Regeling vervallen per 01-02-2021

Verordening voor de raadscommissies en raadsinformatiebijeenkomsten van de gemeente Hilvarenbeek 2011

Geldend van 01-01-2012 t/m 31-01-2021

Intitulé

Verordening voor de raadscommissies en raadsinformatiebijeenkomsten van de gemeente Hilvarenbeek 2011

De raad van de gemeente Hilvarenbeek;gelezen het voorstel van het presidium na advies van Commissie De Ruiter van 6 december 2011;gelet op artikel 82 en andere relevante bepalingen van de Gemeentewet;b e s l u i t :vast te stellen het navolgende:

Verordening voor de raadscommissies en raadsinformatiebijeenkomsten van de gemeente Hilvarenbeek 2011

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:a. commissielid: lid van een raadscommissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet;b. voorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens vervanger;c. commissiegriffier: secretaris van een raadscommissie of diens vervanger;d. griffier: griffier van de raad of diens vervanger;e. vergadering: vergadering van een raadscommissie.f. Informatiebijeenkomst: geplande bijeenkomsten met als doel informatie-uitwisseling tussen commissie en college en commissie en burgers.

Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling

Artikel 2 Instelling reguliere raadscommissies

  • 1 De raad stelt de volgende raadscommissies in:a. Ruimteb. Samenleving.

  • 2 De raadscommissie Ruimte adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: grondzaken en gemeentelijk vastgoed, verkeer en vervoer, openbare werken, ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, natuur en landschap, welstand en monumentenzorg, milieu en afval, landinrichting, reconstructie en bouwzaken.

  • 3 De raadscommissie Samenleving adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: onderwijs, WMO, zorg en welzijn, sociale zaken, arbeidsvoorziening, kunst en cultuur, biodiversiteit en klimaatbeleid, mondiale bewustwording en vluchtelingen; algemeen bestuur en coördinatie, openbare orde en veiligheid, rampenbestrijding, handhaving, communicatie en promotie, evenementen, juridische -, facilitaire – en publiekszaken, informatie en archiefzorg, internationale zaken, intergemeentelijke samenwerking, financiën, planning en control, economische zaken, toerisme en recreatie, informatisering en automatisering.

  • 4 Indien een onderwerp meerdere raadscommissies aangaat, wordt in beginsel een gezamenlijke vergadering belegd. Dit wordt door het presidium bepaald.

  • 5 Indien een gezamenlijke vergadering van raadscommissies wordt belegd, vervult de voorzitter van de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, de taken van de voorzitter.

Artikel 3 Taken

  • 1 Omtrent alle zaken die aan de gemeenteraad worden voorgelegd wordt door de commissies advies en bijstand verleend aan de raad.

  • 2 Bij het advies let een commissie er op dat er genoeg informatie is om te kunnen besluiten en adviseert de raad over of een besluit een bespreekstuk of hamerstuk moet zijn en of een voorstel rijp is voor besluitvorming.

  • 3 Voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur, als het presidium zulk een agendapunt op de agenda van een raadscommissie zet.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1 Een raadscommissie bestaat uit ten minste één en maximaal vier leden per fractie, waarvan ten minste een lid ook raadslid dient te zijn voor de betreffende fractie.

  • 2 De in het eerste lid genoemde leden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

  • 3 De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid van een raadscommissie, niet zijnde raadslid.

  • 4 Commissieleden kunnen elkaar vervangen in een andere commissie dan waar zij in zijn benoemd.

  • 5 Per agendapunt van een commissievergadering mogen maximaal twee leden per raadsfractie deelnemen aan de beraadslagingen.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1 De voorzitter wordt door de gemeenteraad uit zijn midden benoemd.

  • 2 Bij afwezigheid van de voorzitter wordt deze vervangen door de plaatsvervangend (technisch) voorzitter.

  • 3 De plaatsvervangend voorzitter wordt benoemd door de raad. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op de plaatsvervangend voorzitter.

  • 4 De raad kan ten alle tijden wijziging aanbrengen in de aanwijzing van de voorzitter of plaatsvervangend voorzitter.

  • 5 De voorzitter is belast met:a. het leiden van de vergadering;b. het handhaven van de orde;c. het doen naleven van deze verordening;d. hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

  • 6 Diegene die de hoedanigheid van raadslid, of een van de andere vereisten uit de artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet, verliest, houdt van rechtswege op voorzitter of plaatsvervangend voorzitter van de commissie te zijn.

Artikel 6 Zittingsperiode en vacatures

  • 1 De leden, voorzitters en plaatsvervangend voorzitters van een raadscommissie worden benoemd voor de zittingsperiode van de raad.

  • 2 Een lid houdt op lid te zijn van een raadscommissie indien zij niet meer voldoen aan de in artikel 4, derde lid, gestelde eisen.

  • 3 Een lid, voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de commissie kan op eigen verzoek ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 4 De raad is bevoegd om aan een lid tussentijds ontslag te verlenen in het geval dit heeft opgehouden zijn vertrouwen te bezitten.

  • 5 De fractie van het ontslagen lid wordt in de gelegenheid gesteld een ander lid, voor benoeming in de commissie voor te dragen. De raad benoemt het vervangende lid, met inachtnemening van het bepaalde in artikel 4.

Artikel 7 Griffier en commissiegriffier

  • 1 De griffier, of een griffiemedewerker door de raad aan te wijzen, vervult de taak van griffier voor een raadscommissie.

  • 2 De commissiegriffier is in iedere vergadering aanwezig.

  • 3 Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt hij vervangen door een daartoe door de griffier aangewezen medewerker van de griffie of ambtenaar.

  • 4 De griffier kan in iedere vergadering aanwezig zijn.

Hoofdstuk 3 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris

Artikel 8 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris

  • 1 Het presidium kan de burgemeester, één of meer wethouders en de secretaris uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 2 Het uitgenodigde lid of de uitgenodigde leden van het college kunnen zich te allen tijde doen vergezellen door ambtelijke adviseurs.

Hoofdstuk 4 Vergaderingen

Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereiding

Artikel 9 Vergaderfrequentie

  • 1 De vergaderingen vinden conform de door de raad vastgestelde werkwijze plaats en worden in beginsel gehouden in het gemeentehuis.

  • 2 Een raadscommissie vergadert voorts indien de voorzitter het nodig oordeelt of indien tenminste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

  • 3 Het presidium bepaalt datum en tijdstip van de commissievergaderingen.

  • 4 In beginsel vinden de commissievergaderingen plaats op donderdagavond.

  • 5 Het aanvangstijdstip wordt door de commissie bepaald.

Artikel 10 Oproeping

  • 1 De oproeping geschiedt schriftelijk door of namens de voorzitter ten minste 7 dagen voor het houden van de vergadering, spoedeisende gevallen uitgezonderd. De oproepingsbrief vermeldt dag, aanvangstijdstip en agenda van de vergadering. De oproepingsbrief wordt tevens ter kennisname gezonden aan de leden van de raad die geen lid zijn van de commissie en aan het college van burgemeester en wethouders. De oproepingsbrief en bijbehorende stukken worden tevens digitaal verstrekt.

  • 2 De stukken, die betrekking hebben op de in een commissievergadering te behandelen zaken, worden tegelijk met de oproeping van de leden voor dezen ter inzage gelegd en voor zover nodig en mogelijk aan de leden, al dan niet in digitale vorm, toegezonden. Stukken als bedoeld in artikel 86 eerste en tweede lid Gemeentewet worden uitgezonderd van dit vereiste.

  • 3 Voor spoedeisende gevallen kan de voorzitter uiterlijk 48 uur van tevoren een oproep tot een vergadering doen.

Artikel 11 Agendavorming

Het presidium stelt de agenda’s van de commissievergadering in concept op.

Artikel 12 De agenda

  • 1 In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.

  • 2 Bij aanvang van de vergadering stelt de raadscommissie de agenda vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.

  • 3 Wanneer de raadscommissie een onderwerp of voorstel onvoldoende voor de beraadslaging voorbereid acht, kan hij aan het college of de burgemeester nadere inlichtingen of advies vragen. Het presidium, na overweging van het advies van de raadscommissie, bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

  • 4 Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

Paragraaf 2 Orde der vergaderingen

Artikel 13 Presentielijst

Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 14 Opening vergadering en quorum

  • 1 De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien tenminste de meerderheid van het in de raad vertegenwoordigd aantal fracties aanwezig is.

  • 2 Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen van de afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste 24 uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.

  • 3 Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. De raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden alleen beraadslagen of besluiten, indien blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 15 Spreekrecht burgers

  • 1 Burgers hebben spreekrecht. Zij kunnen het woord voeren over onderwerpen die op de agenda van een commissievergadering staan.

  • 2 Het woord kan niet gevoerd worden over:a. een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;b. benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;c. een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.

  • 3 Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit 24 uur voor aanvang van de vergadering aan de griffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren.

  • 4 De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 5 Het onderwerp waarbij wordt ingesproken wordt gelijk achter de inspreker(s) behandeld.

  • 6 De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de deelnemers aan de commissievergadering toestaan aan insprekers korte, verhelderende vragen te stellen.

  • 7 De voorzitter of een lid van de commissie doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger.

  • 8 Na de eerste termijn heeft een inspreker het recht om een korte reactie te geven op de inbreng van fracties en college in eerste termijn.

Artikel 16 Advieslijst

  • 1 De advieslijst wordt opgesteld onder de verantwoordelijkheid van de griffier.

  • 2 De conceptadvieslijst van de voorgaande vergadering wordt, zo mogelijk, aan de leden toegezonden gelijktijdig met de schriftelijke oproep. Het conceptverslag wordt op hetzelfde moment aan de overige personen die het woord gevoerd hebben, toegezonden.

  • 3 In de eerstvolgende vergadering wordt de advieslijst van de vorige vergadering vastgesteld.

  • 4 De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders hebben het recht een voorstel tot wijziging van de advieslijst aan de raadscommissie te doen, indien de advieslijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de commissiegriffier te worden ingediend.

  • 5 De advieslijst bevat ten minste:a. de namen van de voorzitter, de griffier, de commissiegriffier, de burgemeester en de wethouders, de secretaris en de ter vergadering aanwezige leden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;b. welke leden afwezig waren; c. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest; d. een samenvatting van het advies aan de raad onder vermelding van de standpunten van de fracties en aantekening van de fracties die zich niet uitgelaten hebben; e. bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 24 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 6 De vastgestelde advieslijst wordt door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.

Artikel 17 Spreektermijnen

  • 1 De beraadslaging over een onderwerp of voorstel geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2 Elke spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten.

Artikel 18 Spreektijden

Het presidium, de voorzitter of de commissieleden kunnen het voorstel doen om bij bepaalde agendapunten spreektijden te gebruiken, voor alle deelnemers aan de beraadslagingen.

Artikel 19 Vaststellen van de orde

  • 1 Een spreker wordt in zijn betoog niet gestoord, tenzij:a. de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het opvolgen van deze verordening te herinneren;b. een lid hem interrumpeert. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.

  • 2 Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 3 De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord – de vergadering sluiten.

  • 4 De voorzitter kan een raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen.

  • 5 Over dit voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

Artikel 20 Advies

  • 1 Wanneer de voorzitter vaststelt dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de beraadslaging, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2 Nadat de beraadslaging is gesloten, beslist de raadscommissie of er een advies aan de raad wordt uitgebracht.

  • 3 Indien de raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt beslissen de leden op voorstel van de voorzitter over de inhoud van het advies.

  • 4 In het advies worden de standpunten van alle fracties opgenomen.

Hoofdstuk 5 Informatierondes

Artikel 21 Agendavorming

Het presidium kan bepalen dat het bij een majeur onderwerp gewenst is een extra informatieavond te houden.

Artikel 22 Frequentie en tijdstip

  • 1 Informatieavonden worden zo vaak gehouden als het presidium nodig acht.

  • 2 Informatieavonden worden te alle tijden op donderdagavond gehouden.

  • 3 De donderdagavonden in de week voorafgaand en na de commissievergadering kunnen worden benut voor informatieavonden.

  • 4 Een informatieavond start tussen 19:00 en 20:00 uur.

  • 5 Het presidium kan bepalen dat een informatieavond op een andere locatie in de gemeente wordt gehouden dan in het gemeentehuis.

Artikel 23 Doel van een informatieronde

  • 1 Het doel van een informatironde is om bij majeure onderwerpen meer informatie te verwerven van verschillende betrokken partijen. Het is een beeldvormende bijeenkomst.

  • 2 Een informatieronde is nadrukkelijk niet bedoeld voor politieke doeleinden, alleen het verwerven van informatie mag het doel zijn van zo een bijeenkomst.

  • 3 Voor een informatieronde kunnen leden van het college, de burgemeester, ambtenaren, belanghebbenden en deskundigen worden uitgenodigd.

  • 4 Een informatieronde kan nooit in beslotenheid plaatsvinden, wel kan een beperkt aantal mensen worden toegelaten tot de vergaderruimte.

  • 5 De hoofdstukken 1,2, 3, 7 en 8 alsmede de artikelen 5 en 7 van deze verordening zijn van overeenkomstige toepassing op de raadsinformatieronde.

Artikel 23a Inloop inwoners

Voorafgaand aan de informatieronde wordt gedurende een half uur gelegenheid geboden aan inwoners om in te spreken over onderwerpen die vreemd zijn aan de orde van de dag. Op advies van de raadscommissie beslist het presidium over een statustoekenning hoe hetgene waarover is ingesproken verder wordt behandeld.

Artikel 24 Oproep en uitnodiging

  • 1 Uiterlijk twee weken voor een informatieronde roept de griffier de commissieleden schriftelijk op, vergezeld van een agenda.

  • 2 Het presidium bepaalt welke deelnemers worden uitgenodigd voor een informatieavond en worden uiterlijk twee weken van tevoren uitgenodigd.

Artikel 25 Vertegenwoordiging raad en voorzitter

  • 1 De leden van de raadscommissie waaronder het te behandelen onderwerp valt kunnen deelnemen aan de beraadslagingen.

  • 2 Tevens kunnen alle raadsleden deelnemen aan een informatieronde.

  • 3 Per fractie mogen twee personen deelnemen aan de beraadslagingen.

  • 4 Een informatieronde wordt voorgezeten door de voorzitter of plaatsvervangend voorzitter van de commissie waaronder het onderwerp valt.

Hoofdstuk 6 Besloten commissievergaderingen

Artikel 26 Algemeen

Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 27 Advieslijst

  • 1 De advieslijst van een besloten vergadering wordt niet rondgedeeld, maar ligt uitsluitend voor de leden en raadsleden ter inzage bij de griffier.

  • 2 Deze advieslijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een beslissing over het al dan niet openbaar maken van dit verslag. Het vastgestelde verslag wordt door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.

Artikel 28 Geheimhouding

  • 1 Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen. Artikel 22 van deze verordening is van overeenkomstige toepassing.

  • 2 Van de stukken waarvoor geheimhouding geldt wordt door de griffier een register bijgehouden.

  • 3 Raadsleden kunnen inzicht krijgen in de stukken die onder geheimhouding zijn besproken in een commissie, als bedoeld in artikel 82 eerste lid Gemeentewet, tenzij die strijdig is met de openbare orde.

Artikel 29 Opheffing geheimhouding

Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

Hoofdstuk 7 Toehoorders en pers

Artikel 30 Toehoorders en pers

  • 1 De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2 Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.De voorzitter is bevoegd, toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 31 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.

Artikel 32 Verbod gebruik mobiele telefoons

In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.

Hoofdstuk 8 Slotbepalingen

Artikel 33 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 34 Inwerkingtreding

  • 1 Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2012, op welk moment het statuut voor de raadscommissies 2002 vastgesteld op 28 maart 2002 wordt ingetrokken.

  • 2 Met de inwerkingtreding van deze verordening worden de raadscommissies Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting, Openbare Werken en Milieu, Welzijn en Algemene Beleidszaken en Financiën als ingesteld op 12 en 22 april 2010, opgeheven.

Artikel 35 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Commissieverordening 2011.

Artikel 36 Overgangsrecht

  • 1 De leden van de raadscommissies die bestaan tot het moment van inwerkingtreding van deze verordening worden geacht te zijn benoemd als leden van de nieuwe raadscommissies tot dat de raadsfracties de definitieve samenstelling van de nieuwe commissies rond hebben.

  • 2 De leden van de commissies Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting en Openbare Werken en Milieu worden geacht benoemd te zijn in de commissie Ruimte. De leden van de commissies Welzijn en Algemene Beleidszaken en Financiën worden geacht benoemd te zijn in de commissie Samenleving.

  • 3 Voor de voorzitters en plaatsvervangend voorzitters geldt een overeenkomstige regeling.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 15 december 2011.De raad voornoemd,De griffier,                           de voorzitter,