Regeling vervallen per 30-07-2017

REGLEMENT BEZWAARSCHRIFTEN PERSONEEL EN ORGANISATIE HELMOND 2011

Geldend van 01-07-2011 t/m 29-07-2017

Intitulé

REGLEMENT BEZWAARSCHRIFTEN PERSONEEL EN ORGANISATIE HELMOND 2011

Het college van burgemeester en wethouders van Helmond;

Collegevoorstel 1103007;

gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht.

Besluit:

Vast te stellen het Reglement bezwaarschriften personeel en organisatie Helmond 2011.

Artikel 1 Definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: de vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften, als bedoeld in artikel 2;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders

  • c.

    bezwaarmaker: degene die tegen een besluit van het college een bezwaarschrift heeft ingediend;

  • d.

    wet: de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Commissie

Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften die zijn gericht tegen besluiten van het college die betrekking hebben op personele of organisatie-aangelegenheden.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit:

    • a.

      een lid dat deskundig is op het terrein van bestuursrecht/ambtenarenrecht, aangewezen door het college;

    • b.

      een lid dat deskundig is op het gebied van personeels- en organisatieaangelegenheden aangewezen door de in het Georganiseerd Overleg toegelaten vakorganisaties;

    • c.

      een onafhankelijk extern lid in gezamenlijk overleg aan te wijzen door de leden genoemd onder sub a en sub b.

  • 2. Het lid genoemd onder het eerste lid onder c is ook voorzitter van de commissie.

  • 3. De leden worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college.

  • 4. De leden van de commissie mogen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Helmond en mogen geen deel uitmaken van de Helmondse advocatuur.

  • 5. De commissie wijst uit haar midden een vervanger van de voorzitter aan.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1.

    De leden van de commissie worden benoemd voor de duur van 4 jaar.

  • 2.

    Een lid treedt af indien hij niet meer voldoet aan het gestelde in artikel 3, vierde lid van dit reglement.

  • 3.

    De leden van de commissie kunnen op ieder moment schriftelijk ontslag nemen. Het ontslag gaat in met ingang van de dag, gelegen een maand na de dag waarop het ontslag is genomen of zoveel eerder als in de opvolging is voorzien.

  • 4.

    Het college kan op ieder moment een lid, anders dan op eigen verzoek, ontslag verlenen op zwaarwegende gronden.

Artikel 5 Secretariaat

In het secretariaat van de commissie wordt voorzien door de afdelingsmanager van de afdeling Bestuurs- en Juridische Zaken van de gemeente Helmond.

Artikel 6 Toezending bezwaarschrift aan commissie

Het bezwaarschrift met de daarbij behorende stukken worden door het college zo spoedig mogelijk in handen van de voorzitter van de commissie gesteld.

Artikel 7 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter kan bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en deze zonodig uitnodigen om in verband daarmee ter zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden is vooraf een machtiging van het college vereist.

  • 2.

    De voorzitter stelt de bezwaarmaker of zijn gemachtigde een termijn, waarbinnen een eventueel verzuim als bedoeld in artikel 6:5 van de wet kan worden hersteld.

Artikel 8 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter bepaalt de plaats en het tijdstip van de hoorzitting, waarin bezwaarmaker en het college in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De hoorzitting is niet openbaar.

  • 3.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3, 7:4 zesde en achtste lid en artikel 7:6, vierde lid van de wet.

  • 4.

    Indien de voorzitter op grond van het derde lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan bezwaarmaker en het college.

  • 5.

    De voorzitter nodigt belanghebbenden en het college tenminste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

Artikel 9 Quorum

Voor het houden van een hoorzitting als bedoeld in artikel 8 is vereist dat tenminste twee leden aanwezig zijn.

Artikel 10 Niet deelneming aan de behandeling

De leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien zij, direct of indirect, persoonlijk belang hebben bij het te nemen besluit.

Artikel 11 Verslaglegging

  • 1.

    Van het verhandelde ter zitting wordt een verslag gemaakt.

  • 2.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 12 Opnieuw horen

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek gewenst is, dan kan de voorzitter dit onderzoek houden. Indien daaraan kosten zijn verbonden is vooraf een machtiging van het college vereist.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt aan de leden van de commissie, het college en bezwaarmaker toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het college en bezwaarmaker kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op het verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen van dit reglement die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 13 Beraad en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar aan het college uit te brengen advies. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Van minderheidsstandpunten wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dit verlangt.

  • 2.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend en wordt, samen met het verslag, schriftelijk aan het college uitgebracht.

Artikel 14 Geheimhouding

De leden van de commissie zijn verplicht tot geheimhouding van alles dat hen in verband met hun taak ter kennis komt.

Artikel 15 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks een verslag uit aan het college.

Artikel 16 Inwerkingtreding en overgangsrecht

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2011.

  • 2.

    Dit reglement is van toepassing op alle op 1 juli 2011 en daarna ingekomen bezwaarschriften én op alle voor 1 juli 2011 ingekomen bezwaarschriften waarvoor nog geen hoorzitting is gehouden.

  • 3.

    De voorzitter en de leden die op het ogenblik van het in werking treden van dit reglement zitting hebben in de bezwaarschriftencommissie worden geacht met ingang van de dag van de inwerkingtreding van dit reglement te zijn benoemd op de voet van artikel 4, eerste lid van dit reglement.

Ondertekening

Besloten in de vergadering van 10 mei 2011
 
Burgemeester en wethouders van Helmond,
 
De burgemeester,                                           De secretaris,
Drs. A.A.M. Jacobs                                          Dhr. A.A.M. Marneffe RA
 
 
 
 
Bekend gemaakt op:
24 juni 2011
De gemeentesecretaris,
Dhr. A.A.M. Marneffe RA