Beleidsregel Subsidie Coronacompensatie voor zorgaanbieders Wmo Begeleiding en Wmo Hulp bij het huishouden gemeente Heusden

Geldend van 10-11-2020 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel Subsidie Coronacompensatie voor zorgaanbieders Wmo Begeleiding en Wmo Hulp bij het huishouden gemeente Heusden

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden;

gelet op artikel 3 van de 'Algemene Subsidieverordening gemeente Heusden 2016';

en het collegebesluit ‘Compensatie zorgaanbieders Wmo ivm corona’ van 7 september 2020;

besluit

vast te stellen de navolgende 'Beleidsregel Subsidie Coronacompensatie voor zorgaanbieders Wmo Begeleiding en Wmo Hulp bij het huishouden’.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden 3 november 2020.

het college van Heusden, de secretaris, de burgemeester,

mr. H.J.M. Timmermans, drs. W. van Hees

Beleidsregel Subsidie Coronacompensatie voor zorgaanbieders Wmo Begeleiding en Wmo Hulp bij het huishouden

*


Noot
*

[Tabel]

[Rij 1]

[Cel 1]

Beleidsregel Subsidie Coronacompensatie voor zorgaanbieders Wmo Begeleiding en Wmo Hulp bij het huishouden

[Rij 2]

[Cel 1]

Beleidsdoel

[Cel 2]

  • Voorkomen dat de zorg en ondersteuning op grond van de Wmo Begeleiding en Wmo Hulp bij het huishouden voor inwoners van Heusden als gevolg van COVID 19 in gevaar komt.

[Rij 3]

[Cel 1]

Afbakening

[Cel 2]

  • De aanbieders Wmo Begeleiding en Wmo Hulp bij het huishouden, gecontracteerd door de Gemeente Heusden.

[Rij 4]

[Cel 1]

Subsidiabele activiteiten

(beoogd effect)

[Cel 2]

  • Met een financiële compensatie wordt een bijdrage geleverd aan de economische gevolgen van de coronacrisis om de continuïteit van zorg en ondersteuning Wmo Begeleiding en Wmo Hulp bij het huishouden te borgen.

[Rij 5]

[Cel 1]

Aanvragen

[Cel 2]

  • Uw aanvraag van de subsidie, dient uiterlijk 15 november 2020 te worden ingediend. Zorgaanbieders worden hier door de gemeente Tilburg over geïnformeerd en kunnen de aanvraag ook indienen bij de gemeente Tilburg via het e-mailadres coronacompensatiezorg@tilburg.nl. De benodigde invulformats zijn door de gemeente Tilburg per mail aan de zorgaanbieders verstrekt.

    In bijzondere gevallen is het mogelijk om een verzoek tot uitstel in te dienen. In dat geval dient u voor 15 november 2020 via coronacompensatiezorg@tilburg.nl onderbouwd aan te geven waarom u uitstel aanvraagt. De subsidieverlener informeert u vervolgens per e-mail of aan u uitstel wordt verleend, en vermeldt hierin tevens de uiterste datum waarop u uw subsidieaanvraag moet aanleveren.

[Rij 6]

[Cel 1]

Besluit

[Cel 2]

De clustermanager Welzijn is door het college gemandateerd om te besluiten over aanvragen. Binnen 8 weken na ontvangst van een aanvraag volgt een besluit.

[Rij 7]

[Cel 1]

Subsidiesoort en subsidiehoogte

[Cel 2]

  • De subsidie betreft een tijdelijke en incidentele voorziening voor alle gecontracteerde aanbieders Wmo Begeleiding en Wmo Hulp bij het huishouden.

    Bepalen van de hoogte van de te verlenen en vast te stellen subsidie

    Wij hanteren de volgende uitgangspunten voor de berekening van de hoogte van de subsidie.

    a) Subsidie wordt verleend over de periode 1 maart 2020 tot en met 30 juni 2020, hierna ook wel ‘de coronamaanden’ genoemd.

    b) De hoogte van het te verlenen subsidiebedrag wordt gebaseerd op de gerealiseerde maandomzet over de maanden maart 2020 tot en met juni 2020.

    c) De onder punt b) genoemde omzet wordt maximaal aangevuld tot het maandelijks gemiddelde 2019 vermeerderd met een indexatiepercentage van 1,4 procent.

    d) Bij het bepalen van het te verlenen subsidiebedrag zal ook de ontwikkeling van de omzet over 2019 en 2020 in aanmerking genomen worden. Bij een dalende omzet is het maandgemiddelde over 2019 niet representatief voor de bepaling van het compensatiebedrag. Bij een dalende omzet zal de subsidie derhalve lager worden verleend dan wanneer zou zijn uitgegaan van de gemiddelde maandomzet van 2019. Een stijgende omzet leidt niet tot een hoger compensatiebedrag.

    e) Bij het vaststellen van de subsidie, wordt eventuele gerealiseerde winst over 2020 van uw organisatie verrekend door deze in mindering te brengen op het verleende subsidiebedrag dat is berekend op basis van de onder a) tot en met d) genoemde uitgangspunten. Hierbij geldt tevens dat een eventuele management fee die wordt betaald niet hoger mag zijn dan die in voorgaand boekjaar. Voor zover de management fee van het huidig boekjaar (2020) hoger is dan die van voorgaand boekjaar (2019), wordt de overschrijding bij de vaststelling van het subsidiebedrag in mindering gebracht op het verleende subsidiebedrag. Voor directiesalarissen geldt dat enkel de Cao-afspraken tot aanvaardbare hogere kosten kunnen leiden. Bovenmatige vergoedingen worden met de zorgaanbieder verrekend door deze bij de vaststelling van de subsidie in mindering te brengen op het verleende subsidiebedrag.

    f) Naast de onderhavige subsidie kan een aanbieder compensatie aanvragen voor de aanvullende kosten die gemaakt zijn als gevolg van het naleven van de RIVM-richtlijnen, de zogenoemde meerkosten.1 De aanvrager houdt deze kosten apart bij en deze betreffen géén subsidiabele kosten voor de onderhavige subsidie.

    g) Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op daadwerkelijk gemaakte kosten. Aanvrager moet aantoonbaar al het mogelijke gedaan hebben om de kosten tijdens de coronacrisis zo laag mogelijk te houden. Als de subsidieverlener (al dan niet na het verstrekken van het voorschot) vaststelt dat bepaalde kosten onnodig zijn gemaakt, dan kunnen deze kosten in mindering worden gebracht op het verleende subsidiebedrag.

[Rij 8]

[Cel 1]

Weigeringsgronden en verplichtingen

[Cel 2]

Weigeringsgronden

a) Subsidieverlening kan op grond van artikel 4:25 en 4:35 Awb geweigerd worden, indien er sprake is van een aanstaande schuldsanering, afbouw van bedrijfsactiviteiten, faillissement, vereffening of surseance van betaling of betalingsakkoord van de aanvrager dan wel een procedure daartoe aangevraagd of aanhangig gemaakt.

b) Subsidie kan tevens geweigerd worden als aan een van de voorwaarden, zoals genoemd in deze beleidsregel, niet is voldaan.

c) Indien een aanbieder in aanmerking wil komen voor de onderhavige subsidie, kan de aanbieder of de onder of in opdracht werkende zzp-ers en/of onderaannemers geen beroep doen op andere regelingen of verzekeringen (zoals de NOW- en Tozo-regelingen). Er vindt geen dubbele vergoeding plaats. Indien er dubbele vergoeding voorkomt, wordt er geen subsidie verleend, en/of ofwel wordt het subsidiebedrag lager vastgesteld doordat de op grond van een andere regeling verstrekte bedragen bij de bepaling van de vast te stellen subsidie in mindering worden gebracht, en/of wordt het voorschot deels of geheel teruggevorderd.

d) De weigeringsgronden genoemd in artikel 10 lid 1 van de Algemene Subsidieverordening gemente Heusden 2016’ zijn van toepassing.

Aan de subsidie verbonden verplichtingen

a) De aanbieder is verplicht om over 2020 geen managementvergoeding uit te keren die hoger is dan die in het vorige boekjaar.

b) Indien een aanbieder in de uitvoering van zorg en ondersteuning als hoofdaannemer optreedt, vereist de subsidieverlener dat de aanbieder dezelfde financiële zekerheid hanteert richting diens onderaannemer(s), namelijk het bieden van omzetgarantie voor maanden maart 2020 tot en met juni 2020 overeenkomstig de uitgangspunten die in het kader van deze subsidieverlening worden gehanteerd.

c) De aanbieder is verplicht om na te gaan of de onder hem werkende zzp-ers en/of onderaannemers gebruik maken of gemaakt hebben van andere regelingen of verzekeringen (zoals de NOW- en Tozo-regelingen). Indien dit het geval is, dient de aanbieder hiervan de subsidieverlener onverwijld op de hoogte te brengen en hierin volledige transparantie te betrachten. Dit kan leiden tot een lagere subsidievaststelling.

d) De aanbieder is gebonden aan de verplichtingen uit hoofde van de Algemene Subsidieverordening gemeente Heusden 2016, die is gepubliceerd op 15 juli 2015, behoudens indien en voor zover van die verplichtingen in deze beleidsregel is afgeweken.

[Rij 9]

[Cel 1]

Verantwoording

[Cel 2]

Aanbieder dient uiterlijk 1 juni 2021 een aanvraag tot vaststelling in, conform de werkwijze zoals beschreven is in de ‘Algemene Subsidieverordening Gemeente Heusden 2016’. Indien het verleende subsidie bedrag hoger is dan EUR 100.000 geldt dat aanbieder hoe dan ook verplicht is om bij de jaarrekening een controleverklaring te overleggen. Hierop gelden geen uitzonderingen.

Voor deze subsidie geldt daarbij dat aanbieder bij de aanvraag tot vaststelling indient:

a) Een jaarrekening met betrekking tot 2020 inclusief controleverklaring, met hierbij de volgende uitzonderingen:

- indien uw organisatie vanwege de omvang van uw organisatie niet verplicht is tot het hebben van een controleverklaring, dan overlegt u de door u opgestelde jaarrekening;

- in het geval de aanbieder zzp-er is en derhalve niet over een jaarrekening beschikt, dan toont aanbieder zijn financiële resultaat na overleg met de subsidieverlener op een andere wijze aan. In dat geval stuurt aanbieder een e-mail met verzoek tot vaststelling van de subsidie naar info@bijeenheusden.nl met daarin vermeld dat aanbieder geen jaarrekening heeft.

b) Een gespecificeerd overzicht van gemaakte kosten in coronaperiode 1 maart 2020 tot 30 juni 2020, waaronder personeelskosten;

c) Overige stukken waarvan u redelijkerwijs kunt inschatten dat deze relevant zijn voor vaststelling van de subsidie.

d) De aanbieder dient conform de ‘Algemene Subsidieverordening Gemeente Heusden 2016’ bij de aanvraag tot vaststelling tevens een inhoudelijk verslag in. Dat korte verslag bevat in ieder geval de volgende twee onderdelen:

- Toelichting op hoe corona de aanbieder geraakt heeft en hoe aanbieder hiermee om is gegaan;

- Toelichting op de wijze waarop de aanbieder de kosten in de coronamaanden heeft beperkt.

Indien de subsidieverlener daar om vraagt verstrekt de aanbieder nadere informatie.

[Rij 10]

[Cel 1]

Significante afwijkingen

[Cel 2]

De aanbieder informeert de subsidieverlener per omgaande per e-mail via info@bijeenheusden.nl over omstandigheden, die (mogelijk) leiden tot wijzigingen in de vaststelling van de subsidie. De volgende omstandigheden vallen in ieder geval expliciet onder de meldingsplicht: ‐ Het niet kunnen halen van de gestelde datum voor het indienen van het verzoek tot vaststelling van de subsidie; ‐ Het (voortijdig) liquideren van uw organisatie/overname; ‐ Indien er sprake is van faillissement of surseance van betaling. Het niet voldoen aan de meldingsplicht heeft mogelijke gevolgen voor de subsidieverlening en/of subsidievaststelling en/of terugvordering. Het in deze rubriek bepaalde wordt als verplichting verbonden aan de te verstrekken subsidie.

[Rij 11]

[Cel 1]

Subsidievaststelling

[Cel 2]

Bij de vaststelling zal subsidieverlener onder meer vaststellen welke declaraties over de coronamaanden zijn vergoed. Als blijkt dat dit bedrag hoger is dan waar bij de subsidieverlening mee werd gerekend, dan zal de subsidievaststelling hierop worden aangepast door het hogere bedrag in mindering te brengen op het verleende subsidiebedrag.

Terugvordering tot het gehele bedrag van de subsidieverlening is onder meer mogelijk indien blijkt dat er niet voldaan is aan subsidievoorwaarden en –verplichtingen zoals hierboven beschreven.

Indien blijkt dat een verstrekte subsidie aangemerkt moet worden als verboden staatssteun, leidt dit tot een (gedeeltelijke) terugvordering. Subsidieverlener stelt uiterlijk 31 december 2021 de subsidies vast.