Regeling vervallen per 01-01-2018

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende nadere regels omtrent subsidie Mobiliteitsmanagement Automotive Campus

Geldend van 04-04-2017 t/m 31-12-2017

Intitulé

Nadere regels subsidie Mobiliteitsmanagement Automotive Campus Helmond 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;

gelet op de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 1.5, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Helmond 2009;

besluit:

vast te stellen de Nadere regels subsidie Mobiliteitsmanagement Automotive Campus Helmond 2017.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASV Helmond 2009:

    Algemene subsidieverordening Helmond 2009;

  • b.

    college:

    het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;

  • c.

    incidentele subsidie:

    subsidie als bedoeld in artikel 1.1, onder h, ASV Helmond 2009;

  • d.

    Beter Benutten Vervolg (BBV):

    het vervolgprogramma van het Rijks investeringsprogramma Beter Benutten met als doelstelling het verminderen van het aantal meest vertraagde ritten per auto in de spitsperioden;

  • e.

    community:

    samenwerkingsverband binnen een bepaald gebied met als doel de bereikbaarheid van deze gebieden op korte termijn te verbeteren. In deze community participeren overheidspartijen (provincie en gemeenten), bedrijven en kennis- en onderzoeksinstellingen;

  • f.

    Brabant mobiliteitsnetwerk (BMN):

    een netwerkorganisatie die de bereikbaarheid van economische toplocaties in de provincie Noord-Brabant beoogt te verbeteren. BMN zoekt ontwikkelkansen, verbindt partijen en brengt kennis en inspiratie die bijdraagt aan het realiseren van duurzame mobiliteitsoplossingen;

  • g.

    spitsmijding:

    het te bereiken respectievelijk aantoonbaar bereikte verminderde aantal auto’s per spitsperiode;

  • h.

    spitsperiode:

    maandag tot en met vrijdag van 7:00 uur tot 9:00 uur en van 16:00 uur tot 18:00 uur;

  • i.

    Adviesteam:

    de groep die aanvragen op basis van deze regeling beoordeelt en het college adviseert over subsidieverlening. De groep bestaat uit de teammanager Expertise en Ontwerpen 2 van de gemeente Helmond, de provinciaal projectleider en een afgevaardigde van Stichting Bedrijventerreinen Helmond.

Artikel 1.2 Doelstelling en reikwijdte

  • 1. Met deze regeling wordt beoogd activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de doelstelling vanuit het plan van aanpak Beter Benutten Vervolg.

  • 2. Voor subsidie op basis van deze regeling komen uitsluitend in aanmerking: Instellingen, bedrijven en werkgevers, hun werknemers, studenten en bezoekers op bedrijventerrein Groot Schooten.

Artikel 1.3 Verhouding tot ASV Helmond 2009

Van de ASV Helmond 2009 zijn de volgende artikelen niet van toepassing:

  • artikel 2.1, eerste, tweede tot en met het vierde lid;

  • artikel 2.2, indien de aanvrager een rechtspersoon betreft;

  • artikel 2.3, tweede lid;

  • artikel 3.1, eerste, derde en vijfde tot en met het zevende lid en

  • artikel 3.2.

Artikel 1.4 Algemene subsidievoorwaarden

Om in aanmerking te komen voor subsidie gelden de volgende algemene eisen:

  • a.

    de activiteit past binnen de doelstelling en reikwijdte van deze regeling;

  • b.

    de activiteit draagt bij aan een verbetering van de bereikbaarheid door het voorkomen van ritten per auto in de spitsperioden. Dit kan door maatregelen die de automobiliteit in de spitsperioden stimuleert de rit te voorkomen, te veranderen of gebruik te maken van een ander vervoersmiddel dan de auto naar en van de vestigingslocatie op het bedrijventerrein Groot Schooten;

  • c.

    het effect van de activiteit moet vooraf ingeschat worden en worden uitgedrukt in het verwachtte aantal spitsmijdingen waarbij onderscheid gemaakt wordt in doelgroepen zoals werknemers, scholieren, bezoekers en bewoners;

  • d.

    de activiteit wordt gekenmerkt door duurzaamheid;

  • e.

    de activiteit is aantoonbaar financieel haalbaar.

Artikel 1.5 Subsidiebedrag

  • 1. De subsidie per activiteit bedraagt maximaal € 35.000,– (inclusief niet verrekenbare BTW).

  • 2. Subsidiëring vindt plaats tot een maximum van 45% van de daadwerkelijk te maken kosten.

Artikel 1.6 Beschikbaar budget

  • 1. Voor de uitvoering en gedurende de looptijd van deze regeling is een maximumbedrag ter hoogte van € 105.000,– beschikbaar.

  • 2. Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van indiening bij het college, totdat het maximumbedrag als bedoeld in het vorige lid is bereikt.

  • 3. Als de aanvrager krachtens het bepaalde in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid is geboden om de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

Artikel 1.7 Adviesteam

  • 1. Alvorens te beslissen op een aanvraag om subsidie wint het college advies in van het Adviesteam.

  • 2. De adviezen van het Adviesteam hebben geen bindend karakter. Het college kan hiervan gemotiveerd afwijken.

Hoofdstuk 2 Subsidieverlening

Artikel 2.1 Subsidieaanvraag

  • 1. In afwijking van het bepaalde in de ASV Helmond 2009 kunnen subsidieaanvragen tot 1 september 2017 bij het college worden ingediend.

  • 2. Bij het indienen van subsidie dient door de aanvrager verplicht gebruik te worden gemaakt van een door het college beschikbaar gesteld format.

  • 3. Volledige subsidieaanvragen worden naar volgorde van ontvangst behandeld.

  • 4. De aanvraag dient door één organisatie of bedrijf ingediend te worden en dient mede ondertekend te worden door minimaal twee andere organisaties of bedrijven uit de community waarop de activiteit betrekking heeft.

Artikel 2.2 Weigering subsidieverlening

In aanvulling op de in de ASV Helmond 2009 genoemde weigeringsgronden wordt een aanvraag om subsidie op basis van deze regeling geweigerd indien:

  • a.

    de aanvraag niet in overeenstemming is met de doelstelling en reikwijdte van deze regeling als bedoeld in artikel 1.2;

  • b.

    niet wordt voldaan aan de algemene subsidievoorwaarden als bedoeld in artikel 1.4;

  • c.

    met de activiteit(en) waarvoor subsidie is gevraagd is begonnen voordat de aanvraag is ontvangen;

  • d.

    de aanvraag meer dan € 35.000,– bedraagt;

  • e.

    wanneer het beschikbare budget als bedoeld in artikel 1.6 wordt overschreden;

Artikel 2.3 Beslistermijnen

  • 1. In afwijking van het bepaalde in de ASV Helmond 2009, beslist het college binnen vier weken na ontvangst van de volledige aanvraag.

  • 2. De beslissing als bedoeld in het vorige lid kan eenmaal met ten hoogste vier weken worden verdaagd.

Hoofdstuk 3 Subsidievaststelling

Artikel 3.1 Aanvraag tot subsidievaststelling

  • 1. De subsidieontvanger dient binnen twee weken nadat de activiteit is afgerond, doch uiterlijk 31 december 2017, een aanvraag voor subsidievaststelling in bij het college.

  • 2. Het bepaalde in het vorige lid is niet van toepassing voor zover daarover in de verleningsbeschikking iets anders is bepaald.

Artikel 3.2 Verantwoording

De subsidieontvanger overlegt bij de aanvraag tot subsidievaststelling in ieder geval de volgende (bewijs)stukken:

  • 1.

    Evaluatie van het behaalde effect van de maatregel;

  • 2.

    Offerte, opdrachtverstrekking en facturatie van de uitgevoerde activiteiten;

Artikel 3.3 Beslistermijnen

De beslistermijnen als genoemd in artikel 2.3 zijn van overeenkomstige toepassing in de vaststellingsfase.

Hoofdstuk 4 Slotbepaling

Artikel 4.1 Inwerkingtreding en werkingsduur regeling

  • 1. Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na de dag van bekendmaking.

  • 2. Deze regeling geldt tot 1 januari 2018.

Ondertekening

Besloten in de vergadering van

27 maart 2017.

Burgemeester en wethouders van Helmond,
de burgemeester,
mevr. P.J.M.G. Blanksma-van den Heuvel.
de secretaris,
mr. drs. A.P.M. ter Voert.