Regeling vervallen per 17-01-2023

Verordening regelende de taak, de samenstelling en de werkwijze van de Rekeningcommissie van de gemeente Hellevoetsluis.

Geldend van 01-10-2007 t/m 16-01-2023

Intitulé

Verordening regelende de taak, de samenstelling en de werkwijze van de Rekeningcommissie van de gemeente Hellevoetsluis.

Nummer: 20-09-07/7

De raad der gemeente Hellevoetsluis;

gehoord de commissie algemene zaken en middelen;

gelezen het voorstel van de voorzitter en de griffier van 15 augustus 2007, nummer 20-09-07/7;

gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de verordening regelende de taak, de samenstelling en de werkwijze van de Rekeningcommissie van de gemeente Hellevoetsluis.

Artikel 1 Taak

  • 1. De Rekeningcommissie onderzoekt de ontwerprekening en verantwoording met alle daarbij behorende stukken welke door de gemeenteraad dienen te worden vastgesteld, teneinde de gemeenteraad daaromtrent te adviseren.

  • 2. De Rekeningcommissie draagt via het afstemmingsoverleg zorg voor het formuleren van de opdracht aan de accountant voor het controleren van de jaarrekening en het afstemmen van de verschillende onderzoeken.

  • 3. De Rekeningcommissie kan, op verzoek van de commissie algemene zaken en middelen, ook andere taken in dit verband uitvoeren.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1. Elke fractie in de raad vaardigt 1 lid en 1 plaatsvervangend lid af in de commissie.

  • 2. De leden zijn ook benoemd als lid in de raadscommissie algemene zaken en middelen.

  • 3. De leden en plaatsvervangend leden zijn raadslid of, raadscommissielid als bedoeld in artikel 4 lid 3 van de Verordening op de raadscommissies 2007.

  • 4. De leden en de plaatsvervangend leden van de commissie worden door de raad benoemd.

Artikel 3 De voorzitter

  • 1. De voorzitter wordt door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 2. De voorzitter is geen lid van de commissie.

  • 3. De plaatsvervangend voorzitter wordt door de commissie uit haar midden aangewezen.

  • 4. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeen roepen van de commissie;

    • b.

      het leiden van de vergadering;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      het bewaken van de uitgangspunten en werkwijzen;

    • e.

      het bevorderen van een heldere besluitvorming;

    • f.

      hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

Artikel 4 werkwijze

Voor de overige aspecten van het functioneren en de werkwijze van de commissie, waaronder secretariaat, vergaderingen, oproepen, wijze van adviseren, besluitvorming, openbaarheid en opleggen geheimhouding zijn de bepalingen uit de Verordening op de raadscommissies 2007 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5 Afstemmingsoverleg

  • 1. Uit het midden van de commissie wordt een delegatie van twee leden aangewezen voor overleg met het college en de accountant.

  • 2. De voorzitter van de Rekeningcommissie is ook voorzitter van het afstemmingsoverleg.

  • 3. Aan het afstemmingsoverleg nemen als gesprekspartner deel de portefeuillehouder financiën, de concerncontroller/directeur middelen en zonodig nemen deel de accountant en/of en lid van de rekenkamercommissie.

Artikel 6 Slotbepalingen

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Rekeningcommissie Hellevoetsluis 2007.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgend op de datum van vaststelling.

  • 3. De Verordening Rekeningcommissie Hellevoetsluis 2006, vastgesteld op 20 april 2006, nummer 20-04-06/16A, komt hiermee te vervallen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 20 september 2007.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
H.J. van der Wel. C.A. Kleijwegt.