Regeling vervallen per 14-11-2023

Beleidsregel kwijtschelding Helmond 2010

Geldend van 06-03-2010 t/m 13-11-2023 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2010

Intitulé

Beleidsregel kwijtschelding Helmond 2010

Het college van burgemeester en wethouders,

Gelet op artikel 4:81 tot en met 4:84 van de Algemene Wet Bestuursrecht:

Besluit:

Vast te stellen de Beleidsregel kwijtschelding Helmond 2010.

1. Aanvraag om kwijtschelding

Kwijtschelding is mogelijk voor de volgende belastingen/heffingen a. onroerende-zaakbelastingen voor woningen (niet voor winkels en/of bedrijfspanden) b. afvalstoffenheffing (basisbedrag) c. rioolheffing

2. Indienen van een aanvraag

Een aanvraag om kwijtschelding moet worden ingediend middels een daartoe vastgesteld aanvraagformulier.

3. Vereenvoudigde kwijtschelding

  • a. De belastingschuldige die de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt en aan wie in het voorgaande belastingjaar volledige kwijtschelding is verleend, kan in aanmerking komen voor vereenvoudigde kwijtschelding.

  • b. De belastingschuldige die een uitkering ontvangt van de gemeentelijke sociale dienst Helmond ingevolge de Wet Werk en Bijstand en aan wie in het voorgaande belastingjaar volledige kwijtschelding is verleend, kan in aanmerking komen voor vereenvoudigde kwijtschelding.

  • c. Aan de in onderdeel a. en b. genoemde belastingschuldigen wordt jaarlijks een toetsingsformulier toegezonden conform model A behorende bij deze beleidsregel. Mocht blijken dat de belastingschuldige onder de vastgestelde normen van het kwijtscheldingsbeleid blijft, dan volgt automatisch kwijtschelding.

  • d. Tenminste een keer in de 3 jaar vindt er een reguliere (volledige) kwijtscheldingstoets plaats.

4. Termijn van indiening aanvraag

  • a. Een verzoek om kwijtschelding moet binnen 3 maanden na de laatste betaling van de aanslag ontvangen zijn.

  • b. Een termijn van orde: Er wordt verzocht om het formulier voor kwijtschelding binnen 12 weken na dagtekening van de aanslag terug te sturen.

5. Ontvangstbevestiging van de aanvraag

Als het formulier voor kwijtschelding ingevuld is ontvangen, dan wordt de invordering in beginsel opgeschort en ontvangt de belastingschuldige binnen 10 dagen een ontvangstbevestiging.

6. Aanvraagformulier niet ingevuld

Een verzoek om kwijtschelding dat niet is ingediend op het daartoe bestemde formulier wordt niet in behandeling genomen. Aan belastingschuldige wordt alsnog een formulier voor kwijtschelding toegezonden.

7. Aanvulling aanvraag/niet ingevuld of onjuist ingevuld formulier

  • a. Als de belastingschuldige het aanvraagformulier kwijtschelding onvolledig terugstuurt, wordt de belastingschuldige in de gelegenheid gesteld de ontbrekende gegevens binnen 14 dagen aan te vullen.

  • b. Onder onvolledig invullen wordt mede begrepen het niet bijvoegen van de gevraagde gegevens of bescheiden.

  • c. Worden de ontbrekende gegevens of bescheiden niet of onjuist aangevuld, dan wordt de aanvraag afgewezen op grond van onvolledigheid. De belastingschuldige wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht.

8. Houding van de invorderingsambtenaar tijdens de behandeling van de aanvraag

Een volledig ingevuld verzoek om kwijtschelding leidt in de regel tot uitstel van betaling voor het bedrag waarvoor om kwijtschelding wordt verzocht. Wanneer belastingschuldige een machtiging tot automatische incasso heeft afgegeven, dan wordt hij/zij in de gelegenheid gesteld om de incassoregeling te continueren.

Wanneer aannemelijk is dat gegronde vrees bestaat dat opschorting van de invordering ertoe zal leiden dat goederen – waarop de belastingschuld waarvan kwijtschelding is verzocht kan worden verhaald – zullen worden verduisterd, dan kan de invorderingsambtenaar ondanks de aanvraag om kwijtschelding conservatoire en zo nodig executoriale maatregelen nemen. Voorzover deze maatregelen een onherroepelijk karakter dragen, is toestemming nodig van het college van burgemeester en wethouders. Burgemeester en wethouders hebben deze bevoegdheid gemandateerd aan de invorderingsambtenaar (MO.CF.11).

9. Nader onderzoek en het inwinnen van inlichtingen

De invorderingsambtenaar kan, indien nodig, een nader onderzoek instellen of inlichtingen inwinnen bij de belastingschuldige of derden. Met de ondertekening van het verzoek om kwijtschelding verleent belastingschuldige aan de ontvanger toestemming om bij derden nadere informatie in te winnen ten aanzien van de inkomsten en/of het vermogen van belastingschuldige.

10. Aanslag onjuist vastgesteld

  • a. Indien bij de behandeling van een aanvraag om kwijtschelding blijkt dat de belastingaanslag waarvoor kwijtschelding wordt gevraagd onjuist is vastgesteld, dan wordt de aanvraag tijdelijk buiten behandeling gelaten en de invordering van de belastingaanslag opgeschort.

  • b. De aanvraag wordt weer in behandeling genomen nadat de heffingsambtenaar op grond van de alsnog verstrekte gegevens de aanslag tot het juiste bedrag heeft kunnen vaststellen. Deze aanvraag wordt behandeld als eerste aanvraag.

11. De behandeling van een verzoek om kwijtschelding

  • a. De invorderingsambtenaar neemt op een ingediende aanvraag om kwijtschelding een besluit op grond van het in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet, en in de door burgemeester en wethouders vastgestelde regels voor het verlenen van kwijtschelding gemeentelijke belastingen, verwoorde beleid.

  • b. In de beoordeling betrekt hij:

    • -

      de op het aanvraagformulier verstrekte gegevens

    • -

      de (eventueel) gevraagde aanvullende gegevens of bescheiden

    • -

      de gegevens die hem uit andere hoofde bekend zijn, waarbij ook eerdere ingediende aanvragen om kwijtschelding behoren.

12. Horen

De invorderingsambtenaar is niet verplicht belastingschuldige zijn zienswijze naar voren te laten brengen, voordat hij een aanvraag om kwijtschelding geheel of gedeeltelijk afwijst.

13. Beslistermijn op een aanvraag om kwijtschelding

Op een aanvraag om kwijtschelding wordt binnen 4 maanden na ontvangst daarvan, bij beschikking beslist. Wanneer deze termijn wordt overschreden, wordt belastingschuldige schriftelijk medegedeeld binnen welke termijn op het ingediende verzoek wordt beslist.

14. De beschikking

  • a. De beschikking op een aanvraag om kwijtschelding wordt bekend gemaakt door middel van een gedagtekende kennisgeving en berust op een deugdelijke motivering.

  • b. Bij bekendmaking van de beschikking op een aanvraag om kwijtschelding waarin de aanvraag is afgewezen of gedeeltelijk is toegewezen wordt de beroepsmogelijkheid aangegeven.

  • c. De bekendmaking van de beschikking geschiedt door toezending aan de (gemachtigde van) belastingschuldige.

15. Beroep tegen de beschikking van de invorderingsambtenaar

Wanneer de belastingschuldige zich niet kan verenigen met de beschikking van de invorderingsambtenaar kan daartegen, binnen tien dagen na dagtekening van de kennisgeving waarmee de beschikking is bekend gemaakt, schriftelijk administratief beroep bij het college van burgemeester en wethouders worden ingesteld. Het gemotiveerde beroepschrift dient te worden gericht tot het college van burgemeester en wethouders en dient te worden ingediend bij de invorderingsambtenaar.

16. Wanneer is een beroepschrift tijdig

  • a. Een beroepschrift is tijdig ingediend indien het voor het einde van de termijn is ontvangen.

  • b. Bij verzending per post is het beroepschrift tijdig ingediend indien het voor het einde van die termijn ter post is bezorgd, mits het niet later dan een week na afloop van de termijn is ontvangen.

  • c. Een niet-ontvankelijkverklaring van een na afloop van de termijn ingediend beroepschrift blijft achterwege indien redelijkerwijs niet kan worden geoordeeld dat de indiener in verzuim is geweest.

17. Ontvangstbevestiging beroepschrift

In alle gevallen dat een beroepschrift wordt ontvangen verzendt de invorderingsambtenaar een ontvangstbevestiging.

18. Het inwinnen van nadere gegevens ten behoeve van beroepschrift

In verband met het uit te brengen advies aan het college van burgemeester en wethouders, vraagt de invorderingsambtenaar zonodig opnieuw nadere gegevens aan de belastingschuldige met het verzoek deze binnen 10 dagen te verstrekken. Indien hieraan geen gevolg wordt gegeven stelt de invorderingsambtenaar het college van burgemeester en wethouders daarvan in kennis en adviseert hen om die reden het beroepschrift ongegrond te verklaren.

19. Beslistermijn op een beroepschrift

Het college van burgemeester en wethouders beslist binnen zes weken op het administratief beroepschrift, gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van het beroepschrift is verstreken. Het college van burgemeester en wethouders kan de beslissing voor ten hoogste tien weken verdagen. Hiervan wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de belastingschuldige. Verder uitstel is alleen mogelijk indien de belastingschuldige daarmee instemt.

20. Motivering beslissing op het beroepschrift

De beslissing op een beroepschrift dient te berusten op een deugdelijke motivering die bij bekendmaking van de beslissing wordt vermeld.

21. Intrekking beroepschrift

  • a. De belastingschuldige kan zijn beroepschrift schriftelijk en mondeling intrekken.

  • b. Van de intrekking wordt een schriftelijke bevestiging gestuurd aan de belastingschuldige.

22. Voortzetting invordering na afwijzing

  • a. Wanneer geen volledige kwijtschelding wordt verleend, dan moet het verschuldigde bedrag binnen de op het aanslagbiljet aangegeven betaaltermijn worden voldaan, waarbij een minimale termijn van één maand wordt aangehouden.

  • b. Wanneer het college van burgemeester en wethouders afwijzend heeft beslist op een ingediend administratief beroepschrift tegen de afwijzende beschikking van de invorderingsambtenaar, moet het verschuldigde bedrag binnen de op het aanslagbiljet aangegeven betaaltermijn worden voldaan, waarbij een minimale termijn van tien dagen wordt aangehouden.

23. Niet verder bemoeilijken

Wanneer de invorderingsambtenaar tot de conclusie komt dat belastingschuldige niet in aanmerking komt voor kwijtschelding, maar op grond van het feit dat op aanvrager de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is verklaard, wordt de belastingschuld buiten invordering gesteld.

24.Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad en werkt terug tot 1 januari 2010.

25.Vervallen beleidsregel 2009

Gelijktijdig met het de inwerkingtreding van de Beleidsregel kwijtschelding Helmond 2010 wordt de Beleidsregel kwijtschelding Helmond 2009 ingetrokken.

Ondertekening

Besloten in de vergadering van 9 februari 2010
Burgemeester en wethouders van Helmond
De burgemeester, De secretaris,
Drs. A.A.M. Jacobs A.A.M. Marneffe R.A.
Bekend gemaakt op:
5 maart 2010
De gemeentesecretaris,
A.A.M. Marneffe R.A.