Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR81399
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR81399/1
Regeling vervallen per 07-04-2011
Regeling inzake het instellen en de organisatie van de raadsgriffie
Geldend van 24-06-2008 t/m 06-04-2011
Intitulé
BESLUIT
De gemeenteraad van Heusden in zijn openbare vergadering van 24 juni 2008;
gezien het voorstel van het Presidium van 6 mei 2008, doc.nr. V200800615;
gelet op het bepaalde in artikel 107e van de gemeentewet en artikel 1:3a van de CAR-UWO (Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst);
b e s l u i t :
vast te stellen de
Regeling inzake het instellen en de organisatie van de raadsgriffie
Artikel 1 Instellen raadsgriffie
Ter uitvoering van het bepaalde in artikel 107e van de Gemeentewet wordt de raadsgriffie, verder te noemen, griffie, ingesteld.
Artikel 2 Griffier
Aan het hoofd van de griffie staat een griffier, als bedoeld in artikel 107e van de Gemeentewet.
Artikel 3 Plaatsvervangend griffier
Bij afwezigheid van de griffier wordt hij vervangen door de eerste plaatsvervangend griffier, die als zodanig door de raad is benoemd.
Artikel 4 Medewerkers griffie
Ter ondersteuning van de werkzaamheden van de griffier kan de griffier medewerkers van de griffie benoemen.
Artikel 5 Benoeming, schorsing en ontslag
Benoeming, overplaatsing, schorsing en ontslag van de griffier geschiedt door de raad op voordracht van het presidium.
Benoeming, overplaatsing, schorsing of ontslag van de medewerkers van de griffie geschiedt door de griffier.
Artikel 6 Arbeidsvoorwaarden
Op de griffier en de overige medewerkers van de griffie zijn de lokale rechtspositieregelingen en de daaraan verbonden nadere regelingen, alsmede de toekomstige wijzigingen daarin, van toepassing.
Artikel 7 Uitvoering lokale rechtspositieregelingen
-
1. Aan het college van burgemeester en wethouders wordt de bevoegdheid gedelegeerd tot het uitvoeren van de CAR-UWO, van de lokale rechtspositieregelingen en de daaraan verbonden nadere regelingen met uitzondering van: a. het nemen van besluiten met betrekking tot de benoeming, overplaatsing, schorsing of ontslag; b. het vaststellen van instructies en dienstopdrachten; c. het verlenen van de vakantie en verlof; d. besluiten met betrekking tot de ontwikkeling, functiebeschrijving- en waardering, beoordeling en beloning; e. het nemen van disciplinaire maatregelen.
-
2. De uitvoering van de in lid 1 onder b tot en met e genoemde besluiten betreffende de griffier wordt gemandateerd aan het presidium.
-
3. De uitvoering van de in lid1 onder b tot en met e genoemde besluiten betreffende de griffiemedewerkers wordt gemandateerd aan de griffier.
Artikel 8 Medezeggenschap
De griffier en de overige medewerkers van de griffie worden in verband met de Wet op de Ondernemingsraden voor de gemeente Heusden aangemerkt als in de onderneming werkzame personen.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op 24 juni 2008.
Artikel 10 Citeertitel
Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling inzake het instellen en de organisatie van de raadsgriffie”.
de griffier, |
de voorzitter, |
|
Mw. drs. E.J.M. de Graaf |
drs. H.P.T.M. Willems |
Toelichting op de regeling inzake de instelling en organisatie van de raadsgriffie.
Artikel 1 Instellen griffie
Artikel 2 Griffier
Artikel 3 Plaatsvervanged griffier
Artikel 4 Medewerkers griffie
Er wordt gekozen voor een griffie met een door de raad vast te stellen aantal FTEs, bestaande uit de griffier, de vervangend griffier en griffiemedewerkers ondersteuning. Deze personen zullen de gemeenteraad en de daarbij behorende processen ondersteunen. De door de griffie te verrichten werkzaamheden omvatten meer dan door de medewerkers kan worden verricht. De tijd die aan die werkzaamheden wordt besteed is te gering om daarvoor afzonderlijke medewerkers te benoemen. Dat betekent dat voor die andere taken, zoals communicatie, juridische advisering ondersteuning vanuit de ambtelijke organisatie wordt ingehuurd.
Artikel 5 Benoeming, schorsing en ontslag (zie gemeentewet)
Artikel 107De raad benoemt de griffier. Hij is tevens bevoegd de griffier te schorsen en te ontslaan.
Artikel 107a
1. De griffier staat de raad en de door de raad ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taak terzijde.
2. De raad stelt in een instructie nadere regels over de taak en de bevoegdheden van de griffier.
Artikel 107b
De griffier is in de vergadering van de raad aanwezig.
Artikel 107c
De stukken die van de raad uitgaan, worden door de griffier medeondertekend.
Artikel 107d
1. De raad regelt de vervanging van de griffier.
2. De artikelen 101 en 107 tot en met 107c zijn van overeenkomstige toepassing op degene die de griffier vervangt.
Artikel 107e
1. De raad kan regels stellen over de organisatie van de griffie.
2. De raad is bevoegd de op de griffie werkzame ambtenaren te benoemen, te schorsen en te ontslaan.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl