Beleidsregel kosteloze en administratieve huwelijksvoltrekkingen gemeente Heusden 2016

Geldend van 01-01-2016 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel kosteloze en administratieve huwelijksvoltrekkingen gemeente Heusden 2016

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden,

besluit:

vast te stellen de navolgende Beleidsregel kosteloze en administratieve huwelijksvoltrekkingen gemeente Heusden 2016.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze beleidsregel verstaat onder:

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    huwelijksvoltrekking: zowel huwelijksvoltrekking, als registratie van een partnerschap;

  • c.

    kosteloze huwelijksvoltrekking: huwelijk dat onder voorwaarden gratis wordt voltrokken;

  • d.

    administratieve huwelijksvoltrekking: huwelijk dat onder voorwaarden voor een lager tarief wordt voltrokken.

Artikel 2 Kosteloze huwelijksvoltrekking

  • 1.

    Voor een kosteloze huwelijksvoltrekking komen in aanmerking bruidsparen waarvan tenminste één persoon ingeschreven is in de basisregistratie personen van de gemeente Heusden en in het bezit is van een Heusden Pas. Indien achteraf blijkt dat het huwelijk ten onrechte kosteloos is voltrokken zal alsnog het hele leges bedrag in rekening worden gebracht.

  • 2.

    Voor de voltrekking van een kosteloos huwelijk heeft het bruidspaar de keuze uit de volgende 2 mogelijkheden:

    • a.

      huwelijksvoltrekking in een spreekkamer in het gemeentehuis waar het cluster Burgerzaken haar hoofdwerkzaamheden uitvoert;

    • b.

      huwelijksvoltrekking in de trouwzaal in het gemeentehuis waar het cluster Burgerzaken haar hoofdwerkzaamheden uitvoert.

  • 3.

    Een kosteloze huwelijksvoltrekking:

    • a.

      wordt in de spreekkamer voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand, werkzaam bij het cluster Burgerzaken;

    • b.

      wordt in de trouwzaal wordt voltrokken door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

De ambtenaar van de burgerlijke stand kan niet worden gekozen.

  • 4.

    De kosteloze huwelijksvoltrekking in de spreekkamer duurt 5 à 10 minuten en bestaat uit:

    • a.

      een kort welkomstwoord;

    • b.

      de huwelijksvoltrekking;

    • c.

      eventueel het wisselen van ringen;

    • d.

      het slotwoord, afsluiting door de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 5.

    De kosteloze huwelijksvoltrekking in de trouwzaal duurt 30 minuten en bestaat uit:

    • a.

      een welkomstwoord;

    • b.

      een persoonlijke toespraak;

    • c.

      de huwelijksvoltrekking;

    • d.

      eventueel het wisselen van ringen;

    • e.

      het slotwoord door de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 6.

    De spreekkamer voor de huwelijksvoltrekking is niet geschikt voor grote gezelschappen (ongeveer 10 personen).

  • 7.

    Bij de huwelijksvoltrekking in de spreekkamer is geen bode aanwezig.

Artikel 3 Administratieve huwelijksvoltrekking

  • 1. Een administratieve huwelijksvoltrekking vindt plaats door een ambtenaar van de burgerlijke stand, werkzaam bij het cluster Burgerzaken.

  • 2. De ambtenaar van de burgerlijke stand kan niet worden gekozen.

  • 3. Er wordt rekening gehouden met een voorkeur voor het tijdstip van de huwelijksvoltrekking, mits dit ligt tussen de in de Regeling burgerlijke stand genoemde tijden voor administratieve huwelijksvoltrekkingen.

  • 4. De huwelijksvoltrekking duurt 5 à 10 minuten en bestaat uit:

  • a. een kort welkomstwoord;

  • b. het voltrekken van het huwelijk;

  • c. eventueel het wisselen van ringen;

  • d. het slotwoord, afsluiting door de ABS.

  • 5. De huwelijksvoltrekking vindt plaats in een spreekkamer in het gemeentehuis waar het cluster Burgerzaken haar werkzaamheden uitvoert.

  • 6. De spreekkamer voor de huwelijksvoltrekking is niet geschikt voor grote gezelschappen (ongeveer 10 personen).

  • 7. Bij de huwelijksvoltrekking is geen bode aanwezig.

Artikel 4 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op 1 januari 2016.

Artikel 5 Citeertitel

Deze beleidsregel kan worden aangehaald als ‘Beleidsregel kosteloze en administratieve huwelijksvoltrekkingen gemeente Heusden 2016’.

Vastgesteld in de collegevergadering van 1 december 2015.

het college van Heusden,

de secretaris, de burgermeester,

mr. J.T.A.J. van der Ven drs. J. Hamming

Algemene toelichting

Het is praktisch en duidelijk om enkele beleidsregels vast te stellen omtrent kosteloze en administratieve huwelijksvoltrekkingen.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit artikel zijn de in deze beleidsregel gehanteerde begrippen omschreven.

Artikel 2 Kosteloze huwelijksvoltrekking

Dit artikel vormt de kern van de beleidsregel. Het bruidspaar kiest zelf de ruimte. Ook is voor de betrokkenen duidelijk wat men bij een kosteloze huwelijksvoltrekking kan verwachten.

Artikel 3 Administratieve huwelijksvoltrekking

Dit artikel vormt de kern van de beleidsregel. Hiermee is voor de betrokkenen duidelijk wat men bij een administratieve huwelijksvoltrekking kan verwachten. De voltrekking vindt plaats in een spreekkamer en biedt ruimte aan een beperkt aantal gasten. Het bruidspaar bepaalt zelf het tijdstip voor het huwelijk, binnen de daarvoor aangewezen tijdstippen.

Artikel 4 Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 5 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen toelichting.