Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

Geldend van 09-03-2014 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

De raad van de gemeente Heumen in openbare vergadering bijeen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 12 november 2013

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb.2011, 440);

b e s l u i t:

vast te stellen de volgende verordening:

(Legesverordening 2014).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

a. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten; b. het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

Een en ander genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

  • c.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets)

  • d.

    het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in de onderdelen 1.19.1.2.1, 1.19.1.3, 1.19.1.5, 3.2.1 en 3.2.3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien deze aanvraag een vergunning betreft voor een algemeen nut beogende instelling of non-profitinstelling die zich blijkens haar statuten de uitoefening ten doel stelt van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard en waarbij de activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers.

  • e.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in de onderdelen 2.3.5.4 en 2.3.5.5 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien deze aanvraag een vergunning betreft voor een non-profitinstelling die statutair gevestigd is in de gemeente Heumen en die zich blijkens haar statuten de uitoefening ten doel stelt van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstel wet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

  • 1. De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijkekennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

  • 2. In afwijking van het eerste lid vindt voor de leges waarvoor een factuur moet worden vervaardigd en waarvan het bedrag minder dan € 10,= bedraagt geen invordering plaats.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

  • 3. In afwijking van artikel 4:90, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht, wordt in geval van contante betaling geen kwitantie afgegeven.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten)

    • 2.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen)

    • 3.

      onderdeel 1.4.4 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens)

    • 4.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent gedrag)

    • 5.

      hoofdstuk 16 (kansspelen)

      een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De Legesverordening 2013 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2014.

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2014

van de Gemeente Heumen

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand2

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten5

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen5

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens5

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister6

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens6

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken6

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie6

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken8

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief8

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet8

Hoofdstuk 12 Leegstandwet9

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie9

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen9

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet9

Hoofdstuk 16 Kansspelen9

Hoofdstuk 17 Kabels en Leidingen9

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer10

Hoofdstuk 19 Diversen11

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen13

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag13

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning14

Hoofdstuk 4 Vermindering21

Hoofdstuk 5 Teruggaaf21

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning22

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project22

Hoofdstuk 8 Bestemmingsplanherzieningen en -wijzigingen22

Hoofdstuk 9 (Vervallen)23

Hoofdstuk 10 Diversen (incl. niet benoemde beschikking)23

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca24

Hoofdstuk 2 Evenementen of standplaatsen24

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven24

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte24

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening25

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening25

Hoofdstuk 7 Kinderopvang25

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking25

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap alsmede voor de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op

1.1.1.1

Op het gemeentehuis met buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (hierna: babs ) en bode van de gemeente

1.1.1.1.1

Op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 405,20

1.1.1.1.2

Op maandag tot en met vrijdag na 17.00 uur

€ 507,05

1.1.1.1.3

Op zaterdag

€ 517,25

1.1.1.1.4

Op zon- of feestdag

€ 560,40

1.1.1.1.5

bij een bescheiden ceremonie

€ 262,10

Met een te benoemen babs van eigen keuze onder begeleiding van een babs van de gemeente

1.1.1.1.6

Op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 390,50

1.1.1.1.7

Op maandag tot en met vrijdag na 17.00 uur

€ 412,15

1.1.1.1.8

Op zaterdag

€ 422,35

1.1.1.1.9

Op zon- of feestdag

€ 443,90

Met een te benoemen en te beëdigen babs van eigen keuze onder begeleiding van een babs van de gemeente

1.1.1.1.10

Op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 476,40

1.1.1.1.11

Op maandag tot en met vrijdag na 17.00 uur

€ 488,65

1.1.1.1.12

Op zaterdag

€ 498,85

1.1.1.1.13

Op zon- of feestdag

€ 520,40

1.1.1.2

Op een door de gemeente aangewezen trouwlocatie of in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

met babs en bode van de gemeente

1.1.1.2.1

Op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 416,40

1.1.1.2.2

Op maandag tot en met vrijdag na 17.00 uur

€ 490,70

1.1.1.2.3

Op zaterdag

€ 490,70

1.1.1.2.4

Op zon- of feestdag

€ 544,75

met babs maar zonder bode van de gemeente

1.1.1.2.5

Op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 339,90

1.1.1.2.6

Op maandag tot en met vrijdag na 17.00 uur

€ 393,80

1.1.1.2.7

Op zaterdag

€ 393,80

1.1.1.2.8

Op zon- of feestdag

€ 447,85

Met een te benoemen babs van eigen keuze onder begeleiding van een babs van de gemeente

1.1.1.2.9

Op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 336,95

1.1.1.2.10

Op maandag tot en met vrijdag na 17.00 uur

€ 358,60

1.1.1.2.11

Op zaterdag

€ 358,60

1.1.1.2.12

Op zon- of feestdag

€ 380,15

Met een te benoemen babs van eigen keuze zonder begeleiding van een babs van de gemeente

1.1.1.2.13

Op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 284,05

1.1.1.2.14

Op maandag tot en met vrijdag na 17.00 uur

€ 284,05

1.1.1.2.15

Op zaterdag

€ 284,05

1.1.1.2.16

Op zon- of feestdag

€ 284,05

Met een te benoemen en te beëdigen babs van eigen keuze onder begeleiding van een babs van de gemeente

1.1.1.2.17

Op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 413,45

1.1.1.2.18

Op maandag tot en met vrijdag na 17.00 uur

€ 435,05

1.1.1.2.19

Op zaterdag

€ 435,05

1.1.1.2.20

Op zon- en feestdag

€ 456,65

Met een te benoemen en te beëdigen babs van eigen keuze zonder begeleiding van een babs van de gemeente

1.1.1.2.21

Op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 360,55

1.1.1.2.22

Op maandag tot en met vrijdag na 17.00 uur

€ 360,55

1.1.1.2.23

Op zaterdag

€ 360,55

1.1.1.2.24

Op zon- en feestdag

€ 360,55

1.1.1.3

Op een locatie naar keuze

met babs en bode van de gemeente

1.1.1.3.1

Op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 569,40

1.1.1.3.2

Op maandag tot en met vrijdag na 17.00 uur

€ 643,70

1.1.1.3.3

Op zaterdag

€ 643,70

1.1.1.3.4

Op zon- en feestdag

€ 697,75

met babs maar zonder bode van de gemeente

1.1.1.3.5

Op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 492,90

1.1.1.3.6

Op maandag tot en met vrijdag na 17.00 uur

€ 546,82

1.1.1.3.7

Op zaterdag

€ 546,82

1.1.1.3.8

Op zon- en feestdag

€ 600,85

Met een te benoemen babs van eigen keuze onder begeleiding van een babs van de gemeente

1.1.1.3.9

Op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 489,95

1.1.1.3.10

Op maandag tot en met vrijdag na 17.00 uur

€ 511,60

1.1.1.3.11

Op zaterdag

€ 511,60

1.1.1.3.12

Op zon- en feestdag

€ 533,15

Met een te benoemen babs van eigen keuze zonder begeleiding van een babs van de gemeente

1.1.1.3.13

Op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 437,05

1.1.1.3.14

Op maandag tot en met vrijdag na 17.00 uur

€ 437,05

1.1.1.3.15

Op zaterdag

€ 437,05

1.1.1.3.16

Op zon- en feestdag

€ 437,05

Met een te benoemen en beëdigen babs van eigen keuze onder begeleiding van een babs van de gemeente

1.1.1.3.17

Op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 566,45

1.1.1.3.18

Op maandag tot en met vrijdag na 17.00 uur

€ 588,10

1.1.1.3.19

Op zaterdag

€ 588,10

1.1.1.3.20

Op zon- en feestdag

€ 609,65

Met een te benoemen en beëdigen babs van eigen keuze zonder begeleiding van een babs van de gemeente

1.1.1.3.21

Op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 513,55

1.1.1.3.22

Op maandag tot en met vrijdag na 17.00 uur

€ 513,55

1.1.1.3.23

1.1.1.3.24

Op zaterdag

Op zon- en feestdag

€ 513,55

€ 513,55

1.1.1.4

1.1.1.5

1.1.1.5.1

1.1.1.5.2

1.1.1.6

1.1.1.6.1

1.1.1.6.2

1.1.1.7

1.1.1.8

1.1.1.9

1.1.1.10

De tarieven onder 1.1.1 worden geheven met inachtneming van de op 17 mei 2011 door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde “Beleidsregels trouwen Gemeente Heumen”

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

een (duplicaat) geprint trouwboekje of partnerschap boekje

een gekalligrafeerd trouwboekje of partnerschap boekje

Het tarief bedraagt voor het gekalligrafeerd bijschrijven van:

een kind in een trouwboekje of partnerschap boekje, per kind

een getuige in een trouwboekje of partnerschap boekje, per getuige

Het beschikbaar stellen van een ambtenaar van de gemeente als getuige bij het voltrekken van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap per getuige

Het beschikbaar stellen van een toga per huwelijk voor een babs van eigen keuze:

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

De in de onderdelen 1.1.1.5.2, 1.1.1.6.1, en 1.1.1.6.2 genoemde rechten worden verhoogd met de door de gemeente verschuldigde porti- of verzendkosten

€ 50,00

€ 61,40

€ 7,00

€ 2,00

€ 39,00

€ 25,00

20,15

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten,

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

van een nationaal paspoort:

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 66,95

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,05

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 66,95

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,05

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 66,95

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,05

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 51,05

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 52,95

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 28,35

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,05

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 38,45

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

1.3.3

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.3.1 en 1.3.2 worden bij vermissing verhoogd met een bedrag van

€ 33,40

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 5,80

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een uittreksel uit de basisregistratie personen ten name van één persoon

€ 13,00

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 2,27

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 22,69

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 20,15

1.4.7

De in onderdeel 1.4.3 genoemde rechten worden verhoogd met de door de gemeente verschuldigde porti- of verzendkosten indien op verzoek van de aanvrager de door hem gevraagde stukken per post aan hem worden toegezonden.

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hiervoor zijn in deze tabel geen tarieven opgenomen

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hiervoor zijn in deze tabel geen tarieven opgenomen

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een exemplaar van de programmabegroting van de gemeente

€ 53,05

1.7.1.2

een exemplaar van de productenbegroting van de gemeente

€ 69,70

1.7.1.3

een exemplaar van de jaarrekening van de gemeente

€ 53,05

1.7.1.4

afzonderlijke sets van de raad- of commissiestukken, per vergadering

€ 6,80

1.7.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.2.1.

op de raadsagenda met voorstellen en notulen, met uitzondering van de onder 1.7.1.1 tot en met 1.7.1.3 genoemde stukken.

€ 67,65

1.7.2.2

op de raadscommissieagenda met raadsvoorstellen en besluitenlijst, met uitzondering van de onder 1.7.1.1 tot en met 1.7.1.3 genoemde stukken

€ 67,65

1.7.2.3

op de openbare besluitenlijst van het college van burgemeester en wethouders

€ 141,45

1.7.3.

Bij het afsluiten van een abonnement als in dit hoofdstuk bedoeld, in de loop van een kalenderjaar, wordt het recht geheven naar evenredigheid over de dan lopende en de daarop volgende maanden. Wordt het abonnement in de loop van het kalenderjaar opgezegd, dan zal geen terugbetaling plaatsvinden

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verstrekken van een ongekleurde fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 1,90

1.8.1.1.2

in formaat A3, per bladzijde

€ 2,90

1.8.1.2

tot het verstrekken van een gekleurde fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.2.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 2,90

1.8.1.2.2

in formaat A3, per bladzijde

€ 3,25

1.8.1.3

tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per dm2 lichtdruk

€ 0,60

1.8.1.4

tot het verstrekken van kopieën en bouwtekeningen groter dan formaat A3, per kopie in zwart/wit

per kopie in kleur

€ 7,10

€ 11,20

1.8.1.5

tot het doen van nasporingen in het gemeentelijke kadaster en de GBKN voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 20,15

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)

€ 8,15

1.8.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 8,15

1.8.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 8,15

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 8,15

1.8.2.5

het register bedoeld in artikel 57, eerste lid, van de Woningwet

€ 8,15

1.8.2.6

het landelijk kadastersysteem:

de tarieven zoals die op het moment van de aanvraag staan vermeld op de web-site van het kadaster www.kadaster.nl, per uittreksel of afschrift verhoogd met een bedrag van

€ 9,70

1.8.2.7

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 8,15

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

1.8.3.1

het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

€ 1,90

1.8.3.2

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

€ 1,90

1.8.3.3

het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat

€ 1,90

1.8.4

Voor het verstrekken van digitale informatie zoals genoemd in de artikelen

1.8.1.1 t/m 1.8.3.3 bedraagt het tarief 50% van de bij de onderscheidenlijke producten genoemde bedragen, vermeerderd met 50% van het onder 1.10.1 genoemde bedrag

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.9.1.2

tot het verkrijgen van een verklaring van in leven zijn, met uitzondering van die, afgegeven voor pensioen of wachtgeld

€ 13,00

1.9.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 13,00

1.9.1.4

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

€ 13,00

1.9.1.5

tot het waarmerken van een document

€ 13,00

1.9.1.6

tot het verkrijgen van een verklaring in het bijzonder belang van de aanvrager

€ 13,00

1.9.2

De in de onderdelen 1.9.1.2, 1.9.1.4 en 1.9.1.6 genoemde rechten worden verhoogd met de door de gemeente verschuldigde porti- of verzendkosten indien op verzoek van de aanvrager de door hem gevraagde stukken per post aan hem worden toegezonden.

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief van Heumen berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 20,15

1.10.2

Voor aanvragen met betrekking tot stukken die naar het Regionaal Archief Nijmegen zijn overgebracht worden de tarieven in rekening gebracht welke zijn vastgesteld in de legesverordening van de gemeente Nijmegen. Deze tarieven zijn te vinden op de website van de gemeente Nijmegen onder http://www2.nijmegen.nl/content/75080/tarieven

(Het zelf verrichten van onderzoek is gratis)

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

n.v.t.

1.11.1.2

tot het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet

n.v.t.

1.11.1.3

tot het verstrekken van gegevens uit het register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet, voor elke in dat register vermelde woningzoekende

n.v.t.

1.11.1.4

tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet

€ 83,50

1.11.1.5

tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet

€ 83,50

1.11.1.6

tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet

€ 83,50

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid van de Leegstandwet

€ 90,06

1.12.1.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

€ 45,03

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.1.1

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€ 42,60

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

1.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5 van de Marktverordening 2010

€ 58,50

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 58,50

1.15.1.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 19,55

1.15.1.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing

€ 19,55

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

€ 231,05

1.16.1.2

voor twee kansspelautomaten welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

€ 323,35

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 58,55

Hoofdstuk 17 Kabels en Leidingen

1.17.1 .

Het tarief voor het in behandeling nemen van een melding inzake werkzaamheden met betrekking tot de aanleg, instandhouding of opruiming van kabels en/of leidingen binnen het grondgebied van de Gemeente Heumen met een gezamenlijke tracélengte van 25 m1 of meer of het plaatsen van een bovengrondse voorziening, inclusief het afgeven van een instemmingsbesluit omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van die werkzaamheden bedraagt

€ 393,60

1.17.2

Het onder onderdeel 1.17.1. opgenomen tarief wordt, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond verhoogd met een bedrag per strekkende meter (m1) sleuf van

€ 1,58

1.17.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een melding inzake werkzaamheden met betrekking tot de aanleg, instandhouding of opruiming van kabels en/of leidingen binnen het grondgebied van de Gemeente Heumen met een gezamenlijke tracélengte van minder dan 25m1 (werkzaamheden van minder ingrijpende aard), inclusief het verstrekken van goedkeuring omrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van die werkzaamheden bedraagt

€ 74,55

1.17.4

De in 1.17.1, 1.17.2 en 1.17.3 genoemde tarieven worden, indien er met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en/of netbeheerder(s) en de aanvrager, per overleg verhoogd met een bedrag van

€ 268,60

1.17.5

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, wordt het tarief verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.17.6

Indien een begroting als bedoeld in onderdeel 1.17.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.18.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing voor het vervoer van gevaarlijke stoffen als bedoeld in artikel 2.6.1 lid 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 36,55

1.18.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 36,55

1.18.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 36,55

1.18.1.4

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990, anders dan bedoeld in onderdeel 1.18.1.2

€ 89,10

1.18.1.5

tot reservering van een gehandicaptenparkeerplaats door plaatsing van het bord E6 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 338,15

1.18.1.6

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 33,15

1.18.1.6.1

Indien ten behoeve van het verkrijgen van de onder 1.18.1.6 bedoelde gehandicaptenparkeerkaart een medisch advies noodzakelijk is wordt het bedrag verhoogd met de kosten hiervan.

1.18.1.7

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor de parkeerschijfzone in het centrum van Malden

€ 39,00

1.18.1.8

tot het verkrijgen van een tijdelijke ontheffing voor bedrijven als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor in de parkeerschijfzone in het centrum van Malden

€ 19,30

1.18.1.9

tot het wijzigen van een ontheffing als bedoeld in artikel 1.18.1.7 en 1.18.1.8 van deze tarieventabel

€ 19,30

1.18.1.10

tot het verlengen van een ontheffing als bedoeld in artikel 1.18.1.7 en 1.18.1.8 van deze tarieventabel

€ 19,30

1.18.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 24 van de Wegenverkeerswet voor het houden van oriëntatieritten

€ 23,10

Hoofdstuk 19 Diversen

1.19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1.1

tot het verkrijgen van een ventvergunning als bedoeld in artikel 5:15van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 78,05

1.19.1.2

tot het verkrijgen van een vergunning tot het innemen van een standplaats, als bedoeld in artikel 5.18 van de Algemene Plaatselijke Verordening, per standplaats:

1.19.1.2.1

voor één dag

€ 58,55

1.19.1.2.2

voor één week

€ 104,30

1.19.1.2.3

voor één maand

€ 140,75

1.19.1.2.4

voor één kwartaal

€ 200,00

1.19.1.2.5

voor een halfjaar

€ 274,95

1.19.1.2.6

voor een jaar

€ 400,55

1.19.1.2.7

tijdens de doorkomst van de Nijmeegse vierdaagse per dag

€ 78,05

1.19.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing geluidshinder als bedoeld in artikel 4:6 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 58,55

1.19.1.4

tot het verkrijgen van een vergunning c.q. toestemming voor het plaatsen, aanbrengen of hebben van één of meer voorwerpen of stoffen, onder, op, in of boven de voor de openbare dienst bestemd grond ingevolge artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 58,55

1.19.1.4.1

Indien een aanvraag betrekking heeft op een reclame-uiting waarvoor géén bouwvergunning is vereist, en toetsing aan de welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de woningwet plaatsvindt, dan wel het advies van de welstandscommissie als bedoeld in artikel 12b wordt ingewonnen, wordt het overeenkomstig artikel 1.19.1.5 berekende bedrag verhoogd met het tarief dat aan de hand van de als bijlage opgenomen tabel “Tariefregeling Gelders Genootschap 2013” wordt vastgesteld

1.19.1.5

tot het verkrijgen van een ontheffing tot het hebben van een open vuur als bedoeld in artikel 5.34 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 68,25

1.19.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot vernummering van een object

€ 66,40

1.19.2.1

Het tarief genoemd in artikel 1.19.2 wordt vermeerderd met de kosten die de gemeente voor de vernummering door derden heeft gemaakt

1.19.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.19.3.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 2,90

1.19.3.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.19.3.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 1,95

1.19.3.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

€ 2,95

1.19.3.3

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 78,05

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

2.1.1.3

bouwkosten:

de kosten zoals deze aan de hand van de als bijlagen opgenomen tabellen ‘Normkostentabel Basisbedragen gebouwen 2013 van het N.B.I’ en ‘aanvullende tabel normkosten kleinere bouwwerken 2013’ worden vastgesteld. Indien in deze tabellen voor een bepaalde categorie bouwwerken geen normatieve bouwkosten zijn opgenomen, dan wordt onder bouwkosten verstaan de kosten zoals vastgesteld aan de hand van de normkosten voor de best overeenkomende categorie bouwwerken in genoemde tabellen. Indien in genoemde tabellen de normkosten zowel op basis van het aantal m2 als op grond van het aantal m3 kan worden bepaald, dan wordt bij de berekening het normbedrag op basis van het aantal m3 aangehouden. Indien de normkostentabellen als voornoemd naar het oordeel van de heffingsambtenaar niet toepasbaar zijn, wordt onder bouwkosten verstaan: een raming van de bouwkosten (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd;

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld;

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld;

Hoofdstuk 2 Vooroverleg, beoordeling conceptaanvraag

2.2.1

Het tarief bedraagt voor het voeren van vooroverleg en/of beoordelen van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

50%

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning overeenkomstig hoofdstuk 3 voor het project zouden worden vastgesteld.

2.2.2

In afwijking van het voorgaande, worden adviezen van derden alsmede de op grond van artikel 2.3.1.2 vastgestelde leges (welstand) voor

100%

in rekening gebracht.

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten niet meer bedragen dan € 150.000,-- :

2%

van de bouwkosten met een minimum van

€ 161,25

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten meer bedragen dan € 150.000,--:

1,8%

van de bouwkosten boven de € 150.000,--

vermeerderd met het onder 2.3.1.1.1 berekende tarief

2.3.1.1.3

Indien de aanvraag betrekking heeft op een (ondergeschikte)

wijziging van een verleende omgevingsvergunning

€ 161,25

2.3.1.1.4

indien het een tijdelijke omgevingsvergunning betreft:

80%

van het op basis van de artikelen 2.3.1.1.1 en 2.3.1.1.2 berekende tarief

2.3.1.1.5

Aanvraag bouwvergunning tweede fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning tweede fase (voor een bouwplan waarvoor reeds onder het oude recht een bouwvergunning eerste fase is aangevraagd dan wel verleend en ten aanzien waarvan ook de aanvraag tweede fase onder het oude recht dient te worden afgehandeld):

1%

van de bouwkosten met een minimumtarief van

€ 156,05

2.3.1.2

Welstandstoets

2.3.1.2.1

Het op basis van onderdeel 2.3.1.1 berekende tarief wordt verhoogd in

verband met een toetsing aan welstandscriteria met het tarief, dat aan de hand van de als bijlage opgenomen tarieventabel van het Gelders

Genootschap is vastgesteld.

2.3.1.2.2

Het tarief van 2.3.1.2.1. wordt vermenigvuldigd met het aantal keren dat

de aanvraag aan de welstandscriteria moet worden getoetst.

2.3.1.3.1

Verplicht advies agrarische commissie

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.3.1.1 wordt

verhoogd, indien de aanvraag van een omgevingsvergunning krachtens

wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een advies

van een agrarische deskundige wordt ingewonnen, met het bedrag dat

deze deskundige aan de gemeente ter zake van dit advies in rekening brengt.

2.3.1.3.2

2.3.1.4

Verplicht advies onafhankelijk deskundige op het gebied van landschap en ecologie.

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.3.1.1 wordt

verhoogd, indien de aanvraag van een omgevingsvergunning krachtens

wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een advies

van een onafhankelijk deskundige op het gebied van landschap en ecologie wordt ingewonnen, met het bedrag dat deze deskundige aan de gemeente ter zake van dit advies in rekening brengt.

Achteraf ingediende aanvraag

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3. bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteit:

150%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges

2.3.1.5

Beoordeling aanvullende gegevens

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

100%

van de leges (over de toename van de bouwkosten), zoals die berekend worden in het kader van de aanvraag van de omgevingsvergunning zoals omschreven dit hoofdstuk

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien een aanvraag om een vergunning betrekking heeft op een

aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b van de

Wabo, bedraagt het tarief:

€ 884,35

2.3.2.2

In afwijking van artikel 2.3.2.1 bedragen de leges voor vijvers tot een oppervlakte van 15 m², heggen tot een lengte van 20 m¹ en bomen tot een maximum van 8 stuks

€ 442,15

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en ook sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 790,70

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 790,70

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo wordt toegepast en het:

2.3.3.3.1

een bouwplan betreft zoals bedoeld in artikel 6.12, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening, juncto artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (buitenplanse afwijking; voorheen ‘projectbesluit’): op basis van een offerte/overeenkomst

2.3.3.3.2

geen bouwplan betreft zoals bedoeld in artikel 6.12, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening, juncto artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (buitenplanse afwijking; voorheen ‘projectbesluit’):

€ 1.466,95

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast

(tijdelijke afwijking)

€ 790,70

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b., van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van exploitatieplan)

€ 790,70

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1,

derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid,

onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

€ 790,70

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld door artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)

€ 790,70

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d., van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van voorbereidingsbesluit)

€ 790,70

2.3.3.9

In afwijking van artikel 2.3.3. bedragen de leges voor vrijstaande bijgebouwen tot 30 m² en niet hoger dan 3 meter, erf- en perceelsafscheidingen niet hoger dan 2 meter en in omvang vergelijkbare kleine bouwwerken

50%

van de op grond van de artikelen 2.3.3.1 t/m 2.3.3.8 berekende leges

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

€ 884,35

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

€ 884,35

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking; voorheen ‘projectbesluit’):

€ 1.560,60

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast

(tijdelijke afwijking)

€ 1.560,60

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b., van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van exploitatieplan)

€ 884,35

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1,

derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid,

onder c, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van provinciale regelgeving)

€ 884,35

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die gesteld zijn door artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)

€ 884,35

2.3.4.8

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van voorbereidingsbesluit)

€ 884,35

2.3.4.9

In afwijking van artikel 2.3.4 bedragen de leges voor vrijstaande bijgebouwen tot 30m2 en niet hoger dan 3 meter, erf- en perceelafscheidingen niet hoger dan 2 meter en in omvang vergelijkbare kleine bouwwerken

van de op grond van de artikelen 2.3.4.1 t/m 2.3.4.8 berekende leges

50%

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo,

bedraagt het tarief:

2.3.5.1.1

Bij een vloeroppervlakte tot 500 m2

€ 501,50

2.3.5.1.2

Bij een vloeroppervlakte van 500 m2 tot 1.500 m2

€ 608,65

2.3.5.1.3

Bij een vloeroppervlakte van 1.500 m2 en meer

vermeerderd met een bedrag per vierkante meter

vloeroppervlakte boven de 1.500 m2 van

€ 608,65

€ 0,45

2.3.5.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning als bij 2.3.5.1 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging, dan wel uitbreiding van een omgevingsvergunning bedraagt het tarief indien het betreft:

2.3.5.2.1

uitbreiding van de inrichting: als de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat, het tarief vermeld bij 2.3.5.1.1 t/m 2.3.5.1.2, met dien verstande dat alleen leges worden berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

2.3.5.2.2

herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, dan wel een deel van de inrichting: als deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat:

50%

van het tarief vermeld bij 2.3.5.1.1 t/m 2.3.5.1.3, met dien verstande dat

alleen leges worden berekend over de oppervlakte van de wijziging.

2.3.5.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring van overdracht van een

vergunning aan een nieuwe eigenaar/gebruiker

€ 70,75

2.3.5.4

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, betrekking hebbende op een inrichting die niet is bedoeld voor permanent gebruik, bedraagt het tarief:

2.3.5.4.1

bij een vloeroppervlakte tot 500 m2

€ 312,10

2.3.5.4.2

bij een vloeroppervlakte van 500m2 tot 1.500 m2

€ 364,15

2.3.5.4.3

Bij een vloeroppervlakte van 1.500 m2 tot 5.000 m2

€ 520,20

2.3.5.4.4

Bij een vloeroppervlakte van 5.000 m2 en meer

€ 520,20

vermeerderd met een bedrag per vierkante meter vloeroppervlakte boven de 5.000 m2 van

€ 0,10

2.3.5.5

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning als bij 2.3.5.4 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging, dan wel uitbreiding van een omgevingsvergunning bedraagt het tarief indien het betreft:

2.3.5.5.1

uitbreiding van de inrichting: als de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat, het tarief vermeld bij 2.3.5.4.1 t/m 2.3.5.4.4, met dien verstande dat alleen leges worden berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

2.3.5.5.2

herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, dan wel een deel van de inrichting: als deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat

50%

van het tarief vermeld bij 2.3.5.4.1 t/m 2.3.5.4.4, met dien verstande dat alleen leges worden berekend over de oppervlakte van de wijziging.

2.3.5.6

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verkrijgen van een vergunning voor het tijdelijk overnachten in een sport-/verenigingsgebouw, bedraagt het tarief:

2.3.5.6.1

bij een vloeroppervlakte tot 500 m2

€ 312,10

2.3.5.6.2

bij een vloeroppervlakte van 500 m2 tot 1.500 m2

€ 364,15

2.3.5.6.3

bij een vloeroppervlakte van 1.500 m2 tot 5.000 m2

€ 520,20

2.3.5.6.3

bij een vloeroppervlakte van 5.000 m2 en meer

vermeerderd met een bedrag per vierkante meter vloeroppervlakte boven de 5.000 m2 van

€ 520,20

€ 0,10

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde

stads- en dorpsgezichten

2.3.6.1

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld

in artikel 2.1, eerste lid onder f, van de Wabo, of op een activiteit als

bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of gemeentelijke monumenten-

of erfgoedverordening aangewezen monument, waarvoor op grond

van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening

een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen, herstellen of in enig opzicht

wijzigen van een monument

€ 214,30

2.3.6.1.2

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of

gemeentelijke monumenten- of erfgoedverordening aangewezen

stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de

Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief

€ 214,30

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd

stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, zoals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 214,30

2.3.7.2

Indien een aanvraag betrekking heeft op het melden van een sloopactiviteit (sloopmelding) bedragen de leges

€ 0,00

2.3.8

Aanleggen of veranderen van een weg

Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen.

2.3.9

Uitweg / inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning, melding of ontheffing is vereist bedraagt het tarief

€ 67,65

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 58,55

2.3.11

Opslag van roerende zaken

Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen.

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen.

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voor- gaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leef- omgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 220,60

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief :

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 220,60

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 220,60

2.3.15

Omgevingsvergunningen in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling rapporten

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 220,60

2.3.16.2

2.3.16.3

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

vaststelling hogere waarde toegestane geluidsbelasting.

Voor de beoordeling van een verzoek van een belanghebbende en het vaststellen van een hogere waarde voor de hoogst toegestane geluidsbelasting, op grond van artikel 110a van de Wet geluidhinder en artikel 5.1 Besluit geluidhinder, bedragen de leges

€ 468,20

€ 468,20

2.3.17

Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofd stuk, bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift, algemene maatregel van bestuur of provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag dat de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.17.3

Indien de werkelijke kosten minder bedragen, dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit

hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene

maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring

van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid van de Wabo:

2.3.18.1.1

Indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet

afgeven:

€ 264,30

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen

moet afgeven:

€ 264,30

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg en/of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrek- king heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsver- gunning als bedoeld in hoofdstuk 3.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6, en 2.3.7 intrekt voordat hierop een beslissing is genomen, bestaat aanspraak op

teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt

50%

van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges.

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen, 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat geen aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 weigert, bestaat geen aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak

2.5.4

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaringen van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.2, 2.3.1.3, 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen.

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project

€ 57,20

Hoofdstuk 8 Bestemmingsplanherzieningen en -wijzigingen

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening:

2.8.1.1

indien er sprake is van een voorgenomen bouwplan als bedoeld in artikel 6.12 lid 1 van de Wet ruimtelijke ordening

€ 0,00

2.8.1.2

indien er geen sprake is van een voorgenomen bouwplan als bedoeld in artikel 6.12 lid 1 van de Wet ruimtelijke ordening

€ 5.807,50

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6,

eerste lid, onder a van de Wet ruimtelijke ordening:

2.8.2.1

Indien er sprake is van een voorgenomen bouwplan als bedoeld in artikel 6.12 lid 1 van de Wet ruimtelijke ordening

€ 0,00

2.8.2.2

Indien er geen sprake is van een voorgenomen bouwplan als bedoeld in artikel 6.12 lid 1 van de Wet ruimtelijke ordening

€ 3.641,40

Hoofdstuk 9 Vervallen

Hoofdstuk 10 Diversen (incl. niet genoemde beschikking)

2.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

2.10.1.1

een aanvraag om een gedoogbesluit

€ 284,00

2.10.1.2

een aanvraag tot wijziging van een besluit als bedoeld in 2.10.1.1

€ 142,55

2.10.1.3

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing,

een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet

elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

€ 86,35

2.10.1.4

een aanvraag tot het verkrijgen van één huisnummer

€ 214,30

2.10.1.5

Indien meer dan 5 huisnummers tegelijkertijd worden toegekend, bedraagt het tarief in afwijking van artikel 2.10.1.4 per huisnummer

€ 153,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 632,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 358,95

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een wijziging leidinggevende als bedoeld in artikel 30a van de Drank- en Horecawet

€ 237,00

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 44,75

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 218,50

3.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van één of meer verbodsbepalingen met betrekking tot het sluitingsuur en/of het houden van vermakelijkheden e.d. ingevolge artikel 2.29 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 78,03

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25 van de Algemene Plaatselijke Verordening (evenementenvergunning) indien het betreft:

3.2.1.1

een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel

€ 291,30

3.2.1.2

een braderie

€ 291,30

3.2.1.3

een kleinschalig evenement zonder risicoprofiel

€ 78,05

3.2.2

Indien voor de aanvraag als genoemd in artikel 3.2.1 advies is vereist van de GHOR dan wordt het in dat artikel genoemde tarief verhoogd met de kosten die door de GHOR voor dit advies in rekening worden gebracht

3.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.23 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 44,65

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen.

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de |Huisvestingswet

€ 83,50

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen.

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning / ontheffing als bedoeld in artikel 2.1.1 van de brandveiligheids- verordening voor een inrichting die niet bedoeld is voor permanent gebruik, gelden de tarieven zoals beschreven in artikel 2.3.5.4. en 2.3.5.5.

Hoofdstuk 7 Kinderopvang

3.7.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot registratie

kinderopvang bedraagt

€ 154,45

3.7.2

Het tarief bij toepassing van artikel 4:5 Algemene Wet Bestuursrecht

(buiten behandeling stellen) bedraagt

€ 76,50

3.7.3

Het tarief voor een inspectie door de GGD, op grond van een ingediende aanvraag als bedoeld in artikel 3.7.2 bedraagt voor:

3.7.3.1

een kinderdagverblijf

€ 563,05

3.7.3.2

een buitenschoolse opvang

€ 563,05

3.7.3.3

een peuterspeelzaal

€ 563,05

3.7.3.4

een gastouderbureau

€ 563,05

3.7.3.5

een gastouder

€ 211,15

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet genoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 161,25