Regeling vergoeding voor consignatiediensten 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Regeling vergoeding voor consignatiediensten 2015

Het college van burgemeester en wethouders van Hellevoetsluis;

overwegende dat met ingang van 1 januari 2015 de nieuwe werktijdenregeling zal worden ingevoerd en het noodzakelijk is een nieuwe consignatieregeling vast te stellen, aangezien aanvullende bepalingen dienen te worden opgenomen voor zover de standaardregeling op de ambtenaar van toepassing is;

dat over dit besluit overeenstemming is bereikt in de commissie voor het georganiseerd overleg in de vergadering van 2 december 2014;

gelet op artikel 160, lid 1, sub c van de gemeentewet en artikel 3.3A van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Hellevoetsluis 2007.

Besluit:

vast te stellen de navolgende Regeling vergoeding voor consignatiediensten 2015.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

AGH:

Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Hellevoetsluis 2007.

Ambtenaar:

de ambtenaar die door of namens het college is aangewezen om consignatiedienst te verrichten volgens deze regeling, dan wel op grond van artikel 15.1.11 van de AGH is aangewezen.

Bijzondere regeling:

regeling als bedoeld in artikel 4:3 Arbeidsvoorwaardenregeling Gemeente Hellevoetsluis 2007 die geldt voor ambtenaren die geen volledige regelruimte hebben voor hun werktijden.

Standaardregeling:

regeling als bedoeld in artikel 4:2 Arbeidsvoorwaardenregeling Gemeente Hellevoetsluis 2007, die geldt voor ambtenaren die zelf regelruimte hebben voor hun werktijden.

Consignatie:

de tijdsduur waarin de ambtenaar zich binnen en/of buiten de voor hem vastgestelde werktijd (bijzondere regeling) of binnen en/of buiten zijn overeengekomen werktijden (standaard regeling) beschikbaar moet houden.

Dagvenster:

tijden waarbinnen de ambtenaar zijn werkzaamheden verricht. Het dagvenster loopt van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 uur en 22.00 uur.

Overeengekomen werktijden:

de met de leidinggevende overeengekomen werktijden;

werktijden overeenkomstig artikel 4.2, lid 3 van de AGH.

Artikel 2 Toelage consignatiedienst

  • 1. Aan de ambtenaar die is ingedeeld in de bijzondere regeling en die ingevolge een schriftelijke aanwijzing van het college zich regelmatig of vrij regelmatig buiten de vastgestelde werktijden (bijzondere regeling) bereikbaar en beschikbaar moet zijn teneinde bij oproep arbeid te gaan verrichten, wordt een toelage toegekend.

  • 2. Het voorgaande lid is van overeenkomstige toepassing op de ambtenaar die is ingedeeld in de standaardregeling, met dien verstande dat voor “buiten de voor hem vastgestelde werktijden” wordt gelezen “buiten zijn overeengekomen werktijden”.

  • 3. Onverminderd het bepaalde in het vierde lid bedraagt de toelage per uur bereikbaar- en beschikbaarheid een percentage van het voor de ambtenaar geldende salaris per uur en wel:

    • a.

      10% voor de uren op maandag tot en met zaterdag;

    • b.

      16% voor de uren op zondag en op de feestdagen, genoemd in artikel 4.5, derde lid van de AGH.

  • 4. De toelage wordt maximaal berekend over het uurloon, behorend bij functionele salarisschaal 7, periodieknummer 11, zoals vermeld in bijlage IIa AGH.

  • 5. Uitgangspunt voor de vaststelling van de hoogte van de toelage is de voor de ambtenaar geldende formele arbeidsduur.

Artikel 3 Periodieke uitbetaling

Indien de consignatiediensten worden verricht volgens een regelmatig periodiek rooster kan de toelage maandelijks worden uitgekeerd, overeenkomstig de gemiddelde hoogte over een jaar berekend.

Artikel 4 Daadwerkelijke inzet (bijzondere regeling)

  • 1. Wanneer tijdens een consignatiedienst de ambtenaar die is ingedeeld in de bijzondere regeling buiten de voor hem vastgestelde werktijden daadwerkelijk werkzaamheden moet verrichten, wordt voor die werkzaamheden een vergoeding verleend overeenkomstig het bepaalde in artikel 3.2.1 van de AGH.

  • 2. De vergoeding wordt berekend vanaf het tijdstip waarop de oproep plaatsvindt tot het tijdstip van terugkeer van de ambtenaar naar zijn woning of standplaats waarbij de vastgestelde werktijden buiten beschouwing worden gelaten, indien de in het eerste lid bedoelde werkzaamheden binnen die werktijden aansluiten.

  • 3. Het college draagt er zorg voor dat de ambtenaar na een daadwerkelijke inzet in het totaal niet langer dan 13 uur binnen een tijdvak van 24 uur arbeid verricht.

Artikel 5 Daadwerkelijke inzet (standaardregeling)

  • 1. Wanneer tijdens een consignatiedienst de ambtenaar die is ingedeeld in de standaardregeling buiten zijn overeengekomen werktijden daadwerkelijk werkzaamheden moet verrichten wordt voor zover die werkzaamheden binnen het dagvenster vallen een compensatie in tijd verleend en een vergoeding overeenkomstig het bepaalde in artikel 3.8 van de AGH toegekend voor zover die werkzaamheden buiten het dagvenster vallen.

  • 2. De compensatie in tijd en/of de vergoeding worden berekend vanaf het tijdstip waarop de oproep plaatsvindt tot het tijdstip van terugkeer van de ambtenaar naar zijn woning of standplaats waarbij de overeengekomen werktijden buiten beschouwing worden gelaten, indien de in het eerste lid bedoelde werkzaamheden binnen die werktijden aansluiten.

  • 3. Het derde lid van het voorgaande artikel is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 6 Doorbetaling bij ziekte

Onverminderd het bepaalde in artikel 7.3 van de AGH heeft de ambtenaar die wegens ziekte verhinderd is zijn betrekking te vervullen en daardoor geen consignatiediensten kan verrichten, aanspraak op doorbetaling van de toelage indien hij de consignatiediensten verrichtte volgens een regelmatig periodiek rooster.

De hoogte van de toelage wordt berekend over het gemiddelde bedrag dat is uitgekeerd over zes kalendermaanden voorafgaande aan de datum waarop die verhindering is ontstaan.

Artikel 7 Afbouwregeling

  • 1. Bij beëindiging of vermindering van de consignatiediensten buiten toedoen van de ambtenaar wordt een afbouwtoelage toegekend, indien de toelage langer dan twee jaar is genoten.

  • 2. Als berekeningsbasis voor het bepalen van de hoogte van de afbouwtoelage wordt het gemiddelde bedrag genomen dat de ambtenaar aan toelage heeft genoten in de voorafgaande 12 kalendermaanden.

  • 3. De hoogte van de afbouwtoelage bedraagt de eerste zes maanden 75% van de verloren toelage en wordt vervolgens in twee tijdvakken van zes maanden teruggebracht naar 50% en 25% van de verloren toelage.

    De verloren toelage is in het geheel afgebouwd na het verstrijken van het laatste tijdvak van zes maanden.

Artikel 8 Onvoorziene gevallen

In bijzondere gevallen kan een regeling worden getroffen welke het bepaalde in deze regeling aanvult of daarvan afwijkt.

Artikel 9 Uitzondering

Deze regeling is niet van toepassing op de ambtenaar officier van dienst Bevolkingszorg en overige ambtenaren die zijn aangewezen piketdiensten te verrichten ingevolge de piketdienstregeling voor de ambtenaar OvdBZ.

Artikel 10 Overgangsbepaling

Het percentage, als bedoeld in artikel 2, lid 3, onder b bedraagt 18% voor de ambtenaar, aan wie ingevolge de storingsregeling voor het personeel van de sector Techniek en Ruimtelijk Beleid 1990 een toelage is toegekend, voor zover deze toelage na 1 januari 2011 onafgebroken wordt voortgezet.

Artikel 11 Intrekken oude regeling

De Regeling vergoeding consignatiediensten 2011 wordt ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt op 1 januari 2015 in werking.

Artikel 13 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als "Regeling vergoeding consignatiediensten" 2015.

Hellevoetsluis,23 december 2014,

burgemeester en wethouders van Hellevoetsluis,

de secretaris,

J.C. Simons.

de burgemeester,

ir. Wubbo J. Tempel.