Regeling vervallen per 13-12-2014

Beleidsregel tegemoetkoming kinderopvangtoeslag Helmond 2014

Geldend van 14-06-2014 t/m 12-12-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2014

Intitulé

BELEIDSREGEL TEGEMOETKOMING KINDEROPVANGTOESLAG HELMOND 2014

Het college van burgemeester en wethouders,

Gelet op artikel 1.13 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (WK)

Besluit

  • I.

    Vast te stellen de Beleidsregel tegemoetkoming kinderopvangtoeslag Helmond 2014

  • II.

    In te trekken de Beleidsregel tegemoetkoming kinderopvangtoeslag Helmond 2013

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.

    Tegemoetkoming kinderopvangtoeslag: de door het college aan doelgroepouders te verstrekken tegemoetkoming als bedoeld in artikel 1.13 WK, in aanvulling op de door de Belastingdienst/Toeslagen te verstrekken kinderopvangtoeslag in de kosten van kinderopvang als bedoeld in artikel 1.7, eerste lid, WK;

  • b.

    WWB: Wet werk en bijstand;

  • c.

    IOAW: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • d.

    IOAZ: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • e.

    Anw: Algemene nabestaandenwet;

  • f.

    BSN: burgerservicenummer.

Artikel 2 Doelgroepen tegemoetkoming kinderopvangtoeslag

Om voor de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag in aanmerking te kunnen komen, behoort de ouder tot één van de volgende doelgroepen:

  • 1.

    De doelgroepouder

    • a.

      ontvangt algemene bijstand op grond van de WWB, een uitkering op grond van de IOAW, een uitkering op grond van de IOAZ of een uitkering op grond van de Anw,

    • b.

      maakt gebruik van een voorziening gericht op arbeidsinschakeling zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a, WWB, artikel 34, eerste lid, onder a, IOAW, of artikel 34, eerste lid, onder a, IOAZ, én

    • c.

      de voorziening genoemd onder b brengt een noodzaak tot kinderopvang met zich mee. Hiermee wordt bedoeld dat de doelgroepouder activiteiten verricht, gericht op inschakeling in het arbeidsproces, die tot gevolg hebben dat anderen dan de doelgroepouder de verzorging en de opvoeding van het kind of de kinderen op zich moeten nemen gedurende de uren dat de doelgroepouder daarvoor niet beschikbaar is.

  • 2.

    De doelgroepouder

    • a.

      heeft de leeftijd van 18 jaar nog niet bereikt,

    • b.

      volgt scholing,

    • c.

      ontvangt algemene bijstand of kan algemene bijstand ontvangen op grond van artikel 16 WWB of artikel 18, eerste en vierde lid, WWB, én

    • d.

      het volgen van de scholing brengt een noodzaak tot kinderopvang met zich mee. Hiermee wordt bedoeld dat de doelgroepouder scholing volgt dat tot gevolg heeft dat anderen dan de doelgroepouder de verzorging en de opvoeding van het kind of de kinderen op zich moeten nemen gedurende de uren dat de doelgroepouder daarvoor niet beschikbaar is.

Artikel 3 Aanvraag van de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag

  • 1. De aanvraag voor een tegemoetkoming kinderopvangtoeslag wordt ingediend vóór de maand of uiterlijk in de maand waarop het recht op kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst/Toeslagen bestaat.

  • 2. De tegemoetkoming kinderopvangtoeslag kan tot maximaal drie maanden met terugwerkende kracht worden verstrekt.

  • 3. De tegemoetkoming kinderopvangtoeslag wordt verstrekt voor de duur van het traject dat de doelgroepouder gebruik maakt van een voorziening gericht op arbeidsinschakeling zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a, WWB, artikel 34, eerste lid, onder a, IOAW, of artikel 34, eerste lid, onder a, IOAZ.

Artikel 4 Over te leggen gegevens bij de aanvraag van de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag

Bij de aanvraag voor een tegemoetkoming kinderopvangtoeslag wordt overgelegd:

  • a.

    naam, adres en BSN van de doelgroepouder;

  • b.

    indien van toepassing: naam, adres en BSN van de partner;

  • c.

    naam, geboortedatum en BSN van het kind of de kinderen waarop de aangevraagdetegemoetkoming betrekking heeft;

  • d.

    offerte of contract van het kindercentrum of gastouderbureau dat de kinderopvang gaat verzorgen, met in ieder geval het aantal uren kinderopvang per kind, de kostprijs per uur, de aanvangsdatum van de kinderopvang en het registratienummer in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) van het kindercentrum of van de gastouder en het gastouderbureau;

  • e.

    een kopie van de bij de Belastingdienst/Toeslagen gedane aanvraag kinderopvangtoeslag;

  • f.

    overige gegevens die het college nodig acht om te kunnen besluiten over de aanvraag van de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag.

Artikel 5 Inhoud van de beschikking

Het besluit tot verlening van een tegemoetkoming kinderopvangtoeslag bevat in ieder geval:

  • a.

    de vaststelling van de doelgroep waartoe de ouder behoort;

  • b.

    de naam en de geboortedatum van het kind of de kinderen waarop de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag betrekking heeft;

  • c.

    de naam en het adres van het kindercentrum of de gastouder waar de kinderopvang plaatsvindt;

  • d.

    de periode waarvoor de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag wordt verleend;

  • e.

    de wijze waarop het bedrag van de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag wordt bepaald en het bedrag dat op basis hiervan wordt verleend;

  • f.

    de wijze waarop de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag wordt uitbetaald;

  • g.

    de verplichtingen van de doelgroepouder, waaronder de verplichting tot het bewaren van nota’s van de kinderopvangorganisatie.

Artikel 6 Hoogte tegemoetkoming kinderopvangtoeslag

  • 1. De hoogte van de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag is gelijk aan het bedrag in de offerte of het contract van het kindercentrum of gastouderbureau dat de kinderopvang gaat verzorgen minus de door de Belastingdienst/Toeslagen aan de doelgroepouder toegekende kinderopvangtoeslag, naar rato van de duur en het aantal benodigde uren van het traject gericht op arbeidsinschakeling.

  • 2. Berekening vindt plaats conform de bij deze beleidsregel behorende bijlage.

Artikel 7 Betaling tegemoetkoming kinderopvangtoeslag

De tegemoetkoming kinderopvangtoeslag wordt achteraf in maandelijkse termijnen uitbetaald aan de doelgroepouder of aan de kinderopvangorganisatie, op basis van een door de doelgroepouder afgegeven machtiging. De tegemoetkoming wordt betaald op basis van een factuur.

Artikel 8 Het besluit tot vaststelling van de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag

  • 1. De doelgroepouder verstrekt binnen vier weken na afloop van de periode waarvoor de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag is verleend aan het college een overzicht van de feitelijke kosten van kinderopvang over deze periode en de beschikking van de Belastingdienst/Toeslagen inzake de toekenning van de kinderopvangtoeslag.

  • 2. Het college stelt de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag binnen acht weken na ontvangst van het overzicht van de kosten vast.

Artikel 9 Verrekening met de betalingen

  • 1. De tegemoetkoming kinderopvangtoeslag wordt overeenkomstig de vaststelling binnen acht weken betaald, onder verrekening van de reeds betaalde tegemoetkomingen.

  • 2. Teveel betaalde tegemoetkomingen worden zo mogelijk verrekend met lopende tegemoetkomingen dan wel teruggevorderd.

Artikel 10 Inlichtingenplicht

  • 1. De doelgroepouder doet het college onmiddellijk schriftelijk mededeling van inlichtingen en gegevens die kunnen leiden tot de vaststelling van een lagere of beëindiging van de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag.

  • 2. De doelgroepouder verstrekt op verzoek aan het college, binnen een door het college te stellen redelijke termijn, door middel van een door het college beschikbaar te stellen inlichtingenformulier, alle gegevens en inlichtingen van de doelgroepouder die voor de aanspraak op en de hoogte van de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag van het college van belang zijn.

  • 3. Het onvoldoende nakomen of het nalaten van deze inlichtingenplicht kan leiden tot het wijzigen of intrekken van de beschikking tot verlening van de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag of het terugvorderen van de tegemoetkoming.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking daarvan in het Gemeenteblad en werkt terug tot en met 1 januari 2014.

Ondertekening

Besloten in de vergadering van 10 juni 2014.
Burgemeester en wethouders van Helmond,
de burgemeester,
mevr. P.J.M.G. Blanksma-Van den Heuvel
de gemeentesecretaris,
dhr. A.A.M. Marneffe RA
Bekend gemaakt op:
13 juni 2014
De gemeentesecretaris,
dhr. A.A.M. Marneffe RA

Bijlage behorend bij de Beleidsregel tegemoetkoming kinderopvangtoeslag Helmond 2014

Rekenvoorbeelden behorend bij artikel 6.

Voorbeeld

In 2014 ontvangt de doelgroepouder van de Belastingdienst/Toeslagen voor het kind of kinderen die gebruik maken van kinderopvang een kinderopvangtoeslag zoals bedoeld in artikel 1.7, eerste lid, WK.

De tegemoetkoming kinderopvangtoeslag bedraagt het verschil tussen deze toegekende kinderopvangtoeslag en het bedrag genoemd in de offerte of het contract van het kindercentrum of gastouderbureau dat de kinderopvang gaat verzorgen, naar rato van de duur en het aantal benodigde uren van het traject gericht op arbeidsinschakeling.

Wanneer de doelgroepouder bijv. 200 uur per maand (van de maximale 230 uur per maand) aan kinderopvangtoeslag bij de Belastingdienst/Toeslagen aanvraagt en toegekend krijgt, en het traject gericht op arbeidsinschakeling vergt 100 uur per maand, dan is de tegemoetkoming kinderopvangtoeslag gebaseerd op deze 100 uur en bedraagt in deze situatie de helft van het verschil tussen het bedrag genoemd in de offerte of het contract en de toegekende kinderopvangtoeslag.

Rekenvoorbeelden

  • 1.

    1.De doelgroepouder vraagt meer uren kinderopvangtoeslag aan dan nodig is voor het traject gericht op arbeidsinschakeling: De totale kosten kinderopvang zijn bijv. € 1.000,00 en is gebaseerd op 200 uur per maand. De doelgroepouder ontvangt van de Belastingdienst/Toeslagen een kinderopvangtoeslag van € 900,00, gebaseerd op die 200 uur per maand. Het traject vergt 100 uur per maand. De noodzakelijke kosten van kinderopvang gedurende het traject bedragen daardoor de helft van € 1.000,00 is € 500,00 en de vergoeding van de Belastingdienst/Toeslagen voor deze duur van het traject is dan de helft van € 900,00 is € 450,00. De tegemoetkoming kinderopvangtoeslag is dan het verschil tussen

    € 500,00 en € 450,00 is € 50,00.

  • 2.

    De doelgroepouder vraagt het juiste aantal uren aan dat nodig is voor het traject gericht op arbeidsinschakeling:

    De totale kosten kinderopvang zijn bijv. € 1.000,00 en is gebaseerd op 200 uur per maand. De doelgroepouder ontvangt van de Belastingdienst/Toeslagen een kinderopvangtoeslag van € 900,00, gebaseerd op die 200 uur per maand. Het traject vergt 200 uur per maand. De noodzakelijke kosten van kinderopvang gedurende het traject bedragen daardoor € 1.000,00 en de vergoeding van de Belastingdienst/Toeslagen voor deze duur van het traject is dan

    € 900,00. De tegemoetkoming kinderopvangtoeslag is dan het verschil tussen € 1.000,00 en € 900,00 is € 100,00.