Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR283456
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR283456/1
Regeling vervallen per 01-01-2014
Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2013
Geldend van 30-11-2012 t/m 31-12-2013
Intitulé
Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2013RAADSVOORSTEL
raadsvergadering:
14 november 2012
onderwerp:
Verordening Afvalstoffenheffing 2013
bijlage:
ontwerpbesluit
datum:
gemeenteblad I nr.:
agenda nr.:
Aan de gemeenteraad,
Voor u ligt het voorstel tot herziening van de tarieven betreffende de afvalstoffenheffing voor het belastingjaar 2013.
Het inzamelen van het afval wordt uitgevoerd door de gewestelijke afvalstoffendienst (GAD), die de kosten hiervoor in rekening brengt bij de deelnemende gemeenten. Via de afvalstoffenheffing dragen de inwoners van Hilversum bij in deze kosten. Voorgesteld wordt het tarief voor 2013 te corrigeren voor inflatie. Door deze aanpassing met 2% bedragen de tarieven voor 1-, 2- en meerpersoonshuis-houdens dan respectievelijk € 178,68, € 237,84 en € 296,40.
In onderstaande tabel staat het overzicht van baten en lasten voor de afvalstoffen voor 2013
-
lasten
721.1
Kosten Gewestelijke afvalstoffendienst (GAD)
7.767.000
721.1
Overdekking i.v.m. BTW-compensatiefonds
748.000
614.4
Kosten kwijtschelding
500.000
721.1
Administratiekosten afdeling Belastingen
40.000
+/+
9.055.000
baten
725.1
Geraamde opbrengsten afvalstoffenheffing
8.926.000
980.4
Onttrekking aan de egalisatiereserve Afvalstoffen
129.000
+/+
9.055.000
-/-
Netto ten laste van de gemeente komende kosten
0
Dekkingspercentage:
100%
Voorstel
Wij stellen u voor:
het bijgevoegde ontwerp van de Verordening Afvalstoffenheffing 2013 inclusief bijbehorende tarieven vast te stellen.
Burgemeester en wethouders van Hilversum,
de secretaris de burgemeester
I.C. de Vries P.I. Broertjes
RAADSBESLUIT
De raad van de gemeente Hilversum,
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 25 september 2012;
gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
Besluit
vast te stellen de:
Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2013
Artikel 1
Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
gebruik maken: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 wet milieubeheer.
Artikel 2
Aard van de belasting en belastbaar feit
- 1.
Onder de naam “afvalstoffenheffing” wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.
- 2.
De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening, wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 3
Belastingplicht
De belasting wordt per perceel geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 4
-
Maatstaf van heffing en belastingtarief
- 1.
De belasting bedraagt per belastingjaar per perceel:
bij gebruik daarvan door één persoon € 178,68
bij gebruik daarvan door twee personen € 237,84
bij gebruik daarvan door meer dan twee personen € 296,40
- 2.
In afwijking in zoverre van het eerste lid is het tarief indien het heffingstijdvak afwijkt vanhet kalenderjaar, gelijk aan de som van de evenredige delen van de voor de desbetreffende kalenderjaren geldende tarieven.
- 3.
Het aantal personen, dat gebruik maakt van een perceel, wordt beoordeeld naar de situatieop het tijdstip van ontstaan van de belastingplicht.
- 1.
-
4. Indien in de loop van het belastingjaar enige wijziging optreedt in de samenstelling van het in het vorige lid bedoelde aantal personen, wordt bij de berekening van de belasting hiermede geen rekening gehouden op de wijze als bedoeld in artikel 7.
Artikel 5
Belastingjaar
Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar
Artikel 6
Wijze van heffing
De belasting wordt bij wege van aanslag geheven
Artikel 7
Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
- 1.
De belasting per perceel is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
- 2.
Indien de belastingplicht voor enig perceel in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting voor dat perceel verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
- 3.
Indien de belastingplicht voor enig perceel in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
- 4.
Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in feitelijk gebruik neemt.
Artikel 8
Termijn van betaling
- 1.
De aanslagen die worden opgelegd in het belastingjaar waarop zij betrekking hebben, moeten worden betaald uiterlijk drie maanden na de dagtekening van het aanslagbiljet.
- 2.
In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aan-slagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, meer is dan € 50,-, doch minder is dan € 5.000,-, en zolang de verschuldigde be-dragen door middel van automatische betalingsincasso van de betaalrekening van de belas-tingplichtige kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in acht gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbil-jet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
- 3.
Machtigingen voor een automatische incasso moeten uiterlijk drie weken na dagtekening van de aanslag door de gemeente ontvangen zijn. Machtigingen na die datum zullen het jaar erop in werking treden.
- 4.
De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het voorgaande gestelde termijnen.
Artikel 9
Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffingen de invordering van de afvalstoffenheffing.
Artikel 10
Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
De "Verordening afvalstoffenheffing 2012", vastgesteld bij besluit van 9 november 2011, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.
- 3.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.
- 4.
Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening afvalstoffenheffing 2013".
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van 14 november 2012,
De griffier, De voorzitter,
K.E. Driehuijs P.I. Broertjes
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl