Regeling vervallen per 09-10-2018

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Helmond houdende regels omtrent de rekenkamercommissie

Geldend van 06-10-2016 t/m 08-10-2018

Intitulé

VERORDENING GEMEENTELIJKE REKENKAMERCOMMISSIE 2004

De raad van de gemeente Helmond;

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen deVerordening gemeentelijke rekenkamercommissie 2004

Artikel 1. Rekenkamercommissie

  • 1. Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie.

  • 2. De rekenkamercommissie is belast met onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid en beheer alsmede de rechtmatigheid van de bestedingen.

Artikel 2. Benoeming leden

  • 1. De raad benoemt de leden en plaatsvervangend leden van de rekenkamercommissie uit zijn midden en externen.

  • 2. De rekenkamercommissie bestaat uit 6 leden, te weten:

    • a.

      twee externe leden, te weten de voorzitter en een lid tevens plaatsvervangend voorzitter;

    • b.

      vier raadsleden.

  • 3. De leden van de rekenkamercommissie die tevens raadslid zijn, worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad benoemd. De leden die niet deel uitmaken van de raad worden voor een periode van zes jaar benoemd;

  • 4. Ten aanzien van de externe leden van de rekenkamercommissie is artikel 81g van de Gemeentewet voor het afleggen van een eed van overeenkomstige toepassing.

Artikel 3. Ontslag en non-activiteit

  • 1. De raad ontslaat de leden en plaatsvervangende leden of stelt hen op non-actief.

  • 2. Het lidmaatschap van een raadslid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de rekenkamercommissie te vervullen.

  • 3. Het lidmaatschap van een extern lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie.

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

  • 4. De externe leden van de rekenkamercommissie kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij blijvend ongeschikt zijn hun functie te vervullen.

Artikel 4. Vergaderfrequentie en werkwijze

  • 1. De rekenkamercommissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of minimaal twee leden van de rekenkamercommissie dit nodig achten.

  • 2. Door of namens de voorzitter worden de leden tijdig schriftelijk ter vergadering opgeroepen.

  • 3. De oproepingsbrief vermeldt plaats, datum en uur van de vergadering, alsmede een opgave van de te behandelen onderwerpen. Daarbij worden de te behandelen stukken toegezonden.

  • 4. De rekenkamercommissie vergadert niet als behalve de voorzitter niet minimaal drie leden van de rekenkamercommissie aanwezig zijn.

  • 5. De rekenkamercommissie beslist bij meerderheid van stemmen, met inbegrip van de voorzitter die stemrecht heeft.

  • 6. Indien de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 7. Een stemming is slechts geldig indien daaraan de voorzitter en minimaal drie leden hebben deelgenomen.

  • 8. Op grond van de belangen, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, kan de rekenkamercommissie documenten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

Artikel 5. Openbaarheid vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de rekenkamercommissie zijn in beginsel openbaar.

  • 2. De deuren worden gesloten wanneer de voorzitter het nodig oordeelt of ten minste drie leden daarom verzoeken.

  • 3. Indien overeenkomstig het bepaalde in het vorige lid de deuren worden gesloten, verlaten alle aanwezigen behalve de voorzitter, de leden en de secretaris de ruimte waar de vergadering wordt gehouden.

  • 4. De rekenkamercommissie beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

  • 5. Indien de rekenkamercommissie beslist tot het houden van een besloten vergadering beslist zij tevens of en zo ja, welke andere personen de vergadering kunnen bijwonen.

  • 6. Van een vergadering met gesloten deuren wordt een afzonderlijk verslag gemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt, tenzij de rekenkamercommissie anders beslist.

Artikel 6. Onderwerpselectie en opdrachtverlening onderzoek

  • 1. De rekenkamercommissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2. De rekenkamercommissie informeert de raad jaarlijks (en bij wijzigingen daarin ook tussentijds) over de onderwerpen die zij wil onderzoeken.

  • 3. De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek.

  • 4. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan.

  • 5. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad kan of wil voldoen, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren. Indien de raad vervolgens het verzoek handhaaft, zal de rekenkamercommissie het onderzoek alsnog instellen.

Artikel 7. Uitvoering onderzoek

  • 1. De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2. De rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3. De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken.

  • 4. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 5. De rekenkamercommissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 6. De rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 7. Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamercommissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 8. De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 9. Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 8. Samenhang artikel 212-213-213a Gemeentewet

Op grond van artikel 4, lid 3, van de Controleverordening gemeente Helmond 2004 vindt er ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole periodiek (afstemmings) overleg plaats tussen de accountant en de rekenkamercommissie.

  • 1.

    De accountant bespreekt voorafgaand aan de raadsbehandeling van de jaarstukken het verslag van de bevindingen met de rekenkamercommissie, conform artikel 7, lid 4, van de Controleverordening.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders stelt de rekenkamercommissie tijdig op de hoogte van de onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid en het beheer, als bedoeld in de Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Helmond en zendt aan de rekenkamercommissie een afschrift van het dienaangaande aan de raad gezonden verslag van de resultaten van de onderzoeken.

  • 3.

    De rekenkamer kan zonodig een tweede oordeel geven als ze van mening is dat over een bepaald onderwerp een onafhankelijk oordeel moet worden gegeven.

Artikel 9. Ambtelijk secretaris

  • 1. De raadsgriffier wijst na overleg met de rekenkamercommissie een ambtenaar aan die optreedt als secretaris van de rekenkamercommissie.

  • 2. De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3. De secretaris is voor zijn functioneren uitsluitend verantwoording schuldig aan de rekenkamercommissie.

Artikel 10. Vergoeding externe leden van de rekenkamercommissie

  • 1. De externe leden ontvangen een vaste maandelijkse vergoeding voor hun werkzaamheden voor de rekenkamercommissie. De voorzitter ontvangt een bedrag van € 300,- per maand en de vice-voorzitter een bedrag van

    € 200,- per maand. Deze bedragen zijn bruto en inclusief reis-,verblijf en overige kosten. De bedragen worden jaarlijks geïindexeerd met het in de begroting opgenomen percentage voor loonstijging.

  • 2. De vergoeding, genoemd in het eerste lid, komt ten laste van het budget van de rekenkamercommissie.

Artikel 11. Budget

  • 1. De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2. en laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de externe leden;

    • b.

      de ambtelijk secretaris;

    • c.

      kosten van externe deskundigen voor in te stellen onderzoeken;

    • d.

      eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3. De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Ten aanzien van deze verordening kan een raadgevend correctief referendum worden gehouden. Gelet hierop treedt deze verordening in werking 6 weken na bekendmaking, tenzij een inleidend verzoek tot het houden van een referendum over deze verordening onherroepelijk is toegelaten.

Met ingang van de datum van inwerkingtreding is de Verordening op de Rekeningcommissie 1996, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 7 februari 1996, ingetrokken.

Artikel 13. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie 2004".

Ondertekening

De raad voornoemd,
De voorzitter,
drs. A.A.M. Jacobs
De griffier,
mr. J.P.T.M. Jaspers
Bekend gemaakt op:
8 juli 2004
De gemeentesecretaris,
Mr. A.C.J.M. de Kroon.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

Doelmatigheid is de mate waarin de nagestreefde beleidsdoelen tegen zo gering mogelijke kosten worden bereikt. Bij doeltreffendheid gaat het er om of het resultaat van het beleid beantwoordt aan wat er met het beleid werd beoogd en de gestelde beleidsdoelen worden verwezenlijkt. Bij rechtmatigheid gaat het om het voldoen aan de wettelijke kaders en regelgeving. Het gaat dan vooral om wet- en regelgeving die direct van belang is voor de rechtmatigheid van de totstandkoming van de gemeentelijke baten en lasten.

Artikel 2

Gekozen is voor een rekenkamercommissie bestaande uit zowel raadsleden als externe leden. Dit is met name gebaseerd op de overweging dat de raad in het kader van zijn controlerende taak door de benoeming van een aantal raadsleden een zekere invloed kan uitoefenen op de vaststelling van het onderzoekprogramma. Het onafhankelijke karakter van de commissie wordt gewaarborgd door de benoeming van de externe leden.

Artikel 3

Dit artikel handelt over het ontslag van de leden en over de mogelijkheid (of soms verplichting) hen op non-activiteit te stellen in bepaalde situaties.

Artikel 81f van de Gemeentewet bevat een (niet-limitatieve) opsomming van onverenigbare betrekkingen voor leden van de rekenkamer. Voor leden van de rekenkamercommissie gelden dezelfde onverenigbare betrekkingen met uitzondering van het raadslidmaatschap en een lidmaatschap van een commissie in de gemeente.

Artikel 4

De vergaderfrequentie en de werkwijze van de rekenkamercommissie kunnen ofwel in een afzonderlijk reglement van orde worden opgenomen of deel uitmaken van de verordening.

Gekozen is voor opname in de verordening.

Artikel 5

Indien het te behandelen onderwerp daartoe aanleiding geeft, kan de rekenkamercommissie besluiten om achter gesloten deuren te vergaderen.

Artikel 6

De rekenkamercommissie dient onafhankelijk te zijn en om deze onafhankelijkheid te bevorderen, is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen. De rekenkamercommissie kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen maar is niet verplicht het verzoek van de raad in te willigen. Dit verzoek van de raad wordt in artikel 182, tweede lid van de wet expliciet genoemd. Doordat deze mogelijkheid van uitdrukkelijk in de wet is genoemd, wordt er een bepaalde gewicht toegekend aan het verzoek van de raad. Indien de rekenkamercommissie niet voldoet aan een goed gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

Volhardt de raad in zijn verzoek, dan zal de rekenkamercommissie het onderzoek alsnog instellen.

Artikel 7

Om te waarborgen dat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar onderzoek over voldoende en relevante gegevens kan beschikken is voorzien in de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren.

Uit oogpunt van zorgvuldigheid is het van groot belang dat de onderzochte partij de kans krijgt om te reageren op het (nog niet gepubliceerde) ontwerp-onderzoeksrapport. Er vindt dan wederhoor plaats waarbij de feitelijke bevindingen die uit het onderzoek voortvloeien aan de betreffende ambtenaren worden voorgelegd met de vraag eventuele onjuistheden uit te halen en te corrigeren. Indien van toepassing wordt de verantwoordelijke wethouder of het college de gelegenheid geboden om te

reageren op de conceptaanbevelingen die de rekenkamer verbindt aan de (gecorrigeerde) bevindingen. Tot slot brengt de rekenkamer een definitief rapport naar buiten met bevindingen, conclusies en eventueel

aanbevelingen.

Artikel 8

Dit artikel handelt over de samenhang met de artikelen uit de Controleverordening gemeente Helmond 2004 alsmede de Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Helmond.

Artikel 9

De rekenkamercommissie wordt bijgestaan door een secretaris. Deze wordt door de raadsgriffier aangewezen na overleg met de rekenkamercommissie. De rekenkamercommissie dient zelfstandig te functioneren. Het derde lid voorziet in een rechtstreekse verantwoordingsrelatie van de secretaris ten opzichte van de rekenkamercommissie.

Artikel 10

De vergoeding die externe leden voor hun werkzaamheden ontvangen, is vastgelegd in de Verordening geldelijke voorzieningen raads- en commissieleden.

Artikel 11

De rekenkamercommissie is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het budget dat noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taak. Ten laste van het budget worden de in het tweede lid genoemde kosten gebracht.

Artikel 12 en 13

Deze artikelen behoeven geen toelichting.