Regeling vervallen per 01-07-2015

Verordening klantenraad gemeente Heusden

Geldend van 01-07-2008 t/m 30-06-2015

Intitulé

De gemeenteraad van de gemeente Heusden;

overwegende dat de ISD bij verordening regels dient op te stellen over de wijze waarop

klantenparticipatie met betrekking tot de ketendienstverlening sociale zekerheid is ingevuld;

overwegende dat de gemeente Heusden bij verordening regels dient op te stellen over de wijze waarop personen bedoeld in artikel 2, lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening worden betrokken bij de uitvoering van deze wet;

overwegende dat de gemeente Heusden, gelet op het feit dat de sociale werkvoorziening zich bevindt aan de onderkant van de arbeidsmarkt en onderdeel uitmaakt van het integrale arbeidsmarktbeleid, dat hoog op de agenda staat van de gemeente, ISD, WML, UWV en andere instanties binnen het werkgebied van de Midden-Langstraat, de klantenparticipatie wenst onder te brengen bij de ISD;

gelet op artikel 2, lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening en de bepalingen van de Wet Werk en Bijstand en de Wet sociale voorzieningen;

b e s l u i t :

vast te stellen de Verordening klantenraad gemeente Heusden.

Artikel 1 Begripsomschrijving

het DB het dagelijks bestuur van de ISD

het AB het algemeen bestuur van de ISD

WWB Wet Werk en Bijstand

Wsw Wet sociale werkvoorziening

Wsw-geïndiceerden ingezetenen van de gemeente Heusden die Wsw-geïndiceerd zijn en - op de wachtlijst staan, of - functioneren als werknemer van een SW-bedrijf, of

- functioneren als werknemer bij een reguliere

- werkgever

vertegenwoordigers Wsw- - wettelijke vertegenwoordigers van de Wsw-

geïndiceerden geïndiceerden

-personen die lid zijn van een voor de direct

belanghebbenden opkomende belangenorganisatie

de directeur de directeur van de ISD Midden-Langstraat

Artikel 2 Samenstelling van de klantenraad

De klantenraad bestaat uit een Kamer Wet Werk en Bijstand, genaamd Kamer WWB en een Kamer Wet sociale werkvoorziening, genaamd Kamer Wsw.

Artikel 2a Samenstelling Kamer WWB

  • 1. De Kamer WWB bestaat uit een voorzitter en acht leden.

  • 2. De Kamer WWB bestaat uit klanten van de ISD Midden-Langstraat en vertegenwoordigers van belangenorganisaties. De verhouding tussen vertegenwoordigers en klanten is 3:5.

  • 3. De voorzitter wordt extern verworven en is onafhankelijk.

  • 4. De voorzitter en de leden worden benoemd door het DB.

  • 5. Aan de Kamer WWB kan vanuit de ISD worden toegevoegd:

    • a.

      de directeur, die als adviseur optreedt.

    • b.

      ambtelijke ondersteuning vanuit de ISD Midden-Langstraat.

Artikel 2b Samenstelling Kamer Wsw

  • 1.

    De Kamer Wsw bestaat uit een voorzitter, maximaal 4 geïndiceerden en maximaal 4 vertegenwoordigers.

  • 2.

    De voorzitter wordt extern verworven en is onafhankelijk.

  • 3.

    De voorzitter en de leden worden benoemd door het college.

  • 4.

    Aan de Kamer Wsw kan worden toegevoegd:

    • a.

      een vertegenwoordiger van de gemeente Heusden, Loon op Zand of

Waalwijk, die als adviseur optreedt.

b.ambtelijke ondersteuning vanuit de gemeente Heusden, Loon op Zand of

b. Waalwijk.

Artikel 3 Doelstelling klantenraad

  • 1. Het doel van klantenparticipatie WWB is dat klanten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties invloed kunnen uitoefenen op het beleid op het terrein van Werk en Inkomen en daarmee de situatie van klanten van de ISD Midden-Langstraat kunnen verbeteren.

  • 2. Het doel van klantenparticipatie Wsw is, dat geïndiceerden invloed kunnen uitoefenen op de uitvoering van de Wsw in de gemeente Heusden.

Artikel 4 Beleidsterreinen

  • 1. In het kader van de klantenparticipatie WWB adviseert de Kamer WWB over:

    • a.

      het beleid op het terrein van de Wet werk en bijstand;

    • b.

      het overig beleid op het terrein van de ISD Midden-Langstraat.

  • 2. In het kader van de klantenparticipatie Wsw adviseert de Kamer Wsw over de uitvoering op het terrein van de Wet sociale werkvoorziening.

Artikel 5 Taken en bevoegdheden van de Kamer WWB en de Kamer Wsw

  • 1.

    De Kamer WWB geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het DB over informatie over nieuwe regelingen dan wel voornemens daartoe ingevolge de Wet Werk en Bijstand of op het terrein van de sociale zekerheid, het bijstandsbeleid zoals vastgelegd in verordeningen en het beleidsplan en -verslag van de ISD.

  • 2.

    De Kamer WWB geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het DB en het AB of de ISD volledig gebruik maakt van de bevoegdheden die de wetgever haar heeft toebedeeld.

  • 3.

    De Kamer Wsw geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college en de Raad van de gemeente Heusden over de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening.

  • 4.

    De Kamer Wsw geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college en de Raad van de gemeente Heusden met betrekking tot de vraag of de gemeente volledig gebruik maakt van de bevoegdheden die de wetgever hen heeft toebedeeld.

  • 5.

    De behartiging van individuele belangen behoort niet tot de taak van de Kamer WWB en de Kamer Wsw.

  • 6.

    De Wsw-raad houdt zich niet bezig met:

    • -

      individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken die een individueel

      karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele geïndiceerden.

    • -

      verplichte uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij de

uitvoering geen ruimte voor eigen beleid van de gemeente Heusdenaanwezig is.

-taken en bevoegdheden die op grond van de Wet op de ondernemingsraden

- zijn voorbehouden aan de ondernemingsraad van een SW-bedrijf.

Artikel 6a Benoeming en zittingsduur Kamer WWB

  • 1. Nieuwe of vervangende leden van de Kamer WWB worden benoemd door het DB op voordracht van de Kamer WWB.

  • 2. De organisatieleden worden door het DB benoemd op voordracht van de vertegenwoordigende organisaties.

  • 3. De leden hebben, behoudens tussentijds aftreden, gedurende een periode van vier jaren zitting in de Kamer WWB.

  • 4. De leden van de Kamer WWB blijven in hun functie totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.

  • 5. Leden kunnen worden herkozen. Zij kunnen maximaal 8 jaren zitting hebben in de Kamer WWB.

  • 6. Indien een van de leden van de Kamer WWB niet meer voor de kosten van levensonderhoud afhankelijk is van een uitkering van de ISD, dan treedt hij / zij in elk geval uit de Kamer WWB zodra er in vervanging is voorzien.

  • 7. Bij de benoeming van de leden van de Kamer WWB wordt zover mogelijk de representativiteit in het oog gehouden.

Artikel 6b Benoeming en zittingsduur Kamer Wsw

  • 1. Nieuwe of vervangende leden van de Kamer Wsw worden benoemd door het college van Heusden op voordracht van de Kamer Wsw.

  • 2. De leden hebben, behoudens tussentijds aftreden, gedurende een periode van vier jaren zitting in Kamer Wsw.

  • 3. De leden van de Kamer Wsw blijven in hun functie totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.

  • 4. Leden kunnen worden herkozen. Zij kunnen maximaal 8 jaren zitting hebben in de Kamer Wsw.

  • 5. Indien een van de leden van de Kamer Wsw niet meer Wsw-geïndiceerd is of geen vertegenwoordiger meer is, dan treedt hij / zij in elk geval uit de Kamer Wsw zodra er in vervanging is voorzien.

  • 6. Bij de benoeming van de leden van de Kamer Wsw wordt zover mogelijk de representativiteit in het oog gehouden.

Artikel 7 Ontslag leden

  • 1. Bij slecht functioneren is tussentijds ontslag door het bevoegd gezag mogelijk.

  • 2. Voor dit ontslag is instemming van een meerderheid van de betreffende Kamer nodig. Deze Kamer stemt hierover schriftelijk.

  • 3. Het begrip ‘slecht functioneren’ dient aldus te worden verstaan, dat op structurele basis de vergaderorde, dan wel de besluitvorming, wordt verstoord. Hieronder wordt in ieder geval niet verstaan een afwijkend stemgedrag.

Artikel 8a Werkwijze Kamer WWB

  • 1. Het DB draagt er zorg voor dat een advies op een zodanig tijdstip wordt gevraagd, dat het uitgebrachte advies kan worden toegevoegd aan de stukken die aan het AB ter beschikking worden gesteld.

  • 2. Indien het DB een beslissing neemt die afwijkt van het advies van de Kamer WWB, dan brengt zij dit gemotiveerd ter kennis van de Kamer WWB.

  • 3. Het DB draagt er zorg voor dat aan de Kamer WWB de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de Kamer WWB.

  • 4. Voor het vaststellen van de adviezen worden binnen de Kamer WWB besluiten genomen bij meerderheid van stemmen (de helft plus een).

  • 5. De leden van de Kamer WWB hebben stemrecht, ieder één stem.

  • 6. Voor een geldige stemming is de aanwezigheid van tenminste de helft van het aantal leden vereist.

  • 7. Bij staking van stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

  • 8. Tussen de directeur, dan wel een door hem aangewezen ambtenaar, en de Kamer WWB vindt geregeld, doch minimaal viermaal per jaar, een structureel overleg plaats.

Artikel 8b Werkwijze Kamer Wsw

  • 1. Het college van de gemeente Heusden draagt er zorg voor dat een advies op een zodanig tijdstip wordt gevraagd, dat het uitgebrachte advies van wezenlijke invloed kan zijn op de besluitvorming van de betreffende voorstellen.

  • 2. Indien het college van Heusden een beslissing nemen die afwijkt van het advies van de Kamer Wsw, dan brengen zij dit gemotiveerd ter kennis van de Kamer Wsw.

  • 3. Het college van Heusden draagt er zorg voor dat aan de Kamer Wsw de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de Kamer Wsw.

  • 4. Voor het vaststellen van de adviezen worden binnen de Kamer Wsw besluiten genomen bij meerderheid van stemmen (de helft plus een).

  • 5. De leden van de Kamer Wsw hebben stemrecht, ieder één stem.

  • 6. Voor een geldige stemming is de aanwezigheid van tenminste de helft van het aantal leden vereist.

  • 7. Bij staking van stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

  • 8. Tussen het college, dan wel een door hem aangewezen ambtenaar, en de Kamer Wsw vindt geregeld, doch minimaal viermaal per jaar, een structureel overleg plaats.

Artikel 9 Faciliteiten

  • 1.

    Ten behoeve van klantenparticipatie wordt jaarlijks in de ISD-begroting een budget opgenomen.

  • 2.

    Aan de Kamers wordt jaarlijks een budget verstrekt ter dekking van kosten die de Kamers moeten maken om hun taak uit te kunnen oefenen.

  • 3.

    Tot de kosten van de Kamers worden gerekend: reiskosten, telefoonkosten, kosten van

drukwerk, portokosten en overige organisatiekosten.

  • 4.

    De Kamers maken jaarlijks ten behoeve van het DB en het collegeeen overzicht van de gemaakte kosten.

  • 5.

    De voorzitter en de leden van de Kamers hebben recht op een persoonlijke

onkostenvergoeding. Deze wordt beschikbaar gesteld na het bijwonen van een vergadering en betreft een vast bedrag. Het DB stelt dit bedrag vast. Er bestaat geen recht op presentiegeld.

Artikel 10 Overige bepalingen

Zaken waarin deze verordening niet voorziet worden ter besluitvorming voorgelegd aan het bevoegd gezag.

Artikel 11 Intrekking

De “Verordening klantenraad ISD Midden-Langstraat i.o”, vastgesteld door het algemeen bestuur van de ISD Midden-Langstraat op 1 mei 2004, wordt ingetrokken.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening klantenraad gemeente Heusden.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2008.

Toelichting

De gemeente is op grond van de WWB al sinds 1 januari 2004 verplicht om klantenparticipatie te organiseren en de wijze waarop zij dit heeft gedaan vast te leggen in een verordening. De gemeenten Heusden, Loon op Zand en Waalwijk hebben sedert 1 januari 2004 de Sociale Dienst ondergebracht in een gemeenschappelijke regeling “de Intergemeentelijke Sociale Dienst Midden-Langstraat” (ISD-Midden-Langstraat).

De verplichting om klantenparticipatie te organiseren geldt sinds 1 januari 2008 ook in het kader van de gewijzigde Wsw. Artikel 2, lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening bepaal daartoe het volgende:

De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de ingezetenen die geïndiceerd zijn of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:

  • a.

    periodiek overleg wordt gevoerd met deze ingezetenen of hun vertegenwoordigers;

  • b.

    deze ingezetenen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • c.

    zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

Omdat de sociale werkvoorziening zich bevindt aan de onderkant van de arbeidsmarkt en onderdeel uitmaakt van het integrale arbeidsmarktbeleid, dat hoog op de agenda staat van de gemeenten, ISD, WML, UWV en andere instanties binnen het werkgebied van de Midden-Langstraat, wordt voor wat betreft de organisatie van klantenparticipatie aangesloten bij de op grond van de WWB al bestaande Klantenraad van de ISD Midden-Langstraat.

De Verordening Klantenraad ISD Midden-Langstraat i.o. is daaraan aangepast De Raden van de gemeenten Heusden, Loon op Zand en Waalwijk en het algemeen bestuur van de ISD Midden-Langstraat stellen de nieuwe (aangepaste) verordening vast.

Toelichting artikelsgewijs

De toelichting artikelsgewijs is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting nodig hebben. Artikelen of onderdelen van artikelen die geen vragen oproepen worden hierna daarom niet nader toegelicht.

Artikel 1

De belangrijkste aanvulling is de definitie van Wsw-geïndiceerden en vertegenwoordigers Wsw-geïndiceerden.

Artikel 2

Er is een klantenraad. Er is verder voor gekozen om deze klantenraad te laten bestaan uit een Kamer Wet Werk en Bijstand (Kamer WWB) en een Kamer Wet sociale werkvoorziening (Kamer Wsw). Als elke doelgroep zijn eigen Kamer heeft, komt dit de betrokkenheid bij het uitvoeren van de werkzaamheden als lid van die Kamer alleen maar ten goede.

Door de formulering “een gezamenlijk voor de gemeenten Heusden, Loon op Zand en Waalwijk

functionerende Kamer Wet sociale werkvoorziening” is het buiten twijfel dat er sprake is van één Kamer Wsw en niet drie (door elke gemeente afzonderlijk ingestelde) kamers.

Artikel 2a

In het oude derde lid van de Verordening van de ISD is bepaald dat van de leden die klant van de ISD zijn, er 2 afkomstig moeten zijn uit de gemeente Waalwijk, 2 uit de gemeente Heusden en 1 uit de gemeente Loon op Zand. Deze bepaling is geschrapt. Het kan namelijk voorkomen dat het lid uit Loon op Zand uit de Klantenraad stapt en er op dat moment geen opvolger uit Loon op Zand is, maar wel een uit Waalwijk. Deze bepaling belet echter dat die persoon uit Waalwijk wordt benoemd. Bovendien kan het dagelijks bestuur bij zijn benoemingsbeleid altijd rekening houden met de gemeente waaruit een nieuw lid afkomstig is.

In het oude vierde lid van de Verordening van de ISD is bepaald dat de voorzitter onafhankelijk is. Hij behoort echter niet tot de zogenaamde doelgroep van de ISD. Daarom is in het nieuwe lid drie toegevoegd dat hij extern verworven wordt.

In het oude zesde lid van de Verordening van de ISD is bepaald dat er een secretaris en een penningmeester worden gekozen. Dit artikel is geschrapt. De Klantenraad van de ISD kent feitelijk al geen penningmeester meer Verder kan de Klantenraad uit zijn midden iemand aanwijzen die de verslaglegging e.d. verzorgt en daarmee de functie van secretaris uitoefent.

Artikel 2b

De samenstelling van de Kamer Wsw wordt geregeld in dit artikel en aansluiting is gezocht bij de samenstelling van de Kamer WWB, ook voor wat betreft hetgeen is bepaald ten aanzien van de voorzitter, de secretaris en de penningmeester.

Artikel 3

Aanvulling is de omschrijving van het doel van de klantenparticipatie Wsw.

Artikel 4

De Kamer Wsw adviseert over de uitvoering van de Wet sociale Werkvoorziening. Dit is afkomstig uit de Wet sociale werkvoorziening zelf (artikel 2, lid 3 Wsw).

Artikel 5.

Artikel 5 regelt de taken en bevoegdheden van beide Kamers. Belangrijk is dat de Kamer Wsw zich niet bezig houdt met individuele zaken. De verplichte uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor eigen beleid van de gemeente aanwezig is behoort niet tot de taak en uiteraard begeeft de Kamer zich niet op het terrein van de Wet op de ondernemingsraden.

Artikel 6a

In lid zeven is geschrapt dat het DB bij de benoeming van leden criteria zoals geslacht, soort uitkering, leeftijd en woonplaats (kerkdorp) hanteert. Er is al bepaald dat bij de benoeming zover mogelijk de representativiteit in het oog wordt gehouden. Het woord representativiteit houdt in dat de geschrapte criteria zo nodig kunnen worden gehanteerd.

Artikel 6b

Dit artikel regelt de benoeming en zittingsduur van de Kamer Wsw. Daarbij is aansluiting gezocht bij de benoeming en zittingsduur van de Kamer WWB.

In lid zes is geschrapt dat het college bij de benoeming van leden criteria zoals geslacht en woonplaats (kerkdorp) hanteert. Er is al bepaald, dat bij de benoeming zover mogelijk de representativiteit in het oog wordt gehouden. Het woord representativiteit houdt in dat de geschrapte criteria zo nodig kunnen worden gehanteerd.

Artikel 8b

Dit artikel regelt de werkwijze van de Kamer Wsw. Daarbij is aansluiting gezocht bij de werkwijze van de Kamer WWB.

Artikel 12

Aangezien er een nieuwe Verordening gaat gelden, wordt de “Verordening klantenraad ISD Midden-Langstraat i.o” ingetrokken.