Verordening Treasurystatuut gemeente Hilvarenbeek 2018

Geldend van 01-01-2018 t/m heden

Intitulé

Verordening Treasurystatuut gemeente Hilvarenbeek 2018

Treasurystatuut Gemeente Hilvarenbeek 2018

De raad van de gemeente Hilvarenbeek,

gezien het voorstel van het college,

gelet op de Gemeentewet;

besluit:

  • 1.

    de Verordening treasurystatuut gemeente Hilvarenbeek 2009 met het uitvoeringsbesluit in te trekken per 1 januari 2018

  • 2.

    kennis te nemen van het Treasurystatuut gemeente Hilvarenbeek 2018

Besloten in zijn openbare vergadering van 28 september 2017.

de raad, Raadsgriffer

de heer G.J. de Ruiter Voorzitter de heer R.F.I. Palmen

Treasurystatuut

Het College van de gemeente Hilvarenbeek;

Gelet op artikel 212 van de Gemeentewet en de financiële verordening van de gemeente Hilvarenbeek;

Besluit:

Vast te stellen het navolgende Treasurystatuut gemeente Hilvarenbeek 2018

Artikel 1 Begrippenkader

In dit statuut wordt verstaan onder:

Derivaten : Financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan een bepaalde onderliggende waarde.

Wet fido : Wet financiering decentrale overheden.

Financiering : Het aantrekken van benodigde financiële middelen.

Financieringsmiddelen : Liquiditeiten aangetrokken tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende financieringen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende financieringen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer.

Garantie : Een borgstelling waarbij de gemeente zich tegenover een geldverstrekker gedurende een bepaalde looptijd verbindt tot nakoming van de aan een geldlening verbonden rente- en aflossingsverplichtingen voor zover de geldnemer daarbij in gebreke blijft.

Geldstromenbeheer: Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer).

Huisbankier : De financiële onderneming via welke de bulk van de geldstromen van de gemeente loopt en waarmee de gemeente Hilvarenbeek een kort geldfaciliteit aanhoudt.

Kasgeldlimiet : Een bedrag op basis van de Wet fido ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting van de gemeente bij aanvang van het jaar. Het gemiddelde saldo van de kortlopende schulden per kwartaal mag niet hoger zijn dan dit bedrag.

Koersrisico : Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen.

Kredietrisico : De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie (niet kunnen betalen) of deficit (tijdelijk tekort aan kasmiddelen).

Liquiditeitenbeheer : Het aantrekken en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar.

Liquiditeitsplanning : Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld naar aard en tijdseenheid.

Liquiditeitsrisico : De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeiten-planning en meerjaren-investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen.

Rentecompensatiecircuit : Het samentellen van de (valutaire) saldi van meerdere rekeningen die bij een bank worden aangehouden ten behoeve van de renteberekening.

Renterisico : Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen.

Renterisiconorm : Een bij de aanvang van enig jaar op basis van de Wet fido gefixeerd percentage van het totaal van de vaste schuld van de gemeente dat bij de realisatie niet mag worden overschreden.

Rentetypische looptijd : Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van de door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding.

Saldobeheer : Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen.

Schatkistbankieren : Voor gemeenten betekent schatkistbankieren dat zij al hun overtollige liquide middelen boven een bepaald drempelbedrag verplicht moeten aanhouden in de schatkist bij het ministerie van Financiën.

Rentevisie : Toekomstverwachting over de renteontwikkeling.

Treasuryfunctie : De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit meerdere deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer.

Valutarisico : Het beheersen van risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid dat op een bepaald moment de waarde van de vreemde valutastromen, uitgedrukt in eigen valuta, afwijkt van hetgeen verwacht werd op het beslissingsmoment.

Uitzetting : Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer.

Artikel 2 Doelstellingen van de treasuryfunctie

De gemeente onderscheidt de volgende doelstellingen van de treasuryfunctie:

  • 1.

    Het verzekeren van duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities.

  • 2.

    Het beheersen van gemeentelijke vermogens- en (rente-)resultaten tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitsrisico’s.

  • 3.

    Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.

  • 4.

    Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet fido respectievelijk de limieten en richtlijnen van dit statuut.

  • 5.

    Waarborgen dat de taken en verantwoordelijkheden op dit onderdeel duidelijk worden geregeld.

Artikel 3 Uitzettingen en garanties uit hoofde van de publieke taak

Voor uitzettingen en garanties uit hoofde van de publieke taak gelden de volgende algemene uitgangspunten:

  • 1.

    De gemeente mag uitzettingen en garanties uit hoofde van de “publieke taak” uitsluitend verstrekken aan bonafide organisaties.

  • 2.

    Aan het verstrekken hiervan kunnen nadere voorwaarden verbonden worden. Waar mogelijk worden zekerheden bedongen.

  • 3.

    De doelstelling waarvoor de verstrekking dient moet passen binnen de doelstellingen van de gemeente Hilvarenbeek.

  • 4.

    Het risico moet passen binnen de ratio voor het weerstandsvermogen die de gemeente Hilvarenbeek hanteert.

  • 5.

    De gemeente verstrekt in principe geen uitzettingen en garanties uit hoofde van de publieke taak.

  • 6.

    Alleen in uitzonderlijke situaties wordt van de in het 5e lid omschreven regel afgeweken. Het moet dan gaan om het realiseren van publieke doelen ten behoeve van de Hilvarenbeekse samenleving. In het laatste geval neemt het college geen besluit dan nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.

Artikel 4 Uitzettingen uit hoofde van treasury

Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van treasury gelden de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    Uitzettingen worden gedaan conform de wet verplicht schatkistbankieren en de regeling schatkistbankieren decentrale overheden. In afwijking van dit eerste lid kunnen liquide middelen ook uitgezet worden bij andere publiekrechtelijke lichamen voor zover die lichamen geen financiële toezichtrelatie hebben met de gemeente Hilvarenbeek.

  • 2.

    Een besluit op basis van het eerste lid van dit artikel wordt door het college genomen.

Artikel 5 Valutarisicobeheer

Valutarisico’s worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in de euro.

Artikel 6 Financiering (aantrekkingen ≥ 1 jaar)

Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    Financieringen worden uitsluitend aangetrokken ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak.

  • 2.

    Financieringsmiddelen worden uitsluitend aangetrokken in Euro’s.

  • 3.

    Financiering met externe financieringsmiddelen wordt zoveel mogelijk beperkt door primair de beschikbare interne financieringsmiddelen te gebruiken teneinde de renterisico’s te minimaliseren en het renteresultaat te optimaliseren.

  • 4.

    Bij het aantrekken van kortlopende financieringsmiddelen wordt rekening gehouden met de korte termijn liquiditeitsplanning en de kasgeldlimiet.

  • 5.

    Bij het aantrekken van langlopende financieringsmiddelen wordt gebruik gemaakt van een meerjarige liquiditeitsplanning en wordt de renterisiconorm uit de wet fido niet overschreden.

  • 6.

    Toegestane instrumenten bij het aantrekken van financieringen zijn onderhandse leningen en obligaties.

  • 7.

    Het gebruik van derivaten is niet toegestaan.

  • 8.

    De gemeente vraagt offertes op bij minimaal 2 instellingen alvorens een financiering wordt aangetrokken, welke schriftelijk worden vastgelegd.

  • 9.

    Op grond van de wet schatkistbankieren kan de gemeente ook financieringsmiddelen aantrekken van andere decentrale overheden, tenzij met die overheid een (financiële) toezichtrelatie bestaat.

  • 10.

    Het aantrekken van financieringen met het oogmerk om deze winstgevend weg te zetten, is niet toegestaan.

  • 11.

    Over afwijkingen van bovenstaande punten dient door het college te worden besloten.

Artikel 7 Saldo- en liquiditeitenbeheer

Om de kosten te minimaliseren wordt:

  • 1.

    Het liquiditeitsgebruik wordt beperkt door de geldstromen op gemeenteniveau op elkaar af te stemmen (geldstromenbeheer). Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen.

  • 2.

    De gemeente streeft naar concentratie van de liquiditeiten binnen één rentecompensatiecircuit

  • 3.

    Indien een liquiditeitsbehoefte ontstaat, kan de gemeente kortlopende middelen aantrekken. Hierbij wordt de kasgeldlimiet niet overschreden.

  • 4.

    Toegestane instrumenten bij het aantrekken van kortlopende middelen zijn daggeld, kasgeld en rekening courant.

Artikel 8 Relatiebeheer

De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    De huisbankier is een strategische partner die moet voldoen aan de vereisten van de “Regeling Uitzettingen en Derivaten Decentrale Overheden” en dient geregistreerd te staan bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

  • 2.

    Het betalingsverkeer wordt zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd door één bank, de huisbank.

  • 3.

    Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands toezicht te vallen, zoals De Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer.

  • 4.

    Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en daarvan een vergunning als makelaar te hebben ontvangen.

Artikel 9 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle

In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:

  • 1.

    De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasuryactiviteiten zijn op eenduidige wijze schriftelijk vastgelegd en worden aan de betrokken partijen kenbaar gemaakt.

  • 2.

    De administratieve organisatie en interne controle waarborgen dat:

    • a.

      de uitvoering rechtmatig en doelmatig is;

    • b.

      de treasuryactiviteiten adequaat kunnen worden uitgevoerd en bijgestuurd;

    • c.

      de juistheid, tijdigheid en volledigheid van de informatie verzekerd zijn.

  • 3.

    Bevoegdheden zijn via delegatie en mandaat schriftelijk vastgelegd.

  • 4.

    Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:

    • a.

      iedere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd (het vier ogenprincipe);

    • b.

      de uitvoering en de autorisatie/controle geschiedt door afzonderlijke functionarissen;

    • c.

      de uitvoering en de registratie in de financiële administratie mag geschieden door dezelfde functionaris. Op voorwaarde dat een andere medewerker van de financiële administratie belast met de dagboekmutering dit controleert.

  • 5.

    Een transactie wordt onmiddellijk geregistreerd door de functionaris die de transactie heeft afgesloten.

  • 6.

    Tegenpartijen wordt opdracht gegeven de bevestigingen van iedere transactie te versturen naar de financiële administratie.

Artikel 10 Verantwoordelijkheden

De taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente Hilvarenbeek staan in onderstaande tabel gedefinieerd.

Functie

Verantwoordelijkheden

Gemeenteraad

 

Vaststellen van de publieke taak.

Het vaststellen van treasurydoelstellingen, het treasurybeleid, beleidskaders en limieten middels de financiële verordening.

Het vaststellen van de paragraaf financiering in de begroting en de jaarrekening.

Het houden van toezicht op het treasurybeleid en de uitvoering hiervan.

Het evalueren en als gevolg daarvan (eventueel) bijstellen van het treasurybeleid.

College

Vaststellen van het treasurystatuut.

Het uitvoeren van het financiële/ treasurybeleid (formele verantwoordelijkheid) binnen kaders van het treasurystatuut.

Het rapporteren aan de Gemeenteraad over de uitvoering van het treasurybeleid.

Teamleider Financiën

Het uitvoeren van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten.

Het opzetten van administratieve richtlijnen op het gebied van treasury.

Het bewaken van de kwaliteit van de treasuryprocessen.

Het opstellen van het treasurybeleid

Het controleren van de volledigheid en betrouwbaarheid van de informatievoorziening van de treasuryfunctie en hierover rapporteren en verantwoorden aan het college.

De medewerker belast met treasury (comptabele)

Het uitvoeren van de aan haar/hem gemandateerde treasuryactiviteiten .

Het zorgdragen voor juiste verantwoording van de uitvoering van de door hem/haar gemandateerde treasuryactiviteiten.

Het rapporteren aan de teamleider Financiën over de uitvoering van het treasurybeheer.

Het aantrekken en uitzetten van gelden in het kader van het saldo- en liquiditeitenbeheer.

Het beheren van de geldstromen (geldstromenbeheer).

Het onderhouden van contacten met banken, geldmakelaars en overige financiële instellingen.

Afsluiten van financiële contracten voortvloeiend uit bovenstaande deelfuncties.

Schriftelijk vastleggen van de door hem/haar uitgevoerde treasurytransacties en dit laten controleren door een andere medewerker van de financiële administratie belast met de dagboekmutering

Aanleveren van tijdige, volledige en betrouwbare gegevens aan de gemeentelijke administratie.

Input aanleveren aan de financieel consulent voor de paragraaf Financiering van de begroting en de jaarstukken.

Afleggen van verantwoording aan het Teamleider Financiën over de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten.

De budgethouders

Zorgdragen voor het tijdig aanleveren van betrouwbare operationele informatie over toekomstige geldstromen aan de medewerker belast met treasury

(Mede) fiatteren van betalingen en ontvangsten, ten laste c.q. ten gunste van hun budgetten.

Financieel consulent

Opstellen van de rentevisie.

Opstellen van beleidsvoorstellen en adviezen op treasurygebied.

Opstellen van de paragraaf financiering voor begroting en rekening.

Adviseren van de organisatie/afdelingen over de financiële gevolgen van hun activiteiten en projecten

Financiële administratie

Overboeken van saldi tussen bankrekeningen.

Afhandelen van het girale betalingsverkeer.

Rapporteren aan de medewerker belast met treasury over de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten.

Juist en volledig administreren van de bezittingen, schulden, rechten, verplichtingen, inkomsten, uitgaven, ontvangsten en betalingen in de financiële administratie.

Kassier

Afhandelen van het contante geldverkeer

Aanleveren van tijdige, volledige en juiste gegevens aan de financiële administratie

Afleggen van verantwoording aan de teamleider Financiën over de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten.

Artikel 11 Bevoegdheden

In onderstaande tabel staan de bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven evenals de daarbij benodigde autorisatie.

  

Bevoegd functionaris

(eerste handtekening)

Autorisatie door

(tweede handtekening)

Saldo-, liquiditeiten- en geldstromenbeheer

1. Het uitzetten van middelen.

Medewerker financiën belast met treasury

Teamleider Financiën

2. Het aantrekken van middelen via daggeld- of kasgeld.

Med. belast met treasury

Teamleider Financiën

3. Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen.

Medewerker 1 met ondertekenings-bevoegdheid

Medewerker 2 met ondertekenings-bevoegdheid

Bankrelatiebeheer

4. Bankrekeningen openen/sluiten/wijzigen.

Med. belast met treasury

Teamleider Financiën

5. Bankcondities en tarieven afspreken.

Med. belast met treasury

Teamleider Financiën

Financiering en uitzetting

6. Het aantrekken van liquiditeiten/financiering:

< 1 jaar

Med. belast met treasury

Teamleider Financiën

 

≥ 1 jaar

Wettelijke vertegenwoordiger van het College

7. Het uitzetten van middelen uit hoofde van treasury

Med. belast met treasury

Teamleider Financiën

8. Het verstrekken van uitzettingen en garanties aan derden uit hoofde van de publieke taak.

Afdelingshoofden/ -mangers

College van B&W

Artikel 12 Informatievoorziening

Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient ten minste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:

Informatie

Frequentie

Informatie-verstrekker

Informatie-ontvanger

Beleid(splannen) voor de paragraaf financiering bij de begroting.

Jaarlijks

Financieel consulent

Gemeenteraad

Evaluatie treasuryactiviteiten in paragraaf financiering van de jaarrekening.

Jaarlijks

Med. belast met treasury

Gemeenteraad

Informatie aan derden (toezichthouder en CBS) zoals genoemd in art. 8 Wet FIDO.

Kwartaal/

Jaarlijks

Med. belast met treasury

Derden

Artikel 13 Hardheidsclausule

In gevallen waarin dit statuut niet voorziet besluit het college.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Het treasurystatuut van de gemeente Hilvarenbeek 2018 treedt in werking met ingang van 1 januari 2018.

Aldus vastgesteld op 17 augustus 2017

Het college van Hilvarenbeek,

De burgemeester De secretaris