Regeling vervallen per 27-02-2007

Algemene raadcommissieverordening

Geldend van 17-09-2002 t/m 26-02-2007

Intitulé

Algemene raadcommissieverordening

b e s l u i t :

  • I.

    in te trekken de Algemene raadscommissieverordening, vastgesteld in de raadsvergadering van 14 maart 2002;

  • II.

    vast te stellen de hierna volgende Algemene raadscommissieverordening.

Hoofdstuk 1 Instelling raadscommissies

Artikel 1 Instelling raadscommissies

  • 1. De raad kan raadscommissies instellen.

  • 2. De raad bepaalt de samenstelling, de zittingsduur en de taken van de in te stellen raadscommissies.

Hoofdstuk 2 Samenstelling raadscommissies

Artikel 2 Voorzitter raadscommissies

  • 1. De raad wijst een lid van de raad aan als voorzitter van de in te stellen raadscommissie.

  • 2. De voorzitter heeft de taken zoals opgenomen in de “profielschets voor de voorzitter van een raadscommissie”.

  • 3. Bij verhindering of ontstentenis van de voorzitter wordt het voorzitterschap waargenomen door een ander door de raad aangewezen lid van de raad.

Artikel 3 Leden raadscommissies

  • 1. De leden van de raadscommissies worden door de raad benoemd.

  • 2. Het aantal leden van een raadscommissie is tenminste gelijk aan het aantal groeperingen in de raad.

  • 3. De raad zorgt bij de samenstelling van de raadscommissies voor een evenwichtige vertegenwoordiging daarin van de in de raad vertegenwoordigde groeperingen.

  • 4. De raad kan ook niet-raadsleden tot lid van een raadscommissie benoemen. Als zodanig kunnen de groeperingen in de raad kandidaten aanbevelen, die namens hun groepering zitting kunnen hebben in een raadscommissie.

  • 5. Een raadscommissie wordt zodanig samengesteld dat de door de raad uit zijn midden benoemde leden daarin een meerderheid vormen.

  • 6. Voor de benoeming van een lid van een raadscommissie, niet-raadslid zijnde, is het bepaalde in artikel 14 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4 Secretaris raadscommissies

  • 1. De griffier of een andere door de raad aangewezen ambtenaar fungeert als secretaris van de raadscommissies.

  • 2. Bij afwezigheid of ontstentenis wordt het secretariaat van de raadscommissies waargenomen door een andere door de raad aangewezen ambtenaar.

    Hoofdstuk 3 De zittingsduur van raadscommissies.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De leden van een raadscommissie worden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 2. Wanneer een lid van een raadscommissie, tevens raadslid zijnde, ophoudt lid van de raad te zijn, eindigt daarmee tevens zijn lidmaatschap van de raadscommissie.

  • 3. Het lidmaatschap van een lid van een raadscommissie, niet zijnde raadslid, eindigt:

    • a.

      wanneer deze ophoudt inwoner van de gemeente te zijn;

    • b.

      wanneer deze in een bepaalde hoedanigheid is benoemd en het lid deze hoedanigheid verliest;

    • c.

      wanneer de benoeming van het lid is geschied op aanbeveling van een groepering en wanneer die groepering schriftelijk aan de raad te kennen heeft gegeven dat ze de aanbeveling intrekt.

  • 4. Een lid van een raadscommissie kan te allen tijde ontslag nemen. Het lid geeft daarvan schriftelijk kennis aan de raad.

  • 5. In tussentijdse vacatures in raadscommissies wordt door de raad zo spoedig mogelijk voorzien.

Hoofdstuk 4 Taken raadscommissies

Artikel 6 Taak raadscommissies

  • 1. De raadscommissies bereiden ten aanzien van hun taken de besluitvorming van de raad voor.

  • 2. De raadscommissies kunnen daartoe met het college of de burgemeester overleggen.

Artikel 7 Taak voorzitter raadscommissies

  • 1. De voorzitter is belast met de voorbereiding en de uitvoering van de vergaderingen van de raadscommissie.

  • 2. De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van de raadscommissie.

Artikel 8 Taak secretaris raadscommissies

  • 1. De griffier draagt, onverminderd de verantwoordelijkheid van de voorzitter, zorg voor een goede voorbereiding en uitvoering van de vergaderingen van de raadscommissies.

  • 2. De griffier verschaft de leden van de commissies de benodigde informatie.

Artikel 9 Ondertekening stukken

Alle van de raadscommissies uitgaande stukken worden ondertekend door de voorzitter en de griffier van de betreffende raadscommissie.

Hoofdstuk 5 Werkwijze raadscommissies

Paragraaf 1 Openbare vergaderingen

Artikel 10 Tijd en plaats vergaderingen

  • 1. Een raadscommissie vergadert volgens een vergaderschema en bovendien zo dikwijls de voorzitter het nodig oordeelt of indien het door tenminste twee leden schriftelijk en met opgave van redenen aan de voorzitter wordt gevraagd.

  • 2. De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis gehouden.

Artikel 11 Oproep, agenda en stukken

  • 1. De secretaris draagt er zorg voor dat namens de voorzitter elk lid van de commissie, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tevoren schriftelijk wordt opgeroepen.

  • 2. De oproepingsbrief vermeldt de onderwerpen die in de vergadering behandeld zullen worden in de volgorde waarin deze aan de orde zullen worden gesteld.

  • 3. De oproeping wordt tevens toegezonden aan de leden van de raad, niet zijnde lid van de raadscommissie, en aan het college.

  • 4. De stukken, die betrekking hebben op de zaken welke in een commissievergadering zullen worden behandeld, worden voor de leden in de leeskamer ter inzage gelegd zo mogelijk een week voorafgaande aan de dag van de vergadering tot aan een uur voor aanvang van de vergadering.

Artikel 12 Openbare kennisgeving

  • 1. De openbare commissievergaderingen worden tijdig bekendgemaakt.

  • 2. De secretaris draagt er namens de voorzitter zorg voor dat dag, plaats en uur van de vergadering ter openbare kennis wordt gebracht.

  • 3. De openbare kennisgeving vermeldt de wijze waarop en de plaats waar eenieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien en de mogelijkheid tot inspraak.

Artikel 13 Opening en vergaderquorum

  • 1. De voorzitter opent de vergadering.

  • 2. Een raadscommissie mag niet vergaderen of besluiten, indien niet, behalve de voorzitter, tenminste de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 3. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, roept de voorzitter de leden zo spoedig mogelijk op voor een nieuwe vergadering, waarin de dan aanwezige leden, ongeacht hun aantal, mogen beraadslagen en besluiten.

Artikel 14 Besluitenlijst

  • 1. De secretaris maakt een besluitenlijst van het verhandelde in de vergadering.

  • 2. De secretaris zendt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk naar de leden van de raadscommissie, de leden van de raad, niet zijnde lid van de raadscommissie, en het college.

Artikel 15 Besluitvorming

  • 1. Nadat de beraadslaging is gesloten, vraagt de voorzitter een uitspraak van de raadscommissie over het betreffende agendapunt.

  • 2. Een lid van de raadscommissie onthoudt zich van de beoordeling van een aangelegenheid die hem rechtstreeks of middellijk persoonlijk aangaat of waarbij hij als vertegenwoordiger is betrokken.

Artikel 16 Deelname leden college, ambtenaren en externe deskundigen

  • 1. Een raadscommissie kan beraadslagen zonder de aanwezigheid van een lid van het college.

  • 2. De voorzitter van een raadscommissie kan een of meer leden van het college uitnodigen om aan de beraadslagingen van de raadscommissie deel te nemen.

  • 3. De voorzitter van een raadscommissie kan het college verzoeken ambtenaren in de raadscommissie aanwezig te doen zijn voor het verstrekken van informatie.

  • 4. De voorzitter van een raadscommissie is bevoegd externe deskundigen ter vergadering uit te nodigen voor het verstrekken van informatie.

  • 5. Op degene die op grond van dit artikel is toegelaten in een raadscommissie zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17 Spreekrecht

  • 1. Na de opening stelt de voorzitter eventuele toehoorders in de gelegenheid het woord te voeren over onderwerpen die op de agenda staan.

  • 2. De leden van een raadscommissie kunnen via de voorzitter vragen stellen aan de insprekers.

  • 3. Tenzij de voorzitter anders bepaalt, bedraagt de spreektijd in totaal niet meer dan vijfentwintig minuten en per inspreker niet meer dan vijf minuten.

  • 4. Tenzij de voorzitter anders bepaalt, kunnen slechts zij van het spreekrecht gebruik maken die zich om uiterlijk 17.00 uur op de dag van de vergadering bij de secretaris van de raadscommissie hebben aangemeld met vermelding van hun naam en het agendapunt waarover zij wensen te spreken.

Artikel 18 Handhaving orde

  • 1. Indien een spreker zich beledigend of onbehoorlijk uitdrukt, afwijkt van het onderwerp in behandeling danwel anderszins de orde verstoort, wordt deze door de voorzitter tot de orde geroepen.

  • 2. Indien betrokkene hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 3. De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en -indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord- de vergadering sluiten.

Artikel 19 Toehoorders en pers

  • 1. Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3. Het is verboden zonder toestemming van de voorzitter geluid- of beeldregistraties in de vergaderzaal of op de publieke tribune te maken van hetgeen gesproken wordt.

  • 4. De voorzitter kan degenen die in strijd met dit artikel handelen onmiddellijk uit de vergaderzaal doen verwijderen.

Paragraaf 2 Besloten vergaderingen

Artikel 20 Sluiting deuren

  • 1. De vergadering van een raadscommissie wordt gesloten, wanneer tenminste eenvijfde van het aantal aanwezige leden daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt.

  • 2. De raadscommissie beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

  • 3. Op een besloten vergadering zijn de bepalingen die gelden voor een openbare vergadering van overeenkomstige toepassing.

Artikel 21 Besluitenlijst

  • 1. De secretaris van de raadscommissie maakt van een vergadering met gesloten deuren een afzonderlijke besluitenlijst, die niet openbaar wordt gemaakt, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2. De raadscommissie bepaalt aan wie de besluitenlijst wordt toegezonden.

Artikel 22 Geheimhouding

  • 1. Een raadscommissie kan omtrent het in een besloten vergadering behandelde en omtrent de inhoud van stukken welke aan de raadscommissie worden voorgelegd geheimhouding opleggen.

  • 2. Geheimhouding omtrent het in een besloten vergadering behandelde wordt tijdens die vergadering opgelegd.

  • 3. De stukken waaromtrent door de raadscommissie geheimhouding is opgelegd worden voor de leden van de raad, niet zijnde lid van de raadscommissie, ter inzage gelegd bij de secretaris van de raadscommissie onder mededeling van de geheimhoudingsplicht.

Artikel 23 Bijwonen besloten vergadering

  • 1. De vergaderingen van een raadscommissie kunnen worden bijgewoond door de leden van de raad, niet zijnde lid van de betreffende commissie.

  • 2. Het bepaalde in artikel 17 en artikel 21 is in dat geval van overeenkomstige toepassing.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 24 Uitleg verordening

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist:

  • a.

    de voorzitter van een raadscommissie, indien het de vergaderorde betreft;

  • b.

    de raadscommissie over andere aangelegenheden.

Artikel 25 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt op 17 september 2002 in werking.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 17 september 2002;

De raad voornoemd,

de secretaris,

de burgemeester,

mr. J.T.A.J. van der Ven

drs. H.P.T.M. Willems