Regeling vervallen per 01-12-2022

Verordening rekenkamercommissie gemeente Hengelo 2005

Geldend van 31-08-2005 t/m 30-11-2022

Intitulé

Verordening rekenkamercommissie gemeente Hengelo 2005

Artikel 1 - Begrippen

Commissie:

Rekenkamercommissie als bedoeld in artikel 81o van de Gemeentewet

Wet:

Gemeentewet

Raad :

gemeenteraad van Hengelo

College:

college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hengelo

Gemeente:

Gemeente Hengelo

Interne leden:

leden van de rekenkamercommissie die tevens lid zijn van de raad

Extern leden:

leden van de rekenkamercommissie, niet tevens lid van de raad, waaronder begrepen de voorzitter.

Voorzitter:

voorzitter van de rekenkamercommissie.

Artikel 2 - Keuze voor rekenkamercommissie

Er is een door de raad ingestelde commissie, belast met de uitoefening van de rekenkamerfunctie als bedoeld in artikel 81o van de Gemeentewet.

Artikel 3 - Taak

De commissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

Artikel 4 - Samenstelling

  • -

    De commissie bestaat uit minimaal twee externe leden en minimaal drie interne leden, waarvan maximaal één lid per raadsfractie.

  • -

    Eén van de externe leden is voorzitter van de commissie.

  • -

    Naar behoefte van de commissie kan de commissie worden uitgebreid met één of meer door de raad te benoemen externe leden.

  • -

    De commissie wijst uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter aan.

Artikel 5 - Taken en bevoegdheden voorzitter

  • -

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig bijeenroepen van de vergaderingen, het leiden van de vergaderingen, het goede verloop en voortgang van het onderzoek en een zorgvuldige besluitvorming.

  • -

    De voorzitter vertegenwoordigt de commissie naar buiten toe en is woordvoerder namens de commissie.

  • -

    De voorzitter heeft de dagelijkse leiding over de ambtelijk secretaris, eventuele onderzoeksmedewerkers en externe adviseurs.

Artikel 6 - Benoeming en zittingsduur leden

  • -

    De gemeenteraad benoemt en ontslaat de interne leden, de voorzitter alsmede de overige externe leden.

  • -

    De externe leden worden benoemd voor een periode van zes jaar.

  • -

    De interne leden worden benoemd voor de periode die loopt tot het einde van de raadsperiode.

Artikel 7 - Eed/ belofte externe leden commissie

Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, leggen de externe leden van de commissie in de vergadering van de raad in handen van de voorzitter van de raad de eed (verklaring en belofte) af overeenkomstig het bepaalde in artikel 81g Gemeentewet.

Artikel 8 - Nevenfuncties

  • -

    Externe leden maken openbaar welke andere functies dan het lidmaatschap van de commissie zij vervullen.

  • -

    Openbaarmaking geschiedt door terinzagelegging van een opgave van de in het eerste lid bedoelde functies op het gemeentehuis.

Artikel 9 - Meldingsplicht leden

Het is de plicht van elk van de leden om de persoonlijke betrokkenheid bij een door de commissie te onderzoeken onderwerp te melden bij de voorzitter;

Op grond van een melding als bedoeld in het eerste lid kan de voorzitter de raad voorstellen een lid voor de duur van een bepaald onderzoek op non-actief te stellen.

Artikel 10 - Beëindiging lidmaatschap.

  • 1. Het extern lidmaatschap van de commissie eindigt:

    • -

      Op eigen verzoek;

    • -

      Bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de commissie als bepaald in artikel 8;

    • -

      Bij ontslag door de raad in geval van blijvende ongeschiktheid.

    • -

      Bij ontslag door de raad ten gevolge van het niet voldoen aan de plicht als opgenomen in artikel 9.

  • 2. Het lidmaatschap van een intern lid eindigt:

    • -

      Op eigen verzoek;

    • -

      Bij beëindiging van het lidmaatschap van de raad;

    • -

      Bij ontslag door de raad in geval van ongeschiktheid;

    • -

      Bij ontslag door de raad ten gevolge van het niet voldoen aan de plicht als opgenomen in artikel 9.

Artikel 11 - Non-activiteit

  • 1. De raad stelt een lid van de commissie op non-actief indien:

    • a.

      hij zich in voorlopige hechtenis bevindt;

    • b.

      hij bij een nog niet onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel hem bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • c.

      hij onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld ingevolge een nog niet onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak.

  • 2. De raad kan een lid van de commissie op non-actief stellen, indien tegen hem een gerechtelijk onderzoek ter zake van een misdrijf wordt ingesteld of indien er een ander ernstig vermoeden is van het bestaan van feiten en omstandigheden die tot ontslag, anders dan op gronden vermeld in artikel 81c, zesde lid, onder a, en zevende lid, onder a, zouden kunnen leiden.

  • 3. De raad beëindigt de non-activiteit zodra de grond voor de maatregel is vervallen, met dien verstande dat in een geval als bedoeld in het tweede lid de non-activiteit in ieder geval eindigt na zes maanden. In dat geval kan de raad de maatregel telkens voor ten hoogste drie maanden verlengen.

  • 4. De raad kan een lid op non-actief stellen o.g.v. een voordracht van de voorzitter als bedoeld in artikel 9.2

Artikel 12 - Reglement van Orde

De commissie stelt voor haar werkzaamheden een Reglement van Orde vast en brengt dit reglement ter kennis van de raad.

Artikel 13 - Besluitvorming

  • 1. Leden van de commissie stemmen en nemen standpunten in zonder last met de raad of hun fracties

  • 2. Besluiten van de commissie worden genomen bij gewone meerderheid, waarbij de voorzitter en elk van de leden één stem heeft.

  • 3. Bij staken van stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

  • 4. In de vergaderingen van de commissie wordt slechts gestemd indien er tenminste vier stemgerechtigden aanwezig zijn.

  • 5. De commissie vergadert in beslotenheid

  • 6. De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

Artikel 14 - Werkwijze

  • 1. De commissie doet tenminste één onderzoek per jaar

  • 2. Suggesties tot het verrichten van een onderzoek kunnen worden gedaan door:

    • -

      De rekenkamercommissie

    • -

      De gemeenteraad

    • -

      Ingezetenen van de gemeente

    • -

      Instellingen en bedrijven gevestigd in de gemeente

  • 3. In het Reglement van Orde vermeldt de commissie in ieder geval de criteria op basis waarvan men verzoeken tot onderzoek beoordeelt.

  • 4. De commissie kiest een onderwerp voor haar onderzoek en brengt dit besluit ter kennis van de raad.

  • 5. De commissie formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast en brengt die ter kennis aan de raad.

  • 6. De commissie kan desgewenst de raad tussentijds op de hoogte brengen van de voortgang van de werkzaamheden van het onderzoek resp. de onderzoeken.

Artikel 15 - Vergoedingen

Ten aanzien van de vergoedingen en onkostenvergoedingen van de leden is de verordening ex artikel 96 Gemeentewet van overeenkomstige toepassing

Artikel 16 - Informatierecht

  • -

    De commissie is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor het uitvoeren van haar onderzoek

  • -

    Zij zijn verplicht binnen een door de commissie bepaalde termijn de gevraagde gegevens te leveren.

  • -

    De commissie stelt ambtenaren, bestuurders en andere betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn hun zienswijze op het feitenonderzoek kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest.

Artikel 17 - Ondersteuning

  • -

    De commissie benoemt een ambtelijk secretaris die de commissie bij de uitvoering van haar taak terzijde staat.

  • -

    De commissie kan onderzoeksmedewerkers aanstellen. Deze kunnen, mits de commissie hen uitdrukkelijk die bevoegdheid toekent, van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren inlichtingen inwinnen die de commissie nodig acht voor het uitvoeren van haar onderzoek.

  • -

    De commissie kan externe deskundigen inschakelen. Het gestelde in het vorige lid is op hen van overeenkomstige toepassing.

  • -

    Over het functioneren t.b.v. de rekenkamer zijn de ambtelijk secretaris, de onderzoeksmedewerkers en de externe adviseurs alleen verantwoording schuldig aan de commissie.

Artikel 18 - Budget

  • -

    De commissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting vastgesteld budget uitgaven te doen.

  • -

    De commissie is hierover alleen verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 19 - Slotbepaling

  • -

    Citeertitel: Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening rekenkamercommissie gemeente Hengelo 2005.

  • -

    Inwerkingtreding: de verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus gedaan door de raad der gemeente Hengeloin zijn openbare vergadering van 19 juli 2005

Artikelgewijze toelichting

Hieronder volgt een artikelgewijze toelichting. Daar waar het artikel naar onze mening voor zichzelf spreekt is geen toelichting gegeven.

Artikel 1. begrippen

Artikel spreekt voor zich.

Artikel 2. Keuze voor rekenkamercommissie

Bij het redigeren van de artikelen is veelal aangesloten bij de artikelen die in de Gemeentewet zijn opgenomen voor de onafhankelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet.

Sommige bepalingen in de Gemeentewet over de rekenkamer zijn echter zondermeer van toepassing op de Rekenkamercommissie. Het betreft de artikelen 182 en 185 van de Gemeentewet. Zie hiervoor ook de toelichting op artikel 3 en 14 van deze verordening.

Artikel 3. Taak

Artikel spreekt voor zich. De bepaling is gebaseerd op artikel 182 van de Gemeentewet.

In artikel 182 is nadrukkelijk bepaald dat controle van de jaarrekening geen onderdeel kan uitmaken van onderzoek door de commissie.

Artikel 4. Samenstelling

De minimale bezetting van de Rekenkamercommissie ziet er als volgt uit:

  • -

    een extern lid tevens voorzitter

  • -

    tenminste één extern lid

  • -

    minimaal drie interne leden, maximaal één lid per fractie. De gedachte hierbij is dat het bij de invulling van deze niet-politieke functie niet zal voorkomen dat elke fractie een lid zal willen afvaardigen. De bedoeling is dat de raad op basis van de profielschets kiest voor afvaardiging van geschikte raadsleden voor dit werk. Aan de andere kant is het ook niet de bedoeling dat één fractie het merendeel van de leden levert, zodat er ook een maximum is gesteld.

Artikel 5. Taken en bevoegdheden voorzitter

In dit artikel is ondermeer omschreven dat de voorzitter namens de rekenkamercommissie de spreekbuis is naar buiten toe (college, pers, instelling, burger). Dit impliceert dat indien een intern lid naar buiten toe communiceert over een onderzoek, dit niet namens de rekenkamercommissie doet maar als raadslid zijn mening geeft.

Voor externe leden geldt dat zij niet in het openbaar spreken over het onderzoek.

Artikel 6. Benoeming en zittingsduur leden

Artikel spreekt voor zich.

Artikel 7. Eed/belofte externe leden commissie

Artikel spreekt voor zich.

Artikel 8. Nevenfuncties

Aangesloten is bij de tekst van de Gemeentewet in artikel 12. Deze bepaling geldt ook voor leden van de rekenkamer en wordt hier van toepassing verklaart op leden van de rekenkamercommissie.

Het is niet nodig om te regelen wie er lid kan zijn van de commissie. Dat regelt de Gemeentewet in art 81o en artikel 81 f. In deze bepalingen wordt uitputtend beschreven welke functies een extern lid van de rekenkamercommissie niet mag beoefenen. Achtergrond is het voorkomen van belangenverstrengeling en het waarborgen van de onafhankelijke positie van de commissie. Enkele voorbeelden: minister, burgemeester van de gemeente, wethouder van de gemeente, ambtenaar bij de gemeente, Rijks- of provinciaal ambtenaar die toezicht houdt op de gemeente.

Artikel 9. Meldingsplicht leden

Ook hier geldt dat daarmee wordt beoogd ongewenste belangenverstrengeling te voorkomen. Of van belangenverstrengeling sprake is hangt af van het te onderzoeken onderwerp. Indien belangenverstrengeling wordt geconstateerd behoeft een lid niet af te treden, maar kan voor de duur van het betreffende onderzoek op non-actief worden gesteld. De non-activiteit wordt opgeheven na afronding van dat onderzoek.

Artikel 10. Beëindiging lidmaatschap.

Voor regels over het beëindigen van het lidmaatschap kan in de Gemeentewet slechts ten dele een aanknopingspunt worden gevonden.

Voor de externe leden is aansluiting gezocht bij artikel 81c, lid 7, Gemeentewet.

Voor de interne leden is de mogelijkheid opgenomen dat het lidmaatschap wordt beëindigd als de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is om deze functie te vervullen. Dat kan betrekking hebben op ongeschiktheid of gebrek, maar ook op het niet voldoen aan in redelijkheid te stellen eisen aan leden van een rekenkamercommissie.

Artikel 11. Non-activiteit

Bij de redactie van dit artikel is aansluiting gezocht bij artikel 81 Gemeentewet. Daar staat de regeling voor non-activiteit bij instelling van de Rekenkamer.

In lid 4 is een toevoeging gedaan in verband met mogelijke zakelijke belangenverstrengeling van een lid bij een specifiek te onderzoeken onderwerp. Op grond hier kan een lid op non-actief gesteld worden.

Bij non-activiteit ontvangt het betreffende lid geen vergaderstukken en neemt hij geen deel aan de vergaderingen.

Artikel 12. Reglement van Orde

In dit artikel is geregeld dat er een Reglement van Orde wordt opgesteld door de rekenkamercommissie. Onderwerpen die daarin dienen te worden geregeld zijn:

  • -

    criteria aan de hand waarvan waaraan de rekenkamer een keuze maakt in de aangedragen onderzoeksonderwerpen

  • -

    vergoedingen van de voorzitter en de andere externe leden.

Artikel 13. Besluitvorming

Artikel spreekt voor zich.

Artikel 14. Werkwijze

Artikel spreekt voor zich. Het is aanvullend op de bepalingen van de wet.

Artikel 185 Gemeentewet regelt de rapporten van de commissie openbaar zijn. Gegevens en bevindingen die vertrouwelijk zijn worden hierin niet opgenomen.

De commissie is vrij om n.a.v. de bevindingen in haar onderzoek opmerkingen en bemerkingen te maken alsmede (verbeter)voorstellen te doen.

Verder is er geregeld dat de commissie een openbaar jaarverslag doet toekomen aan de raad.

Artikel 15. Vergoedingen

In artikel 96, lid 1 staat: De leden van een door de raad, het college of de burgemeester ingestelde commissie, van een deelraad en van het dagelijks bestuur van een deelgemeente ontvangen, voor zover zij geen lid zijn van de raad of het college, een bij verordening van de raad vastgestelde vergoeding:

  • a.

    voor het bijwonen van vergaderingen van een commissie, deelraad of dagelijks bestuur en

  • b.

    van reis- en verblijfskosten in verband met reizen binnen de gemeente.

Artikel 16. Informatierecht

Artikel spreekt voor zich.

Artikel 17. Ondersteuning

De ambtelijk secretaris is de schakel tussen de rekenkamercommissie, de onderzoekers, de gemeentelijke organisatie gedurende het onderzoeksproces en verzorgt de secretariële ondersteuning. Vanwege deze positie is een onafhankelijke invulling gewenst. Het rechtspositioneel onderbrengen van de secretaris bij de griffie, waarbij de aansturing gebeurt door de voorzitter van de commissie lijkt hierin een passende en praktische oplossing.

Artikel 18. Budget

Artikel spreekt voor zich.

Artikel 19. Slotbepaling

Artikel spreekt voor zich.