Stormprotocol Markten Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht 2018

Geldend van 17-04-2018 t/m heden

Intitulé

Stormprotocol Markten Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht 2018

Het college van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht;

Gelezen het voorstel van 8 maart 2018, nummer 2032417;

B e s l u i t

vast te stellen het volgende beleid:

Stormprotocol Markten Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht 2018

Hoofdstuk 1 Inleiding

Meerdere zaken zijn van invloed op het reilen en zeilen van de markt. Een van de zaken die invloed hebben op de markt is de weersomstandigheid. Bij harde wind en ander extreme weersomstandigheden zijn er mogelijk risico's voor de bezoekers en de marktkooplieden. Het is dan ook verstandig om er voor te zorgen dat er duidelijke regels, richtlijnen en afspraken zijn om de veiligheid op de markt te garanderen.

In Hendrik-Ido-Ambacht is in de marktverordening geregeld dat de marktmeester verantwoordelijk is voor de orde en veiligheid op de markt. De gemeente of de marktmeester mag op basis van de instellingsbesluiten besluiten bij slechte weersomstandigheden of andere dringende redenen die daartoe aanleiding geven toestemming te geven om af te wijken van de verplichting voor standplaatshouders tot het einde van de markt aanwezig te blijven.

De marktmeester onderneemt stappen om de markt op een veilige manier door te laten gaan. Hierbij is het uitgangspunt dat de markt doorgaat tenzij de veiligheid in het geding is. Ook wordt er zoveel mogelijk rekening gehouden met de ondernemer, alleen kunnen hier geen garanties op verleend worden.

Bij zware weersomstandigheden wanneer er spraken is van een vrij krachtige wind kan de marktmeester, veiligheidsadviseur(s) en een vertegenwoordiger van de marktcommissie in driehoeksoverleg besluiten de markt niet te laten aanvangen of onmiddellijk te beëindigen. Hierbij wordt er zoveel mogelijk gekeken naar de veiligheidsmogelijkheden, ligging van de markt en de situatie op de markt. Bij extreme weersomstandigheden waarbij het KNMI een code geel of hoger afgeeft wordt de afweging om de markt afgelasten neergelegd bij de veiligheidsadviseur.

Verschillen kunnen optreden over de interpretatie van de weersomstandigheden en wie er verantwoordelijk is voor de afgelasting van de markt. Daarom is er in dit protocol opgenomen wie er verantwoordelijk is, welke stappen gevolgd moeten worden en welke richtlijnen er gelden om tot een verantwoorde en inzichtelijke beslissing te komen bij extreme weersomstandigheden.

Vanuit het oogpunt van veiligheid, eenduidigheid en inzichtelijkheid is gekozen om richtlijnen op te stellen hoe te handelen bij extreme weersomstandigheden.

In dit protocol wordt ingegaan op de algemene uitgangspunten die bij storm van toepassing zijn bij de beoordeling van de situatie op de markt, de maatregelen en de beslisstappen. Daarnaast wordt aangegeven welke stappen minimaal moeten worden gezet voordat tot besluitvorming van andere inrichting of afgelasting van de markt kan worden overgegaan. Uitgewerkt zijn de mogelijke aanpakken: stormbanden, inschuiven of afgelasten die op de markt mogelijk zijn bij een storm.

Hoofdstuk 2 Uitgangspunten van het protocol

2.1. Storm

De ernst van een storm voor een markt wordt door drie hoofdfactoren bepaald: de winkracht, de windrichting en de locatie van de markt. Eerst wordt ingegaan op de algemene richtlijnen die voor de Rotterdamse markten gelden bij storm. In een later hoofdstuk worden algemene richtlijnen gezet naast de specifieke situatie per markt en uitgewerkt in richtlijnen per markt.

Bij een windkracht van 4 Beaufort (bft)of minder hoeven er nomaliter geen extra maatregelen op de markt te worden getroffen.

In het protocol wordt uitgegaan van een grenswaarde van 5 Beaufort (Bft). Het KNMI spreekt dan van 'vrij krachtige wind '; kenmerk van deze windkracht is: 'waaien en het omvallen van vuilnisbakken'. Vanaf 5 Bft moeten de spanbanden worden aangebracht.

Vanaf een windkracht van 8 Bft, het KNMI spreekt dan van 'stormachtig' is het doorgaan van de markt twijfelachtig. Kenmerken van 'stormachtig weer' is dat twijgen afbreken en het voortbewegen dan zeer moeilijk is.

Vanaf windkracht 9 (storm) kan er een weeralarm door het KNMI worden afgegeven. Kenmerk van windkracht 9 'storm' is: dakpannen waaien weg, kinderen waaien om, takken breken af'.

Hoewel de windkracht en windrichting belangrijke factoren zijn in de bepaling van de toe te passen stappen van het stormprotocol, moeten iedere keer de specifieke situaties op de markt als uitgangspunt worden genomen. Deze marktsituatie, windkracht en windrichting moet worden beoordeeld worden op de veiligheid van de markt, de kooplieden, goeden en de bezoekers.

2.2. Windstoten

Er kan ook spraken zijn van windstoten of zelfs zware windstoten. Bij zware windstoten bereikt de wind bij vlagen snelheden van 75 km/h (20,8 m/s) en bij zeer zware windstoten zelfs snelheden van meer dan 100 km/h (27,8 m/s). Het KNMI geeft regionale waarschuwingen voor windstoten uit: code geel (gevaarlijk) of code oranje (zware of zeer zware windstoten). Ook bij het afgeven van deze waarschuwingen zal het stormprotocol van kracht worden.

2.3. Overige zware weersomstandigheden

Bij zware sneeuwval, ijzel, hagel of gladheid of overige extreme weersomstandigheden waarbij het KNMI geen weeralarm heeft afgegeven bepaalt de marktmeester of het stormprotocol van toepassing wordt verklaard. Bij een weeralarm van het KNMI gelden de bepalingen in hoofdstuk 3.4 van dit protocol.

2.4. Randvoorwaarden

De verantwoordelijkheden op het marktterrein liggen als volgt:

  • De gemeente is verantwoordelijk voor het veilig doorgaan van de markt;

  • De kramenzetter is verantwoordelijk voor de lege onverhuurde kramen;

  • De marktkoopman is verantwoordelijk voor de gehuurde kraam of verkoopwagen en eigen materiaal.

Om het stormprotocol uit te voeren zijn een aantal voorwaarden waaraan minimaal moet worden voldaan:

  • Het marktterrein op de Schoof is voorzien van stormankers / ankerblokken. De gemeente draagt hier zorg voor;

  • Elke ondernemer is in het bezit van goedgekeurde stormbanden

  • Duidelijke afspraken met de kramenzetters over de beschikbaarheid van voldoende personeel tijdens marktdagen waarbij de voorspelling 5 Bft of meer is.

  • De gemeente zorgt dat, bij een door het KNMI afgegeven weeralarm, vanaf de opbouw tot na de afbouw de marktmeester zoveel mogelijk aanwezig is.

Hoofdstuk 3 Storm en de markt

3.1. Te onderscheiden situaties

De constatering dat er sprake is van een storm kan zich op verschillende momenten van de markt voordoen, dit betekent dat de toepassing van het stormprotocol op verschillende momenten van kracht kan zijn. Hier worden de verschillende situaties genoemd, taken en maatregelen genoemd.

3.2. Voorbereiding

Het is de verantwoordelijkheid en in de praktijk nagenoeg standaard om als marktmeester de weerberichten te volgen om te kunnen bepalen of het stormprotocol wordt toegepast. Bij het naderen van de marktdag, waarbij het stormprotocol mogelijk moet worden toegepast, is het verstandig om de weerberichten en voorspellingen op radio, tv, internet of overige media te volgen. Het gaat hierbij met name om de raadpleging van: diverse websites, KNMI.nl, buienradar.nl alsook tv en radio journaals. Afhankelijk van de voorspellingen wordt de KNMI weeralarmcentrale 030-2205353 gebeld.

3.3. Beoordeling op de markt

Wanneer de weersverwachting zodanig is dat het stormprotocol eventueel moet worden toegepast, zorgt de marktmeester ervoor om tijdig te informeren welke stappen genomen moeten worden om de veiligheid van de markt te garanderen.

Wanneer er maatregelen i.v.m. storm van kracht zijn gelden er tevens aanvullende voorwaarde voor de marktkooplieden en kramenzetters:

  • De marktkooplieden mogen de markt niet eerder verlaten bij een storm tenzij de marktmeester toestemming geeft om af te zien van de verplichting om tot het einde van de markt aanwezig te blijven.

  • Bij het verlaten van de markt dient de ondernemer de zeilen op te rollen en in de kraam te leggen en de kramenzetter te informeren over zijn vertrek; pas nadat de kramenzetter bij de kraam is gekomen vervalt de verantwoordelijkheid van de ondernemer.

  • Bij het verlaten van de markt door de ondernemer moet de kramenzetter de lege kramen zo spoedig mogelijk afbreken.

3.4. Treffen van maatregelen

Na raadplegen van de weerberichten kan blijken dat er maatregelen noodzakelijk zijn. De mogelijke risico beperkende maatregelen zijn:

Stormbanden

De marktmeester kan het besluit nemen om stormbanden aan te brengen. De kramen worden dan opgezet en de lege kramen worden direct afgebroken. De marktkooplieden brengen vervolgens de stormbanden aan (daar waar mogelijk) en de markt gaat gewoon door. Indien mogelijk kan op alle locaties een auto achter de kraam worden geplaatst, op aanwijzing van de marktmeester.

Inschuiven

De marktmeester kan omwille van de veiligheid besluiten om de markt in te schuiven. Het besluit om de markt in te schuiven wordt door de marktmeester medegedeeld aan de contactpersonen van de belangenvertegenwoordigers. De marktkooplieden worden geïnformeerd en schuiven aan, zodat er een gesloten markt is. De kramenzetter haalt de lege kramen direct weg.

Afgelasten

Het afgelasten van een markt is een besluit die genomen kan worden bij extreme weersomstandigheden waarbij de veiligheid van de markt, de personen en goederen niet gewaarborgd kunnen worden. Wanneer dit uiterste besluit gedurende een marktdag wordt genomen halen de marktkooplieden hun kraam leeg, halen in overleg met de kramenzetter de stormbanden los en de kramenzetter verwijdert onmiddellijk de kraam. Wanneer dit besluit voor het begin van de markt wordt genomen, dan wordt de markt niet opgezet. Bij het afgelasten van een markt gelden drie scenario's waarin verschillende actoren en regels gelden:

Bij weersomstandigheden die de veiligheid op de markt in gevaar kunnen brengen kan de marktmeester bepaalde besluiten nemen om de veiligheid op de markt te garanderen. Bij 4 Bft tot en met 8 Bft op de schaal van Beaufort of bij matige tot stormachtige weersomstandigheden zoals gedefinieerd door het KNMI kan er besloten worden dat veiligheid in gevaar kan komen. Als dit zo is treedt de marktmeester in overleg met de veiligheidsadviseur en een vertegenwoordiger van de marktcommissie op te bepalen of de markt door moet gaan of afgelast dient te worden.

Bij weersomstandigheden waarbij de veiligheid op de markt in extreem gevaar kunnen komen kan veiligheidsadviseur besluiten bij 9 Bft om de markt niet aan te laten vangen of onmiddellijk te beëindigen. Hij ligt hierover de marktmeester tijdig in die dan zo snel mogelijk het besluit communiceert met de marktkooplieden en de marktcommissie.

Wanneer het KNMI een code geel afgeeft kan de veiligheidsadviseur aan de hand van de situatie en tijd overwegen om de markt direct af te lassen voor aanvang of tijdens de markt. Bij code oranje of rood wordt de markt door de veiligheidsadviseur direct afgelast voor aanvang of tijdens de markt. Dit communiceert hij tijdig met de marktmeester en informeert de burgmeester van dit besluit.

In het geval dat een markt is afgelast dient de veiligheidsadviseur de burgemeester te informeren van het besluit. De marktmeester stelt het afdelingshoofd van de afdeling Beheer & Openbare Ruimte op de hoogte na het communiceren van het besluit aan alle betrokkenen op de markt.

Afbreken kramen

Wanneer het stormprotocol van toepassing is mogen de marktkooplieden de stormbanden pas verwijderen als (een vertegenwoordiger van) de kramenzetter hierbij aanwezig is om de kraam direct verder af te breken.

Toepassing van bovenstaande maatregelen

De toepassing kan per markt verschillen. Op sommige markten kunnen geen stormbanden worden toegepast. In hoofdstuk 4 zijn de verschillende markten aangegeven.

3.5. Rapportage in het stormlogboek

Wanneer de weersituatie zo is dat het stormprotocol wordt toegepast dan is het gevolg daarvan dat er een stormlogboek wordt ingevuld door de marktmeester. Het stormlogboek is belangrijk. Hierin wordt vermeld welke stappen zijn gezet, welke afweging heeft plaatsgevonden en tot welk besluit is gekomen. Belangrijk uitgangspunt bij deze registratie van de besluitvorming is dat hiermee ook achteraf transparant is hoe de besluitvorming heeft plaatsgevonden.

In het stormlogboek wordt tenminste de volgende zaken opgenomen:

  • Waarom het stormprotocol in werking treedt.

  • Met wie er is overlegd en gesproken

  • Wat er is besloten of wat er is gedaan

3.6 Verkoopwagens

In dit stormprotocol wordt steeds gesproken over marktkramen. Echter ook marktkooplieden met verkoopwagens zullen zich aan het stormprotocol moeten houden. De te nemen maatregelen zullen ter plaatse worden bepaald. Wanneer de markt wordt afgelast, geldt dit ook voor de marktkooplieden met verkoopwagens.

Hoofdstuk 4 Hendrik-Ido-Ambachtse markten en partijen op de markt

4.1. De Ambachtse markten

De gemeente Hendrik-Ido-Ambacht kent twee weekmarkten op verschillende locaties. Dit zijn:

  • De weekmarkt op woensdag op de Schoof;

  • De weekmarkt op zaterdag op Hoog Ambacht;

4.2. Betrokken partijen

De gemeente is ten alle tijden verantwoordelijk voor het faciliteren van en het handhaven op een veilige markt en derhalve voor het uitvoeren van datgene dat in het stormprotocol is opgenomen. Daarnaast is de markt een samenspel van verschillende partijen. Hieronder worden de partijen genoemd en hun rol bij de veiligheid op de markt bij storm.

De marktmeester

De marktmeester is eindverantwoordelijk op de markt en de marktpartijen zijn gehouden de instructies van de marktmeester op te volgen. De marktmeester is voor de gemeente de belangrijkste uitvoerder met een regiefunctie ter plaatse. Hij voert het stormprotocol uit en stelt de afdelingshoofd Beheer & Openbare Ruimte op de hoogte van de genomen acties op de markt.

Marktkooplieden / Ondernemers

De marktkooplieden zijn verantwoordelijk voor het gebruik van hun kraam. Dit betreft zowel het aanbrengen van stormbanden als de uitbouw en de inrichting van de kraam. Deze verantwoordelijkheid gaat vanaf ingebruikname kraam tot teruggave aan kramenzetter.

Kramenzetter

De kramenzetter is verantwoordelijk voor de lege kramen op de markt. Dit geldt vanaf start opbouw tot einde afbouw. Bij stormachtig weer moet hij met voldoende materieel en personeel aanwezig zijn om lege kramen ter verwijderen.

Politie/Handhaving

De politie/handhaving is verantwoordelijk voor de openbare veiligheid op de markt.

Veiligheidsadviseur

De veiligheidsadviseur is van uit zijn rol belangrijk voor het besluit of de markt afgelast wordt. Samen met de marktmeester houdt hij in de gaten of de veiligheid van de markt gewaarborgd kan worden bij zware tot extreme weersomstandigheden. De veiligheidsadviseur licht de burgemeester in van het besluit als portefeuillehouder openbare veiligheid.

Afdelingshoofd Beheer & Openbare Ruimte

Het afdelingshoofd van Beheer & Openbare Ruimte wordt op de hoogte gesteld van de acties van de marktmeester op de markt wanneer het stormprotocol in werking treedt. Het afdelingshoofd ligt indien nodig het college van burgemeester en wethouders in.

4.3. Communicatie

Vanaf het moment dat er door het KNMI weeralarm wordt afgegeven of wanneer het stormprotocol in werking treedt, informeert de marktmeester de marktkooplieden, kramenzetters en het afdelingshoofd van Beheer & Openbare Ruimte. De veiligheidsadviseur draagt zorg voor het informeren van incidentencommunicatie en het informeren van de burgemeester. Mocht de markt daadwerkelijk worden afgelast zal tevens door de contactpersoon communicatie de media worden ingelicht om bezoekers van de markt op de hoogte te stellen en zullen berichten worden geplaatst op de diverse media.

Artikel 5 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als “Stormprotocol Markten Hendrik-Ido-Ambacht 2018”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht d.d. .........

De burgemeester, De secretaris,

Bijlage A: Schaal van Beaufort

kracht

Benaming KNMI

wind gemiddelde snelheid over 10 minuten

uitwerking boven land en bij mens

 

 

km/h

m/sec

 

0

stil

0-1

0-0,2

rook stijgt recht of bijna recht omhoog

1

zwak

1-5

0,3-1,5

windrichting goed af te leiden uit rookpluimen

2

zwak

6-11

1,6-3,3

wind merkbaar in gezicht

3

matig

12-19

3,4-5,4

stof waait op

4

matig

20-28

5,5-7,9

haar in de war; kleding flappert

5

vrij krachtig

29-38

8,0-10,7

opwaaiend stof hinderlijk voor de ogen; gekuifde golven op meren en kanalen; vuilcontainers waaien om

6

krachtig

39-49

10,8-13,8

paraplu's met moeite vast te houden

7

hard

50-61

13,9-17,1

het is lastig tegen de wind in te lopen of te fietsen

8

stormachtig

62-74

17,2-20,7

voortbewegen zeer moeilijk

9

storm

75-88

20,8-24,4

schoorsteenkappen en dakpannen waaien weg; kinderen waaien om

10

zware storm

89-102

24,5-28,4

grote schade aan gebouwen; volwassenen waaien om

11

zeer zware storm

103-117

28,5-32,6

enorme schade aan bossen

12

orkaan

>117

>32,6

verwoestingen

Bijlage B: Kleurcodes KNMI

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Bijlage C: Handleiding werkwijze bij storm op de markt

Doorgaan van de markt

De marktmeester bepaalt of de markt anders wordt ingericht of wordt afgelast. Bij een andere inrichting zal de marktmeester, rekening houdend met de omstandigheden, zodanig handelen om de markt op een zo normaal mogelijke manier door te laten gaan. Bij afgelasting zal de werkwijze van het stormprotocol gevolgd worden (artikel 3.5).

Windkracht, windrichting en locatie van de markt

Hoewel de windkracht en windrichting belangrijke factoren zijn in de bepaling van de toepassing van het stormprotocol, moet iedere keer de specifieke situatie op de markt worden beoordeeld. De marktsituatie, windkracht en windrichting moeten, in samenhang, beoordeeld worden op de veiligheid van bezoekers, de marktkooplieden en de marktopstelling.

Windkracht

In het protocol wordt uitgegaan van een grenswaarde 5 Bft (29-28 km/h ofwel 8,0-10,7 m/s). Het KNMI spreekt dan van “vrij krachtige wind”. Wordt het stormprotocol in werking gezet, dan wordt dit vermeld in het stormlogboek.

Windstoten

In het protocol wordt uitgegaan van het uitgeven van regionale waarschuwingen door de KNMI bij windstoten met snelheden van 75km/h (code geel) en bij zeer zware windstoten zelfs snelheden van meer dan 100km/h (code oranje). Wordt het stormprotocol in werking gezet, dan wordt dit vermeld in het stormlogboek.

Verantwoordelijkheden

Marktmeester

De marktmeester is eindverantwoordelijk op de markt en de marktpartijen zijn gehouden de instructies van de marktmeester op te volgen. De marktmeester is voor de gemeente de belangrijkste uitvoerder met een regiefunctie ter plaatse. Hij voert het stormprotocol uit.

Marktkooplieden

De marktkooplieden zijn verantwoordelijk voor het gebruik van hun kraam. Dit betreft zowel het

aanbrengen van stormbanden als de uitbouw en de inrichting van de kraam. Deze verantwoordelijkheid gaat vanaf ingebruikname kraam tot teruggave aan kramenzetter.

Kramenzetter

De kramenzetter is verantwoordelijk voor de lege kramen op de markt. Dit geldt vanaf start opbouw tot einde afbouw. Bij stormachtig weer moet hij met voldoende materieel en personeel aanwezig zijn om lege kramen ter verwijderen.

Start stormprotocol

Stap 1 De marktmeester registreert de datum, de tijd, de locatie van de markt.

Stap 2 De marktmeester registreert de weersgegevens

Hij raadpleegt daarvoor: websites, KNMI.nl, buienradar.nl alsook tv en radio journaals. Tevens wordt de KNMI weeralarmcentrale 030-2205353 gebeld. Als duidelijk is dat er sprake is van storm dan dient de volgende stap te worden ondernomen. Bij twijfel wordt op een later tijdstip de windkracht en windrichting ter plaatse van de markt nogmaals opgevraagd. Het kan nodig zijn meerdere keren de gegevens op te vragen. Na elke opgevraagde windgegevens deze informatie registreren! Een besluit om niet over te gaan tot actie, is ook een actie. Ook dit wordt dan geregistreerd.

Voordat tot het treffen van maatregelen wordt overgegaan vindt er in principe eerst overleg plaats met de marktmeester, de kramenzetter, enkele marktkooplieden (evt. de marktcommissie), de teammanager van de afdeling BOR en veiligheid functionaris gemeente.

Eventueel wordt de burgemeester of diens vervanger in kennis gesteld.

Stap 3 De marktmeester registreert de overleggen

Wanneer er maatregelen in verband met de storm van kracht zijn gelden er tevens aanvullende voorwaarden voor de ondernemers en de kramenzetter. Deze zijn omschreven in het stormprotocol.

Stap 4 Conclusie en besluit

Indien de weergegevens en de overleggen leiden tot een besluit over het doorgaan van de markt met of zonder maatregelen, wordt dit vastgelegd in het stormlogboek. Bij aanpassingen van de markt wordt dit door de marktmeester, de teammanager (of plaatsvervanger) medegedeeld aan de contactpersonen van de belangenvertegenwoordigers. De marktkooplieden worden geïnformeerd. Indien de weergegevens en de overleggen leiden tot een besluit dat de markt moet worden afgelast, wordt ook dit vastgelegd in het stormlogboek en wordt dit in overleg door de marktmeester of de teammanager (of plaatsvervanger) medegedeeld aan de contactpersonen van de belangenvertegenwoordigers. De marktkooplieden worden geïnformeerd. Tevens zal door de contactpersoon communicatie de media worden ingelicht om bezoekers van de markt op de hoogte te stellen.

Stap 5 Stormlogboek

Aan het eind van de dag c.q. besluitvorming zorgt de marktmeester dat het stormlogboek ingevuld is. Hierdoor kan teruggekeken worden hoe de besluitvorming en welke bijzondere aspecten hebben plaatsgevonden.