Regeling vervallen per 03-12-2015

Regeling Adviesraad Welzijn Hellevoetsluis 2010

Geldend van 10-03-2011 t/m 02-12-2015

Intitulé

Regeling Adviesraad Welzijn Hellevoetsluis.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hellevoetsluis

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 oktober 2010;

gelet op art. 12 Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de bepalingen uit de gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de Regeling Adviesraad Welzijn Hellevoetsluis.

Artikel 1 Definities

  • a. adviesraad Welzijn : het uit individuele leden en vertegenwoordigers van representatieve organisaties van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning en op het gebied van werk & bijstand bestaande orgaan met taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven;

  • b. college : het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hellevoetsluis;

  • c. contactambtenaar : de beleidsmedewerker die als aanspreekpunt fungeert voor de Adviesraad Welzijn en deskundig is op het gebied van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de Wet Werk en Bijstand en alle overige onderwerpen die met beide wetten samenhangen en waarover het college bevoegd is te beslissen;

  • d. gemeente : de gemeente Hellevoetsluis;

  • e. periodiek overleg : officieel beraad tussen wethouder, contactambtenaar en Adviesraad Welzijn (vertegenwoordigt door de voorzitter en maximaal twee andere leden);

  • f. plaatsvervangend lid : een door een representatieve organisatie voorgedragen lid ter tijdelijke vervanging (max. een half jaar) van de oorspronkelijk benoemde vertegenwoordiger;

  • f. vergadering : het overleg tussen de leden van de Adviesraad Welzijn;

  • g. vertegenwoordiger : de vertegenwoordiger van een representatieve organisatie van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning en werk & bijstand;

  • h. vragers op het gebied van WMO en WWB : inwoners van Hellevoetsluis die op enigerlei wijze betrokken zijn bij één van de 9 prestatievelden van de WMO en/of de WWB en aanverwante terreinen;

  • i. wethouder : de portefeuillehouder Wet Maatschappelijke Ondersteuning en/of Wet Werk en Bijstand;

  • j. Wwb : Wet werk en bijstand;

  • k. WMO : Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Artikel 2 Reikwijdte van de Verordening

Deze regeling is van toepassing op de organisatie van de door het College ingestelde Adviesraad Welzijn.

Artikel 3 Taak Adviesraad Welzijn

De Adviesraad Welzijn heeft als taak het college gevraagd en ongevraagd te informeren en te adviseren, alsmede ontwikkelingen te signaleren over alle zaken die van belang zijn voor vragers, zoals beschreven in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de Wet werk en bijstand en alle overige onderwerpen die met beide wetten samenhangen en waarover het college bevoegd is te beslissen.

Artikel 4 Bevoegdheden

  • 1. Initiatiefrecht:

    • a.

      de Adviesraad Welzijn heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden betreffende zijn taak in het periodiek overleg met de wethouder aan de orde te stellen;

    • b.

      de Adviesraad Welzijn stelt jaarlijks in overleg met het college, op basis van de gemeentelijke jaarplanningen en begrotingen, een activiteitenplan en een begroting op;

    • c.

      de Adviesraad Welzijn heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taakstelling in voorkomende gevallen binnen het door de gemeente beschikbaar gestelde budget gebruik te maken van in- en externe deskundigheid.

  • 2. Informatierecht:

    • a.

      de Adviesraad Welzijn wordt door het college geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages alsmede over andere relevante (beleids-) ontwikkelingen;

    • b.

      de Adviesraad Welzijn krijgt van het college spontaan en op verzoek tijdig alle informatie die hij voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze Verordening omschreven, nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Zonodig zullen deskundige ambtenaren mondelinge toelichting geven over lopend beleid, de invloed van (nieuw) rijksbeleid of over ideeën en plannen van college en/of gemeenteraad op het WMO-beleidsterrein, het Wwb-terrein en alle overige terreinen die met beide wetten samenhangen en waarover het college bevoegd is te beslissen.

  • 3. Adviesrecht:

    • a.

      de Adviesraad Welzijn is bevoegd advies uit te brengen over onderwerpen betreffende de WMO, de Wwb en de onderwerpen die met beide wetten samenhangen en waarover het college bevoegd is te beslissen;

    • b.

      de Adviesraad Welzijn is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken, voor zover die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde regels en procedures. Evenmin heeft de Adviesraad Welzijn adviesrecht inzake personeels- en organisatiebeleid;

    • c.

      het college stelt de Adviesraad Welzijn op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming. De gemeente geeft van tevoren de financiële, juridische en beleidsmatige kaders aan. Indien de gemeente om advies vraagt, wordt het advies binnen zes weken schriftelijk uitgebracht.

    • d.

      Het college geeft binnen zes weken een schriftelijke reactie op een uitgebracht advies; zij kan alleen beargumenteerd afwijken van dit advies.

Artikel 5 Samenstelling Adviesraad Welzijn

  • 1. De Adviesraad Welzijn bestaat voor minimaal 7 en maximaal 12 leden uit (plaatsvervangende) vertegenwoordigers van representatieve organisaties van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning en op het gebied van werk & bijstand. Deze organisaties dragen ieder hun eigen vertegenwoordiger en plaatsvervangende vertegenwoordiger voor. Daarnaast kunnen leden met affiniteit op het werkgebied van de raad op persoonlijke titel benoemd worden.

  • 2. De in het eerste lid genoemde organisaties dekken zo goed mogelijk de Wwb en de prestatievelden van de WMO.

  • 3. De Adviesraad Welzijn is op zodanige wijze samengesteld dat hij bestaat uit minimaal 9 en maximaal 15 leden.

  • 4. De vertegenwoordigers dragen zorg voor de communicatie met de eigen achterban; de wijze waarop dit gebeurd wordt opgenomen in het huishoudelijk reglement.

  • 5. De leden bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in Hellevoetsluis en zij bekleden geen functie bij een organisatie, waarmee in het kader van de aanbesteding de gemeente een inkooprelatie heeft en die een direct commercieel belang heeft bij de dienstverlening aan de doelgroepen van de WMO en de WWB.

  • 6. De leden van de Adviesraad Welzijn kiezen uit hun midden een voorzitter en een secretaris en wijzen voor ieder hunner een plaatsvervanger aan.

Artikel 6 Voordracht, benoemingen en zittingsduur

  • 1. De leden van de Adviesraad Welzijn worden door het college benoemd voor een periode van vier jaar. Benoemingen kunnen één keer met eenzelfde periode worden verlengd.

  • 3. De vertegenwoordigde organisatie heeft het recht om zijn door het college als lid benoemde vertegenwoordiger tussentijds gemotiveerd te vervangen.

  • 4. De leden zijn verplicht tot het bijwonen van de bijeenkomsten ter voorbereiding van een gevraagd advies. Als een zittend lid op jaarbasis meer dan de helft van het aantal bijeenkomsten verzuimt, wordt door de vertegenwoordigde organisatie een nieuw lid voorgedragen. Wanneer een zittend lid om geldige redenen langdurig moet verzuimen kan de vertegenwoordigde organisatie een plaatsvervangend lid voordragen.

  • 5. Alle benoemde personen ontvangen een schriftelijke bevestiging van het college.

Artikel 7 Ontslag

  • 1. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

  • 2. Een lid dat ophoudt ingezetene van de gemeente Hellevoetsluis te zijn, houdt terstond op lid van de Adviesraad Welzijn te zijn. Dit geldt niet voor plaatsvervangers; voor hen geldt niet de plicht om in Hellevoetsluis te wonen.

  • 3. Een lid dat door zijn vertegenwoordigde organisatie vervangen wordt, kan door het college ontslagen worden indien het college de motivatie(s) van de organisatie om het lid te vervangen gegrond acht.

  • 4. Een lid dat meer dan de helft van het aantal bijeenkomsten verzuimd kan door het college ontslagen worden.

Artikel 8 Periodiek overleg met de wethouder

  • 1. Het periodiek overleg met de wethouder en contactambtenaar wordt voorgezeten door de voorzitter.

  • 2. De voorzitter stelt in overleg met de secretaris en de contactambtenaar de agenda samen voor het periodiek overleg met de wethouder. Ieder lid heeft het recht om via de secretaris onderwerpen aan te reiken. De definitieve agenda wordt bij aanvang van de bijeenkomst vastgesteld.

  • 3. De voorzitter bepaalt in overleg met de contactambtenaar tijd en plaats van het periodiek overleg.

  • 4. De contactambtenaar roept het periodiek overleg bijeen door middel van een schriftelijke kennisgeving en draagt er zorg voor dat deze kennisgeving, vergezeld van de agenda en de vergaderstukken, tenminste tien werkdagen van tevoren in het bezit is van alle betrokkenen.

  • 5. De contactambtenaar maakt van het periodiek overleg een verslag dat binnen twee weken aan de leden wordt verzonden.

  • 6. De Adviesraad Welzijn overlegt minimaal één keer per jaar met de wethouder en de contactambtenaar.

Artikel 9 Vergadering

  • 1. De oproeping ter vergadering geschiedt (uitgezonderd in spoedeisende gevallen) ten minste tien dagen van te voren door de voorzitter met opgaaf, voor zover mogelijk, van de te behandelen onderwerpen.

  • 2. De gemeente stelt de contactambtenaar beschikbaar om bij de vergaderingen aanwezig te zijn ten behoeve van de informatievoorziening aan de Adviesraad Welzijn.

  • 3. De voorzitter is bevoegd andere ambtenaren, externe deskundigen en belanghebbenden uit te nodigen de vergadering van de Adviesraad Welzijn bij te wonen ten einde tijdens die vergadering gewenste informatie en toelichting te verstrekken.

  • 4. Het college draagt er zorg voor dat de vergaderingen (minstens 4 en maximaal 11 per jaar) in de vorm van een gratis vergaderaccommodatie (inclusief vergaderfaciliteiten, verslaglegging e.a. administratieve ondersteuning, koffie en thee) worden ondersteund. De voorzitter en secretaris bereiden de vergadering voor, de secretaris draagt zorg voor de uitwerking van het advies.

Artikel 10 Openbaarheid

  • 1. De vergaderingen en adviezen van de Adviesraad Welzijn zijn openbaar. De vergaderdata zullen door de contactambtenaar, via de lokale media aan de bevolking kenbaar worden gemaakt.

  • 2. Een vergadering wordt voor het publiek gesloten indien 6 der aanwezige leden dit verlangen of de voorzitter het nodig acht. De Adviesraad Welzijn besluit vervolgens dat (verder) in besloten zitting zal worden vergaderd indien blijkt dat bij (verdere) openbare beraadslaging private of openbare belangen door de openbaarheid wezenlijk zouden kunnen worden geschaad.

Artikel 11 Spreekrecht

  • 1. De voorzitter stelt toehoorders bij een openbare vergadering van de Adviesraad Welzijn op hun verzoek in de gelegenheid het woord te voeren tijdens de vergadering.

  • 2. Een verzoek als bedoeld in het vorige lid dient voor het begin van de vergadering, hetzij schriftelijk, hetzij mondeling door tussenkomst van de secretaris bij de voorzitter te worden ingediend, onder vermelding van het punt of de punten waarover men het woord wil voeren.

  • 3. Onmiddellijk na de opening van een vergadering stelt de voorzitter degene die een daartoe strekkend verzoek heeft ingediend, in de gelegenheid het woord te voeren over niet op de agenda staande, maar wel op het terrein van de Adviesraad Welzijn liggende punten.

  • 4. Bij de behandeling van ieder agendapunt, met uitzondering van de rondvraag, stelt de voorzitter degene die daartoe een strekkend verzoek heeft ingediend, in de gelegenheid het woord te voeren over het aan de orde zijnde agendapunt, voordat de leden en de voorzitter daarover in eerste termijn het woord voeren.

  • 5. Voor de toehoorder die in de gelegenheid wordt gesteld het woord te voeren, geldt een spreektijd van ten hoogste 5 minuten per agendapunt.

  • 6. Per agendapunt kan de voorzitter bepalen dat de totale spreektijd van degenen die in de gelegenheid worden gesteld het woord te voeren, ten hoogste 15 minuten bedraagt.

  • 7. De voorzitter kan toehoorders, die de hun toegemeten spreektijd overschrijden of die zich op onbehoorlijke of beledigende wijze uitdrukken het woord ontnemen.

Artikel 12 Besluitvorming

  • 1. De Adviesraad Welzijn kan alleen officiële besluiten nemen indien tenminste de helft van het aantal leden en de voorzitter of de vice-voorzitter ter vergadering aanwezig zijn. De aanwezigheid blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering getekende presentielijst.

  • 2. Alleen de leden van de Adviesraad Welzijn hebben stemrecht. Indien een lid zich laat vertegenwoordigen door zijn/haar plaatsvervanger heeft deze stemrecht. Stemmen bij volmacht wordt uitgesloten.

  • 3. Alle besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen van de op de presentielijst aanwezige leden.

  • 4. Blanco en niet-geldig uitgebrachte stemmen (ter uitsluitende beoordeling aan de voorzitter) worden geacht niet te zijn uitgebracht.

  • 5. Bij staking van stemmen over zaken, die geschiedt door handopsteken, vindt in dezelfde vergadering direct een herstemming plaats. Als ook in dat geval de stemmen staken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. In dit geval worden de verschillende gevoelens van de leden van de Adviesraad Welzijn aan het college medegedeeld.

  • 6. Stemming over personen geschiedt schriftelijk met gesloten stembiljetten. Leidt een herstemming, tengevolge van gelijkheid van stemmen, niet tot een besluit, dan wordt besloten door trekking van een (door de voorzitter) gemerkt lot.

  • 7. Minderheidsstandpunten kunnen op verzoek van de betreffende leden toegevoegd worden aan de besluitenlijst, casu quo het voorstel/advies aan het college.

  • 8. De adviezen van de Adviesraad Welzijn worden schriftelijk gegeven.

Artikel 13 Jaarverslag

Jaarlijks vóór 1 april maakt de Adviesraad Welzijn een verslag van de werkzaamheden over het afgelopen jaar. Dit verslag wordt aangeboden aan het college en wordt tevens ter kennis gebracht aan de desbetreffende raadscommissie.

Artikel 14 Vergoedingen

De leden hebben recht op een maandelijkse vergoeding conform artikel 96 lid 2 van de Gemeentewet. Deze vergoeding bedraagt maandelijks 11/12 deel van de maximale maandelijkse vergoeding genoemd in het eerste lid van artikel van 14 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. De voorzitter en de secretaris ontvangen een maandelijkse vergoeding van de leden vermenigvuldigd met factor 1,5.

Artikel 15 Geheimhouding

  • 1. Het college kan geheimhouding opleggen omtrent aangelegenheden, die zij aan de Adviesraad Welzijn voorleggen. Deze geheimhouding geldt totdat zij door het college is opgeheven.

  • 2. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid kan de Adviesraad Welzijn omtrent het in besloten vergaderingen behandelde en omtrent de inhoud van stukken die aan de Adviesraad Welzijn worden voorgelegd, geheimhouding opleggen.

  • 3. De voorzitter kan bij toezending van stukken voor een vergadering, voor zover niet reeds door het college geheimhouding is opgelegd, een voorlopige geheimhouding opleggen. De Adviesraad Welzijn beslist in de eerstvolgende vergadering over definitieve oplegging van geheimhouding omtrent die stukken.

  • 4. De geheimhouding wordt door alle leden van de Adviesraad Welzijn in acht genomen totdat zij door het college of door de Adviesraad Welzijn is opgeheven.

Artikel 16 Geschillen betreffende deze Verordening

Over geschillen voortkomend uit de toepassing van deze regeling beslist het college, gehoord de Adviesraad Welzijn.

Artikel 17 Slotbepalingen

  • 1. Communicatie : het college maakt het bestaan van de Adviesraad Welzijn algemeen bekend. Daarnaast zorgt het college voor bekendmaking van de Verordening.

  • 2. Evaluatie : de Adviesraad Welzijn evalueert jaarlijks tezamen met het college het functioneren van de Adviesraad.

  • 3. Huishoudelijk reglement : ten dienste van zijn functioneren stelt de Adviesraad Welzijn een huishoudelijk reglement op.

Artikel 18 Intrekking Verordening Adviesraad Welzijn 2007

De Verordening Adviesraad Welzijn 2007 d.d. 1 mei 2007 wordt ingetrokken.

Artikel 19 Citeertitel

De Regeling wordt aangehaald als: ‘Regeling Adviesraad Welzijn Hellevoetsluis 2010’.

Artikel 20 Inwerkingtreding van de Verordening

Deze Regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2010.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Hellevoetsluis in de vergadering van 5 oktober 2010.
Burgemeester en wethouders van Hellevoetsluis,
de secretaris, de burgemeester,