Regeling vervallen per 01-08-2015

Nadere regels en beleidsregels terrassen Helmond 2011

Geldend van 28-05-2011 t/m 31-07-2015

Intitulé

NADERE REGELS EN BELEIDSREGELS TERRASSEN HELMOND 2011

Het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester van Helmond ieder voorzover bevoegd;

Gelet op het bepaalde in de artikelen 2.3.1.1, 2.3.1.2 en 2.3.1.3. van de Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008;

besluit:

  • I.

    Vast te stellen de Nadere regels en beleidsregels terrassen Helmond 2011

  • II.

    In te trekken het Terrassenplan 2007

1 Inleiding

De Nadere regels en beleidsregels terrassen Helmond 2011 vervangen het Terrassenplan 2007. Naast de omzetting van terrassenplan naar nadere- en beleidsregels, is de inhoud ten opzichte van het Terrassenplan 2007 geactualiseerd.

 

De terrassen, vooral in het centrum van Helmond, vormen volgens bewoners en bezoekers een beeldbepalend element van de horeca. Terrassen geven het centrum gezelligheid en uitstraling. De grote invloed van de vormgeving en situering van terrassen op de kwaliteit van de openbare ruimte, voor de architectuur en de samenhang van het geheel, geven aanleiding tot het stellen van nadere eisen.

Met terrassen worden in deze regeling alleen de terrassen bedoeld waarvoor een terrasvergunning vereist is ingevolge artikel 2.3.1.2 APV Helmond 2008. Hieronder worden gerekend de permanente terrassen, semi-permanente terrassen en de terrassen die aanwezig zijn tijdens evenementen. Ook voor terrassen bij inrichtingen die geplaatst worden op eigen grond is een terrasvergunning vereist inclusief leges en de verder in deze nadere regels beschreven verplichtingen. Voor terrassen op eigen grond wordt geen precariobelasting geheven.

2 Doelstellingen nadere regels en beleidsregels terrassen

De belangrijkste doelstellingen van deze nadere regels en beleidsregels zijn:

  • -

    Een goede ruimtelijke afstemming tussen de situering van de terrassen en de ruimte die nodig is voor winkelend publiek en andere activiteiten zoals evenementen, maar ook wegwerkzaamheden en de bereikbaarheid van hulpdiensten;

  • -

    Een duidelijk en concreet toetsingskader voor terrassen, zodat de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving vereenvoudigd worden;

  • -

    Een goede kwalitatieve uitstraling van terrassen.

3 Juridisch kader

Op grond van artikel 2.3.1.2, eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008, hierna te noemen APV, is het verboden om zonder vergunning van de burgemeester een terras op of aan de weg te plaatsen of te hebben. Op basis van artikel 2.3.1.3 is het mogelijk om ter aanvulling nadere regels te stellen. De bevoegdheid om nadere regels te stellen komt toe aan het college van burgemeester en wethouders.

 

Onder terras wordt ingevolge artikel 2.3.1.1, eerste lid onder c. APV verstaan: een buiten de besloten ruimte van de inrichting gelegen gedeelte, waar sta- of zitgelegenheid wordt geboden en waar al dan niet tegen betaling dranken of etenswaren kunnen worden verstrekt. Naast tafels en stoelen, worden vlonders,

parasols, windschermen, terrasafscheidingen en andere gelijksoortige objecten geacht ook deel uit te maken van een terras.

 

Artikel 2.3.1.2, derde lid APV geeft aan dat een terrasvergunning wordt geweigerd indien:

  • a.

    voor het horecabedrijf geen vergunning is verleend ingevolge de Drank- en Horecawet;

  • b.

    voor het horecabedrijf geen vergunning is verleend ingevolge de Overlastverordening horeca- en aanverwante bedrijven 2006.

 

Op grond van artikel 2.3.1.2, vierde lid van de APV kan een terrasvergunning worden geweigerd indien:

  • a.

    het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg;

  • b.

    het beoogde gebruik hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan de redelijke eisen van welstand;

  • c.

    in het belang van de voorkoming of beperking van overlast voor gebruikers van de in de nabijheid gelegen onroerende zaak.

De in de APV opgenomen weigeringsgronden zijn algemeen geformuleerde weigeringsgronden. Het college acht het gewenst om duidelijkheid te verschaffen omtrent de uitleg van wettelijke voorschriften en de afweging van belangen in het kader van vergunningverlening. Vandaar dat in deze regeling naast nadere regels ook criteria in de vorm van beleidsregels zijn opgenomen, waaraan aanvragen standaard worden getoetst.

4 Nadere regels en beleidsregels

Artikel 1 Vergunning algemeen

  • 1. Deze regeling is van toepassing op terrassen op of aan de openbare weg[1], al dan niet op eigen grond             opgesteld.

    [1] Definitie van ‘weg’ volgens de Wegenverkeerswet 1994: ‘alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten’.

  • 2. De terrasvergunning is persoons- en locatiegebonden.

  • 3. De vergunning wordt verleend voor een periode van 5 jaar. Bij een gewijzigde situatie, zoals vergroting van het terrasvlak, wordt een nieuwe terrasvergunning aangevraagd.

  • 4. De terrasvergunning is geldig van 08.00 uur tot 01.30 uur. Dit betekent dat het terras vóór 08.00 uur niet mag worden geplaatst, niet verplaatst of zijn geopend en deze om 01.30 uur gesloten moet zijn voor publiek.

  • 5. Binnen het evenementengebied is de terrasvergunning het hele jaar geldig, tenzij de organisatie van een evenement tijdig, dat wil zeggen de periode zoals in de evenementennota is aangegeven, maar minimaal 6 weken van te voren, aan de burgemeester aangeeft van de evenementenregeling gebruik te willen maken.

  • 6. Schenken van drank in glas of plastic:

    a. Tijdens risicovolle evenementen is het verboden om dranken te verstrekken of te gebruiken in blik of glas;

    b. Tijdens normale evenementen is het op de reguliere terrassen met terrasvergunning toegestaan dranken te schenken of te gebruiken in glas of blik, op alle overige terrassen is het schenken of gebruiken van dranken in glas of blik verboden;

    c. De burgemeester bepaalt, na advies hierover van de Toetsingscommissie Evenementen, of er bijzondere omstandigheden aanwezig zijn waardoor een evenement als risicovol moet worden aangemerkt.

  • 7. Tijdens kermissen bepalen de kermiscoördinator en de cityopzichter na de kermisverpachting in hoeverre gebruik kan worden gemaakt van het vergunde terras in verband met de benodigde ruimte voor de kermis.

  • 8. Voor de periode dat er wegwerkzaamheden plaatsvinden, zoals herinrichting, bestrating of rioolvervanging, kan geen gebruik worden gemaakt van de terrasvergunning. Indien het terras méér dan drie weken niet geplaatst kan worden, vindt teruggave van precarioheffing plaats voor die dagen. Indien tijdelijke of gedeeltelijke verplaatsing van het terras mogelijk is, vindt geen vergoeding van precario plaats.

Artikel 2 Situering en precario

  • 1. De vergunning wordt in principe voor maximaal de gevelbreedte van een pand verleend. Een verbreding is alleen mogelijk indien er geen aangrenzend pand is of als er sprake is van een vastgesteld natuurstenen terrasvlak, zoals bedoeld in artikel 3. Bij een aanvraag wordt beoordeeld of de bereikbaarheid van de belending niet wordt gehinderd en of het gebruik van de begane grond niet nadelig wordt beïnvloed op het gebied van de bedrijfsvoering of het woongenot.

  • 2. Indien er voor het pand een vlonder aanwezig is, wordt de vergunning verleend voor de gevelbreedte van het pand.

  • 3. Een vergunning wordt verleend indien een minimale afstand van 0.5 meter wordt gehouden van bomen en beplantingen en een ongehinderde doorgang voor voetgangers van minimaal 1,5 meter wordt gewaarborgd. Voor trottoirvrije gebieden zal maatwerk moeten worden geleverd. Eveneens moet een vrije doorgang voor hulpdiensten (brandweer, ambulance, politie) beschikbaar zijn van minimaal 3,5 meter en waar mogelijk 5,0 meter. Brandkranen moeten vrij toegankelijk zijn voor de brandweer. Het terrasvlak zelf moet minimaal 1,5 meter diep zijn.

  • 4. Op basis van het in de vergunning vermelde aantal m2, wordt precario geheven.

Artikel 3 Situering bij natuurstenen terrasvlakken

  • 1. Voor delen van het centrum wordt een terrasvergunning uitsluitend verleend op natuurstenen vlakken. Op de Koninginnewal liggen naast de natuurstenen vlakken ook afwijkende bestratingsvlakken in padova keiformaat, waarop een terrasvergunning kan worden verleend. In deze gevallen kan ook een verbrede terrasvergunning worden verleend, zie ook artikel 2, eerste lid.

  • 2. Op zaterdag kan de terrasvergunning verleend worden met een gewijzigd oppervlak gedurende de openingstijden van de markt. Indien dit het geval is wordt dit aangegeven op de vergunningstekening. Zie hiervoor ook bijlage 2.

Artikel 4 Terrasmeubilair algemeen

  • 1. Het is niet toegestaan terrasmeubilair direct tegen de gevel van het pand, tegen bomen, lichtmasten of andere gemeentelijke objecten op te slaan. Daarnaast dient meubilair te worden samengebonden. De omgeving is bepalend voor de opslagmogelijkheden van het terrasmeubilair.

  • 2. Naast de standaard terrasinrichting bestaande uit tafels, stoelen, parasols,  menuborden en plantenbakken, worden op het vlak van het terras uitsluitend in het kader van een evenement aanvullende zaken toegestaan, zoals een TV, bar, ijsmachine, losstaande verwarming, barbecue of tappunten.

  • 3. De aanvrager is verplicht om bij de aanvraag kleurenfoto’s of kleurenkopieën van een voorbeeldfolder toe te voegen van de volgende objecten, voorzover van toepassing:

    • -

      terrasmeubilair;

    • -

      windschermen, inclusief vermelding afmetingen;

    • -

      parasols, inclusief vermelding afmetingen;           

    • -

      niet vaste luifels of zonneschermen, voorzien van een kleurenfoto inclusief afmetingen.

  • 4. Parasols mogen in uitgeklapte toestand de grenzen van het terras niet overschrijden.

  • 5. Het is de vergunninghouder niet toegestaan om de terrasruimte geheel of gedeeltelijk te overkappen door middel van schakeling van parasols.

  • 6. Plantenbakken en menuborden zijn toegestaan als onderdeel van de standaard terrasinrichting mits ze niet schadelijk zijn voor het uiterlijk aanzien van de gemeente.

    Menuborden mogen in elk geval niet hoger zijn dan 1,2 meter en breder dan 0,7 meter. Plantenbakken mogen maximaal 0,6 x 0,6 x 0,6 meter groot zijn.

Artikel 5 Terrasmeubilair Centrum en Brandevoort

  • 1. In het centrum, zoals beschreven in bijlage 1, zijn voor het terrasmeubilair rotan, imitatie rotan en hout toegestaan in naturelkleuren en in zwart of grijs.

  • 2. Voor parasols worden de kleuren uit een palet van 10 kleuren volgens het assortiment van Dickson toegestaan. Zie hiervoor ook bijlage 3.

  • 3. Het is de vergunninghouder niet toegestaan om op de parasols reclame te voeren, tenzij het een logo betreft waarbij niet meer dan 10% van het oppervlak van de volant in gebruik wordt genomen.

Artikel 6 Terrasmeubilair buiten het centrum

Buiten het centrumgebied worden de uitvoeringsmaterialen rotan, imitatie rotan, hout, metaal, hoogwaardige kunststof of een combinatie hiervan toegestaan. De materiaalkeuze dient aan te sluiten bij de diversiteit van horeca­ondernemingen.

Artikel 7 Windschermen

  • 1. In het centrum zijn windschermen enkel toegestaan in de Veestraat, Ameidestraat, Markt, Kerkstraat, Noord- en Zuid Koninginnewal en de Kasteellaan. Ze zijn wegneembaar of verplaatsbaar, met een hoogte van maximaal 155 cm waarvan de bovenzijde bestaat uit helder en ongekleurd glas. Het gesloten deel aan de onderzijde mag maximaal 60 cm hoog zijn.

  • 2. In Brandevoort zijn windschermen niet toegestaan.

  • 3. In alle overige gebieden zijn windschermen toegestaan met een hoogte van maximaal 155 cm, die wegneembaar of verplaatsbaar zijn en die een vrije doorgang en doorkijk voor weggebruikers niet belemmeren.

  • 4. Windschermen voorzien van reclame zijn niet toegestaan.

  • 5. Het materiaal van de windschermen dient te voldoen aan Brandklasse II (NEN 6065).

Artikel 8 Intrekken terrasvergunning bij herinrichting of reconstructie

De vergunning kan op basis van artikel 1.6 van de Algemene plaatselijke verordening tijdelijk worden ingetrokken bij herinrichting of reconstructie van een gebied met terrassen.

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling treedt na bekendmaking in werking op 28 mei 2011.

  • 2. Deze regeling is van toepassing op alle nieuwe aanvragen voor een terrasvergunning.

5 Handhaving

Een vergunninghouder dient zich te houden aan de Algemene plaatselijke verordening Helmond en aan de nadere regels en beleidsregels zoals geformuleerd in deze regeling. Verder kunnen er aan een terrasvergunning voorschriften en beperkingen worden verbonden. Door de gemeente wordt gecontroleerd of de regels en voorschriften die onderdeel uitmaken van deze nadere regels en beleidsregels en de terrasvergunning, worden nageleefd. Indien de vergunninghouder zich hier niet aan houdt, worden afhankelijk van de zwaarte van de overtreding, de nodige bestuursrechtelijke stappen gezet.

 

Handhavingsinstanties

Voor het handhaven van de verleende vergunningen is de Dienst Stedelijke Ontwikkeling en Beheer verantwoordelijk.

Als de veiligheid en openbare orde in het geding zijn of komen, kan de burgemeester te allen tijde gelasten tot onmiddellijk intrekken van de terrasvergunning.

 

In de volgende situaties zal handhavend opgetreden worden:

  • 1.

    Het terras wordt geëxploiteerd op een tijdstip waarop het niet is toegestaan;

  • 2.

    Het terras wordt geëxploiteerd op een plaats waar dat niet is toegestaan;

  • 3.

    Op het terras worden voorzieningen aangebracht die niet overeenstemmen met het beleid of de nadere regels;

  • 4.

    Het exploiteren van het terras leidt tot structurele overlast;

  • 5.

    Één van de overige voorschriften van de terrasvergunning wordt overtreden.

 

Stappenplan handhaving

De volgende stappen worden genomen bij de hierboven genoemde overtredingen:

Constatering

Toezichthouder/buitengewoon opsporingsambtenaar

Burgemeester

1e overtreding

Mondelinge waarschuwing

 

2e overtreding

Proces verbaal

Schriftelijke waarschuwing + vooraankondiging

3e overtreding

Proces verbaal

Oplegging last onder dwangsom + intrekken terrasvergunning

Voortduren overtreding

Proces verbaal

Verbeurdverklaring en invordering dwangsom

Voortduren overtreding na invordering maximale dwangsom

Proces verbaal

Oplegging bestuursdwang

Ondertekening

Besloten in de vergadering van 19 april 2011.
 
Het college van Burgemeester en wethouders van Helmond voor zover het zijn bevoegdheid betreft,
de burgemeester,                                            de gemeentesecretaris,
drs. A.A.M. Jacobs.                                          dhr. A.A.M. Marneffe RA
 
 
De burgemeester van Helmond voor zover het zijn bevoegdheid betreft,
de burgemeester,
drs. A.A.M. Jacobs
 
  
Bekend gemaakt op:
27 mei 2011
De gemeentesecretaris,
dhr. A.A.M. Marneffe RA

Bijlage 1 Begrenzing Centrumgebied

Begrenzing Centrumgebied

Bijlage 2 Situatiekaart terrasvlakken Markt en Noord Koninginnewal door de weeks en tijdens de zaterdagmarkt

Situatiekaart

Bijlage 3 Parasolkleuren in Helmond

Parasolkleuren in Helmond

Bepalend voor de keuze van parasolkleuren is de mate waarin zij onderling harmoniëren en hoe zij zich verhouden tot de kleuren van de stad. In het straatbeeld zijn bakstenen met roodachtige tinten of aardkleuren sterk vertegenwoordigd, aangevuld met grijstonen van natuursteen, beton en asfalt. In de stedelijke ruimte zorgt beplanting voor groentonen.

Om een harmonisch palet van gedempte kleuren te bereiken is gekozen voor een beperkt aantal kleurgroepen. Binnen een kleurgroep zijn soms meerdere kleuren geselecteerd. Eerder geadviseerde kleuren voor het Havenplein of de Veestraat zijn opgenomen in het voorstel. Blauw is in een stedelijke omgeving een opvallende en afwijkende kleur. Bovendien wordt met de toevoeging van een nieuwe kleurgroep het palet te bont.

Bij de kleuraanduiding is gebruik gemaakt van het assortiment van Dickson.

 

Verondersteld wordt dat elke horecaondernemer voor één kleur uit het palet kiest.

 

Rood:

Roodachtige doekkleuren zijn vaak of te fel of vallen juist weg t.o.v. de gebouwde omgeving (roodachtige tinten of aardkleuren). De donkere auberginekleur vormt hierop een uitzondering.

Binnen de kleurgroep rood is daarom gekozen voor de kleur:

-      Auberginerood 8206

 

Groen:

Binnen de kleurgroep groen zijn drie kleuren gekozen:

-      Olijfgroen 8600

-      Mintgroen 8201

-      Donker groen 6687

 

Naturel:

Als lichte en zonnige kleuren zijn gebroken wit en zacht geel gekozen:

-      Gebroken wit 7133

-      Zacht geel 7560

 

Grijstonen en zwart

Met neutrale grijstonen en zwart wordt het palet gecompleteerd:

-      Zwart 6028

-      Donker grijs 8203

-      Midden grijs 6088

-      Licht grijs 6196

 

Het voorgestelde palet van 10 kleuren biedt enerzijds een duidelijke keuze- en combinatievrijheid en draagt anderzijds bij aan een harmonieus en evenwichtig straatbeeld.

Door het gebruik van verschillende kleuren parasols kunnen de afzonderlijke terrassen herkenbaar worden. Naast het onderscheid kan ook de verwantschap binnen een groep van terrassen worden gezocht door bijvoorbeeld voor één kleurgroep te kiezen. Tegelijkertijd worden deze 10 kleuren kenmerkend en karakteristiek voor heel Helmond.