Verordening Adviesraad sociaal domein en cliëntenraad minima en Wmo

Geldend van 27-02-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening Adviesraad sociaal domein en cliëntenraad minima en Wmo

De raad van de gemeente Hengelo;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 12 december 2019;

gelet op

  • artikel 147 van de Gemeentewet;

  • artikel 2.1.3 lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

  • artikel 47 van de Participatiewet.

Besluit

vast te stellen de Verordening adviesraad en cliëntenraad Sociaal Domein

Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Achterban: cliënten en/of hun vertegenwoordigers, belangengroeperingen en overige belanghebbenden in het sociaal domein;

  • b.

    Adviesraad: adviesraad Sociaal Domein;

  • c.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • d.

    Cliënt:

    Wmo:

    Persoon, woonachtig in de gemeente Hengelo, die gebruik maakt van een algemene voorziening of aan wie een maatwerkvoorziening is verstrekt op grond van de Wmo 2015;

    Participatiewet:

    • i.

      de persoon die een uitkering ontvangt van de gemeente Hengelo op grond van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werknemers (IAOW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ) of het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz);

    • ii.

      de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid, onder a van de Participatiewet;

    • iii.

      de inwoner van Hengelo, die een tegemoetkoming of voorziening ontvangt op grond van de Verordening maatschappelijke participatie.

  • Jeugdwet:

    Jeugdige of ouder(s), woonachtig in de gemeente Hengelo, die gebruik maken van een algemene voorziening of aan wie een individuele voorziening is verstrekt.

  • e.

    Cliëntenparticipatie: De gestructureerde wijze waarop de gemeente cliënten of hun vertegenwoordigers betrekt bij de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid binnen het sociaal domein;.

  • f.

    Sociaal domein: de beleidsterreinen behorende tot de Wmo 2015, de Participatiewet, de Jeugdwet en daarmee samenhangende onderwerpen;

  • g.

    Vertegenwoordiger: een natuurlijke of rechtspersoon die een cliënt vertegenwoordigt;

  • h.

    Wmo 2015: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Hoofdstuk 2 Adviesraad Sociaal Domein

Artikel 2.1 Doel van de adviesraad

Het doel is advisering bij veranderingen en beleidsontwikkelingen in het sociale domein. Hierbij staat de veranderbeweging, de integraliteit van het beleid en het strategisch beleid centraal: innovatie en vernieuwing, de transformatie, stimuleren van de samenwerking tussen de beleidsvelden in het sociale domein.

Artikel 2.2 Taak adviesraad

  • 1.

    Het college gevraagd en ongevraagd adviseren over het gemeentelijk beleid in het sociale domein en het doen van voorstellen voor het beleid.

  • 2.

    Het signaleren van relevante trends en/of knelpunten op het gebied van het beleid binnen het sociaal domein.

  • 3.

    Het actief oppakken van signalen vanuit de samenleving. Hiervoor vindt onder andere afstemming plaats met de cliëntenraad.

Artikel 2.3 Samenstelling adviesraad

  • 1.

    De adviesraad bestaat uit minimaal 9 en maximaal 13 leden.

  • 2.

    De adviesraad kiest uit haar midden een voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter en een secretaris.

Artikel 2.4 Voordracht, benoeming en zittingsduur adviesraad

  • 1.

    De leden worden geselecteerd door een sollicitatiecommissie van de adviesraad op basis van de profielschetsen als opgenomen in de bijlage 1.

  • 2.

    Het college benoemt de leden op voordracht van de adviesraad. Het college kan een voordracht gemotiveerd afwijzen.

  • 3.

    De zittingsduur van de leden bedraagt vier jaar. Een herbenoeming is één keer mogelijk.

  • 4.

    Het college kan de leden van de adviesraad schorsen en ontslaan.

  • 5.

    Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij wijziging van de persoonlijke omstandigheden als gevolg waarvan sprake wordt van de in artikel 4.2 genoemde onverenigbaarheden;

    • c.

      na het verstrijken van de zittingsduur;

    • d.

      door overlijden;

    • e.

      na een ontslagbesluit van het college.

Artikel 2.5 Vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen zijn in beginsel openbaar, evenals de vastgestelde verslagen en de verzonden adviezen.

  • 2.

    Ten minste éénmaal per jaar vindt een overleg plaats met het college of één of meerdere leden daarvan op initiatief van het college, die ook zorgt voor de verslaglegging ervan.

  • 3.

    Op verzoek van de adviesraad kunnen ambtenaren en/of deskundigen worden uitgenodigd voor vergaderingen om beleidsplannen toe te lichten en vragen daarover te beantwoorden.

Hoofdstuk 3 Cliëntenraad minima en Wmo

Artikel 3.1 Doel cliëntenraad

De doelstelling van de cliëntenraad is het college gevraagd en ongevraagd adviseren over de beleidsuitvoering en een meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de Wmo 2015, de Participatiewet en het armoedebeleid.

Artikel 3.2 Taak cliëntenraad

  • 1.

    Het college gevraagd en ongevraagd adviseren over de uitvoering van het beleid, de uitvoering en de evaluatie van de Wmo 2015, de Participatiewet en het armoedebeleid en over de mogelijkheden tot verbetering van de positie van cliënten in de gemeente Hengelo.

  • 2.

    De achterban optimaal betrekken bij de advisering over de uitvoering en evaluatie van de Wmo 2015, de Participatiewet en het armoedebeleid.

  • 3.

    Zorgdragen voor de behartiging van belangen van cliënten, voor zover deze betrekking hebben op de Wmo 2015, de Participatiewet en het armoedebeleid.

Artikel 3.3 Samenstelling cliëntenraad

  • 1.

    De cliëntenraad bestaat uit minimaal 14 leden en maximaal 19 leden.

  • 2.

    De cliëntenraad wordt samengesteld uit:

    • a.

      minimaal 4 leden die gebruik maken van een algemene voorziening of een maatwerkvoorziening die is verstrekt op grond van de Wmo 2015 (cliënten) of hun vertegenwoordigers;

    • b.

      minimaal 3 leden die affiniteit hebben met de Wmo 2015;

    • c.

      minimaal 7 leden die een recht ontlenen aan de Participatiewet en/of ons armoedebeleid;

  • 3.

    De cliëntenraad kiest uit haar midden een voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter en een secretaris.

Artikel 3.4 Voordracht, benoeming en zittingsduur cliëntenraad

  • 1.

    De leden worden geselecteerd door een sollicitatiecommissie van de cliëntenraad op basis van de profielschetsen als opgenomen in de bijlage 1.

  • 2.

    Het college benoemt de leden op voordracht van de cliëntenraad.

  • 3.

    De zittingsduur van de leden bedraagt vier jaar. Een herbenoeming is één keer mogelijk.

  • 4.

    Het college kan de leden van de cliëntenraad schorsen en ontslaan.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek. Hierbij geldt een opzegtermijn van een maand;

    • b.

      bij een verhuizing uit Hengelo van de cliënt;

    • c.

      indien niet meer wordt voldaan aan het in artikel 1.1 sub d, onderdeel i. tot en met iii. omschreven vereiste van cliënt. Een lid treedt dan binnen uiterlijk zes maanden nadien af;

    • d.

      na het verstrijken van de zittingsduur;

    • e.

      bij wijziging van de persoonlijke omstandigheden als gevolg waarvan sprake wordt van de in artikel 4.2 genoemde onverenigbaarheden;

    • f.

      door overlijden;

    • g.

      na een ontslagbesluit van het college.

Artikel 3.5 Vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen zijn in beginsel openbaar, evenals de vastgestelde verslagen en de verzonden adviezen.

  • 2.

    De cliëntenraad draagt zelf zorg voor de agendering en notulering van de vergaderingen.

  • 3.

    Ten minste éénmaal per jaar vindt een overleg plaats met de verantwoordelijk wethouder(s) op initiatief van de wethouder(s), die ook zorgt voor de verslaglegging ervan.

  • 4.

    Op verzoek van de cliëntenraad kunnen ambtenaren en/of deskundigen worden uitgenodigd voor vergaderingen om plannen/ervaringen toe te lichten en vragen daarover te beantwoorden.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 4.1 Advisering

  • 1.

    Het college wijst per raad een contactpersoon binnen de gemeente aan. De contactpersoon is het aanspreekpunt voor de adviesraad en/of de cliëntenraad.

  • 2.

    De contactpersoon draagt zorg voor goede en tijdige informatieverstrekking, zowel schriftelijk als mondeling, opdat de adviesraad en de cliëntenraad hun adviserende functie op toereikende wijze en efficiënt kan uitvoeren.

  • 3.

    De adviesraad en cliëntenraad geven een onafhankelijk advies. De adviesraad en cliëntenraad hebben hun eigen taak en verantwoordelijkheid zonder last.

  • 4.

    Het college ziet erop toe dat het advies op dusdanig tijdstip wordt gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het voorgenomen beleid of de uitvoering.

  • 5.

    De adviesraad en cliëntenraad brengen binnen zes weken na ontvangst van een formele adviesaanvraag schriftelijk advies uit aan het college.

  • 6.

    De adviestermijn kan in overleg worden aangepast wanneer het college of de adviesraad en/of de cliëntenraad dit noodzakelijk achten.

  • 7.

    Het college informeert de adviesraad en/of de cliëntenraad over de uitkomst van besluitvorming betreffende onderwerpen waarover de adviesraad en/of de cliëntenraden hebben geadviseerd.

Artikel 4.2 Nadere eisen leden adviesraad en cliëntenraad

  • 1.

    Leden van de adviesraad en cliëntenraad mogen geen lid zijn van de gemeenteraad, het college of werkzaam zijn bij en/of voor de gemeente Hengelo.

  • 2.

    Een lid van de adviesraad kan niet tegelijk lid zijn van de cliëntenraad en vice versa.

Artikel 4.3 Verslaglegging

  • 1.

    De adviesraad en de cliëntenraad brengen jaarlijks voor 1 juni aan het college verslag uit van de activiteiten in het daaraan voorafgaande kalenderjaar.

  • 2.

    Het college zendt de verslagen ter kennisneming aan de gemeenteraad.

Artikel 4.4 Huishoudelijk reglement

De adviesraad en de cliëntenraad stellen een huishoudelijk reglement op. In het huishoudelijk regelement wordt in ieder geval opgenomen:

  • a.

    met welke regelmaat de adviesraad of de cliëntenraad vergadert;

  • b.

    een regeling voor aan- en aftreden van leden: er wordt een rooster van aftreden opgesteld; waarbij de continuïteit van kennis en ervaring zoveel mogelijk wordt gewaarborgd;

  • c.

    op welke manier geldige besluiten worden genomen;

  • d.

    regels voor declaratie van onkosten door leden;

  • e.

    de functies en taken van de voorzitter en de secretaris.

Artikel 4.5 Budget en faciliteiten

Het college stelt een maximaal budget beschikbaar voor het uitvoeren van de taken van de adviesraad en de cliëntenraad, een en ander op declaratiebasis. Het budget kan worden ingezet voor:

  • a.

    vrijwilligersbijdrage voor de leden zoals bedoeld in artikel 3.96 sub c van de Wet Inkomstenbelasting 2001 en artikel 2, zesde lid van de Wet op de Loonbelasting 1964;

  • b.

    kosten voor deskundigheidsbevordering, abonnementen, representatie en dergelijke;

  • c.

    organisatie van participatiemomenten/ inzet van participatie-instrumenten (bij Jeugd);

  • d.

    onvoorziene kosten.

Artikel 4.6 Klachten en/of bezwaren

  • 1.

    De adviesraad en de cliëntenraad behandelen geen klachten en/of bezwaarschriften.

  • 2.

    De adviesraad en de cliëntenraad behandelen geen zaken die op individuele personen betrekking hebben.

  • 3.

    Het college ziet erop toe dat de leden van de adviesraad en de cliëntenraad in de contacten met de gemeente noch voordelen noch nadelen ondervinden als gevolg van het lidmaatschap van de adviesraad en de cliëntenraad.

Artikel 4.7 Evaluatie

De samenwerking tussen de gemeente, de adviesraad en de cliëntenraad wordt jaarlijks geëvalueerd door de advies- en de cliëntenraad en de aangewezen contactpersonen van de gemeente. Een verslag van deze evaluatie wordt aangeboden aan het college en ter kennis gebracht van de gemeenteraad en de inwoners.

Artikel 4.8 Onvoorziene gevallen

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college tenzij het de bevoegdheid van de raad betreft.

Hoofstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 5.1 Overgangsbepaling

  • 1.

    De leden die na inwerkingtreding van deze Verordening reeds zitting hebben in de Adviesraad Sociaal Domein, de cliëntenraad Wmo en de cliëntenraad minima Hengelo worden met ingang van datum inwerkingtreding van deze verordening benoemd tot lid van de adviesraad respectievelijk cliëntenraad, zoals bedoeld in deze verordening.

  • 2.

    De huidige leden van Adviesraad Sociale Domein kunnen maximaal nog eenmaal voor een periode van 4 jaar worden herbenoemd.

  • 3.

    De huidige leden van de cliëntenraad Wmo en de cliëntenraad minima Hengelo kunnen maximaal nog eenmaal voor een periode van 4 jaar worden herbenoemd.

Artikel 5.2 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening adviesraad en cliëntenraad sociaal domein 2020.

  • 3.

    Op het tijdstip van inwerkingtreding van de Verordening adviesraad en de cliëntenraad sociaal domein, wordt de Verordening Cliënten participatie 2015 ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 12 februari 2020

De griffier, De voorzitter,  

Ondertekening