Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR331133
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR331133/1
Regeling vervallen per 01-01-2017
Verordening commissie bezwaarschriften 2014
Geldend van 06-06-2014 t/m 31-12-2016
Intitulé
Verordening commissie bezwaarschriften 2014de raad van de gemeente Hillegom;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 1 april 2014, voorstelnummer 4707;
gelet op het bepaalde in artikel 147 van de Gemeentewet en artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht,
besluit
vast te stellen de
Verordening commissie bezwaarschriften 2014
Verordening commissie bezwaarschriften 2014
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen
- b.
commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften
Artikel 2 Inleidende bepalingen commissie
-
1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.
-
2. De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:
- a.
een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;
- b.
de Ambtenarenwet
- c.
de sociale verzekeringswetten
- d.
de Wet maatschappelijke ondersteuning
- e.
de Leerplichtwet
- f.
de Regeling gehandicaptenparkeerkaart
- a.
Artikel 3 Samenstelling van de commissie
-
1. De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste zes leden.
-
2. De voorzitter en leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.
-
3. De commissie regelt vervanging van de voorzitter.
Artikel 4 Secretaris
-
1. De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.
-
2. Het college wijst tevens één of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.
Artikel 5 Zittingsduur
-
1. De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk één keer herbenoemd te worden.
-
2. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.
-
3. De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.
Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift
-
1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangt aangetekend.
-
2. Over het behandelen van een bezwaarschrift kunnen burgemeester en wethouders een werkwijze vaststellen.
Artikel 7 Bemiddeling
Vervallen.
Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden
De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:
- a.
artikel 2:1, tweede lid
- b.
artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn
- c.
artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie
- d.
artikel 7:4, tweede lid
- e.
artikel 7:6, vierde lid.
Artikel 9 Vooronderzoek
De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen te winnen of te laten inwinnen.
Artikel 10 Hoorzitting
-
1. De secretaris van de commissie bepaalt de plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbende en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.
-
2. De voorzitter beslist over toepassing van artikel 7:3 van de Awb.
-
3. Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.
Artikel 11 Uitnodiging zitting
-
1. De secretaris nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.
-
2. Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de secretaris verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.
Artikel 12 Quorum
Voor het houden van een zitting is vereist dat de twee leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.
Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.
Artikel 14 Openbaarheid zitting
-
1. De zitting van de commissie is openbaar.
-
2. De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe verzoek doet.
-
3. Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats achter gesloten deuren.
Artikel 15 Schriftelijke verslaglegging
-
1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.
-
2. Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.
-
3. Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars vertegenwoordigend zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.
-
4. Het verslag verwijst naar de op de zitting overlegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.
-
5. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.
Artikel 16 Nader onderzoek
-
1. Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.
-
2. De uit nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbende toegezonden.
-
3. De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo’n nieuw verzoek.
-
4. Op de nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.
Artikel 17 Raadkamer en advies
-
1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.
-
2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.
-
3. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.
-
4. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.
-
5. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.
-
6. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.
Artikel 18 Uitbrengen advies en verdaging
Het advies wordt, onder medezending van het verslag, bedoeld in artikel 15 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.
Artikel 19 Jaarverslag
De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juli aan de bestuursorganen van de gemeente verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.
Artikel 20 Vergoedingen
Burgemeester en wethouders stellen de vergoeding vast voor de voorzitter en de leden van de commissie in verband met het voorbereiden en bijwonen van een hoorzitting en het formuleren van het advies over de bezwaren die tijdens de hoorzitting zijn behandeld.
Artikel 21 Intrekking oude regeling
De verordening commissie bezwaarschriften vastgesteld in de vergadering van 20 mei 2010 wordt ingetrokken. De intrekking van de verordening treedt in werking op de dag dat deze verordening in werking treedt.
Artikel 22 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.
Artikel 23 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening commissie bezwaarschriften 2014.
Aldus besloten door de raad in de vergadering van 22 mei 2014.
drs. P.M. Hulspas-Jordaan
griffier
J.Broekhuis
voorzitter
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl