Regeling vervallen per 01-01-2016

NADERE REGELS SUBSIDIE SOCIAAL INNOVATIEF FONDS HELMOND 2016

Geldend van 25-05-2016 t/m 31-12-2015 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2016

Intitulé

Nadere regels subsidie Sociaal Innovatief FondsHelmond 2016

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;

gelet op de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 1.5, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Helmond 2009;

besluit:

vast te stellen de Nadere regels subsidie Sociaal Innovatief Fonds Helmond 2016.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASV Helmond 2009: Algemene subsidieverordening Helmond 2009;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;

  • c.

    incidentele subsidie: subsidie als bedoeld in artikel 1.1 onder h ASV Helmond 2009;

  • d.

    innovatief: nieuwe oplossingen die beter dan bestaande oplossingen tegemoet komen aan een sociale behoefte en die leiden tot nieuwe of sterkere sociale verbindingen en een beter of efficiënter gebruik van middelen;

  • e.

    inwoner: de natuurlijke persoon die volgens de gemeentelijke basisregistratie personen ingeschreven staat als woonachtig in de gemeente Helmond;

  • f.

    niet inwoner: de natuurlijke persoon die niet woonachtig is in de gemeente Helmond, maar wel op een andere manier een band heeft met de gemeente. Een band met de gemeente wordt in ieder geval aanwezig geacht bij:

    • -

      lidmaatschap van een in Helmond gevestigde vereniging;

    • -

      verbondenheid met een Helmondse stichting of ander organisatorisch verband;

    • -

      het verrichten van werkzaamheden als werknemer in dienst van een in Helmond gevestigde rechtspersoon.

  • g.

    Stadslab: een in Helmond statutair gevestigde stichting die met inzet van vrijwilligers fungeert als platform voor innovatieve ideeën;

  • h.

    Coördinatieteam: een groep die bestaat uit deskundigen die voortkomt uit het Stadslab en ambtenaren vanuit de gemeente.

  • i.

    subsidieplafond: het subsidieplafond als omschreven in artikel 4:22 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 1.2 Doelstelling en reikwijdte

  • 1. Met deze regeling wordt beoogd om initiatieven (activiteiten) met een sociaal innovatief karakter afkomstig van natuurlijke personen en rechtspersonen te stimuleren door middel van een eenmalige financiële bijdrage in de vorm van een incidentele subsidie.

  • 2. Voor subsidie op basis van deze regeling komen in aanmerking:

    a. inwoners;

    b. niet inwoners;

    c. rechtspersonen

Artikel 1.3 Verhouding tot ASV Helmond 2009

Van de ASV Helmond 2009 zijn de volgende artikelen niet van toepassing, tenzij elders in deze regeling anders is bepaald:

  • -

    artikel 2.1, eerste tot en met het vierde lid;

  • -

    artikel 2.2, indien de aanvrager een rechtspersoon betreft;

  • -

    artikel 2.3, tweede en derde lid;

  • -

    artikel 2.6, indien de aanvrager een rechtspersoon betreft;

  • -

    artikel 3.1, derde en vijfde tot en met het zevende lid en

  • -

    artikel 3.2.

Artikel 1.4 Algemene subsidievoorwaarden

Om in aanmerking te komen voor subsidie dient het initiatief als bedoeld in artikel 1.2 aan de volgende algemene eisen te voldoen:

  • a.

    het initiatief dient innovatief en maatschappelijk relevant te zijn;

  • b.

    het initiatief dient bij te dragen aan zelfredzaamheid en participatie;

  • c.

    het initiatief draagt bij aan verbinding met en binnen het sociaal domein; sociale innovatie is breed en raakt diverse beleidsterreinen, zoals slimme zorg, jeugd, cultuur, duurzaamheid, technologie, wonen of openbare ruimte;

  • d.

    het initiatief heeft geen primair commercieel belang;

  • e.

    het initiatief voorziet in een aantoonbare behoefte;

  • f.

    het initiatief dient ten goede te komen aan de ingezetenen van de gemeente en

  • g.

    het initiatief heeft een duurzaam karakter en leidt tot versteviging van het lokale netwerk waardoor inwoners vaker oplossingen vinden voor hun ondersteuningsbehoefte in hun omgeving (eigen kracht, sociale netwerken, preventieve en collectieve voorzieningen), zonder (of minder) een beroep te doen op professionele en individuele voorzieningen.

Artikel 1.5 Subsidieplafond

  • 1. Voor de uitvoering en gedurende de looptijd van deze regeling geldt een subsidieplafond ter hoogte van € 537.500,-- op jaarbasis.

  • 2. Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van indiening bij het college, totdat het subsidieplafond als bedoeld in het vorige lid is bereikt.

  • 3. Als de aanvrager krachtens het bepaalde in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid is geboden om de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

Artikel 1.6 Coördinatieteam

  • 1. Bij subsidieaanvragen waarmee een bedrag gemoeid is tot maximaal € 5.000,- wordt advies ingewonnen bij het coördinatieteam.

  • 2. De gemeentelijke projectleider van het coördinatieteam beslist op aanvragen die niet meer bedragen dan € 5.000,- op basis van het advies als vermeld onder het eerste lid.

  • 3. Bij aanvragen voor subsidie waarmee een bedrag is gemoeid van meer dan € 5.000,-- beslist het college. Het college wint alvorens te beslissen advies in bij het coördinatieteam.

  • 4. De adviezen van het coördinatieteam hebben geen bindend karakter. Het college kan hiervan gemotiveerd afwijken.

Hoofdstuk 2 Subsidieverlening

Artikel 2.1 Subsidieaanvraag

  • 1. In afwijking van het bepaalde in de ASV Helmond 2009 kunnen subsidieaanvragen gedurende het gehele kalenderjaar via het Stadslab bij het college worden ingediend.

  • 2. Bij het indienen van subsidie dient door aanvrager verplicht gebruik te worden gemaakt van een door het college beschikbaar gestelde format.

  • 3. Aanvragen die vanuit het Stadslab bij het college worden ingediend zijn voorzien van een advies als bedoeld in artikel 1.6, tweede lid, van deze regeling.

  • 4. Volledige subsidieaanvragen worden naar volgorde van ontvangst behandeld.

Artikel 2.2 Weigering subsidieverlening

In aanvulling op de in de ASV Helmond 2009 genoemde weigeringsgronden wordt een aanvraag om subsidie op basis van deze regeling geweigerd indien:

  • a.

    de aanvraag niet in overeenstemming is met de doelstelling en reikwijdte van deze regeling als bedoeld in artikel 1.2;

  • b.

    niet wordt voldaan aan de algemene subsidievoorwaarden als bedoeld in artikel 1.4;

  • c.

    wanneer het subsidieplafond bereikt is.

Artikel 2.3 Beslistermijnen

  • 1. Op een volledige aanvraag wordt binnen zes weken na ontvangst door of namens het college beslist.

  • 2. De beslissing als bedoeld in het vorige lid kan eenmaal met ten hoogste twee weken worden verdaagd.

Hoofdstuk 3 Subsidievaststelling

Artikel 3.1 Aanvraag tot subsidievaststelling

  • 1. De subsidieontvanger dient binnen 10 weken nadat de activiteit is afgerond een aanvraag voor subsidievaststelling in bij het college.

  • 2. Het bepaalde in het vorige lid is niet van toepassing voor zover daarover in de verleningsbeschikking iets anders is bepaald.

Artikel 3.2 Verantwoording en administratie

  • 1. Voor zover de verleende subsidie minder of gelijk is aan € 5.000,-- is de subsidieontvanger verplicht om een verkort activiteitenverslag te overleggen. Er geldt geen verplichting om een administratie te voeren en om financiële verantwoording af te leggen.

  • 2. Voor zover de verleende subsidie meer dan € 5000,-- bedraagt doch minder dan € 10.000,-- is de subsidieontvanger verplicht om een verkort activiteitenverslag en een beperkt financieel verslag te overleggen. Er geldt geen verplichting tot het voeren van een administratie.

  • 3. Voor zover de verleende subsidie meer dan € 10.000,-- bedraagt doch minder dan € 75.000,-- is de subsidieontvanger verplicht om een verkort activiteitenverslag en een financieel verslag te overleggen. Daarnaast geldt de verplichting tot het voeren van een administratie, waarbij rechtspersonen dienen te voldoen aan het bepaalde in artikel 2.6 van de ASV.

  • 4. Voor zover de verleende subsidie € 75.000,-- of meer bedraagt is de subsidieontvanger verplicht om een administratie te voeren en om goedkeurende accountantsverklaring te overleggen. Voor rechtspersonen geldt hier de verplichting ingevolge artikel 3.1, vijfde en zesde lid van de ASV.

  • 5. Met het oog op het bepaalde in het eerste en tweede lid van dit artikel stelt het college - ter ondersteuning van aanvragers - formats beschikbaar. Dergelijk formats worden als bijlage bij de verleningsbeschikking gevoegd.

Artikel 3.2 Beslistermijnen

De beslistermijnen als genoemd in artikel 2.3 zijn van overeenkomstige toepassing in de vaststellingsfase.

Hoofdstuk 4 Slotbepaling

Artikel 4.1 Inwerkingtreding, evaluatie en werkingsduur regeling

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na de dag van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2016.

  • 2.

    Uiterlijk twee jaar na inwerkingtreding wordt deze regeling door of namens het college geëvalueerd.

  • 3.

    Deze regeling vervalt van rechtswege op 1 januari 2020.

Ondertekening

Besloten in de vergadering van 29 maart 2016.

Burgemeester en wethouders van Helmond,

De burgemeester,

Mevr. P.J.M.G. Blanksma-van den Heuvel

De secretaris,

Mr. drs. A.P.M. ter Voert

Bekend gemaakt op:

25 mei 2016

De gemeentesecretaris,

Mr. drs. A.P.M. ter Voert