden is een flexibele, efficiënte en effectieve bedrijfsvoering, een goede procesgang van de werkzaamheden op de afdeling, bereikbaarheid voor interne en externe klanten en een optimale samenwerking op en tussen de afdelingen.

  • 4. De volgende onderwerpen dienen in ieder geval te worden besproken:

    • a.

      de dagen en uren waarop de medewerker aanwezig zal zijn;

    • b.

      de wijze waarop de te werken uren passend zijn voor het/de hoeveelheid werk dat er op de afdeling gedaan wordt en de koppeling aan resultaatafspraken;

    • c.

      de wijze van bereikbaarheid wanneer er niet in het gemeentehuis wordt gewerkt;

    • d.

      de wijze en moment waarop compensatie van uren wordt opgenomen;

    • e.

      de mogelijkheid om zonder ADV te werken;

    • f.

      compensatie van het positief en negatief urensaldo ter zake buiten de te werken uren per jaar.

  • 5. Bijstelling van de afspraken kan uitsluitend in overleg plaatsvinden. In ieder geval wordt eenmaal per jaar de tijdens het planningsgesprek gemaakte afspraken over werktijden, verlof en werkplanning geëvalueerd. Overleg hierover is een vast onderdeel van de gesprekkencyclus namelijk tijdens het functioneringsgesprek.

  • 6. Wanneer de medewerker binnen het dagvenster werkzaamheden moet verrichten buiten de afgesproken werktijden, wordt de gewerkte tijd op een ander moment gecompenseerd. De leidinggevende en de medewerker maken samen afspraken om de tijd op korte termijn te compenseren. Deze uren kunnen niet opgespaard worden of worden omgezet in vakantie-uren. Indien de uren niet worden gecompenseerd, komen deze in ieder geval aan het einde van het jaar te vervallen.

Artikel 12 Thuiswerken

Indien de medewerker binnen het dagvenster op een andere locatie wenst te werken of buiten de openingstijden van het gemeentehuis, dient dit in overleg met de werkgever te worden afgesproken zoals beschreven in artikel 11 van deze regeling.

Artikel 13 Buitendagvenstervergoeding

  • 1. Indien de medewerker op verzoek van de werkgever, uit hoofde van zijn functie of wegens een bestaand dienstbelang, buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:8 AGH. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden daarnaast in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende.

  • 2. De buitendagvenstervergoeding bedraagt:

    • a.

      50% van het uurloon van de ambtenaar over de gewerkte uren buiten het dagvenster tussen maandag 00:00 uur en vrijdag 24.00 uur;

    • b.

      75% van het uurloon van de ambtenaar over de uren gewerkt op zaterdag;

    • c.

      100% van het uurloon van de ambtenaar over de uren gewerkt op zondag en op feestdagen.

  • 3. De medewerker die een functie bekleedt waaraan een functieschaal 11 of hoger verbonden is, heeft conform artikel 3:8 AGH geen recht op een buitendagvenstervergoeding.

Artikel 14 Beschikbaarheidsdiensten

  • 1. De medewerker die aangewezen is voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten kan recht hebben op een vergoeding zoals opgenomen in de Piketdienstregeling OvdBZ of de Regeling vergoeding consignatiediensten 2015.

  • 2. Indien de medewerker opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht binnen het dagvenster, heeft de medewerker recht op compensatie in tijd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende.

  • 3. Indien de medewerker opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht buiten het dagvenster, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:8 AGH. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende.

Paragraaf 3 De bijzondere regeling

Artikel 15 Bijzondere regeling

  • 1. Het college stelt voor deze groep medewerkers eenzijdig de individuele werktijden vast conform artikel 4:4 AGH.

  • 2. Het college kan functies vallend onder de bijzondere regeling tussentijds wijzigen.

  • 3. Medewerkers in de bijzondere regeling kunnen conform de bepalingen in de AGH aanspraak maken op de overwerkvergoeding (artikel 3:2 AGH), toelage onregelmatige dienst (artikel 3:3), beschikbaarheidsvergoeding (artikel 3:3A AGH) en verschuivingsvergoeding (artikel 3:4 AGH).

Paragraaf 4 Slotbepalingen

Artikel 16 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 17 Ondernemingsraad evalueert

De ondernemingsraad monitort en evalueert jaarlijks de flexibilisering van werktijden en heeft de mogelijkheid verbetervoorstellen te doen.

Artikel 18 Vervallen Werktijdenregeling 2010

De Werktijdenregeling 2010 wordt ingetrokken.

Artikel 19 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt inwerking op 1 januari 2015.

Artikel 20 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als de “Werktijdenregeling Gemeente Hellevoetsluis”.

Hellevoetsluis, 23 december 2014

burgemeester en wethouders van Hellevoetsluis,

de secretaris,

J.C. Simons.

de burgemeester,

ir. W.J. Tempel.

Bijlage A

Rekenformule aantal te werken uren per jaar

Aantal dagen per jaar: 365,25 (inclusief schrikkeljaar)

Aantal feestdagen per jaar: 7,57

  • -

    Goede Vrijdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag en tweede Pinksterdag vallen altijd op een werkdag en tellen derhalve voor 7/7 mee.

  • -

    Nieuwjaarsdag, beide kerstdagen, Koningsdag, 1 mei en Bevrijdingsdag, vallen wisselend op een werkdag of een weekenddag en tellen derhalve voor 5/7 mee.

Berekening

Aantal werkdagen per jaar: 365,25 x 5/7 = 260,89 dagen.

Vermindering i.v.m. feestdagen: (4 x 7/7) + (6x 5/7) = 8,29 dagen.

Aantal te werken dagen per jaar: 260,89 – 8,29 = 252,6 dagen.

Aantal te werken uren per jaar: 252,6 x 7,2 = 1818,72 afgerond 1819 uren.

Aantal ADV-uren per jaar 252,6 x 0,8 = 202,08 afgerond op 202 uren.