Regeling vervallen per 03-11-2014

Regeling melding misstand Helmond 2012

Geldend van 01-05-2012 t/m 02-11-2014

Intitulé

REGELING MELDING MISSTAND HELMOND 2012

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;

gelet op het bepaalde in artikel 15:2 van de CAR;

gelet op het instemmende besluit van de Ondernemingsraad d.d. 21 maart 2012

besluit:

vast te stellen de Regeling Melding Misstand Helmond 2012

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    Ambtenaar: de ambtenaar bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, onderdeel a en artikel 1:2, onderdeel c, d, e, g, h van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling , alsmede de persoon die anders dan op basis van een aanstelling of een arbeidsovereenkomst bij de gemeente werkzaam is.

  • -

    Melder: de ambtenaar die een vermoeden van misstand meldt overeenkomstig hoofdstuk 2 van deze regeling.

  • -

    Vertrouwenspersoon: de functionaris die als zodanig door het college is aangewezen.

  • -

    Meldpunt: een externe commissie of persoon die als zodanig door het college is aangewezen.

  • -

    Vermoeden van een misstand: een op redelijke gronden gebaseerd vermoeden met betrekking tot de gemeentelijke organisatie waar de ambtenaar werkzaam is omtrent:

    • a.

      Een strafbaar feit;

    • b.

      Een schending van regelgeving of beleidsregels;

    • c.

      Het misleiden van justitie;

    • d.

      Een gevaar voor de volksgezondheid, de veiligheid of het milieu, of

    • e.

      Het bewust achterhouden van informatie over deze feiten.

Interne meldingsprocedure

Artikel 2 Melding

  • 1. De ambtenaar doet een melding bij zijn leidinggevende, bij de vertrouwenspersoon of, indien daartoe aanleiding bestaat, rechtstreeks bij het meldpunt.

  • 2. Een melding laat de wettelijke verplichting tot het doen van aangifte van een strafbaar feit onverlet.

Artikel 3 Melding door een gewezen ambtenaar

De gewezen ambtenaar die een vermoeden van een misstand wil melden doet dit binnen een periode van twaalf maanden na zijn ontslag of beëindiging van zijn werkzaamheden voor de gemeente. Hij kan alleen een melding van een vermoeden van een misstand doen als hij in de hoedanigheid van ambtenaar kennis heeft gekregen van het vermoeden.

Voor de in dit artikel bedoelde gewezen ambtenaar zijn de artikelen 4 tot en met 13 van deze

regeling van toepassing.

Artikel 4 Identiteit ambtenaar

  • 1. De persoon of entiteit bij wie een melding wordt gedaan maakt de identiteit van de ambtenaar die de melding doet niet bekend zonder instemming van de ambtenaar.

  • 2. Diegenen die betrokken zijn bij de behandeling van een melding gaan op behoorlijke en zorgvuldige wijze met de identiteit van de melder om.

Artikel 5 Informeren van college

De persoon of entiteit bij wie een melding is gedaan draagt er zorg voor dat het college onverwijld op de hoogte wordt gesteld van de melding en van de datum waarop de melding ontvangen is.

Artikel 6 Onderzoek door college

  • 1. Het college stelt na ontvangst van de mededeling over de melding onverwijld een onderzoek in.

  • 2. Het college zendt aan de ambtenaar dan wel de vertrouwenspersoon die een vermoeden van een misstand heeft gemeld, eenontvangstbevestiging. De ontvangstbevestiging bevat het gemelde

    vermoeden van een misstand en het moment waarop de ambtenaar het vermoeden aan de leidinggevende of vertrouwenspersoon heeft gemeld.

  • 3. Het college informeert de persoon of personen op wie een melding betrekking heeft over de melding, tenzij daardoor het onderzoeksbelang kan worden geschaad.

Artikel 7 Standpunt college

  • 1. Het college stelt de ambtenaar of entiteit bij wie de ambtenaar de melding heeft gedaan binnen twaalf weken op de hoogte van zijn standpunt omtrent het gemelde vermoeden van een misstand.

  • 2. Indien niet binnen twaalf weken uitvoering kan worden gegeven aan het eerste lid wordt de ambtenaar of de entiteit bij wie de ambtenaar melding heeft gedaan voordat deze termijn is verlopen daarvan

    schriftelijk en gemotiveerd op de hoogte gesteld. Daarbij wordt de termijn aangegeven waarbinnen de ambtenaar of de entiteit een kennisgeving als bedoeld in het eerste lid ontvangt.

Artikel 8 Jaarverslag

De vertrouwenspersoon maakt jaarlijks een verslag van de aard en de omvang van het aantal interne meldingen. Dit verslag wordt aan het college en de Ondernemingsraad gestuurd en openbaar gemaakt.

Procedure bij het meldpunt

Artikel 9 Het meldpunt

  • 1. Het college wijst een of meerdere personen aan die het meldpunt vormt of vormen.

  • 2. Het meldpunt heeft tot taak een door de ambtenaar gemeld vermoeden van een misstand te onderzoeken en het college daarover te adviseren.

  • 3. Indien het meldpunt uit meerdere personen bestaat, is dit altijd een oneven aantal, inclusief de voorzitter. In dat geval kunnen ook een secretaris, een plaatsvervangend voorzitter en andere

    plaatsvervangende leden worden benoemd. Zij beslissen bij gewone meerderheid van stemmen.

Artikel 10 Melding bij het meldpunt

  • 1. De ambtenaar kan het vermoeden van een misstand binnen redelijke termijn melden bij het meldpunt indien:

    • a.

      Hij het niet eens is met het standpunt bedoeld in artikel 7;

    • b.

      Hij geen standpunt heeft ontvangen binnen de termijn bedoeld in artikel 7.

  • 2. Het meldpunt maakt de identiteit van de ambtenaar niet bekend zonder instemming van de ambtenaar.

Artikel 10a Rechtstreekse melding bij het meldpunt

Indien zwaarwegende belangen de toepassing van de interne procedure in de weg staan, kan de ambtenaar het vermoeden van een misstand rechtstreeks melden bij het meldpunt.

Artikel 11 Ontvangstbevestiging en onderzoek

  • 1.

    Het meldpunt bevestigt de ontvangst van een melding van een vermoeden van een misstand aan de ambtenaar die het vermoeden heeft gemeld.

  • 2.

    Het meldpunt draagt er zorg voor dat het college op de hoogte wordt gesteld van de melding bij het meldpunt.

  • 3.

    Het college informeert de persoon of personen op wie de melding betrekking heeft, tenzij het onderzoeksbelang hierdoor kan worden geschaad.

  • 4.

    Indien het meldpunt dit voor de uitoefening van zijn taak noodzakelijk acht, stelt het een onderzoek in.

  • 5.

    Ten behoeve van het onderzoek genoemd in lid 4 van dit artikel is het meldpunt bevoegd bij het college alle inlichtingen in te winnen die het voor de vorming van zijn advies nodig acht. Het college verschaft het meldpunt alle inlichtingen.

  • 6.

    Het meldpunt kan het onderzoek of gedeelten daarvan opdragen aan een van de leden of een deskundige.

  • 7.

    Wanneer de inhoud van bepaalde door het college verstrekte informatie vanwege het vertrouwelijke karakter uitsluitend ter kennisneming van het meldpunt dient te blijven, wordt dit aan het meldpunt medegedeeld. Het meldpunt beveiligt de informatie met een vertrouwelijk karakter tegen kennisneming door onbevoegden.

Artikel 12 Niet ontvankelijkheid

Het meldpunt verklaart de melding niet ontvankelijk indien:

  • a.

    De misstand niet van voldoende gewicht is;

  • b.

    De melder niet valt onder de definitie van ambtenaar op grond van deze regeling;

  • c.

    De ambtenaar de procedure bedoeld in artikel 2 niet heeft gevolgd en artikel 10a niet van toepassing is,

    of

  • d.

    De ambtenaar de procedure bedoeld in artikel 2 heeft gevolgd, maar de termijn bedoeld in artikel 3 nog niet is verstreken;

  • e.

    De melding niet binnen redelijke termijn is geschied.

Artikel 13 Advies van het meldpunt

  • 1. Indien de melding ontvankelijk is, legt het meldpunt binnen twaalf weken zijn bevindingen neer in een advies aan het college. Het meldpunt zendt een afschrift van het advies aan de ambtenaar met in

    achtneming van het eventueel vertrouwelijk karakter van de aan het meldpunt verstrekte informatie.

  • 2. Indien niet binnen twaalf weken een advies kan worden gegeven, wordt de melder en/of de vertrouwenspersoon alsmede het college voordat deze termijn is verlopen daarvan schriftelijk en gemotiveerd op de hoogte gesteld. Daarbij wordt de termijn aangegeven waarbinnen het advies als bedoeld in het eerste lid gereed is.

  • 3. Het advies wordt in geanonimiseerde vorm en met inachtneming van het eventueel vertrouwelijke karakter van de aan het meldpunt verstrekte informatie en de ter zake geldende wettelijke bepalingen

    openbaar gemaakt op een wijze die het meldpunt geëigend acht, tenzij zwaarwegende belangen zich hiertegen verzetten.

Artikel 14 Standpunt college naar aanleiding van het advies van het meldpunt

  • 1. Het college stelt binnen twee weken na ontvangst van het advies van het meldpunt de melder alsmede het meldpunt schriftelijk op de hoogte van zijn standpunt.

  • 2. De melder van wie de identiteit niet bekend is gemaakt door het meldpunt zal het college het standpunt via het meldpunt doen toekomen.

  • 3. Een van het advies afwijkend standpunt wordt gemotiveerd.

Artikel 15 Jaarverslag

  • 1. Jaarlijks wordt door het meldpunt een verslag opgemaakt.

  • 2. In dat verslag wordt in geanonimiseerde zin en met in acht neming van de ter zake wettelijke bepalingen gemeld:

    • a.

      Het aantal en de aard van de meldingen van een vermoeden van een misstand;

    • b.

      Het aantal meldingen dat niet heeft geleid tot een onderzoek;

    • c.

      Het aantal onderzoeken dat het meldpunt heeft verricht;

    • d.

      Het aantal adviezen en de aard van de adviezen dat het meldpunt heeft uitgebracht.

    • e.

      Dit jaarverslag wordt aan het college en de Ondernemingsraad gestuurd en openbaar gemaakt.

Bescherming tegen de gevolgen van een melding

Artikel 16 Bescherming van de ambtenaar

  • 1. De ambtenaar zal als gevolg van een melding van en vermoeden van een misstand geen nadelige gevolgen ondervinden voor zijn rechtspositie. Onder nadelige gevolgen worden in ieder geval verstaan

    besluiten tot:

    • a.

      Het verlenen van ongevraagd ontslag

    • b.

      Het niet verlengen van een aanstelling voor onbepaalde tijd;

    • c.

      Het niet omzetten van een aanstelling voor bepaalde tijd in een vaste aanstelling;

    • d.

      De opgelegde benoeming in een andere functie;

    • e.

      Het treffen van disciplinaire maatregelen;

    • f.

      Het onthouden van salarisverhoging, incidentele beloning of toekenning van vergoedingen;

    • g.

      Het onthouden van promotiekansen en

    • h.

      Het afwijzen van een verlofaanvraag, voor zover deze besluiten worden genomen vanwege de door de ambtenaar gedane melding van een vermoeden van een misstand.

  • 2. Het college draagt er zorg voor dat de melder ook anderszins bij de uitoefening van zijn functie geen nadelige gevolgen van zijn melding ondervindt.

  • 3. Het bepaalde in lid 1 en 2 van dit artikel geldt ook voor de ambtenaar die te goeder trouw een vermoeden van een misstand meldt in een andere organisatie dan die van de gemeente, volgens een bij die organisatie geldende regeling. De bescherming geldt alleen als de ambtenaar:

    • -

      Uit hoofde van zijn functie met die andere organisatie samenwerkt of heeft samengewerkt;

    • -

      Uit hoofde van zijn functie kennis heeft verkregen van de vermoede misstand;

    • -

      Het vermoeden van de misstand tijdig bij zijn leidinggevende heeft gemeld;

    • -

      Zich heeft gehouden aan de afspraken die ter zake van deze mededeling met hem zijn gemaakt door het college.

Artikel 17 Bescherming van de vertrouwenspersoon

De vertrouwenspersoon geniet bescherming overeenkomstig het bepaalde in artikel 16 lid 1 en 2 tegen benadeling als gevolg van de hem bij deze regeling toebedeelde taken.

Intrekking en inwerkingtreding

Artikel 18 Intrekking en inwerkingtreding

  • 1.

    De regeling klokkenluiders Gemeente Helmond 2003 wordt ingetrokken ingaande 1 mei 2012.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op 1 mei 2012.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 3 april 2012,
Burgemeester en wethouders van Helmond
De burgemeester,
Drs. A.A.M. Jacobs
De secretaris,
Dhr. A.A.M. Marneffe RA
Bekend gemaakt op:
4 april 2012
De gemeentesecretaris,
Dhr. A.A.M. Marneffe RA