Regeling vervallen per 01-01-2018

Verordening op de heffing en invordering van leges 2017

Geldend van 23-12-2016 t/m 31-12-2017

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2017

De raad van de gemeente Hillegom;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 11 oktober 2016, voorstelnummer 6988;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart;

besluit vast te stellen de:

Verordening op de heffing en invordering van leges 2017

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag van die kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag van dat kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet .

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

  • 1. Leges worden niet geheven voor:

    • a.

      stukken of handelingen, welke ambtshalve of ter voldoening aan wettelijke voor schriften kosteloos worden afgegeven of verricht;

    • b.

      inlichtingen, opgaven, handelingen of stukken, welke met vergunning van het college van burgemeester en wethouders worden verstrekt, verricht of afgegeven ten behoeve van rechtstreeks gebruik voor het algemeen belang dienende voorlichting over de gemeente, haar organen en instellingen;

    • c.

      het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

    • d.

      het verlenen van diensten t.b.v. de gemeente, haar organen en instellingen.

  • 2. De leges, genoemd in de tarieventabel in Titel 1 Hoofdstuk 7 worden niet geheven voor de in het openbaar belang afgegeven stukken en verstrekte inlichtingen aan openbare besturen, ambtenaren en instellingen.

  • 3. De leges, genoemd in de tarieventabel onder Titel 1 Hoofdstuk 7 worden niet geheven voor zover de in dat hoofdstuk vermelde stukken met vergunning van het college van burgemeester en wethouders worden afgegeven aan politieke groeperingen, waarvan de aanduiding bij de Kiesraad is geregistreerd dan wel welke aan de laatst gehouden gemeenteraadsverkiezingen hebben deelgenomen.

  • 4. De leges, genoemd in de tarieventabel onder Titel 1 Hoofdstuk 7, worden niet geheven voor zover het betreft de exemplaren van de raadsbijlagen welke op eigen initiatief door het college van burgemeester en wethouders worden verstrekt aan belangstellenden voor raadsvergaderingen, teneinde het deze belangstellenden mogelijk te maken de vergaderingen aan de hand van de stukken te volgen.

  • 5. De leges, genoemd in de tarieventabel in Titel 1 Hoofdstuk 9 worden niet geheven indien het onderzoek uitsluitend wordt verricht voor een wetenschappelijk doel of in het algemeen belang.

  • 6. De leges, genoemd in de tarieventabel in Titel 1 Hoofdstuk 9 onder 1.9.1 worden niet geheven voor het van gemeentewege behulpzaam zijn bij het raadplegen van de onder het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken door rijks- en provinciale ambtenaren in de uitoefening van hun functie.

  • 7. Leges worden niet geheven voor het in behandeling nemen van een aanvraag zoals bedoeld in de tarieventabel opgenomen artikelen 1.7.1.4.1, 1.7.1.4.2, 1.7.2, 1.7.3, 1.8.3, 1.9.1 tot en met 1.9.2.3, 1.18.1.1, geheel Titel 2, Hoofdstuk 2 van Titel 3, indien deze aanvraag een vergunning betreft voor instellingen die geregistreerd staan bij het CBF (Centraal bureau fondsenverwerving) en plaatselijke non-profit instellingen die zich blijkens haar statuten de uitoefening ten doel stellen van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, binnen een maand na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 9 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en de volgende hoofdstukken of onderdelen van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.7 akten burgerlijke stand;

    • 2.

      hoofdstuk 2 reisdocumenten;

    • 3.

      hoofdstuk 3 rijbewijzen;

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 papieren verstrekkingen uit de basisregistratie personen;

    • 5.

      onderdeel 1.8.1 verklaring omtrent gedrag;

    • 6.

      onderdeel 1.13.1 Wet op de kansspelen.

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De Legesverordening 2016 vastgesteld bij raadsbesluit van 12 november 2015 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van de heffing met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van heffing is 1 januari 2017.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2017".

Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 10 november 2016.

drs. P.M. Hulspas – Jordaan, griffier

A.van Erk, voorzitter

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2017

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1. Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2. Reisdocumenten

Hoofdstuk 3. Rijbewijzen

Hoofdstuk 4. Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen (BRP)

Hoofdstuk 5. Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6. Kadaster, vastgoedinformatie

Hoofdstuk 7. Bestuursstukken

Hoofdstuk 8. Overige publiekszaken

Hoofdstuk 9. Gemeentearchief

Hoofdstuk 10. Huisvestingswet

Hoofdstuk 11. Leegstandswet

Hoofdstuk 12. Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 13. Kansspelen

Hoofdstuk 14. Diverse recreatie

Hoofdstuk 15. Telecommunicatie

Hoofdstuk 16. Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 17. Overige APV vergunningen niet vallend onder de EDR

Hoofdstuk 18. Diversen

Hoofdstuk 19. Wet bevordering integriteitbeoordeling door het openbaar bestuur

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1. Begripsomschrijving

Hoofdstuk 2. Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3. Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4. Verminderingen

Hoofdstuk 5. Teruggaaf

Hoofdstuk 6. Teruggave

Hoofdstuk 7. Projectuitvoeringsbesluit

Hoofdstuk 8. Niet in deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1. Horeca

Hoofdstuk 2. Vergunningen op grond van de Algemene plaatselijke verordening

Hoofdstuk 3. Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4. Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5. Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 6. In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2017

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

2016

2017

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk:

1.1.1.1

in de spreekkamer van het gemeentehuis op dinsdag om 09:00 uur en 9:30 uur

0,00

0,00

1.1.1.2

in het gemeentehuis voor een eenvoudige plechtigheid op alle doordeweekse dagen van 9:00 uur tot 16:00 uur

214,50

216,00

1.1.1.3

in de trouwzaal/Sixkamer in 't Hof van het gemeentehuis op alle doordeweekse dagen van 9:00 uur tot 16:00 uur

438,00

440,00

1.1.1.4

in de trouwzaal/Sixkamer in 't Hof van het gemeentehuis op zaterdagen van 10:00 uur tot 15:00 uur

997,50

1.000,00

in de trouwzaal/Sixkamer in 't Hof van het gemeentehuis op zondagen en daarmee gelijkgestelde dagen van 10:00 uur tot 16:00 uur

1.905,00

1.920,00

1.1.1.5

op een bijzondere locatie, huis der gemeente op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek exclusief medewerkers gemeente op:

1.1.1.5a

maandag tot en met vrijdag van 9:00 uur tot 16:00 uur

550,00

555,00

1.1.1.5b

zaterdagen van 10:00 uur tot 15:00 uur

700,00

705,00

1.1.1.5c

zondagen van en daarmee gelijkgestelde dagen van 10:00 uur tot 16:00 uur

1.200,00

1.210,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zonder gebruik makend van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte

61,50

62,00

1.1.3

Als de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetten van een geregistreerd partnerschap wordt voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd voor 1 dag dan wordt het tarief verhoogd met

100,00

100,00

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of een partnerschapboekje

25,00

25,00

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

25,00

25,00

1.1.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

1.1.7

Als bij de voltrekking dan wel de registratie als bedoeld in Hoofdstuk 1 gebruik wordt gemaakt van gemeenteambtenaren als getuigen, worden de genoemde tarieven per getuige verhoogd met

60,00

60,00

1.1.8

Kosten voor het annuleren van een ingeplande huwelijksvoltrekking genoemd in Hoofdstuk 1:

1.1.8.1

bij annulering tot 14 dagen voor de huwelijksvoltrekking wordt 75% van de betaalde leges terugbetaald.

1.1.8.2

bij annulering binnen 14 dagen voor de huwelijksvoltrekking wordt 25% van de betaalde leges terugbetaald.

1.1.8.3

De administratiekosten voor de annulering bedraagt:

32,00

32,00

1.1.9

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een geboorteboekje

15,00

15,00

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2.

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

1.2.1

van een nationaal paspoort:

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

64,40

64,75

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

51,20

51,45

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

64,40

64,75

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

51,20

51,45

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

64,40

64,75

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

51,20

51,45

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

51,20

51,45

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

50,40

50,65

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

28,45

28,60

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

47,30

47,55

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

38,45

38,45

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

34,10

34,10

1.3.3

Indien een document als bedoeld in onderdeel 1.3.1 wordt afgegeven ten gevolge van vermissing en extra handelingen moeten worden verricht om de identificatie vast te stellen, wordt het tarief verhoogd met

25,00

25,00

1.3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het 'Centraal Register Rijbewijzen'

11,00

1.3.5

Voor het verstrekken van een formulier Eigen Verklaring van het CBR geldt het tarief dat is vastgesteld door het CBR.

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen (BRP)

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

6,50

6,60

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1

tot 100 afdrukken

305,00

305,00

1.4.2.3

Tot het verstrekken van inlichtingen met gebruikmaking van de op de afdeling Gemeentewinkel aanwezige computerapparatuur; per geleverde afdruk

6,50

6,60

1.4.2.3.1

tot 100 afdrukken

305,00

305,00

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

6,50

6,60

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.4.2.1

tot 100 verstrekkingen

305,00

305,00

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen wordt een tarief geheven welke is vastgesteld bij regeling door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (zoals deze luidt of recentelijk is gewijzigd).

1.4.6

Indien, ten gevolge van de aard van de aanvraag tot het verstrekken van één of meer inlichtingen of ten gevolge van de gegevens op grond waarvan een aanvraag tot het verstrekken van één of meer inlichtingen wordt gedaan, één of meer kaartverzamelingen of registers geheel of gedeeltelijk moeten worden doorgenomen, wordt het tarief naast het gevorderde ingevolge de voorgaande paragrafen, verhoogd met een bedrag per kwartier van

25,00

25,00

1.4.7

Het tarief bedraagt voor elk 2e of meerdere verzoek(en) zoals bedoeld in artikel 2.54 van de basisregistratie personen, per persoonslijst

6,50

6,60

1.4.8

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

25,00

25,00

1.4.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot verstrekking van statistische informatie uit de basisregistratie personen voor ieder daaraan besteed kwartier

25,00

25,00

1.4.10

Voor het afgeven van een verklaring van vertrek

6,50

6,60

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

6,50

6,60

Hoofdstuk 6 Kadaster, vastgoedinformatie

1.6.1

Het tarief bedraagt voor

1.6.1.1

verlenen van inzage van de kadastrale leggers, per leggerartikel

15,30

15,40

1.6.1.2

in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatsaanduiding van een perceel

15,50

15,60

Indien de gegevens bij het kadaster moeten worden opgevraagd, worden de in rekening gebrachte bedragen doorberekend aan de aanvrager

1.6.2

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

22,00

22,00

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een papieren afschrift van de Programmabegroting

40,00

40,00

1.7.1.2

een papieren afschrift van de Gemeenterekening

40,00

40,00

1.7.1.3

een papieren afschrift van de Kadernota

15,00

15,00

1.7.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.4.1

een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening (A.P.V.)

7,00

7,00

1.7.1.4.2

een exemplaar van een niet met name genoemde gemeentelijke verordening, per pagina

0,25

0,25

1.7.1.4.3

het minimum tarief voor een volledige verordening bedraagt

7,00

7,00

1.7.2

Voor het verstrekken van een bestemmingsplan, structuurschets of enig daarmee vergelijkbaar document worden de externe kosten in rekening gebracht

1.7.3

De tarieven genoemd in dit hoofdstuk worden, indien de stukken per post worden verzonden, verhoogd met een bedrag volgens de tarieventabel van de TNT.

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

1.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

41,35

41,35

1.8.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

6,50

6,60

1.8.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

6,50

6,60

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

25,00

25,00

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.9.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

0,25

0,25

1.9.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

0,25

0,25

1.9.2.3

een afschrift uit het bouwvergunningenarchief wordt alleen digitaal verstrekt, uit veiligheidsoverwegingen, op een door de gemeente Hillegom beschikbaargestelde usb-stick.

per bestand op A4-formaat

0,25

0,25

per bestand op A3-formaat

0,75

0,75

per bestand op A2-formaat

5,00

5,00

per bestand op A1-formaat

5,00

5,00

per bestand op A0-formaat

5,00

5,00

per usb-stick 1 gb

3,00

3,00

Hoofdstuk 10 Huisvestingswet

1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.10.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet

225,00

225,00

1.10.2

tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet

325,00

325,00

1.10.3

tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet

390,00

390,00

Hoofdstuk 11 Leegstandwet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

82,00

82,00

Hoofdstuk 12 Winkeltijdenwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

65,00

65,00

1.12.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.12.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

65,00

65,00

1.12.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.12.1 bedoelde ontheffing

65,00

65,00

Hoofdstuk 13 Kansspelen

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.13.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

58,00

58,00

1.13.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat:

58,00

58,00

en voor ieder volgend speelautomaat:

35,00

35,00

1.13.1.3

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van minimaal 4 jaar of voor onbepaalde tijd

230,00

230,00

1.13.1.4

voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van minimaal 4 jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat:

230,00

230,00

en voor iedere volgende kansspelautomaat:

140,00

140,00

1.13.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

12,00

12,00

Hoofdstuk 14 Diverse recreatie

14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het vissen met één hengel in gemeentevijvers

10,50

10,50

14.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van de Kampeerverordening

130,00

130,00

Hoofdstuk 15 Telecommunicatie

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

99,00

100,00

1.15.1.1

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

175,00

175,00

1.15.1.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.15.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.14.1.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 16 Verkeer en vervoer

1.16

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.16.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

100,00

100,00

1.16.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

100,00

100,00

1.16.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

31,50

31,50

1.16.3.1

tot het verkrijgen van duplicaat van een gehandicaptenparkeerkaart

31,50

31,50

1.16.3.2

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart voor instellingen

31,50

31,50

1.16.4

tot het verkrijgen van een ontheffing voor het houden van wedstrijden met voertuigen ingevolge artikel 10 van de Wegenverkeerswet

98,00

100,00

1.16.5

tot het verkrijgen van ontheffing voor exceptionele transporten

98,00

100,00

1.16.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.16.6.1

tot het aanbrengen, verwijderen en verplaatsen van een gehandicaptenparkeerplaats

300,00

300,00

1.16.6.2

tot het wijzigen van het kenteken van een gehandicaptenparkeerplaats

75,00

75,00

Hoofdstuk 17 Overige APV vergunningen niet vallend onder de EDR

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van ontheffing voor het buiten een inrichting veroorzaken van geluidshinder op grond van artikel 4:6 van de APV

102,00

100,00

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van aanvraag tot het verkrijgen van een:

1.17.1.1

ontheffing van het verbod om met een voertuig te rijden of deze te laten staan in een park of plantsoen op grond van artikel 5:11 van de APV

66,50

67,00

1.17.1.2

ontheffing voor rijden met een motorvoertuig in natuurgebieden op grond van artikel 5:33 van de APV

260,00

260,00

1.17.1.3

ontheffing van het verbod om op aangewezen plaatsen of bepaalde tijden te venten met gedrukte stukken waarin de vrijheid van meningsuiting wordt geopenbaard op grond van artikel 5:16 van de APV

66,50

67,00

1.17.1.4

ontheffing van het verbod om afvalstoffenstoffen buiten inrichtingen te verbranden op grond van artikel 5:34 van de APV

66,50

67,00

1.17.1.5

ontheffing van het verbod van incidentele asverstrooiing op de openbare weg op grond van artikel 5:36 van de APV

66,50

67,00

Hoofdstuk 18 Diversen

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.18.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

6,50

6,60

1.18.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.18.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

0,25

0,25

1.18.1.2.2

per pagina op papier van formaat:

A-0

19,50

19,50

A-1

11,50

11,50

A-2

8,10

8,10

1.18.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.18.1.2.1 en 1.18.1.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk ter groote van:

A-0

19,50

19,50

A-1

11,50

11,50

A-2

8,10

8,10

A-3

1,60

1,60

A-4

1,10

1,10

1.18.1.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

16,00

16,00

1.18.1.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

16,00

16,00

1.18.1.6

Digitale data voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen per bestand

5,00

5,00

per usb-stick

3,00

3,00

1.18.1.7

De tarieven genoemd in dit hoofdstuk worden, indien de stukken per post worden verzonden, verhoogd met een bedrag volgens de tarieventabel van de TNT.

1.19.1

Indien bij de behandeling van een aanvraag om een vergunning als bedoeld in onderdelen van deze tarieventabel, met toepassing van de Bibob Beleidslijn Hillegom van 7 april 2015, of zoals laatstelijk gewijzigd, een advies van het Landelijk Bureau Bibob wordt of zal worden gevraagd, wordt het genoemde tarief

1.19.1.1

ingeval het advies van het Landelijk Bureau Bibob een bepaalde en/of ernstige mate van gevaar aanduidt, verhoogd met

1.735,00

1.750,00

1.19.1.2

ingeval het advies van het Landelijk Bureau Bibob geen bepaalde en/of ernstige mate van gevaar aanduidt, verhoogd met

1.260,00

1.270,00

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. Voor de conrole van de opgegeven en vaststelling van de bouwkosten wordt door de gemeente gebruik gemaakt van het rekenprogramma 'Basisbedragen Gebouwen' van het Nederlands Bouwkosten Instituut (NBI);

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

200,00

200,00

2.2.2

de leges zoals bedoeld in 2.2.1 worden in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag omgevingsvergunning genoemd in Hoofdstuk 3 en de verhogingen van Hoofdstuk 4, mits de aanvraag overeenkomt met de aanvraag om vooroverleg en deze binnen een jaar nadat het vooroverleg is afgehandeld is ingediend

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief als de bouwkosten bedragen:

2.3.1.1.1

€ 450,00 of minder

55,50

55,50

2.3.1.1.2

€ 451,00 t/m € 4.500,00

20,0 o/oo van de bouwkosten plus

55,50

55,50

met een minimum van

99,00

99,00

2.3.1.1.3

€ 4.501,00 t/m € 22.500,00

19,5 o/oo van de bouwkosten plus

58,00

58,00

2.3.1.1.4

€ 22.501,00 t/m € 90.500,00

17,5 o/oo van de bouwkosten plus

142,50

142,50

2.3.1.1.5

€ 90.501,00 t/m € 227.000,00

14,3 o/oo van de bouwkosten plus

700,00

700,00

2.3.1.1.6

€ 227.001,00 t/m € 340.000,00

17,6 o/oo van de bouwkosten plus

1.370,00

1.370,00

2.3.1.1.7

€ 340.001,00 t/m € 455.000,00

15,8 o/oo van de bouwkosten plus

2.040,00

2.040,00

2.3.1.1.8

€ 455.001,00 tot € 20.000.000,00

14,7 o/oo van de bouwkosten plus

2.920,00

2.920,00

2.3.1.1.9

€ 20.000.000,00 en hoger

329.350,00

329.350,00

Advies Welstandscommissie

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het beoordelen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de Welstandsnota, indien daarvoor een noodzakelijk advies wordt gevraagd aan de welstandscommissie:

bij vastgestelde bouwkosten van:

2.3.1.2.1.a

€ 0 tot € 25.000

45,00

45,00

2.3.1.2.1.b

€ 25.000 en hoger 1,8 ‰ van de bouwkosten met een maximum legesbedrag van

2.250,00

2.250,00

Het op grond van 2.4.1.2.b berekende bedrag wordt naar boven afgerond op € 5,00.

2.3.1.2.2

Voor extra werkzaamheden (kwaliteitsteam, locatiebezoek etc.) bedraagt het tarief per uur

96,00

96,00

Welstandtoets (ambtelijke toets)

2.3.1.2a

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het beoordelen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de Welstandsnota, indien geen advies van de welstandscommissie noodzakelijk is:

45,00

2.3.1.3

Verplicht advies agrarische deskundige en/of advies natuur- en/of landschapsdeskundige

2.3.1.3.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld

477,00

477,00

2.3.1.3.2.a

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de natuurdeskundige nodig is en wordt beoordeeld

862,00

862,00

2.3.1.3.2.b

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van een landschapsdeskundige nodig is en wordt beoordeeld

862,00

862,00

2.3.1.4

Advies Brandweer

2.3.1.4.1

Beoordeling van een aanvraag voor een omgevingsvergunning waarbij een advies van de brandweer noodzakelijk is (waarbij de bouwkosten worden afgerond naar boven op hele euro's):

bouwkosten van € 1.250 tot en met € 3.150

45,60

45,60

bouwkosten van € 3.151 tot en met € 22.500

3,1 ‰ van de bouwkosten plus

45,60

45,60

bouwkosten van € 22.501 tot en met € 90.500

2,4 ‰ van de bouwkosten plus

98,10

98,10

bouwkosten van € 90.501 tot en met € 272.000

1,46 ‰ van de bouwkosten plus

197,30

197,30

bouwkosten van € 272.001 en hoger

0,36 ‰ van de bouwkosten plus

603,50

603,50

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

%

50,00

50,00

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief als de bouwkosten bedragen:

van de aanlegkosten, met een minimum van:

minder dan € 10.000,00

1 o/o van de bouwkosten plus

55,50

55,50

meer dan € 10.000,00

0,7 o/o van de bouwkosten plus

87,00

87,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

141,00

141,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

388,00

388,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

bouwkosten tot € 230.000

388,00

388,00

bouwkosten van € 230.000 tot € 455.000

1.530,00

1.530,00

bouwkosten van € 455.000 tot € 2.000.000

2.500,00

2.500,00

bouwkosten van € 2.000.000 en hoger

4.635,00

4.635,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

695,00

695,00

2.3.3.5

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

588,00

588,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

588,00

588,00

2.3.3.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

588,00

2.3.3.8

Het in behandeling nemen van een verzoek tot het vaststellen van een hogere grenswaarde ingevolge de Wet geluidhinder

774,00

774,00

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

141,00

141,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

388,00

388,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

1.530,00

1.530,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

695,00

695,00

2.3.4.5

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

588,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

588,00

2.3.4.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

588,00

2.3.4.8

Het in behandeling nemen van een verzoek tot het vaststellen van een hogere grenswaarde ingevolge de Wet geluidhinder

774,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief wanneer het een bouwwerk betreft met een gebruiksoppervlak van:

100 m2 of minder

350,00

350,00

meer dan 100 m2 maar minder dan 500 m2

290,00

290,00

vermeerderd met € 0,53 per m2 gebruiksoppervlak

meer dan 500 m2 maar minder dan 2.000 m2

290,00

290,00

vermeerderd met € 0,27 per m2 gebruiksoppervlak

meer dan 2.000 m2 maar minder dan 5.000 m2

290,00

290,00

vermeerderd met € 0,09 per m2 gebruiksoppervlak

meer dan 5.000 m2

290,00

290,00

vermeerderd met € 0,03 per m2 gebruiksoppervlak

indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld in artikel 2.3.5.1 betrekking heeft op het uitbreiden dan wel wijzigen van een omgevingsvergunning, bedraagt het tarief indien het gaat om:

2.3.5.2

een uitbreiding van het bouwwerk: het tarief vermeld in artikel 2.3.5.1 met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over het gebruiksoppervlak van de uitbreiding

2.3.5.3

een herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van het gehele bouwwerk: 50% van het tarief vermeld in artikel 2.3.5.1 met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over het gebruiksoppervlak van de herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik

2.3.6

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

148,00

148,00

2.3.7

Aanleggen of veranderen weg

2.3.7.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

131,00

131,00

2.3.8

Kappen

2.3.8.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

33,00

33,00

2.3.9

Uitweg/inrit

2.3.9.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

127,00

127,00

2.3.10

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

127,00

2.3.10.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

127,00

2.3.10.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

127,00

2.3.11

Bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.11.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

329,50

329,50

2.3.11.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

329,50

329,50

2.3.12

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.12.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

127,00

2.3.12.1.1

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

127,00

2.3.12.2

Indien een begroting als bedoeld in subsubonderdeel 2.3.12.1.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

127,00

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3, mits de aanvraag omgevingsvergunning overeenkomt met de aanvraag om vooroverleg en deze binnen een jaar nadat het vooroverleg is afgehandeld is ingediend

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

%

75,50

75,00

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan

%

50,00

50,00

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 1 jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

%

25,00

25,00

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

%

25,00

25,00

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.6.4.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening:

2.470,00

2.470,00

2.6.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen of uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a of b, van de Wet ruimtelijke ordening

2.040,00

2.040,00

Hoofdstuk 7 Projectuitvoeringsbesluit

2.7.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

Hoofdstuk 8 Niet in deze titel benoemde beschikking

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

329,50

329,50

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

297,00

300,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

297,00

300,00

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

82,00

83,00

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het bijschrijven of wijzigen van een leidinggevende op een vergunning op grond van artikel 30a, lid 2 van de Drank- en Horecawet

41,00

41,50

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een exploitatievergunning horecabedrijf op grond van artikel van artikel 2:28 van de APV

100,00

100,00

3.1.6

indien voor een besluit op een verzoek als bedoeld in de artikelen 3.1.5 een advies van derden wordt ingewonnen wordt het tarief verhoogd met

329,50

330,00

3.1.7

vergunning voor andere sluitingstijden van een horecabedrijf of voor een daartoe behorend terras op grond van artikel 2:29 van de APV

100,00

100,00

Hoofdstuk 2 Vergunningen op grond van de Algemene plaatselijke verordening en overige vergunningen

3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een:

3.2.1

vergunning voor het organiseren van een evenement op grond van artikel 2:25 van de APV

185,00

185,00

3.2.2

vergunning voor het exploiteren van een speelgelegenheid op grond van artikel 2:39 van de APV

100,00

100,00

3.2.3

vergunning voor het ter beschikking stellen en aanwezig houden van consumentenvuurwerk op grond van artikel 2:72 van de APV

133,00

134,00

3.2.4

een collecte - of inzamelvergunning op grond van artikel 5:13 van de APV

21,00

21,00

3.2.5

een standplaatsvergunning op grond van artikel 5:18 van de APV

65,50

66,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.3.1

tot het verlenen van een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4 van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Hillegom, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

3.3.1.1

voor een seksinrichting:

1.600,00

1.625,00

3.3.1.2

voor een escortbedrijf:

1.600,00

1.625,00

3.3.2

tot het wijzigen van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.4 van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Hillegom

3.3.2.1

voor een seksinrichting:

550,00

555,00

3.3.2.2

voor een escortbedrijf:

550,00

555,00

3.3.3

indien voor een besluit op een verzoek als bedoeld in dit hoofdstuk een advies van derden wordt ingewonnen wordt het tarief verhoogd met

325,00

330,00

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

400,00

400,00

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening

103,00

104,00

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning of ontheffing of tot het nemen van een andere beschikking

103,00

104,00

Hoofdstuk 7 Kinderopvang/gastouderopvang

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.7.1

tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum, gastouderbureau of peuterspeelzaal

886,00

3.7.2

tot het bieden van gastouderopvang voor het eerste adres

487,00

3.7.3

tot het bieden van gastouderopvang voor het tweede of volgende adres in de gemeente Hillegom

313,00

Behorende bij raadsbesluit van 10 november 2016.