Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening op de heffing en invordering van leges 2014

Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2014

De raad van de gemeente Hilvarenbeek;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 5 november 2013;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

b e s l u i t :

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-l)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-l)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet; een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

a.diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

b.diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

c.het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

d.het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

e.het afgeven van een bewijs van in leven zijn tot het ontvangen van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden en dergelijke ten laste van publiekrechtelijke lichamen;

f.de aan aanvrager uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een aanvraag om vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Hilvarenbeek, welke zonder winstoogmerk bestemd is voor inwoners van onze gemeente beneden de 18 jaar, georganiseerd door verenigingen of instellingen gevestigd in deze gemeente;

g.verenigingen of instellingen, die het uitoefenen van liefdadigheid tot doel hebben.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet .

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijkekennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabelomschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeenteweten overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.6 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdelen 1.4.5 en 1.4.6 (verstrekkingen uit de basisregistratie personen met behulp van alternatieve media of schriftelijk);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen); een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffingen de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De 'Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013', vastgesteld bij raadsbesluit van 20 december 2012, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten: die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

    Sluiting

    Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2014.

Ondertekening

Aldus besloten in zijn openbare
vergadering van 19 december 2013,
De raad voornoemd;
de griffier, de voorzitter,
drs. G.J. de Ruiter de heer drs. R.F.I. Palmen

BijlageTarieventabel leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2014

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Ondergrondse infrastructuren (AVOI)

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Titel2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:

1.1.1.1

in het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag, tussen 08.30 en 16.30 uur

€ 273,00

1.1.1.2

in het gemeentehuis op zaterdag of op algemene erkende feestdagen zoals omschreven in artikel 6 van het Reglement burgerlijke stand tussen 09.00 en 15.30 uur

€ 493,85

1.1.1.3

op maandag en woensdag tussen 08.30 en 09.30 uur bestaat de mogelijkheid van een kosteloze sluiting

Nihil

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op;

1.1.2.1

in het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag, tussen 08.30 en 16.30 uur

€ 273,00

1.1.2.2

in het gemeentehuis op zaterdag of op algemene erkende feestdagen zoals omschreven in artikel 6 van het Reglement burgerlijke stand tussen 09.00 en 15.30 uur

€ 493,85

1.1.2.3

op maandag en woensdag tussen 08.30 en 09.30 uur bestaat de mogelijkheid van een kostenloze sluiting

Nihil

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op locatie:

1.1.3.1

1.op maandag tot en met vrijdag, tussen 8.30 en 16.30 uur

€ 407,95

1.1.3.2

2.op zaterdag of op de algemene erkende feestdagen zoals in artikel 6

van het Regelement burgerlijke stand tussen 9.00 en 15.30 uur

€ 743,35

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.4.1

een trouwboekje in een luxe uitvoering

€ 35,30

1.1.4.2

een duplicaatboekje in luxe uitvoering

€ 35,30

1.1.5

Het tarief bedraagt, voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, eventueel gevolgd door het geven van een inlichting daaruit, ongeacht het resultaat voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 9,00

1.1.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

1.1.7

getuigen bij huwelijksvoltrekking door gemeente voorzien;

1.1.7.1

in het gemeentehuis

€ 27,40

1.1.7.2

buiten het gemeentehuis

€ 49,85

1.1.7.3

administratieve afhandeling buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand voor 1 dag

€ 53,75

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 50,35

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 50,35

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 50,35

1.2.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt

€ 31,85

1.2.2.2

in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1

€ 41,90

1.2.3

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1. tot en met 1.2.1.3. alsmede in 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 46,60

1.2.6

Bij vermissing van een reisdocument zoals bedoeld onder 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en 1.2.2.1 en 1.2.2.2 wordt het bedrag vermeerderd met

€ 0,00

1.2.7

1.Hoesje paspoort

2.Hoesje identiteitskaart

€ 1,15

€ 1,00

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 35,02

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

1.3.3

Bij vermissing van een rijbewijs wordt het bedrag als bedoeld in 1.3.1 vermeerderd met

€ 0,00

1.3.4

het bedrag van 1.3.1. wordt verhoogd indien bij een omwisseling van een buitenlands rijbewijs het originele rijbewijs aangetekend moet worden verzonden

€ 10,00

1.3.5

Hoesje rijbewijs

€ 1,00

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de registratie personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 7,15

1.4.2.2

per verstrekking van meer gegevens

€ 7,15

1.4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.3.1

voor 00 tot 100 verstrekkingen

€ 186,15

1.4.2.3.2

voor 100 tot 250 verstrekkingen

€ 340,10

1.4.2.3.3

voor 250 tot 500 verstrekkingen

€ 619,70

1.4.2.3.4

voor 500 tot 1000 verstrekkingen

€ 1084,45

1.4.2.3.5

voor 1000 of meer, per verstrekking

€ 1,30

1.4.2.4

tot het afsluiten van een abonnement op het [wekelijks] verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente

€ 1084,45

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 7,15

1.4.4.2

per verstrekking van meer gegevens

€ 7,15

1.4.4.3

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van deze gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.4.3.1

voor 00 tot 100 verstrekkingen

€ 227,85

1.4.4.3.2

voor 100 tot 250 verstrekkingen

€ 340,10

1.4.4.3.3

voor 250 tot 500 verstrekkingen

€ 619,70

1.4.4.3.4

voor 500 tot 1000 verstrekkingen

€ 1084,45

1.4.4.3.5

voor 1000 of meer, per verstrekking

€ 1,30

1.4.4.3.6

een volledig overzicht van de persoonsgegevens aan aanvrager

€ 7,15

1.4.5

In afwijking van voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 22,65

1.4.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 2,25

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 9,00

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister (gereserveerd)

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens (gereserveerd)

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift of exemplaar van de gemeentebegroting, met de daarbij behorende memorie van toelichting indien aangevraagd voor 1 juli van het jaar voorafgaande aan dat waarop de begroting en toelichting betrekking heeft

€ 75,40

1.7.1.2

Indien aangevraagd na het tijdstip zoals bepaald in 1.7.1.1

€ 125,30

1.7.1.3

een afschrift of exemplaar van de gemeenterekening of jaarverslag indien aangevraagd voor 1 juli van het jaar voorafgaande aan dat waarop de rekening of jaarverslag betrekking heeft

€ 75,40

1.7.1.4

Indien aangevraagd na het tijdstip zoals bepaald in 1.7.1.3

€ 125,30

1.7.1.5

een afschrift van het burgerjaarverslag

nihil

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina conform bepaling 1.20.1 en verder

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina conform bepaling 1.20.1 en verder

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.2.2.1

op de agenda, voorstellen en raadsverslagen

€ 52,75

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.3.1

tot het verstrekken van:

1.7.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina conform bepaling 1.20.1 en verder

1.7.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina conform bepaling 1.20.1 en verder

1.7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.3.2.1

op de agenda, voorstellen en raadscommissieverslagen

€ 52,75

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.4.1

een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 31,60

1.7.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.5.1

Een exemplaar van de bouwverordening met toelichting

€ 70,10

1.7.5.2

Een exemplaar van het bestemmingsplan Buitengebied (toelichting, voorschriften en plankaarten)

€ 248,00

1.7.5.3

een afschrift van de overige verordeningen conform bepaling 1.20.1 en verder.

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde conform bepaling 1.20.1 en verder

1.8.1.1.2

in formaat A3 conform bepaling 1.20.1 en verder

1.8.1.2

tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, dan zijn de werkelijk gemaakte kosten verschuldigd.

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen en gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€ 11,75

1.8.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 11,85

1.8.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 11,85

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 11,85

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 11,85

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

€ 7,15

1.9.3

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het legaliseren van een handtekening of het waarmerken van een diploma of getuigschrift

€ 7,15

1.9.4

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het waarmerken van een register

€ 7,15

1.9.5

een akte van eedsaflegging

€ 10,45

1.9.6

een bewijs van Nederlanderschap, geen reispapier zijnde

€ 7,15

1.9.7

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van de leeftijdsopbouw

€ 19,70

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 9,00

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een uittreksel van een document of een samenvatting van de inhoud van een document van een in het gemeentearchief berustende stuk; zoals bepaald bij hoofdstuk 20 van deze tarieventabel.

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina conform bepaling 1.20.1

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk conform bepaling 1.20.1

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (gereserveerd)

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 158,45

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 79,25

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (gereserveerd)

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

1.14.1

een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 2 van de Verordening op de heffing en de invordering van Marktgelden

nihil

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 35,00

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen;

1.16.1.1

voor een periode van één kalenderjaar of een gedeelte daarvan;

1.16.1.2

voor één kansspelautomaat

€ 56,50

1.16.1.3

voor twee kansspelautomaten

€ 90,50

1.16.1.4

voor een periode van vier jaar of langer;

1.16.1.5

voor een kansspelautomaat

€ 226,50

1.16.1.6

voor twee kansspelautomaten

€ 362,50

1.16.1.7

Voor meerdere automaten;

-basisbedrag

-vermeerderd per automaat een bedrag van

€ 90,50

€ 136,00

1.16.1.8

voor een speelautomatenhal

€ 297,75

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 34,25

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum, gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang:

1.17.1

Voor kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang waarvoor een onderzoek door de GGD is benodigd

€ 768,00

1.17.2

Voor gastouderburo waarvoor een onderzoek door de GGD is benodigd

€ 768,00

1.17.3

Voor gastouders waarvoor een onderzoek door de GGD is benodigd

€ 480,00

Hoofdstuk 18 Ondergrondse infrastructuren (AVOI)

1.18.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor de aanleg van kabels, c.q. leidingen, of ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid, van de Telecommunicatiewet, per locatie voor een ononderbroken tracé,

1.18.1.1

tot een lengte van 25 meter

€ 0,00

1.18.1.2

tot een lengte van 100 meter

€ 242,75

1.18.1.3

met een lengte van 100 tot en met 500 meter

€ 376,85

1.18.1.4

Met een lengte van meer dan 500 meter wordt het onder 1.18.1.3 vermelde tarief verhoogd voor elke 100 meter boven 500 meter of een gedeelte daarvan, met een bedrag van

€ 27,90

1.18.2

Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het op grond van dit hoofdstuk berekende bedrag verhoogd met:

€ 55,85

1.18.2.1

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, wordt het op grond van dit hoofdstuk berekende bedrag verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.18.2.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.2.1 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 35,00

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 35,00

1.19.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

nihil

1.19.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag van elke andere vergunning of ontheffing, verleend op grond van de Wegenverkeerswet, het Wegenverkeersreglement of een daarop steunende regeling.

€ 35,00

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 3,20

1.20.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen;

1.20.1.2.1

voor minder dan 6 kopieën (A-4)

meer kopieën, per pagina

nihil

€ 0,60

1.20.1.2.2

per pagina op papier van een ander formaat;

A-3, formaat, per kopie

€ 0,80

A-2, formaat per kopie

€ 1,70

A-4 kleurenkopie

€ 1,05

A-3 kleurenkopie

€ 1,75

1.20.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk;

per formaat A4 of A5

€ 1,95

per formaat A3

€ 2,60

per formaat A2

€ 3,20

per formaat A1

€ 4,15

per formaat A0

€ 5,60

per formaat A00

€ 9,50

1.20.1.4

Digitaal dossier door middel van scannen indien het dossier alleen analoog aanwezig is, per scan

€ 3,35

1.20.1.5

Digitaal bestand bestaande uit digitale dossiers waarbij per verstrekking per e-mail of andere digitale wijze per bestand

€ 6,75

1.20.1.6

Eén digitaal dossier, per e-mail of andere digitale wijze, waarbij de omgevingsvergunning is verleend en waarbij de aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning is ingediend na 1 oktober 2010

€ 13,25

1.20.2

Gedrukte stukken voor rapporten,nota's en dergelijke, voor zover deze door de gemeente zelf worden vervaardigd;

1.20.2.1

tot 50 bladzijden A4 formaat

€ 14,10

1.20.2.2

50 bladzijden tot 100 bladzijden A4 formaat

€ 23,60

1.20.2.3

100 bladzijden tot 200 bladzijden A4 formaat

€ 38,00

1.20.2.4

boven de 200 bladzijden A4 formaat;

1.20.2.5

voor de eerste 200 bladzijden

€ 22,25

1.20.2.6

voor elke bladzijde daarboven per bladzijde

€ 0,05

1.20.2.7

Voor andere dan met name in de verordening genoemde geheel gedrukte of op andere wijze vermenigvuldigde stukken, per bladzijde of gedeelte daarvan

€ 0,60

1.20.3

Voor het plaatsen van een advertentie van gemeentewege ten behoeve van de behandeling voor het verkrijgen van een ontheffing respectievelijk vergunning dan wel ter uitvoering van een door het gemeentebestuur verleende ontheffing respectievelijk vergunning, per advertentie.

€ 56,95

1.20.4

Plattegrond van de gemeente

€ 3,45

1.20.5

Voor het op aanvraag toezenden van de gemeentegids, waarbij de aanvrager de gids heeft aangevraagd voor commerciële doeleinden, per toegestuurde gemeentegids

€ 3,65

1.20.6

Het tarief ter zake het op aanvraag verstrekken van de basiskaart van de gemeente Hilvarenbeek;

1.20.6.1

digitaal per opdracht

€ 59,55

1.20.6.2

vermeerderd per éénheid

€ 44,55

1.20.6.3

analoog op papier A4

€ 5,85

1.20.6.4

analoog op papier A3

€ 11,85

1.20.6.5

analoog op papier A2

€ 17,90

1.20.6.6

analoog op papier A1

€ 23,80

1.20.6.7

analoog op papier A0

€ 29,85

1.20.6.8

vermeerderd per éénheid

€ 8,80

als éénheid wordt uitgegaan van de wortel van het aantal geleverde hectares grondgebied. Het bedrag wordt afgerond op hele euro's.

1.20.7

Ter tarief ter zake het op aanvraag verstrekken van een matenplan;

1.20.7.1

digitaal per opdracht

€ 44,55

1.20.7.2

vermeerderd per éénheid

€ 59,55

1.20.7.3

analoog op papier per opdracht

€ 44,55

1.20.7.4

vermeerderd per éénheid

€ 44,55

als éénheid wordt uitgegaan van de wortel van het aantal geleverde kavels. Het bedrag wordt afgerond op hele euro's.

1.20.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning tot het in de gemeente venten;

1.20.8.1

geldig voor één dag

€ 58,40

1.20.8.2

geldig voor één jaar

€ 350,55

1.20.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning om fotografische opnamen te maken op de openbare weg;

1.20.9.1

voor één dag

€ 58,40

1.20.9.2

voor één week

€ 175,15

1.20.10

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een vergunning voor het aanbrengen van een automaat, etalagekast e.d. aan, op of boven de openbare weg

€ 41,15

1.20.11

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot ontheffing tot het openhouden van café's en andere voor het publiek toegankelijke inrichtingen na de algemene sluitingstijd, voor een uur of gedeelte daarvan

€ 58,40

1.20.12

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning voor een standplaats van 4 strekkende meter of een gedeelte daarvan

1.20.12.1

voor een periode van één jaar

€ 227,80

1.20.12.2

voor een periode van één dag

€ 35,00

1.20.13

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning o.g.v. artikel 2:10 APV voor plaatsing van een wegafzetting bedraagt

€ 58,40

1.20.15

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning, een ontheffing, een verlenging daarvan en een verklaring opgemaakt in het persoonlijk belang van de aanvrager, voor zover in deze tabel voor het in behandeling nemen van een aanvraag daartoe dan wel voor de aangifte daarvan geen ander tarief is vastgesteld

€ 35,00

1.20.16

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een ontheffing van de verboden als bedoeld in Afdeling 2 Afvalstoffen van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 15,75

1.20.17

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een vergunning als bedoeld in de lozingsverordening riolering

€ 79,25

1.20.18

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een besluit of aanvulling van één of meer voorwaarden of verlenging van de geldigheidsduur van een lozingsvergunning

€ 18,80

1.20.19

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijging van een vergunning, ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in Titel 1 een tarief is vermeld

€ 58,40

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

Onder bouwkosten wordt verstaan de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Deze raming geschiedt door de gemeente op basis van een door het college van Burgemeester en Wethouders jaarlijks vast te stellen bouwkostentabel. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

2.1.4

Principeverzoek:

Een verzoek bedoeld om af te tasten wat de gemeente van een bepaald plan vindt. Het betreft in de regel initiatieven die niet in het bestemmingsplan passen. Het is een kans om te zien wat de mogelijkheden en kansen zijn om een ontheffing of een herziening/wijziging van het bestemmingsplan te krijgen.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag/principeverzoek

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

nihil

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

€ 102,25

2.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een principeverzoek - niet zijnde een aanvraag in de zin van artikel 1:3, derde lid van de Algemene wet bestuursrecht – Awb - dat in strijd is met het geldende bestemmingsplan. Hieronder wordt begrepen de activiteit bouwen (buitenplans) dan wel strijdig planologisch gebruik.

€ 511,25

per keer.

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

Indien de bouwkosten minder dan € 40.000,- bedragen:

3,06 %

van de bouwkosten met een minimum van:

€ 332,30

2.3.1.1.2

Indien de bouwkosten € 40.000,-tot € 200.000,- bedragen:

€ 1.224,00

vermeerderd met:

van het bedrag waarmee die bouwkosten € 40.000,- te boven gaan.

2,55 %

2.3.1.1.3

Indien de bouwkosten € 200.000,-tot € 500.000,- bedragen:

€ 5.304,00

vermeerderd met:

van het bedrag waarmee die bouwkosten € 200.000,- te boven gaan.

1,53 %

2.3.1.1.4

Indien de bouwkosten € 500.000,-of meer bedragen:,

€ 9.894,00

vermeerderd met:

van het bedrag waarmee die bouwkosten € 500.000,- te boven gaan.

0,81 %

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 719,95

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

150 %

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief bij interne toetsing:

€ 155,40

2.3.2.1

Aan het verlenen van een aanlegvergunning, waarvoor bij een externe deskundige advies moet worden ingewonnen, wordt – wegens de daaraan verbonden extra kosten – het onder 2.3.2 bedoelde tarief verhoogd met de kosten van deze externe advieskosten. Deze kosten worden voorafgaand aan het inwinnen van dit externe advies door de gemeente schriftelijk medegedeeld aan de aanvrager. Indien de aanvrager niet akkoord gaat met de kosten van externe advisering moet hij dit binnen 5 werkdagen na dagtekening van de hiervoor genoemde schriftelijke mededeling van de gemeente dit schriftelijk aan de gemeente kenbaar maken. Het externe advies wordt dan niet door de gemeente ingewonnen. Het ontbreken van een extern advies heeft tot gevolg dat verdere beoordeling van de aanvraag niet plaatsvindt.

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 285,25

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 285,25

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 3.276,05

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 861,95

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

van het op grond van subonderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

gereserveerd

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 285,25

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 285,25

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 285,25

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 285,25

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 285,25

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 3.276,05

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 861,95

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

gereserveerd

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 285,25

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 285,25

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 285,25

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1, van de Brandbeveiligingsverordening;

2.3.5.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.5.2.1

tot en met 500 m²

€ 319,00

2.3.5.2.2

van 501 tot 1000 m²

€ 621,65

2.3.5.2.3

van 1001 tot 5000 m²

€ 804,70

2.3.5.2.4

groter dan 5000 m²

€ 1.089,05

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de monumentenverordening gemeente Hilvarenbeek aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 155,40

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht;

€ 62,35

2.3.6.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de monumentenverordening gemeente Hilvarenbeek aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 62,35

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidings-

besluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 155,40

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 42,10

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 67,45

2.3.11

Opslag van roerende zaken (niet in gebruik)

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 95,60

2.3.12.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 95,60

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 95,60

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 58,25

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 285,25

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 285,25

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

2.3.16

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld;

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 95,60

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 95,60

2.3.17

Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 285,25

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevings-vergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevings-vergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

50 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken en binnen 12 weken na het in behandeling nemen ervan

25 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 100,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 102,25

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project, conform het bepaalde bij 2.3.1

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt indien het college hiertoe besluit een anterieure overeenkomst opgesteld. Het tarief bedraagt:

de werkelijke kosten

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, in het geval dat initiatieven worden opgenomen in het actualiseringsproces van een bestemmings-plan:

€ 3.276,05

2.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 3.926,40

Hoofdstuk 9 Sloopmelding (Vervallen)

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 15,70

2.10.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gedoogverklaring voor het permanent bewonen van een recreatiewoning, zoals bedoeld in de beleidsnota "Aanpak permanente bewoning van recreatiewoningen in de gemeente Hilvarenbeek", bedraagt:

€ 847,65

2.10.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gedoogverklaring van huisvesting ten behoeve van mantelzorg bedraagt:

€ 280,15

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 210,60

3.1.2

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 232,50

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 71,20

3.1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 35,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

3.2.1.1

een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel

€ 6925,35

3.2.1.2

een herdenkingsplechtigheid

€ 35,00

3.2.1.3

een braderie

€ 35,00

3.2.1.4

een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg

€ 35,00

3.2.1.5

een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg

€ 35,00

3.2.1.6

een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 35,00

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 35,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3:13:

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 287,50

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€ 287,50

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene plaatselijke verordening:

3.3.2.1

voor een seksinrichting

€ 287,50

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

€ 287,50

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte (gereserveerd)

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (gereserveerd)

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Dit hoofdstuk wordt elders ondervangen in de tarieventabel (zie 2.3.5).

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 35,00

De Legestabel 2014 behoort bij raadsbesluit van 19 december 2013.

De griffier van Hilvarenbeek,

Drs. G.J. de Ruiter.