Aanwijzingsbesluit onderwerpen en werkwijze ambtelijk horen

Geldend van 26-11-2015 t/m heden

Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht

en de BURGEMEESTER van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, ieder voor

zover het zijn bevoegdheid betreft;

gezien het voorstel van 30 juni 2015 inzake het voorstellen tot het invoeren

van ambtelijk horen;

gelet op artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3, tweede lid

van de Verordening behandeling bezwaarschriften Hendrik-Ido-Ambacht;

B E S L U I T :

vast te stellen het navolgende Aanwijzingsbesluit onderwerpen en werkwijze ambtelijk horen

Artikel 1 Ambtelijk horen

  • 1. Het horen van de bezwaarmakers van de in de artikel 2, derde lid van de Verordening behandeling bezwaarschriften Hendrik-Ido-Ambacht omschreven bezwaarschriften vindt plaats door een ambtelijke commissie als bedoeld in artikel 7:5, eerste lid, onder b van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde commissie bestaat uit:

    • a.

      ambtenaar van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, als voorzitter;

    • b.

      een medewerker van het Juridisch Kenniscentrum.

  • 3. De portefeuillehouder kan per zaak een andere dan de in artikel 1, tweede lid onder a bedoelde ambtenaar, aanwijzen die bij afwezigheid het voorzitterschap vervult.

  • 4. de aangewezen ambtenaar die belast is met het ambtelijk horen is niet persoonlijk betrokken bij het bestreden besluit en heeft niet deelgenomen aan de primaire besluitvorming.

Artikel 2 Onderwerpen ambtelijk horen

De onderwerpen die voor ambtelijk horen in aanmerking komen, zijn de onderwerpen die niet vallen onder artikel 2, tweede lid van de Verordening behandeling bezwaarschriften Hendrik-Ido-Ambacht.

Artikel 3 Toepasselijke wetgeving

De ambtelijke commissie past de wettelijke bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht toe die van toepassing zijn op het horen.

Artikel 4 Verslaglegging

  • 1. De secretaris draagt er zorg voor dat een verslag wordt opgemaakt en stelt een concept beslissing op bezwaar op.

  • 2. Het verslag vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 3. Het verslag houdt een korte en zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 4. Het verslag verwijst naar de op de hoorzitting overgelegde documenten, die aan het verslag worden gehecht.

  • 5. Het verslag wordt ondertekend door de aangewezen ambtenaar en secretaris.

Artikel 5 Secretaris

  • 1.

    De secretaris van de ambtelijke commissie is een door de manager van het Juridisch Kenniscentrum aangewezen medewerker.

  • 2.

    De manager van het Juridisch Kenniscentrum wijst tevens de plaatsvervanger(s) van de

secretaris aan.

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift

  • 1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2. Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt uiterlijk tien dagen voor de hoorzitting in handen van de ambtelijke commissie gesteld.

Artikel 7 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de secretaris van de ambtelijke commissie:

  • a.

    het verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde als bedoeld in artikel 2:1, tweede lid;

  • b.

    het aan de indiener stellen van een termijn, waarbinnen een verzuim kan worden

hersteld, als bedoeld in artikel 6:6;

  • c.

    het verzenden van de stukken tijdens de behandeling door de ambtelijke commissie, als bedoeld in artikel 6:17;

  • d.

    het ter inzage leggen van de stukken als bedoeld in artikel 7:4, tweede lid;

  • e.

    het achterwege laten om belanghebbenden over en weer te informeren over het verhandelende in het geval dat belanghebbenden afzonderlijk van elkaar zijn gehoord, als bedoeld in artikel 7:6, vierde lid.

Artikel 8 Bemiddeling

De secretaris onderzoekt of de zaak in der minne kan worden geschikt alvorens de zaak in behandeling wordt genomen en verricht daartoe de nodige handelingen.

Artikel 9 Vooronderzoek

1.De secretaris is bevoegd om namens de voorzitter of de portefeuillehouder rechtstreeks alle

gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

2.Het bestuursorgaan verstrekt zo spoedig mogelijk de namens de voorzitter of de portefeuillehouder gevraagde informatie.

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1. De voorzitter beslist over het afzien van het horen, als bedoeld in artikel 7:3 van de wet.

  • 2. De secretaris bepaalt namens de voorzitter plaats en tijdstip van de hoorzitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de ambtelijke commissie te laten horen.

  • 3. De hoorzitting van de commissie is openbaar, tenzij een belanghebbende om een hoorzitting achter gesloten deuren verzoekt en er naar het oordeel van de voorzitter gewichtige redenen zijn om de hoorzitting in beslotenheid te doen plaatsvinden.

Artikel 11 Uitnodiging hoorzitting

  • 1. De secretaris nodigt namens de voorzitter de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk uit.

  • 2. Binnen drie dagen na de verzenddatum van de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de secretaris verzoeken het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.

  • 3. De beslissing van de secretaris op dit verzoek wordt zo spoedig mogelijk na ontvangst van het verzoek aan de belanghebbenden en het bestuursorgaan meegedeeld.

  • 4. De secretaris is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 12 Aanwezigheid

Voor het houden van een hoorzitting is vereist dat ten minste de voorzitter of zijn plaatsvervanger, en de secretaris aanwezig zijn.

Artikel 13 Nader onderzoek

  • 1. Indien na afloop van de hoorzitting maar voordat de beslissing op bezwaar wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter dit onderzoek houden.

  • 2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de secretaris, het bestuursorgaan en de belanghebbenden toegezonden.

Artikel 14

  • 1. De door de secretaris opgestelde concept beslissing op bezwaar wordt voorgelegd aan de portefeuillehouder. Alvorens de concept beslissing op bezwaar wordt voorgelegd aan de portefeuillehouder, wordt de voorzitter van de ambtelijke commissie hiervan in kennis gesteld.

  • 2. Het college beslist op het bezwaarschrift binnen zes weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van het bezwaarschrift is verstreken.

  • 3. Indien naar het oordeel van de secretaris van de ambtelijke commissie de termijn als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de wet, ontoereikend is voor het nemen van een beslissing, verdaagt hij namens het bestuursorgaan tijdig de beslissing.

Artikel 15 Jaarverslag

  • 1. De secretaris van de ambtelijke commissie brengt elk jaar een jaarverslag uit over haar activiteiten in het voorgaande kalenderjaar.

  • 2. De commissie vermeldt daarin de zaken die zij het vermelden waard acht, doch ten minste de volgende gegevens:

    • -

      het aantal bezwaarschriften dat zij voor behandeling ambtelijk horen heeft ontvangen.

Artikel 16 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking.

Artikel 17 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit onderwerpen en werkwijze ambtelijk horen.

Aldus besloten in de vergadering van 30 juni 2015

Het college van Burgemeester en Wethouders

De secretaris de burgemeester

Hendrik-Ido-Ambacht,