Regeling vervallen per 24-11-2012

Beleidsregel maximumstelsel en criteria coffeeshops Helmond 2012

Geldend van 22-08-2012 t/m 23-11-2012

Intitulé

BELEIDSREGEL MAXIMUMSTELSEL EN CRITERIA COFFEESHOPS HELMOND 2012

De burgemeester van Helmond,

Gehoord het college van burgemeester en wethouders d.d. 14 augustus 2012

Besluit:

Vast te stellen de Beleidsregel maximumstelsel en criteria coffeeshops Helmond 2012

Beschrijving onderwerp

Door de ontstane grote moeilijkheden rondom de coffeeshop aan de Noord Koninginnewal 46 is op 3 december 2010 besloten de Beleidsregel maximumstelsel coffeeshops Helmond 2008 met onmiddellijke ingang in te trekken. Bij de intrekking van de beleidsregel is het voornemen aangegeven om het maximumstelsel, waarbij twee coffeeshops worden gedoogd, aan een heroverweging te onderwerpen. Om ongewenste ontwikkelingen, die deze heroverweging zouden kunnen doorkruisen, te kunnen voorkomen, is daarom de beleidsregel ingetrokken.

Om coffeeshops toe te kunnen staan, zal er opnieuw beleid geformuleerd moeten worden. Dat betreft de keuze voor het aantal coffeeshops dat toegelaten zou moeten worden en de criteria die gehanteerd zouden moeten worden voor het oordeel over de geschiktheid van een locatie.

Beleidsmatige achtergrond

Het strafrechtelijk gedogen van de verkoop van softdrugs vanuit zgn. coffeeshops is mogelijk op grond van de (BI)AHOJ-G richtlijnen uit de Aanwijzing Opiumwet (2011A021) van het College van procureurs-generaal d.d. 20 december 2011). Onder voorwaarden zal in beginsel tegen coffeeshops die op grond van afspraken in het lokale driehoeksoverleg worden gedoogd, niet strafrechtelijk worden opgetreden. De afspraak in het driehoeksoverleg is nodig om enerzijds te kunnen gedogen (er wordt niet strafrechtelijk opgetreden) en anderzijds om de burgemeester in de gelegenheid te stellen bestuursrechtelijk coffeeshops toe te staan (een maximumbeleid vast te stellen).

Door de intrekking van de beleidsregel is er geen beleid meer voor het maximum van 2 coffeeshops. In feite is de bestaande situatie bevroren. Aangezien inmiddels ook de vergunning van de coffeeshop aan de Noord Koninginnewal is ingetrokken, is er feitelijk nog maar 1 coffeeshop in Helmond toegestaan. Indien de huidige ondernemer van de coffeeshop aan de Wolfstraat de exploitatie zou stoppen of zou moeten stoppen, kan er geen nieuwe exploitatie plaatsvinden. Er is dan geen formele grondslag voor het exploiteren van een of meer coffeeshops in Helmond.

Gemeenteraad

Voor de formulering van het nieuwe beleid is de gemeenteraad om input gevraagd. Dit is geschied aan de hand van de Discussienotitie opties maximumstelsel en criteria coffeeshops Helmond 2012. In deze discussienotitie is de nodige achtergrondinformatie (wettelijk kaders, randvoorwaarden, cijfers gebruik) vermeld en zijn aspecten die van belang werden geacht om weloverwogen tot besluitvorming aangaande nieuw coffeeshopbeleid te komen, genoemd. Daarbij is, om te komen tot een nieuw coffeeshopbeleid, een aantal beleidsopties aan de commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden ter bespreking voorgelegd. Deze betroffen de keuze voor het aantal coffeeshops en de criteria die gehanteerd kunnen worden voor het oordeel over de geschiktheid van een locatie. Op 23 januari 2012 zijn in de commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden de verschillende fractiestandpunten vernomen. Vervolgens is op basis daarvan een raadsvoorstel uitgewerkt dat in april is besproken in de commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden. Op 8 mei 2012 heeft de gemeenteraad het raadsvoorstel besproken en daarbij de volgende besluiten genomen:

  • 1.

    In te stemmen met het maximumstelsel van 2 coffeeshops;

  • 2.

    In te stemmen met de criteria waaraan een locatie voor een coffeeshop moeten voldoen;

  • 3.

    Ermee in te stemmen dat geen concrete panden of gebieden worden aangewezen waar een coffeeshop kan worden gevestigd;

  • 4.

    Kennis te nemen van het besluit dat de gemeente zich bij de beleidsvoering beperkt tot de beleidsbepaling en -uitvoering waaronder het maximumstelsel, de te hanteren criteria en het

    beoordelen van en het beslissen over ingediende vergunningaanvragen;

  • 5.

    Kennis te nemen van het besluit dat het nieuwe gemeentelijke beleid ook geldt voor de coffeeshop aan de Wolfstraat, met dien verstande dat voor deze coffeeshop vanwege de principes van rechtszekerheid en behoorlijk bestuur wel een overgangsregeling is bepaald tot

    1 januari 2014.

Op basis van deze besluiten formuleer ik als bevoegd bestuursorgaan, gehoord het college van burgemeester en wethouders, een nieuwe beleidsregel op basis waarvan concrete verzoeken voor de exploitatie van een coffeeshop beoordeeld kunnen worden.

Omvang softdruggebruik en omvang en herkomst clientèle coffeeshop Wolfstraat 124

Voor de beleidsbepaling is het noodzakelijk een inschatting te kunnen maken van het sofdruggebruik in Helmond en de regio en een inschatting van de omvang en herkomst van de clientèle van de coffeeshop aan de Wolfstraat. Helaas heeft de gemeente geen exacte cijfers en zijn we afhankelijk van oudere onderzoeken en inschattingen van de exploitant.

Een schatting voor het totaal aantal softdruggebruikers op basis van de Jeugdmonitor 12-18 jaar 2007/2008 en de Volwassenenmonitor 2009/2010 (19-64 jaar) van de GGD Brabant-Zuidoost komt voor Helmond op 2800 personen, waarvan 600 in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Voor de Peelland gemeenten is dat 3200, waarvan 800 in de leeftijd van 12 tot 18 jaar.

Kijken we naar alle Peelland gemeenten dan komen we dus uit op 6000 (12-64 jaar), waarvan 1400 (12-18 jaar) jongeren die niet in een coffeeshop toegelaten mogen worden. Deze GGD cijfers zijn ook in lijn met de Nationale Drugsmonitor.

De exploitant van de coffeeshop aan Wolfstraat kan t.a.v. het aantal bezoekers van zijn coffeeshop slechts een zeer globale schatting geven (± 4000 bezoekers). Begin mei 2012 heeft de exploitant naar zijn zeggen zo’n 1100 leden ingeschreven voor zijn coffeeshop.

Te voeren beleid

Maximumstelsel

Ik ben steeds van oordeel geweest dat voor het creëren van een beheersbare situatie, zulks ter beperking van het illegale circuit, het van belang is om 1 of enkele coffeeshops te hebben. Mede op basis van het raadsbesluit van 8 mei 2012, heb ik besloten om in Helmond op termijn 2 coffeeshops toe te staan. De argumenten daarvoor zijn de volgende:

  • -

    Als uitgangspunt neem ik dat er zo’n 2200 Helmondse inwoners zijn die softdrugs gebruiken en zo’n 2400 Peelland bewoners. In deze aantallen heb ik dus de 12 – 18 jarigen niet meegenomen, omdat die niet mogen worden toegelaten in een coffeeshop.

    Daarnaast houd ik rekening met de zeer globale schatting van de exploitant aan de Wolfstraat.

  • -

    Op basis van het rijksbeleid dat gaat leiden tot een maximum aantal van 2000 leden per coffeeshop, ligt het voor de hand om 2 coffeeshops toe te staan.

Bij de keuze voor 2 coffeeshops neem ik dus voor een deel ook verantwoordelijkheid voor de regio. – Ik voldoe daarmee ook aan de – weliswaar oude – afspraak dat Helmond en Eindhoven coffeeshops gedogen. Het rijksbeleid betekent bij dit maximum dat ik 4000 gebruikers faciliteer.

De opgedane kennis en ervaring van de afgelopen tijd leidt er niet toe dat ik nu een andere keuze willen maken.

Met deze keuze wil ik deels voorkomen dat gebruikers naar het illegale circuit worden gedwongen (woningen/schuurtjes, koeriers etc.). Er is enig zicht op het gebruik en voorlichtings- en preventieactiviteiten kunnen meer gericht worden ondernomen. In het illegale circuit is er geen zicht op verkoop aan jeugdigen van andere drugs. Er is geen controle op kwaliteit en er is geen oog voor preventie van problematisch gebruik en verslaving.

De kans op overlast- en beheersproblemen is minder als een coffeeshop sluit of moet sluiten. Dat betekent overigens ook dat de 2 coffeeshops niet door dezelfde ondernemer geëxploiteerd moeten kunnen worden. Immers indien er een monopolie ontstaat en er vanwege het gedrag of nadien gebleken antecedenten van de ondernemer redenen zijn om de coffeeshop te sluiten of de exploitatievergunning in te trekken, dan zijn er gelijktijdig geen coffeeshops meer die open mogen zijn (zie criterium 7).

De keuze voor 2 coffeeshops past in het advies van de politie om 2 of 3 coffeeshops toe te staan.

Deze keuze voldoet ook aan het coalitieprogramma 2010 – 2014, Samen daadkrachtig.

Echter, ik constateer op dit moment dat er nog geen 2000 leden zijn ingeschreven bij de coffeeshop aan de Wolfstraat. Er lijkt enige discrepantie te bestaan tussen inschrijvingen en behoefte. Aangezien we geen exacte cijfers hebben over het gebruik en de (potentiële) klanten van deze coffeeshop, is op dit moment onduidelijk of er qua vraag ruimte is voor een 2e coffeeshop. Ik ben dan ook niet voornemens nu reeds de exploitatie van een 2e coffeeshop te gedogen, temeer omdat het hebben van een 2e coffeeshop ook leidt tot een extra handhavingsinspanning en die acht ik nu niet verantwoord.

Een 2e coffeeshop wens ik pas te gedogen op het moment dat de coffeeshop aan de Wolfstraat 124 naar mijn oordeel de 2000 leden benadert. Concreet betekent dit dat als de coffeeshop aan de Wolfstraat 1600 leden (4/5 van het maximumaantal) heeft, door mij een 2e coffeeshop zal worden gedoogd. Dit zal door mij getoetst worden op basis van de ledenlijst van de exploitant. Indien ik bereid ben om de komst van een 2e coffeeshop te gedogen, dan zal ik dat bekendmaken tezamen met de alsdan te volgen procedure. De procedure die door mij gevolgd wordt, zet ik hieronder uiteen (‘Procedurele aspecten’).

Het aantal van 1600 is voor mij geen absoluut vereiste. Mocht uit signalen blijken dat sprake is van een enorme toename van de illegale straathandel en/of overlast, ook dan zal ik bekendmaken als ik bereid ben om de komst van een 2e coffeeshop te gedogen. Verder kan het zijn dat er geen zicht bestaat op een tijdige verhuizing van de coffeeshop aan de Wolfstraat (zie hieronder bij ‘Locatie Wolfstraat 124’). Ook dan zal ik bekendmaken als ik bereid ben om de komst van een 2e coffeeshop te gedogen. Ook voor deze situaties geldt de hiervoor genoemde procedure.

Mocht de coffeeshop aan de Wolfstraat voor 1 januari 2014 (zie hieronder bij ‘Locatie Wolfstraat 124’) reeds stoppen c.q. moeten stoppen, dan komt er op dat moment ruimte voor een nieuwe coffeeshop. Ook op deze situatie is de hiervoor genoemde procedure van toepassing.

Criteria

Het is belangrijk dat zorgvuldig kan worden beoordeeld of een locatie geschikt is voor een coffeeshop.

Mede op basis van het raadsbesluit van 8 mei 2012, heb ik besloten de onderstaande criteria te hanteren.

Er dient sowieso aan de wettelijke criteria te worden voldaan:

  • 1.

    Passend in justitieel gedoogbeleid. Een coffeeshop moet een horeca-inrichting zijn waarin geen alcohol wordt geschonken. Een winkel, noch een loket is mogelijk. De zogenaamde AHOJ-G richtlijnen waren al langer van toepassing. Per 1 mei 2012 is aanvullend het besloten clubcriterium (B-criterium) en het ingezetenencriterium (I-criterium) in werking getreden, met uitzondering van het maximumaantal leden van 2000. Dit betekent dat coffeeshops besloten clubs worden die uitsluitend toegankelijk zijn voor leden. Het lidmaatschap van de besloten club wordt alleen toegestaan voor ingezetenen van Nederland van 18 jaar of ouder. Per 1 januari

    2013 wordt het maximumaantal van 2000 leden van kracht. Per 1 januari 2014 treedt ook het afstandscriterium in de Aanwijzing Opiumwet in werking. Dit houdt in dat geen coffeeshops binnen 350 meter loopafstand (gemeten van hoofdingang school naar voordeur coffeeshop) van scholen van voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs mogen staan. In een bijlage heb ik een lijst met de op dit moment bestaande scholen en hun adressen. Bij de beoordeling van concrete aanvragen wordt de loopafstand getoetst.

  • 2.

    Relatie naar bestemmingsplan. Zoals hierboven aangegeven behoeft een locatie de bestemming horeca of moet die krijgen. Dat laatste betekent bestuurlijke instemming met wijziging van het planologisch regime.

Beleidscriteria die op basis van gemeentelijk beleid door mij toegepast zullen worden om nadelen (b.v. voorkomen of beperken overlast) te ondervangen:

  • 1.

    Coffeeshops zijn toelaatbaar:

    • a.

      vanwege de gewenning aan enige drukte en soms overlast, in een gebied waar overwegend bedrijven, horeca of winkels aanwezig zijn, of een mix hiervan, dan wel,

    • b.

      in de periferie van de stad of van woonwijken enkel aan ontsluitingswegen, omdat in zo’n gebied het risico van overlast gering is;

  • 2.

    Coffeeshops worden niet toegelaten in woonwijken;

  • 3.

    Coffeeshops worden niet toegelaten binnen een afstand van 350 meter van gevoelige objecten.

    Het gaat er mij om de jeugdigen vanaf de leeftijd van 12 jaar te beschermen. Vanwege die bescherming wordt een coffeeshop niet gevestigd in de directe nabijheid van instellingen of voorzieningen die zijn gericht op de samenkomst van jeugdigen vanaf 12 jaar, zoals jongerencentra, popcentra, zorginstellingen (tehuizen en opvang), HBO school. In een bijlage heb ik een lijst met de op dit moment bestaande gevoelige objecten en hun adressen.

    Bij de beoordeling van concrete aanvragen wordt de loopafstand getoetst;

  • 4.

    Ter beteugeling overlast dient bij de beoogde coffeeshop voldoende parkeerruimte voor auto’s en stallingruimte voor fietsers en bromfietsers aanwezig te zijn, dan wel te kunnen worden

    aangelegd. Het pand moet een logische, adequate ontsluiting hebben (goed bereikbaar; verkeer moet kunnen doorstromen). Het voetgangersgebied is gelet hierop geen optie. Met voetgangersgebied wordt bedoeld het centrumwinkelgebied waar geen autoverkeer mogelijk is of slechts op gezette tijden is toegestaan (fysiek ondersteund door het systeem van verzinkbare

    paaltjes). Concreet betreft dat de volgende straten: Veestraat, Ameidestraat, Kerkstraat, Kerkweg, Lambertushof, Kamstraat, Oude Aa, Smalle Haven, Elzaspassage, Ketsengangske, het Hool, Beursplein en Markt.

    Een industrieterrein is qua parkeren en ontsluiting veelal wel een optie, temeer daar hier doorgaans geen sprake is van directe omwonenden die overlast zullen ervaren. Laden en lossen moet mogelijk zijn;

  • 5.

    Spreiding coffeeshops om overlast door concentratie te voorkomen. In de omgeving van een coffeeshop wordt geen andere coffeeshop toegelaten binnen een afstand van 350 (toetsing op basis van loopafstand van deur tot deur), tenzij ze zo dicht bij elkaar liggen (maximale loopafstand van deur tot deur 50 meter) dat de bezoekersstroom als een stroom kan worden ervaren. Dit levert namelijk voordelen op voor handhaving en beheer. Bij de beoordeling van concrete aanvragen wordt de loopafstand getoetst;

  • 6.

    Vanwege de mogelijkheden van sociale controle en controle door de overheid, gemeente en politie, moet een pand goed zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Tegen het rondhangen van jongeren moeten maatregelen getroffen kunnen worden. Het pand dient een open en transparant uiterlijk te hebben; er is zicht van buiten naar binnen mogelijk;

  • 7.

    De 2 coffeeshops kunnen niet door dezelfde ondernemer geëxploiteerd worden.

Het concreet aanwijzen van panden of gebieden

Ik acht het, met de raad, niet wenselijk dat, naast de hiervoor genoemde criteria, panden of gebieden concreet aangewezen worden. Mede gelet op de opgedane ervaringen, acht ik het nodig om zoekruimte te behouden. Ik zal daarom de in voorgaande paragraaf genoemde criteria niet nader specificeren.

Locatie Wolfstraat 124

Ik ben van mening dat (ook) de locatie Wolfstraat 124 aan het nieuw te formuleren beleid moet voldoen. De criteria ‘geen coffeeshops in woonwijken’ en ‘bij gevoelige objecten’ betekenen dat de coffeeshop in de Wolfstraat niet gehandhaafd kan worden. Momenteel is ook sprake van hoge parkeerdruk en het afvangen door drugshandelaren van clientèle van de coffeeshop.

Door aanscherping van het rijksbeleid, acht ik het wenselijk dat coffeeshops ook onverkort gaan voldoen aan het nieuwe gemeentelijke beleid dat hierbij wordt vastgesteld. Wel zal vanwege de principes van rechtszekerheid en behoorlijk bestuur een overgangsregeling moeten worden bepaald. Daarbij wordt aansluiting gezocht bij het nieuwe rijksbeleid. De exploitant geef ik tot 1 januari 2014 de gelegenheid de exploitatie te beeindigen aan de Wolfstraat. Indien hij binnen het door mij vastgestelde beleid een nieuwe locatie vindt, zal hij voor 1 januari 2014 in het bezit moeten zijn van een nieuwe exploitatievergunning.

In verband met het nieuwe rijksbeleid zij vermeld dat de coffeeshop ± 200 meter af ligt van de middelbare school aan de Hurksestraat. Aangezien het rijksbeleid uitgaat van een afstand van 350 meter (loopafstand tussen voordeur coffeeshop en poort van de school) kan vanaf 1 januari 2014 ook om die reden deze coffeeshop niet meer geëxploiteerd worden. De exploitant heeft ook wat dit betreft tot 1 januari 2014 de tijd om voor een andere locatie een exploitatievergunning te verkrijgen. De school gaat weliswaar op termijn verhuizen, maar de planning (met ingang van schooljaar 2013/2014) wordt wellicht niet gehaald. Als de school niet is verhuisd voordat de 350 meter eis in werking treedt, dan zal de coffeeshop de exploitatie moeten stoppen. Eventuele tijdige verhuizing vind ik de verantwoordelijkheid van de ondernemer.

Procedurele aspecten

Zoals aan de raad is aangeven, stel ik als bevoegd bestuursorgaan, gehoord het college van burgemeester en wethouders, op basis van de besluitvorming in de raad een beleidsregel op. Op basis hiervan zullen concrete verzoeken voor de exploitatie van een coffeeshop beoordeeld worden. Voor een 2e coffeeshop geldt, zoals hierboven gesteld, dat ik een nader besluit neem op het moment dat ik een 2e coffeeshop wil toelaten.

Verder heb ik aangegeven dat ik, gehoord het college, een procedure zal opstellen voor de uitvoering van het beleid. Deze vermeld ik hieronder. Deze geldt voor de situatie dat een 2e coffeeshop toesta, maar ook in geval de coffeeshop aan de Wolfstraat sluit c.q. moet sluiten (immers dan komt er op dat moment ruimte voor een nieuwe coffeeshop).

Mededinging

Voor het toestaan van een nieuwe coffeeshop dient te worden voldaan aan de regels op het gebied van de (Europese) mededingingsregelgeving m.b.t. schaarse vergunningen. Bij schaarse vergunningen moet in beginsel een ieder kunnen inschrijven. Er dient een oproep tot mededinging te worden gedaan. Ik zal een publicatie verzorgen in de Trompetter en op de website, waarbij een ieder de gelegenheid krijgt om voor een bepaalde datum een (complete) vergunningaanvrage in te dienen. Er kunnen dus pas aanvragen ingediend worden nadat publicatie heeft plaatsgevonden.Ik maak daarbij ook bekend op welke wijze ik een keuze zal maken tussen de verschillende aanvragen. Ik doe dat via een zogenaamde ‘Beauty contest’ zoals in de bijlage ‘Beauty contest t.b.v. een nieuwe coffeeshop in Helmond’, vervat.

Eisen vergunningaanvrage

Voor de aanvrage voor een exploitatievergunning, benodigd voor de exploitatie van een coffeeshop, stel ik de volgende eisen:

  • -

    Formulier exploitatievergunning APV Helmond 2008;

  • -

    BIBOB vragenformulier met bijlage inclusief alle in de lijst of de bijlage gevraagde stukken;

  • -

    Bedrijfsplan waarin wordt ingegaan op de door gemeente gestelde eisen/geformuleerde criteria.

    Daar dient puntsgewijs op in te worden gegaan. B.v. moet worden aangegeven welke maatregelen getroffen worden om overlast te voorkomen/beperken. Daarvoor wordt de bijlage bij deze beleidsregel ‘Beauty contest t.b.v. een nieuwe coffeeshop in Helmond’ met de overige benodigde formulieren aan potentiële exploitanten aangereikt;

  • -

    Bewijsstuk(ken) waaruit blijkt dat kan worden beschikt over het pand (b.v. akte van eigendom, koopovereenkomst, huurovereenkomst). Een exploitant kan pas eenvergunningaanvrage indienen als hij over een pand beschikt;

  • -

    Een recente (niet ouder dan 1 maand) verklaring omtrent het gedrag van de exploitant en alle andere leidinggevenden;

  • -

    Een kopie van een geldig legitimatiebewijs (b.v. paspoort of identiteitskaart) van de exploitant en alle andere leidinggevenden;

  • -

    Een actuele bouwtekening van het pand waarin de coffeeshop geëxploiteerd zou moeten worden;

  • -

    Een schriftelijk bewijs van inschrijving van de Belastingdienst m.b.t. de loon- en omzetbelasting en BTW nummer.

Toetsing vergunningaanvrage

Zie ook bij mededinging. Ik zal een vergelijkende toets uitvoeren tussen de verschillende (voor de uiterste termijn ingediende, volledige) vergunningaanvragen, de ‘Beauty contest’. Bij deze selectiewijze ken ik aan de aanvragers op diverse onderdelen punten toe; zie bijlage. De vergunningaanvrager die het hoogste aantal punten scoort, verleen ik de schaarse vergunning. Uiteraard enkel indien deze ondernemer aan alle eisen die gesteld zijn aan de aanvrage voldoet (b.v. een positief oordeel van het Landelijk Bureau BIBOB m.b.t. het BIBOB-onderzoek). De onderdelen en de hoeveelheid punten per onderdeel, maak ik van te voren bekend, zodat vergunningaanvragers op de hoogte kunnen zijn.

Bij gelijk gewaardeerde aanvragen kies ik ervoor om de vergunning te verlenen aan de aanvrager die het eerste een volledige aanvraag heeft ingediend. De overige vergunningaanvragen worden afgewezen/geweigerd.

Overleg

Het lokale driehoeksoverleg is op 2 juli 2012 geconsulteerd. Het driehoeksoverleg stemt in met deze beleidsregel.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking 5 dagen na bekendmaking.

Lijst met scholen van voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs

Scholen van voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs

Carolus Borromeus College

Wijk Brandevoort, ten noorden van het spoor

Nieuwe locatie

Carolus Borromeus College

Wijk Brandevoort, ten westen van de Veste

Tijdelijke locatie

Carolus Borromeus College

Gasthuisstraat 79

ROC Ter AA Zorg

Schubertlaan

ROC Ter AA

Keizerin Marialaan 2

ROC Ter AA Zorg & Welzijn

Nieuwveld 59

Knippenberg College

Nachtegaallaan 40

Vakcollege Helmond

Ruusbroeclaan 149

Vakcollege Helmond

Keizerin Marialaan 4

IVO Mavo

Hurksestraat 1C

Praktijk School

Generaal Snijdersstraat 51

S.G. Jan van Brabant

Molenstraat 191

S.G. Jan van Brabant

Deltaweg 205

Groene Campus

Scheepsboulevard 1

M.A.C. MBO Automotive Centre

Steenovenweg 1

Lijst met door de gemeente aangewezen gevoelige objecten (jongerencentra, popcentra, zorginstellingen (tehuizen en opvang), HBO school))

HBO

De Kempel

Deurneseweg 11

Fontys Automotive

Steenovenweg 1

Jongerencentra

Tienerhuis

Rivierensingel 752

Popcentra

Lakei

Molenstraat 123

Huidige? locatie

Cacaofabriek

Engelseweg 1B

Toekomstige locatie

Tehuizen

Doorgangshuis (SMO)

Beugelsplein 5A

‘De Waard’ St. Oro

Torenstraat 36B

STG Maatschappelijke opvang / Huize d’n Herd

Bindersestraat 2

KWG Kinderwoongroep Wilhelmina / BJ Brabant D’n Dries St. Oro

Bakelsedijk 6A

Huidige locatie

KWG Kinderwoongroep Wilhelmina / BJ Brabant D’n Dries St. Oro

Bakelsedijk 9

Toekomstige locatie

Beschermde Woonvorm GGZ Oost Brabant Regio Helmond

Burg van Houtlaan 14

Beschermde Woonvorm GGZ Oost Brabant Regio Helmond

Burg van Houtlaan 26

Beschermde Woonvorm GGZ Oost Brabant Regio Helmond

Sallandhof 86

Beschermde Woonvorm GGZ Oost Brabant Regio Helmond

Baroniehof 195

‘De Meent’ St. Oro

Baroniehof 189

Beauty contest t.b.v. een nieuwe coffeeshop in Helmond

Voor een nieuwe coffeeshop dient te worden voldaan aan de regels op het gebied van de (Europese) mededingingsregelgeving m.b.t. schaarse vergunningen. Bij schaarse vergunningen moet in beginsel een ieder kunnen inschrijven. Er dient een oproep tot mededinging te worden gedaan. Daartoe zal een publicatie verzorgd worden in de Trompetter en op de website, waarbij een ieder de gelegenheid krijgt om voor een bepaalde datum een (complete) vergunningaanvrage in te dienen. Er zal in dit bericht ook bekend gemaakt worden op welke wijze een keuze zal worden gemaakt tussen de verschillende aanvragen.

Bedrijfsplan

Een van de eisen die gesteld worden aan de vergunningaanvrage is dat een bedrijfsplan wordt overgelegd, waarin wordt ingegaan op de door de gemeente gestelde eisen/geformuleerde criteria. Daar dient puntsgewijs op in te worden gegaan. B.v. moet worden aangegeven welke maatregelen getroffen worden om overlast te voorkomen/beperken.

Toetsing bedrijfsplannen

Er zal een vergelijkende toets uitgevoerd worden tussen de verschillende vergunningaanvragen: ‘beauty contest’. Aan de vergunningaanvragers worden op diverse onderdelen punten toegekend. De onderdelen en de hoeveelheid punten per onderdeel, worden van te voren bekend gemaakt.

Bij gelijk gewaardeerde aanvragen wordt ervoor gekozen om de vergunning te verlenen aan de vergunningaanvrager die het eerste een volledige aanvraag heeft ingediend. Uiteraard enkel indien deze aanvrager aan alle eisen die gesteld zijn aan de aanvrage voldoet (b.v. een positief oordeel van het Landelijk Bureau BIBOB m.b.t. het BIBOB-onderzoek).

Zwaarte diverse eisen/criteria en toetsing

De bedrijfsplannen zullen worden getoetst aan gestelde eisen/geformuleerde criteria. Niet al deze eisen/criteria hebben voor de gemeente dezelfde zwaarte. Van tevoren wordt aangegeven welk gewicht wordt toegekend aan de verschillende eisen/criteria. Dat geschiedt via een puntensysteem.

De toetsing wordt gedaan met een 5-tal mogelijke waarderingen waarmee aan een eis/criterium wordt voldaan: zeer onvoldoende (- -); onvoldoende (-); gemiddeld (+ -); voldoende (+); goed (+ +).

De waarderingen corresponderen steeds met een bepaald aantal punten (b.v. 0,1,2,3 4 of 0,2,4,6,8).

Als aan alle eisen/criteria is getoetst en een waardering is gegeven - hiervoor is een format gemaakt, zie hieronder - worden de punten opgeteld. Een hoog aantal punten correspondeert dus met een goede waardering van het bedrijfsplan. Aan de aanvrager met het hoogste aantal punten wordt de vergunning verstrekt, mits ook voldaan is aan alle overige vereisten (b.v. een positief oordeel van het Landelijk Bureau BIBOB m.b.t. het BIBOB-onderzoek). De overige vergunningaanvragen worden afgewezen/geweigerd.

Een waardering ‘--' op één of meerdere criteria leidt tot afwijzing van de aanvraag.

De eisen/criteria en hun gewicht

De volgende eisen/criteria zijn van belang:

T.a.v. het pand/de locatie

  • -

    Loopafstand is minimaal 350 meter van instellingen en/of voorzieningen die zijn gericht op de samenkomst van jeugdigen vanaf 12 jaar, zoals jongerencentra, popcentra, zorginstellingen

    (tehuizen en opvang), HBO school.

  • -

    De locatie is gelegen in een gebied waar overwegend bedrijven, horeca of winkels zijn, of een mix hiervan, dan wel in de periferie van de stad of in de periferie van woonwijken enkel aan

    ontsluitingswegen.

  • -

    De locatie is goed bereikbaar met name voor auto, fiets, brommer en voetganger en verkeer moet goed kunnen doorstromen.

  • -

    In de nabijheid van de locatie is voldoende parkeergelegenheid voor auto’s en stallingruimte voor fietsers en bromfietsers aanwezig (of kan worden gerealiseerd door de ondernemer).

  • -

    Laden en lossen moet mogelijk zijn.

  • -

    Loopafstand tussen 2 coffeeshops is minimaal 350 meter, tenzij ze dicht bij elkaar liggen (maximale loopafstand van deur tot deur 50 meter).

  • -

    Goede zichtbaarheid pand vanaf de openbare weg (sociale controle).

  • -

    Het pand heeft een open en transparant uiterlijk (zicht van buiten naar binnen is mogelijk).

T.a.v. de bedrijfsvoering

  • -

    De exploitant geeft aan welke maatregelen hij treft om overlast te voorkomen en/of te beperken (b.v. t.a.v. verkeer/parkeren, bezoekersstromen, rondhangen van jongeren).

  • -

    De exploitant geeft aan welke maatregelen hij treft om de rust in de inrichting te garanderen en de veiligheid van de bezoekers.

  • -

    De exploitant geeft aan in het kader van de volksgezondheid welke preventie- en voorlichtingsactiviteiten hij ontplooit voor de bezoekers van de coffeeshop.

  • -

    De exploitant geeft aan hoe hij vorm geeft aan de ledenlijst (i.v.m. besloten club criterium) o.a. ook m.b.t. de waarborg van privacy.

  • -

    De exploitant geeft aan welke maatregelen hij treft m.b.t. het zogenaamde rookverbod in horeca-inrichtingen.

Format waardering eisen/criteria

Op basis van onderstaande format wordt de waardering uitgevoerd.

Format waardering eisen/criteria aanvragen coffeeshops

Waardering

Eis / criterium

Puntenreeks

--

-

+/-

+

++

Pand/locatie

Loopafstand is minimaal 350 meter van instellingen en/of voorzieningen die zijn gericht op de samenkomst van jeugdigen vanaf 12 jaar

0,3,6,9,12

De locatie is gelegen in een gebied waar overwegend bedrijven, horeca of winkels zijn, of een mix hiervan, dan wel in de periferie van de stad of in de periferie van woonwijken enkel aan ontsluitingswegen.

0,3,6,9,12

De locatie is goed bereikbaar met name voor auto, fiets, brommer en voetganger en verkeer moet goed kunnen doorstromen.

0,2,4,6,8

In de nabijheid van de locatie is voldoende parkeergelegenheid voor auto’s en stallingruimte voor fietsers en bromfietsers aanwezig (of kan worden gerealiseerd door de ondernemer).

0,2,4,6,8

Laden en lossen moet mogelijk zijn

0,1,2,3,4

Loopafstand tussen 2 coffeeshops is minimaal 350 meter, tenzij ze dicht bij elkaar liggen (maximale loopafstand van deur tot deur 50 meter).

0,1,2,3,4

Goede zichtbaarheid pand vanaf de openbare weg (sociale controle).

0,1,2,3,4

Het pand heeft een open en transparant uiterlijk (zicht van buiten naar binnen is mogelijk).

0,1,2,3,4

Bedrijfsvoering

De exploitant geeft aan welke maatregelen hij treft om overlast te voorkomen en/of te beperken (b.v. t.a.v. verkeer/parkeren, bezoekersstromen, rondhangen van jongeren).

0,2,4,6,8

De exploitant geeft aan welke maatregelen hij treft om de rust in de inrichting te garanderen en de veiligheid van de bezoekers.

0,1,2,3,4

De exploitant geeft aan in het kader van de volksgezondheid welke preventie- en voorlichtingsactiviteiten hij ontplooit voor de bezoekers van de coffeeshop.

0,2,4,6,8

De exploitant geeft aan hoe hij vorm geeft aan de ledenlijst (i.v.m. besloten club criterium) o.a. ook m.b.t. de waarborg van privacy.

0,1,2,3,4

De exploitant geeft aan welke maatregelen hij treft m.b.t. het zogenaamde rookverbod in horeca-inrichtingen.

0,1,2,3,4

Ondertekening

Besloten door de burgemeester van Helmond op 14 augustus 2012.
De burgemeester van Helmond,
Drs. A.A.M. Jacobs
Bekend gemaakt op:
17 augustus 2012
Dhr. A.A.M. Marneffe RA