Regeling vervallen per 06-10-2012

Verordening inkomensondersteunende maatregelen voor minima Helmond 2006

Geldend van 23-05-2008 t/m 05-10-2012 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2008

Intitulé

Verordening inkomensondersteunende maatregelen voor minima Helmond 2006

De raad van de Gemeente Helmond;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 24 oktober 2006

gelet op de bepalingen van artikel 149 van de Gemeentewet;

besluit:

  • I.

    In te trekken de Verordening ouderenvervoer Helmond 2006

  • II.

    Vast te stellen de Verordening inkomensondersteunende maatregelen voor minima Helmond 2006

Artikel 1. Begripsbepaling

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    Het norminkomen: het bedrag van de algemene bijstand ingevolge de artikelen 20 tot en met 30 van de Wet werk en bijstand ( WWB ).

    De inkomsten die ingevolge artikel 31 lid 2 WWB niet tot de middelen behoren, blijven buiten beschouwing.

  • 2.

    Huishoudtypen:

    • a.

      het gezin bestaande uit gehuwden, of ongehuwden die een gezamenlijke huishouding voeren, samen of met ten laste komende kinderen;

    • b.

      de alleenstaande ouder met ten laste komende kinderen;

    • c.

      de alleenstaande.

  • 3.

    De peildatum: de aanvraagdatum in het kalenderjaar waarop de bijdrage genoemd in deze verordening betrekking heeft.

  • 4.

    Het college: college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2. Doelgroep

  • 1. Op grond van de in deze verordening geformuleerde voorwaarden, kan het college een bijdrage verstrekken:

    • a.

      in de vorm van OV zones collectief vervoer CVV aan personen van 65 jaar en ouder;

    • b.

      in de kosten van maaltijdservice aan personen van 65 jaar en ouder en chronisch zieken en gehandicapten die vanwege medische, psychische of sociale redenen niet zelf in de bereiding van maaltijden kunnen voorzien;

    • c.

      in de vorm van bijdragen in kostensoorten zoals eventueel door het college nader bepaald in de Nadere regels verordening inkomensondersteunende maatregelen voor minima Helmond.

  • 2. De in lid 1 bedoelde personen komen voor de bijdrage in aanmerking indien het inkomen van het huishoudtype waartoe zij behoren op de peildatum maximaal het percentage van het norminkomen bedraagt zoals genoemd in de Nadere regels verordening inkomensondersteunende maatregelen voor minima Helmond.

  • 3. De in lid 1 bedoelde personen dienen te zijn ingeschreven in het bevolkingsregister van, en daadwerkelijk te verblijven in, de Gemeente Helmond.

Artikel 3. Bijdrage in de kosten van het Collectieve vervoer

  • 1. Het college kan aan personen van 65 jaar of ouder, die niet in aanmerking komen voor een vervoersregeling ingevolge de Wet Voorzieningen Gehandicapten, een bijdrage in de vorm van OV zones collectief vervoer CVV toekennen.

  • 2. Het college stelt nadere regels vast voor de bijdrage in de vorm van OV zones collectief vervoer CVV.

Artikel 4. Bijdrage in de kosten van maaltijdvoorziening

  • 1. Het college kan aan personen van 65 jaar en ouder en chronisch zieken en gehandicapten die vanwege medische, psychische of sociale redenen niet zelf in de bereiding van maaltijden kunnen voorzien een maaltijdvoorziening verstrekken.

  • 2. Het college stelt nadere regels vast voor de bijdrage in de maaltijdvoorziening.

Artikel 5. Bijdrage in door het college eventueel nader te bepalen kostensoorten

Het college kan nadere regels vaststellen voor bijdragen in eventueel nader te bepalen kosten-soorten.

Artikel 6. De aanvraag

  • 1. De bijdrage zoals genoemd in artikel 3, 4 en 5 kan worden aangevraagd gedurende het kalenderjaar waarop de bijdrage vanaf de peildatum betrekking heeft.

  • 2. De bijdrage kan worden aangevraagd middels een door of namens het college daarvoor vastgesteld formulier.

Artikel 7. Afwijken van bepalingen / hardheidsclausule

  • 1. Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager afwijken van het geen bij of krachtens deze verordening is bepaald, indien strikte toepassing daarvan tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

  • 2. Voorafgaande aan de toepassing van het eerste lid kan het college advies vragen.

Artikel 8. Inlichtingenplicht

Een aanvrager dan wel de persoon aan wie reeds een bijdrage in een kostensoort is verstrekt is verplicht aan het college die gegevens te verschaffen of te doen verschaffen die noodzakelijk zijn voor de beoordeling van de aanvraag of de voortzetting van de bijdrage in een kostensoort.

Artikel 9. Indexering

Het college kan jaarlijks per 1 januari de in het kader van deze verordening en de op deze verordening berustende Nadere regels verordening inkomensondersteunende maatregelen voor minima Helmond 2006 geldende bedragen verhogen of verlagen conform de ontwikkelingen van de prijsindex volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Artikel 10. Slotbepalingen

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van bekendmaking in het Gemeenteblad en werkt terug tot en met 1 juli 2006.

Met ingang van de datum van inwerkingtreding per 1 juli 2006 wordt de “Verordening Ouderenvervoer Helmond 2006” ingetrokken.

Ondertekening

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 4 december 2006.
De raad voornoemd,
De voorzitter,
drs. A.A.M. Jacobs
De griffier,
mr. J.P.T.M. Jaspers
Bekend gemaakt op:
12 december 2006
De gemeentesecretaris,
Mr. A.C.J.M. de Kroon.

Toelichting

 

Met deze verordening wordt beoogd om een aantal afzonderlijk bestaande inkomensondersteunende regelingen voor minima te bundelen en de nadere uitvoering op te dragen aan het college van burgemeester en wethouders middels door het college vast te stellen nadere regels. Het gaat hier om de uitvoering van bestaande regelingen als het ouderenvervoer Helmond en de meerkosten die verbonden zijn aan een maaltijdvoorziening voor ouderen, zieken en / of gehandicapten. Voorts kan middels deze verordening geregeld worden dat ook voor eventueel nader te bepalen kostensoort een bijdrage toegekend kan worden. Wanneer door het Rijk middelen beschikbaar worden gesteld die bedoeld zijn als tegemoetkoming in kostensoorten, kan dit middels deze bepaling in de verordening geregeld worden. Deze bepaling moet dan gezien worden als een “kapstokartikel” waarmee tegemoetkomingen in allerlei kostensoorten uitgewerkt worden.

Ouderenvervoer

In Helmond is al meerdere jaren sprake van speciaal vervoer voor ouderen. Het ( aangepast ) vervoer voor ouderen en gehandicapten is in 2000 overgegaan naar het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer ( CVV ). Het CVV in Helmond kent meerdere groepen reizigers.

In Helmond is het CVV binnen de gemeentegrenzen als Openbaar Vervoer ( OV ) opengesteld voor iedere reiziger. Iedereen kan in Helmond ( zonder pas ) van het CVV gebruikmaken tegen een gesubsidieerd reizigerstarief van € 3,40 *.

Als vervoersvoorziening voor WVG-gerechtigden met een medische indicatie en voor ouderen vanaf 75 jaar die zonder een medische indicatie tot de WVG vervoersvoorziening CVV worden toegelaten mits men voldoet aan de inkomenstoets WVG.

Met de wijzigingsnota WVG 1999 – 2003 is in 2001 de ‘collectieve regeling voor oudere minima’ tot stand gekomen, zodat vervoer ook voor oudere minima betaalbaar bleef.

Hiermee kunnen ouderen die niet voor een WVG vervoersvoorziening in aanmerking komen met een minimum inkomen via het bureau WVG toegang krijgen tot het ouderenvervoer middels Taxbus.

Omdat de CVV vervoersregeling voor gehandicapten met het nieuwe WVG-beleid per oktober 2004 op een aantal punten is gewijzigd, is ook de CVV vervoersregeling voor ouderen opnieuw bezien. Omdat het vervoerscontract per 1 januari 2006 afgelopen was, is bij het afsluiten van het nieuwe vervoerscontract CVV rekening gehouden met een nieuw vervoersbeleid voor ouderen.

Met betrekking tot de invulling van lokaal beleid via ‘oppluspakket’ in het CVV contract per 1 januari 2006, is in de raadsvergadering van 1 november 2005, bijlage 188, onder meer ingestemd met een wijziging van de regeling ouderenvervoer.

Deze instemming met de gewijzigde vervoersregeling voor ouderen heeft tot gevolg dat:

- de groepen die het meest beperkt worden in hun vervoersmogelijkheden als gevolg van hun inkomen of hun ( ‘medische’ ) beperkingen, gebruik kunnen blijven maken van gesubsidieerd gemeentelijk vervoer. Dit zijn de oudere minima vanaf 65 jaar ( hieraan is vorm gegeven middels de Verordening Ouderenvervoer Helmond en nu de onderhavige Verordening Inkomensondersteunende maatregelen voor minima Helmond 2006 ) en voorts de ouderen vanaf 75 jaar die zonder een medische indicatie tot de WVG vervoersvoorziening CVV worden toegelaten mits men voldoet aan de inkomenstoets WVG ( hieraan is vorm gegeven middels een aanpassing van de Verordening voorzieningen gehandicapten Helmond 2005 ).

- de ouderen vanaf 65 jaar zonder medische beperkingen met voldoende financiële middelen kunnen gebruik maken van het CVV als openbaar vervoersvoorziening, met het SRE als OV verantwoordelijke. Men kan hiervoor in Helmond van Taxbus en de busdiensten gebruik maken; in de regio de busdiensten en de trein.

- het vervoersgebied in de collectieve vervoersregeling voor ouderen gewijzigd wordt in het grondgebied Helmond en 4 omliggende zones. Vervoer naar de voormalige specifieke puntbestemmingen maakt daarmee deel uit van het vervoersgebied.

- het vervoersgebied Helmond houdt in dat de persoon in de basis 5 zones gesubsidieerd reizen mag. De reis moet beginnen en / of eindigen in een van de aan het CVV deelnemende gemeenten en kan maximaal 5 zones bedragen gerekend vanaf het woonadres in Helmond.

- een eigen bijdrage regeling ingevoerd wordt op basis van het geldende OV tarief ( € 0,45 voor 1 opstapzone per rit + € 0,45 per OV zone* ) analoog aan het WVG-beleid.

- een ‘plafond’ van 200 zones incl. de opstapzone ingevoerd wordt in het aantal zones op jaarbasis gebaseerd op een aantal ritten gesubsidieerd vervoer over maximaal 5 OV zones.

Maaltijdvoorziening

Vanaf 1998 bestaat de categoriale regeling voor maaltijdservice via de Stichting Welzijn Ouderen Helmond ( SWOH ). Gebruikers van de maaltijdservice via SWOH kunnen voor een bijdrage van de gemeente in aanmerking komen afhankelijk van hun inkomen. Deze bijdrage wordt betaald aan de SWOH, die dit verrekent in het tarief van de maaltijd van de gebruiker.

De bestaande regelingen zijn tegen het licht gehouden, waarbij verschillende aspecten ( ontwikkelingen in prijsstelling en maaltijdenservice SWOH, invoering WWB en financiële en andere uitvoeringsaspecten ) zijn gewogen.

Middels besluit van het college d.d. 21 maart 2006 is besloten om de categoriale regeling voor maaltijdenservice gewijzigd voort te zetten met ingang van 1 juli 2006.

- Er wordt een vast bedrag voor maaltijdkosten in aanmerking genomen.

- De bijdrage vanuit de gemeente is vastgesteld op € 1,90 per volledige maaltijd* ( incl. bijkomende kosten ).

- De nieuwe bijdrage gaat met terugwerkende kracht in vanaf 1 juli 2006.

- De bijdrage wordt jaarlijks – voor het eerst ingaande 1 januari 2007 – geïndexeerd ( CBS prijsindexcijfer ‘CPI alle huishoudens’ ).

- De toegangscriteria voor de categoriale maaltijdvoorziening wordt analoog gewijzigd aan de overige categoriale regelingen.

- De controle a.d.h.v. een ondertekende inkomstenverklaring met bewijsstukken wordt uitgevoerd door de gemeente.

In de beleidsregel B085 “Maaltijdvoorziening” is het gemeentelijk beleid opgenomen inzake de verlening van bijstand voor de kosten van een maaltijdvoorziening.

In verband met de gewijzigde voortzetting van de maaltijdservice geeft de nieuwe invulling van deze beleidsregel aan dat er geen recht bestaat op bijzondere bijstand voor een maaltijdvoorziening omdat de Verordening Inkomensondersteunende maatregelen voor minima Helmond als een passende en toereikende voorliggende voorziening geldt.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 2. Doelgroep

Lid 1 onder a: Collectief vervoer voor personen ouder dan 65 jaar wordt verzorgd in opdracht van de gemeente door een vervoersbedrijf, dat ook zorg draagt voor het CVV aan reizigers in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten ( WVG ).

Artikel 7. Afwijken van bepalingen / hardheidsclausule

Dit artikel bepaalt dat het college in bijzondere gevallen kan afwijken van de bepalingen van deze verordening of van de bepalingen die krachtens deze verordening zijn gesteld, zo nodig na het inwinnen van advies. Dit afwijken kan alleen maar ten gunste van de betrokkene en nooit ten nadele. Verder is met nadruk gemeld: in bijzondere gevallen. Gedacht kan worden aan situaties waarbij bijzondere sociale omstandigheden spelen of waarbij sprake is van extra kosten. Het gebruik maken van de hardheidsclausule moet beschouwd worden als een uitzondering en niet als een regel. De gemeente moet in verband met precedentwerking duidelijk aangeven waarom in een bepaalde situatie van de verordening wordt afgeweken.

Artikel 8. Inlichtingenplicht

De bepaling in dit artikel spreekt voor zich; het is duidelijk dat gegevens inzake het inkomen, de woonsituatie en allerlei andere gegevens noodzakelijk kunnen zijn om een  aanvraag te kunnen beoordelen. Uiteraard moet er niet meer worden opgevraagd dan noodzakelijk is voor het nemen van een besluit op de aanvraag, zie hieromtrent ook artikel 4:3 Algemene wet bestuursrecht (Awb). Weigert de aanvrager echter de voor het nemen van het besluit noodzakelijke gegevens te verstrekken, dan rest het college niets anders dan de aanvraag volgens de procedure van artikel  4:5 Awb buiten behandeling te laten.

Ten aanzien van het omgaan met de – vaak privacygevoelige – gegevens moet de gemeente rekening houden met de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

Artikel 9. Indexering

Deze bepaling maakt het mogelijk bedragen genoemd in de op de verordening gebaseerde Nadere regels verordening inkomensondersteunende maatregelen voor minima Helmond 2006 te indexeren. Indexering vindt plaats conform de prijsontwikkeling op basis van de consumentenprijsindex alle huishoudens volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Artikel 10. Slotbepalingen

In het 2e lid is opgenomen dat met ingang van de datum van inwerkingtreding van de verordening de ‘Verordening Ouderenvervoer Helmond 2006’ is ingetrokken. Deze verordening werd vastgesteld middels raadsbesluit van 10 januari 2006, bijlage 8.