Regeling vervallen per 13-11-2018

Nadere regels subsidies evenementen Helmond 2017

Geldend van 15-12-2017 t/m 12-11-2018

Intitulé

Nadere regels subsidies evenementen Helmond 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;

gelet op de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 1.5, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Helmond 2009;

besluit:

vast te stellen de Nadere regels subsidie evenementen 2017.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    activiteitenplan: activiteitenplan als bedoeld in art. 4:62 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

  • b.

    Adviescommissie Subsidies Evenementen Helmond, als bedoeld in het “reglement Adviescommissie Subsidie Evenementen;

  • c.

    ASV Helmond 2009: Algemene subsidieverordening Helmond 2009;

  • d.

    basisevenementen: de in het stadscentrum van de gemeente Helmond georganiseerde evenementen “Koningsdag” en “Sinterklaasintocht”;

  • e.

    beoordelingskader: Beoordelingskader Subsidies Evenementen, zoals opgenomen in bijlage I van deze nadere regels;

  • f.

    evenement: evenement als bedoeld in artikel 2.2.1.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008, nader onder te verdelen in (inter)nationale evenementen, basisevenementen en reguliere evenementen;

  • g.

    evenementenbeleid: het beleid rondom evenementen zoals omschreven in de Nota “Evenementenbeleid Helmond d.d. maart 2016 “gevarieerd en veilig;

  • h.

    evenementenvergunning: evenementenvergunning als bedoeld in artikel 2.2.1.2a van de Algemene Plaatselijke Verordening Helmond 2008;

  • i.

    (inter)nationale evenementen: evenementen die het maximale aantal punten scoren op de onderdelen 1b, 1c en 1d, alsmede onderdeel 2a zoals bedoeld in het beoordelingskader;

  • j.

    reguliere evenementen: overige evenementen, niet vallende onder d. en i.;

  • k.

    subsidieplafond: het subsidieplafond als omschreven in artikel 4:22 van de Algemene wet bestuursrecht;

Artikel 1.2 Doel en reikwijdte

Met deze regeling wordt beoogd het organiseren en uitvoeren van evenementen binnen de gemeente Helmond te stimuleren via het toekennen van incidentele subsidies, voor zover deze evenementen aansluiten bij de doelstellingen in het evenementenbeleid.

Artikel 1.3 Verhouding tot ASV Helmond 2009

Van de ASV Helmond 2009 zijn de volgende artikelen niet van toepassing:

  • -

    artikel 2.1, eerste en tweede lid;

  • -

    artikel 2.3, eerste, tweede en derde lid;

Artikel 1.4 Subsidieplafond

  • 1. Voor deze subsidieregeling kan een subsidieplafond worden vastgesteld.

  • 2. Indien een subsidieplafond wordt vastgesteld, wordt deze voor een periode van één kalenderjaar vastgesteld.

  • 3. Indien een subsidieplafond wordt vastgesteld, dan is deze gelijk aan de hoogte van het door de gemeenteraad voor het betreffende kalenderjaar vastgestelde evenementen-subsidiebudget.

Artikel 1.5 Verdeling budget

Het college kan jaarlijks een verdeelbesluit vaststellen, waarbij het beschikbare evenementensubsidiebudget wordt verdeeld over de navolgende categorieën:

  • a.

    Basisevenementen

  • b.

    Reguliere evenementen.

  • c.

    (Inter)nationale evenementen

Hoofdstuk 2 Subsidieverlening

A. Basisevenementen

Artikel 2A.1. De subsidieaanvraag

Een aanvraag voor een subsidie voor een basisevenement wordt minimaal twaalf weken voorafgaand aan de datum waarop het evenement georganiseerd wordt, ingediend bij het college.

Artikel 2A.2. Beslistermijnen.

  • 1. Het college besluit binnen acht weken op een aanvraag om subsidieverlening als bedoeld in art. 2A.1.

  • 2. Het college kan de in het eerste lid genoemde termijn met ten hoogste vier weken verlengen. Van het besluit tot verlenging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de aanvrager.

Artikel 2A.3. Subsidiebedragen

  • 1. Aan de basisevenementen kunnen de volgende maximale subsidiebedragen worden toegekend:

    • a.

      Koningsdag € 25.000;

    • b.

      Sinterklaasintocht € 10.000.

  • 2. De in lid 1 bedoelde bedragen kunnen jaarlijks door het college verhoogd worden met het indexpercentage dat in de gemeentebegroting wordt gehanteerd.

B. Reguliere evenementen

Artikel 2B.1. De subsidieaanvraag

  • 1. Een aanvraag voor een subsidie voor een regulier evenement wordt voor 1 december, voorafgaande aan het subsidiejaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft, ingediend bij het college.

  • 2. In afwijking van het eerste lid kan een aanvraag voor een subsidie voor een regulier evenement in een lopend jaar minimaal twaalf weken voorafgaand aan de datum waarop het evenement georganiseerd wordt, worden ingediend bij het college.

Artikel 2B.2. Voorwaarden voor subsidieverlening

  • 1.

    Onverminderd de voorwaarden zoals geformuleerd in de ASV Helmond 2009 dient het evenement voor minimaal 50% van de totale begroting (exclusief de binnen de begroting geraamde BTW) gefinancierd te worden uit andere inkomsten dan de evenementen- subsidie van de gemeente Helmond.

Artikel 2B.3. Beoordeling van aanvragen om subsidieverlening

  • 1. De subsidieaanvragen worden door de adviescommissie aan de hand van het in bijlage I van deze Nadere regels opgenomen beoordelingskader beoordeeld op de mate waarin een evenement voldoet aan de doelstellingen zoals verwoord in het evenementenbeleid.

  • 2. De adviescommissie deelt een evenement in volgens onderstaande indeling:

    Categorie

    Puntenaantal

    1

    150 punten en meer

    2

    125 tot 150 punten

    3

    100 tot 125 punten

    4

    75 tot 100 punten

    5

    50 tot 75 punten

    6

    minder dan 50 punten

  • 3. De adviescommissie adviseert het college over de verdeling van het evenementen-subsidiebudget, waarbij binnen elke categorie de volgende verdeling wordt gehanteerd:

    • a.

      de commissie adviseert de aanvraag die volgens het beoordelingskader de meeste punten scoort als eerste te honoreren;

    • b.

      de commissie adviseert telkens de daarop volgende aanvraag met de meeste punten, vervolgens te honoreren totdat het beschikbare bedrag voor reguliere evenementen is ingevuld;

    • c.

      in categorie 1 wordt maximaal één aanvraag positief geadviseerd door de commissie;

    • d.

      de overige, niet positief in categorie 1 geadviseerde, evenementen worden door de commissie meegenomen in de advisering over categorie 2, ondanks dat deze evenementen een hoger puntentotaal scoren dan 150;

    • e.

      in categorie 2 worden maximaal twee aanvragen positief geadviseerd door de commissie;

    • f.

      de overige, niet positief in categorie 2 geadviseerde, evenementen worden door de commissie meegenomen in de advisering over categorie 3, ondanks dat deze evenementen een hoger puntentotaal scoren dan 125;

    • g.

      indien meerdere aanvragen dezelfde score hebben behaald en honorering van deze aanvragen tot overschrijding van het beschikbare bedrag zou leiden, wordt geadviseerd de in dit lid bedoelde evenementen naar rato te honoreren.

    • h.

      de commissie adviseert de evenementen als bedoeld in art. 2B.1, tweede lid, pas te honoreren als blijkt dat er in het betreffende jaar nog evenementensubsidiebudget resteert nadat over de aanvragen van evenementen als bedoeld in art. 2B.1, eerste lid, besloten is.

Artikel 2B.4. Beslissing over subsidieverlening.

  • 1. Het college besluit voor 1 februari van het jaar waar de aanvraag betrekking op heeft over de aanvragen om subsidieverlening als bedoeld in art. 2B.1, eerste lid.

  • 2. Het college besluit binnen acht weken op een aanvraag om subsidieverlening als bedoeld in art. 2B.1, tweede lid.

  • 3. Het college kan de in het eerste en tweede lid genoemde termijnen met ten hoogste vier weken verlengen. Van het besluit tot verlenging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de aanvrager.

  • 4. Het college is bij de verlening van de subsidies bevoegd van het advies van de adviescommissie af te wijken.

  • 5. Een afwijking van het advies wordt gemotiveerd.

Artikel 2B.5. Maximale subsidiebedragen.

  • 1. Aan evenementen die ingedeeld worden in de in artikel 2B.3, tweede lid, genoemde categoriën kunnen de volgende maximale subsidiebedragen worden toegekend:

    Categorie

    Maximale subsidie

    1

    € 50.000

    2

    € 30.000

    3

    € 20.000

    4

    € 10.000

    5

    € 5.000

  • 2. Aan in categorie 6 ingedeelde evenementen wordt geen subsidie toegekend.

C. Internationale evenementen

Artikel 2C.1. De subsidieaanvraag

Een aanvraag voor een subsidie voor een (inter)nationaal evenement wordt minimaal zes maanden voorafgaand aan de datum waarop het evenement georganiseerd wordt, ingediend bij het college.

Artikel 2C.2. Voorwaarden voor subsidieverlening

Onverminderd de voorwaarden zoals geformuleerd in de ASV Helmond 2009 dient het evenement voor minimaal 50% van de totale begroting (exclusief de binnen de begroting geraamde BTW) gefinancierd te worden uit andere inkomsten dan het subsidie van de gemeente Helmond.

Artikel 2C.3. Beslistermijnen.

  • 1. Het college besluit binnen acht weken op een aanvraag om subsidieverlening als bedoeld in art. 2C.1.

  • 2. Het college kan de in het eerste lid genoemde termijn met ten hoogste vier weken verlengen. Van het besluit tot verlenging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de aanvrager.

Hoofdstuk 3 Verstrekking van subsidie

Artikel 3.1. Weigeringsgronden en gronden om de subsidie lager vast te stellen

Onverminderd de gronden zoals genoemd in de ASV Helmond 2009 kan subsidie worden geweigerd of lager worden vastgesteld indien naar het oordeel van het college:

  • a.

    het een evenement betreft met partijpolitieke, godsdienstige of levensbeschouwelijke elementen of raakvlakken;

  • b.

    de aanvraag niet in het belang dan wel in strijd is met de doelstelling van deze regeling als bedoeld in artikel 1.2.

  • c.

    bij reguliere evenementen niet of niet voldoende is voldaan aan de criteria voor subsidieverlening zoals genoemd in artikel 2B.3, eerste lid, of het evenement na uitvoering in een lagere categorie zou vallen, als bedoeld in artikel 2B.3, tweede lid.

  • d.

    voor het evenement geen evenementenvergunning is verleend.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 4.1. Inwerkingtreding nieuwe en intrekking oude Nadere regels

  • 1. De Nadere regels subsidies evenementen Helmond 2017 treden in werking op de eerste dag na de dag van bekendmaking.

  • 2. Op de datum van inwerkingtreding als bedoeld in het eerste lid worden de Nadere regels subsidies evenementen Helmond 2016 ingetrokken.

Artikel 4.2. Overgangsbepaling

De Nadere regels subsidies evenementen Helmond 2016 blijven van toepassing op subsidies die op basis van die nadere regels zijn verleend.

Ondertekening

Besloten in de vergadering van 18 juli 2017;

Burgemeester en wethouders van Helmond,

burgemeester

secretaris

BIJLAGE I. BEOORDELINGSKADER SUBSIDIEAANVRAGEN REGULIERE EVENEMENTEN

De adviescommissie kent aan de aanvraag punten toe op basis van de volgende criteria conform de waardering als hieronder is aangegeven:

  • 1.

    Het versterken van de aantrekkelijkheid van Helmond

    • a.

      Locatie van het evenement*

      • Centrum – 10

      • Spoorzone – 8

      • Overig – 0

    • b.

      Herkomst bezoekers

      • Bovenregionaal (Alles meer dan regionaal) – 10

      • Regionaal (Peel/buurgemeenten en Eindhoven) – 8

      • Lokaal (Helmond breed) – 5

      • Wijkevenement – 0

    • c.

      Bezoekersaantallen (opgeteld)

      • 25.000 of meer – 20

      • 10.000 tot 25.000 – 10

      • 5.000 tot 10.000 – 5

      • Minder dan 5.000 – 0

    • d.

      Economische spin-off door samenwerking met Helmondse ondernemers

      • Zeer veel – 10

      • Veel – 8

      • Een beetje – 5

      • Niet – 0

    • e.

      Meerdaags festival (minimaal twee aaneensluitende dagen)

      • Ja, gelijkwaardige programmering – 10

      • Ja, ondergeschikte programmering – 5

      • Nee – 0

  • 2.

    Het versterken van het profiel van Helmond

    • a.

      Heeft raakvlakken met het actuele Helmondse merktemplate (www.helmondmarketing.nl)

      • Zeer veel – 10

      • Veel – 8

      • Een beetje – 5

      • Niet – 0

        afbeelding binnen de regeling

  • 3.

    Het vergroten van de sociaal-maatschappelijke betrokkenheid

    • a.

      Betrekt lokale vrijwilligers (opgeteld)

      • Zeer veel – 10

      • Veel – 8

      • Een beetje – 5

      • Niet – 0

    • b.

      Betrekt lokale sociaal-maatschappelijke organisaties en instellingen

      • Zeer veel – 10

      • Veel – 8

      • Een beetje – 5

      • Niet – 0

    • c.

      Betrekt lokaal en/of jong talent (podium bieden)

      • Zeer veel – 10

      • Veel – 8

      • Een beetje – 5

      • Niet – 0

    • d.

      Richt zich op de doelgroep jeugd en/of jongeren

      • Zeer veel – 10

      • Veel – 8

      • Een beetje – 5

      • Niet – 0

    • e.

      Aandacht voor sociaal-maatschappelijke vraagstukken

      • Zeer veel – 10

      • Veel – 8

      • Een beetje – 5

      • Niet – 0

  • 4.

    Algemene indruk van het evenement en projectplan

    • a.

      Mate van vernieuwing deze editie t.o.v. een eventuele voorgaande editie

      • Zeer veel – 10

      • Veel – 8

      • Een beetje – 5

      • Niet – 0

    • b.

      Kwaliteit toekomstambities (vernieuwing, groeipotentie, meerjarenvisie)

      • Zeer veel – 10

      • Veel – 8

      • Een beetje – 5

      • Niet – 0

    • c.

      Kwaliteit van de begroting (volledig, reëel, robuust)

      • Zeer goed – 10

      • Goed – 8

      • Matig – 5

      • Slecht – 0

    • d.

      Overall kwaliteit van het projectplan

      • Zeer goed – 10

      • Goed – 8

      • Matig – 5

      • Slecht – 0

Toelichting Nadere regels subsidies evenementen Helmond 2017

Inleiding

Deze Nadere regels vormen een uitwerking van het subsidiehoofdstuk van de nota ‘Evenementenbeleid Helmond; Gevarieerd en Veilig’. Het evenementensubsidiebudget is voor de gemeente een middel om partijen te stimuleren om de ‘juiste’ evenementen te organiseren, dat wil zeggen: evenementen die bijdragen aan de doelstellingen van het evenementenbeleid. Daarbij worden drie typen evenementen onderscheiden, te weten basisevenementen, reguliere evenementen en (inter)nationale evenementen.

Basisevenementen zijn evenementen die niet zouden mogen ontbreken in de jaarkalender en die zonder gemeentelijke subsidie niet georganiseerd worden. Concreet gaat het om Koningsdag en de Sinterklaasintocht, voor zover deze in het centrum van Helmond plaatsvinden. De subsidiebijdrage is hoog genoeg om het evenement met een acceptabele basiskwaliteit te kunnen organiseren. Het staat de organisaties vrij om naast de gemeentelijke subsidie aanvullende middelen te verwerven. Reguliere evenementen betreffen het reguliere aanbod dat Helmond sinds jaar en dag kent. Omdat er de laatste jaren weinig vernieuwing heeft plaatsgevonden in dit aanbod, wil de gemeente de subsidieaanvragen voor deze evenementen kritischer beoordelen. Dit gebeurt door gebruik te maken van een onafhankelijke adviescommissie, die de aanvragen aan de hand van een beoordelingskader beoordeelt en naar aanleiding daarvan een advies uitbrengt aan het college. (Inter)nationale evenementen, tenslotte, zijn evenementen die Helmond nadrukkelijk bovenregionaal ‘op de kaart’ zetten, die het profiel van de stad versterken en minimaal 25.000 bezoekers trekken. Een dergelijk evenement kent Helmond nog niet en de gemeente heeft de wens een dergelijk evenement binnen twee à drie jaar te realiseren.

Nadat de gemeenteraad de begroting voor het nieuwe jaar heeft vastgesteld, kan het college beslissen op welke wijze het totale evenementensubsidiebudget verdeeld dient te worden over voornoemde drie typen evenementen.

Deze Nadere regels beschrijven de werkwijze die de gemeente hanteert omtrent het verstrekken van evenementensubsidies.

Over de Nadere regels.

De basis voor subsidieverstrekkingen is te vinden in de Algemene Subsidieverordening Helmond 2009 (ASV), die gebaseerd is op de Algemene wet bestuursrecht. In artikel 1.5, tweede lid, van de ASV, is het college bevoegd nadere regels vast te stellen voor subsidiecategorieën, waarbij tevens op onderdelen afgeweken kan worden van het bepaalde in de ASV. Middels deze Nadere regels wordt invulling gegeven aan deze bevoegdheid.

Naast deze nadere regels zijn de Algemene wet bestuursrecht en de ASV, voor zover daar in deze Nadere regels niet van wordt afgeweken, van toepassing op evenementensubsidies.

Artikelsgewijze toelichting.

De artikelen 1.1 en 1.2 spreken voor zich en behoeven geen toelichting.

Artikel 1.3 stelt de indienings- en beslistermijnen uit de ASV buiten werking. In de Nadere regels zijn op de subsidieverstrekking toegesneden termijnen opgenomen.

Artikel 1.4 geeft aan dat het jaarlijks subsidiebudget, zoals dit door de raad in de gemeentebegroting wordt opgenomen, het subsidieplafond kan vormen. Dit plafond zal nog op de in de Algemene wet bestuursrecht/ASV opgenomen wijze moeten worden vastgesteld en bekend gemaakt.

Artikel 1.5 stelt dat het totale subsidiebudget verdeeld kan worden over de onderscheiden categorieën evenementen. Hiermee wordt bewerkstelligd dat voor elke categorie middelen beschikbaar zijn.

Hoofdstuk 2A handelt over de basisevenementen. Deze twee, jaarlijks terugkerende, evenementen kennen een maximaal subsidiebedrag. Dit subsidie is beschikbaar voor de 2 organisaties, die de centrale organisatie van de basisevenementen in het stadscentrum van Helmond op zich nemen. De in de definitiebepaling van basisevenement gehanteerde term “lokaal” is bedoeld in de zin van het criterium 1b uit het beoordelingskader, zoals dit is opgenomen in bijlage I. In de regeling zijn de indienings- en beslistermijnen opgenomen.

Hoofdstuk 2B bevat de regeling rond de subsidiëring van reguliere evenementen. In dit hoofdstuk is de systematiek van subsidieverstrekking uit het evenementenbeleid juridisch vorm gegeven.

Indiening van een aanvraag dient voor 1 december van het voorafgaande jaar te geschieden. Voor 1 februari van het subsidiejaar wordt een besluit genomen op de aanvraag. Met deze termijnen kan een probleem ontstaan voor evenementen die in januari gepland zijn. Immers, met besluitvorming voor 1 februari zouden die evenementen al plaats hebben gevonden. Deze evenementen kunnen een jaar eerder al subsidie aanvragen.

Voor zover in een lopend jaar nog budgetten resteren kan daarop ook gedurende het lopende jaar een beroep worden gedaan. Hiervoor geldt een afwijkende aanvraagtermijn. Het college laat zich adviseren door een Adviescommissie Subsidies Evenementen. De door de commissie te hanteren systematiek is in de Nadere regels opgenomen en beschreven in het beoordelingskader in bijlage I. Middels de score, die voortvloeit uit de toepassing van het beoordelingskader op een aanvraag, wordt een evenement ingedeeld in een van de in de Nadere regels onderscheiden categorieën. Per categorie is een maximaal toe te kennen subsidiebedrag vastgesteld. De commissie adviseert de evenementen met de hoogste scores te honoreren.

In categorie 1 wordt maximaal 1 aanvraag gehonoreerd. De andere evenementen die in categorie 1 vallen, worden vervolgens meegenomen in de advisering van de overige evenementen, ook al is het puntentotaal hoger dan 150. In categorie 2 worden maximaal 2 aanvragen gehonoreerd. De andere evenementen die in categorie 2 vallen, worden vervolgens meegenomen in de advisering van de overige evenementen, ook al is het puntentotaal hoger dan 125. Voor de evenementen in categorie 6 is geen subsidie beschikbaar.

De adviescommissie brengt het college een advies uit. Het college is bevoegd van dit advies af te wijken. In dat geval zal het college dit motiveren.

Hoofdstuk 2C handelt over de (inter)nationale evenementen. Het betreft evenementen met minimaal bovenregionale, maar zo mogelijk (inter)nationale aantrekkingskracht, die minimaal 25.000 bezoekers trekken, die een forse economische spin-off genereren en die substantieel bijdragen aan het versterken van het profiel van Helmond. De gemeenteraad stelt voor dit type evenementen middelen beschikbaar.

Artikel 3.1 geeft weigeringsgronden bij de verstrekking van subsidies en gronden om subsidies lager vast te stellen. Het handelt hier om gronden bij subsidieverstrekking, waaronder verstaan moet worden zowel de subsidieverlening als de vaststelling.

Nadrukkelijk kunnen hier ook de criteria voor subsidieverlening in worden meegewogen. Ook geldt dat indien er geen evenementenvergunning op grond van de Algemeen Plaatselijke Verordening verleend is, tot weigering of lagere vaststelling van een subsidie kan worden overgegaan. Hiernaast zijn de gronden uit de ASV op de subsidieverlening en -vaststelling van toepassing.

Hoofdstuk 4 behoeft geen nadere toelichting.