Uitvoeringsbesluit verdeling budget wijkschoonmaakacties

Geldend van 02-06-2004 t/m heden

Intitulé

Uitvoeringsbesluit verdeling budget wijkschoonmaakacties

Burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;

Besluiten:

Deelnemende organen als volgt in te delen met de bijbehorende budgetverdeling:

  • 1.

    Categorie A: Scholen

    Groep 7 en 8 van het basisonderwijs en de brugklas van het middelbaar onderwijs. De hoogte van de bijdrage is 60 % van het beschikbare budget.

  • 2.

    Categorie B: Verenigingen

    Organisatie waarvan minimaal 50% geregistreerde leden in de leeftijd van 9 t/m 13 jaar zijn. Denk hierbij aan de scouting of de voetbalclub. De hoogte van de bijdrage is 25 % van het beschikbare budget.

  • 3.

    Categorie C: Overigen

    Alle andere organisaties met minder dan 50% geregistreerde leden in de leeftijd van 9 t/m 13 jaar of met deelnemers ouder dan 13 jaar. Binnen deze categorie vallen de kaartclubjes, enzovoort. De hoogte van de bijdrage is 15% van het beschikbare budget.

Om in aanmerking te komen voor een bijdrage worden de volgende voorwaarden gesteld:

Algemene voorwaarden

  • 1.

    Termijn

    De aanvraag voor een wijkschoonmaakactie dient voor 1 maart van een kalenderjaar bij de gemeente Helmond binnen te zijn. Na goedkeuring kan de wijkschoonmaakactie plaatsvinden. De goedkeuring wordt, waar mogelijk, schriftelijk gegeven binnen 4 weken na ontvangst van de inschrijving.

  • 2.

    Inhoud aanvraag

    In de aanvraag dienen in elk geval de volgende gegevens te worden vermeld:

    • -

      het aantal deelnemers;

    • -

      het beoogde schoon te maken gebied;

    • -

      de datum of periode waarin de actie is gepland;

    • -

      aangegeven dient te worden hoe de begeleiding is geregeld;

  • 3.

    Hoogte bijdrage

    De hoogte van de gemeentelijke bijdrage kan per categorie verschillen (zie § 5.2). Binnen elke categorie is het een verdeling van het voor de categorie beschikbare budget, waarbij rekening wordt gehouden met de volgende factoren:

  • -

    de oppervlakte die wordt schoongemaakt in relatie tot de vervuiling hiervan;

  • -

    het aantal deelnemers en het aantal deelnemende organisaties;

  • -

    eventuele bonussen voor bijzondere prestaties t.o.v. het verleden of voor uitzonderlijke acties.

  • 4.

    Datum bepaling bijdrage

    Na 1 maart, als alle aanvragen binnen zijn en kunnen worden beoordeeld, wordt door de gemeente aan de hand van bovenstaande criteria bepaald hoe de beschikbare gelden worden verdeeld binnen de categorieën.

  • 5.

    Toekenning bijdrage, instemming

    Na terugkoppeling met de desbetreffende portefeuillehouder Beheer, wordt namens het college schriftelijk de toekenning, de bijdrage en de instemming met de actie afgegeven.

  • 6.

    Facturatie

    Na de wijkschoonmaakactie wordt er door het wijkorgaan (categorie A of B) of de deelnemende organisatie (categorie B en C) een factuur ingediend bij de gemeente Helmond. Wijkorganen sturen een factuur met de daarop vermelde deelnemende scholen c.q. deelnemende organisaties naar de gemeente Helmond dienst S&B.WE.

  • 7.

    Factuurtermijn

    De facturen dienen twee maanden voor het beëindigen van het kalenderjaar, waarin de wijkschoonmaakactie plaatsvindt, bij de gemeente Helmond binnen te zijn.

  • 8.

    Gereedschappen

    Gereedschappen en middelen welke nodig zijn tijdens een schoonmaakactie (zoals knijpstokken, veiligheidshesjes, schoppen, etc) worden kosteloos beschikbaar gesteld door de gemeente Helmond. Specifieke middelen kunnen niet ter beschikking worden gesteld, denk hierbij aan boten, etc.

  • 9.

    Veiligheid

    • -

      Per dagdeel mogen er maximaal 65 deelnemers actief bezig zijn met de schoonmaakwerkzaamheden, dit uit het oogpunt van veiligheid.

    • -

      er dient voldoende begeleiding aanwezig te zijn.

    • -

      Prikstokken mogen niet meer worden gebruikt.

    • -

      iedere deelnemer moet een veiligheidshesje dragen.

Specifieke voorwaarden per categorie

Categorie A: Scholen

  • .

    Organisatie: ligt in handen van de school in nauwe samenwerking met het desbetreffend wijkorgaan.

  • .

    Inschrijfwijze: iedere deelnemer meldt zich aan bij het desbetreffend wijkorgaan. Deze draagt zorgt voor de inschrijvingen bij de gemeente.

  • .

    Lespakket: het beschikbare lespakket dient te worden gedoceerd aan de deelnemers.

  • .

    Deelname: de (volledige) deelname van de groep 7 en 8 en/of de brugklas is vereist.

  • .

    Bijdrage: de basisbijdrage bedraagt € 500,-- en de maximumbijdrage is € 1.000,-- per deelnemende school.

Categorie B: Verenigingen

  • .

    Organisatie: ligt in handen van de deelnemende organisatie in overleg met het desbetreffende wijkorgaan.

  • .

    Inschrijfwijze: deelnemers kunnen zich via het wijkorgaan of zelfstandig inschrijven.

  • .

    Lespakket: het is niet verplicht het beschikbare lespakket te doceren aan de deelnemers.

  • .

    Bijdrage: de basisbijdrage bedraagt € 200,-- en de maximumbijdrage is € 1.000,-- per deelnemende vereniging.

Categorie C: Overigen

  • .

    Organisatie: ligt in handen van de deelnemende organisatie of het desbetreffende wijkorgaan.

  • .

    Inschrijfwijze: deelnemers kunnen zich via het wijkorgaan of zelfstandig inschrijven.

  • .

    Lespakket: het is niet verplicht het beschikbare lespakket te doceren aan de deelnemers.

  • .

    Bijdrage: de basisbijdrage bedraagt € 100,-- en de maximumbijdrage is € 1.000,-- per deelnemende vereniging op groep van deelnemers.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 01-juni-2004
Burgemeester en wethouders van Helmond,
De burgemeester,
De secretaris,