Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en de invordering van Leges 2011

Geldend van 22-07-2011 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van Leges 2011

De raad van de gemeente Hilversum,

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 september 2010;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van Leges 2011

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • 2.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • 3.

    'maand' het tijdvak dat loopt van een (n)e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • 4.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de (n)e dag en in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • 5.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij als onderdeel behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    vergunningen en duplicaten ten behoeve van hen, die tengevolge van maatregelen van de overheid verplicht worden hun woongelegenheid te ontruimen.

  • 2.

    het raadplegen van en het kopiëren van de bij de gemeente berustende registers leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de Openbare Registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie.

  • 3.

    stukken en inlichtingen uit de GBA, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrente, wachtgelden, loon en bezoldiging.

  • 4.

    kansspelvergunningen, voor zover de opbrengst bestemd is voor een goed doel.

  • 5.

    het verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart.

  • 6

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • 7

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • 1.

    mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • 2.

    schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 3.

    voor zover de heffing bij abonnement geschiedt, behoort de betaling plaats te vinden voor de eerste keer bij het aangaan van het abonnement en vervolgens bij het begin van het kalenderjaar.

  • 4.

    in afwijking in zoverre van voorgaande leden, geldt in geval het totaalbedrag van de op één aanslag verschuldigde bedrag door middel van automatische betalingsincasso van de betaalrekening van de belastingschuldige kunnen worden afgeschreven, dat de aanslag moet worden betaald in één termijn en vervalt binnen 14 dagen na de dagtekening van het aanslagbiljet.

  • 5.

    de Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1. De 'Legesverordening 2010', vastgesteld bij besluit van 11 november 2009, gewijzigd bij besluiten van 22 september 2010 en 13 oktober 2010, worden ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 4. Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2011".

    Aldus vastgesteld in de openbare vergadering

    van 10 november 2010.

    De griffier,

    K.E. Driehuijs

    De voorzitter,

    E.C. Bakker

    RAADSBESLUIT

    De raad van de gemeente Hilversum;

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 september 2010,

    besluit:

    vast te stellen de navolgende:

    Tarieventabel 2011, als onderdeel behorende bij de "Legesverordening 2011".

    Alle in deze verordening opgenomen tarieven zijn exclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap of de omzetting van een registratie partnerschap in een huwelijk:

1.1.1.1

In de ondertrouwkamer van de afdeling Publiekszaken op:

dinsdag om 9.00 en om 9.30 uur, excl. trouwboekje of partnerschapsboekje

gratis

1.1.1.2

In detrouwzaal van het raadhuis op:

-maandag om 9.00 en om 10.00 uur, incl. trouwboekje of partnerschapsboekje:

-maandag tussen 11.00 en 16.00 uur en van dinsdag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur, incl. trouwboekje of partnerschapsboekje:

- en op andere daartoe aangewezen dagen en uren, incl. trouwboekje of partnerschapsboekje:

€ 190=,

€ 385,=

€ 600,=

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 385,=

1.1.3.1

·in Amrâth Grand Hotel & Theater Gooiland (excl. kosten locatie)

€ 385,=

1.1.4

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk , een registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een permanent aangewezen ruimte anders dan de trouwzaal, te weten andere ruimten van het raadhuis en het Museum Hilversum (de oude raadzaal):

1.1.4.1

maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 16.30 uur, incl. trouwboekje of partnerschapsboekje

€ 600,=;

1.1.4.2

op andere daartoe aangegeven dagen en uren, inclusief trouwboekje of partnerschapboekje

€ 700,=;

1.1.4.3

Voor de voltrekking van een huwelijk, een registratie van een partnerschap of de omzetting van een registratie partnerschap in een huwelijk op een door het bruidspaar gekozen vrije locatie op de daartoe vastgestelde tijdstippen, incl. trouwboekje of partnerschapsboekje (excl. kosten lokatie) .

€ 700,=

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,30

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het afgeven van een verklaring van huwelijksbevoegdheid (vastgesteld bij wet en regelgeving)

Het jaar-lijks bij wet aan te geven (max.) tarief

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapsboekje

€ 15,30

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het op verzoek van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen, per getuige

€ 25,=

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

Het jaarlijks bij wet aan te geven (max.) tarief

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

Het jaarlijks bij wet aan te geven (max.) tarief

1.2.1.3

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 en 1.2.1.2 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

Het jaarlijks bij wet aan te geven (max.) tarief

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

Het jaarlijks bij wet aan te geven (max.) tarief

1.2.1.5

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

dit geldt ook voor NIK- jeugd (t/m 13 jaar)

Het jaarlijks bij wet aan te geven (max.) tarief

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.5 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

Het jaarlijks bij wet aan te geven (max.) tarief

1.2.3

Het tarief als genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 en 1.2.1.2 , slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.4 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

Het jaarlijks bij wet aan te geven (max.) tarief

1.2.5

Het tarief bedraagt voor het verrichten van het voorgeschreven administratief onderzoek waarbij het oude reisdocument niet wordt overlegd (vermissingkosten)

€ 17,50

1.2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een douaneverklaring

€ 12,50

1.2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit een centraal register rijbewijzen

€ 12,50

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 40,=

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

Het jaarlijks bij wet aan te geven (max.) tarief

1.3.3

het verrichten van het voorgeschreven administratief onderzoek waarbij het oude rijbewijs niet wordt overlegd (vermissingkosten)

€ 17,50

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

Het jaarlijks bij wet aan te geven (max.) tarief

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een uittreksel uit de GBA aan de ingeschrevene zelf of diens gemachtigde:

1.4.3.1

per uittreksel uit de GBA betreffende de aanvrager

€ 12,50

1.4.4

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens per verstrekking

Het jaarlijks bij wet aan te geven (max.) tarief

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een persoonslijst uit de GBA

€ 12,50

1.4.6

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van gegevens vanuit de persoonskaarten en/of woningkaarten.

1.4.6.1

per aanvraag voor de eerste 5 te raadplegen personen (= kaarten), per kaart

€ 5,-

1.4.6.2

per aanvraag voor elke meer dan 5 te raadplegen personen (=kaarten), per kaart

€ 3,50

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 12,50

Hoofdstuk 6: Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens is niet van toepassing

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een exemplaar van de programmabegroting/concern jaarstukken

€ 9,81

1.7.1.2

een exemplaar van de productenramingen/dienstjaarstukken

€ 16,42

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het verstrekken van afzonderlijke delen van gedrukte stukken van De Discussie, Het Besluit en het advies van de Commissie Bezwaarschriften

1.7.2.1.1

per pagina

€ 0,16

1.7.2.1.2

met een maximum van

€ 9,55

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.3.1

tot het verstrekken van een abonnement van:

1.7.3.1.1

agenda's en voorstellen van alle openbare vergaderingen van De Discussie en de tijdelijke commissies van advies aan het college van burgemeester en wethouders.

€ 48,03

1.7.3.2

notulen van alle openbare vergaderingen van De Discussie en tijdelijke commissies van advies aan het college van burgemeester en wethouders:

€ 96,06

1.7.3.2.2

agenda's en voorstellen en notulen tezamen van alle openbare vergaderingen van De Discussie en tijdelijke commissies van advies aan het college van burgemeester en wethouders:

€ 120,08

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.4.1

tot het verstrekken van:

1.7.4.2

het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op het gemeenteblad I (agenda en voorstellen van Het Besluit)

€ 43,17

1.7.4.3

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op het gemeenteblad II (notulen van Het Besluit)

€ 21,58

1.7.4.4

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar voor agenda's en voorstellen en notulen tezamen van alle openbare vergaderingen van Het Besluit:

€ 55,=

1.7.4.5

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar voor agenda's en voorstellen en notulen tezamen van alle openbare vergaderingen van De Discussie, tijdelijke commissies van advies en Het Besluit:

€ 150,=

1.7.4.6

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op het gemeenteblad III (verordeningen)

€ 21,58

1.7.4.7

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op het gemeenteblad IV (artikel 41: vragen en antwoorden)

€ 21,58

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.1.1

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 10,50

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verlenen van inzage in de geautomatiseerde kadastrale registratie:

1.8.2.1

per kadastrale informatie per object (incl een uitdraai op A7-formaat)

€ 10,25

1.8.2.2

per afdruk (op A4-formaat) van de kadastrale situatie per object

€ 10,25

1.8.2.3

per informatie uit het hypotheekregister per object (incl. een uitdraai op A4-formaat)

€ 10,25

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verkrijgen van digitale ondergronden landmeten en vastgoed.:

a)voor het stedelijk gebied per ha. € 25,60 + € 10,25 aanmaakkosten

b) voor het landelijk gebied per ha € 4,10 + € 10,25 aanmaakkosten

1.8.4.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verkrijgen van analoge ondergronden landmeten en vastgoed:

A-0 formaat

€ 49,20

A-1 formaat

€ 42,05

A-2 formaat

€ 35,85

A-3 formaat

€ 32,80

A-4 formaat

€ 30,75

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

Het jaarlijks bij wet aan te geven (max.) tarief

1.9.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 12,50

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 5,50

1.9.4

voor het afgeven van een verklaring van uitstel van begraven

€ 12,50

1.9.5

voor een uittreksel uit en afschriften van akten van de burgerlijke stand bestaande uit een afschrift, uitvoering uittreksel, beredeneerd uittreksel of meertalig uittreksel van een akte, excl. verzendkosten

Het jaarlijks bij wet aan te geven (max.) tarief

1.9.6

voor een naturalisatieverzoek

Het jaarlijks bij wet aan te geven (max.) tarief

1.9.7

voor een optieverklaring

a een enkelvoudig verzoek

b gemeenschappelijk verzoek

Het jaarlijks bij wet aan te geven (max.) tarie

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de gemeentearchieven en administratieve werkzaamheden verbonden aan andere dienstverlening door het Streekarchief voor ieder daaraan besteed kwartier of deel van een kwartier.

tijdens de normale diensturen

€ 14,30

op zon- en feestdagen of andere tijden buiten de normale diensturen

€ 28,20

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

a een kopie op papier van een document, per pagina A-4

€ 0,55

b een kopie op papier van een document per pagina A-3

€ 1,10

c een digitale kopie van een digitaal document

€ 0,55

d een digitale kopie van op microfilm verfilmde documenten per pagina

€ 2,05

e een digitale kopie van digitale foto’s, voor zover niet gepubliceerd op de website www.gooienvechthistorisch.nl

€ 3,10

f een digitale kopie van foto afdruk

€ 5,15

g een digitale kopie van originele documenten uit de archieven en collecties per pagina, max. formaat origineel A-3

€ 5,15

h een zwart / wit afdruk op papier op ware grootte van het origineel van documenten (waaronder tekeningen) die zijn verfilmd of gedigitaliseerd of groter dan A3 formaat per pagina:

voor elk volgende pagina:

€ 14,00

€ 5,00

1.10.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

van bestanden op cd-rom, per cd-rom

€ 5,15

1.10.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

Publicatierecht voor het publiceren door organisaties of voor commerciële doeleinden van afbeeldingen van documenten uit de eigen collecties van het Streekarchief, anders dan documenten behorend tot de archieven, per afbeelding:

Oplage kleiner dan 1000

€ 5,00

Oplage 1000-10.000

€ 15,00

Oplage groter dan 10.000 of ten behoeve van publicatie op internet of vertoning op televisie

€ 25,00

1.10.5

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om schriftelijke- en/of digitale informatie bedraagt per uur, met als minimum één uurtarief

€ 60,00

1.10.6

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om een kopie van:

1.10.6.1

een bestemmingsplan (ongekleurde kaart, toelichting en voorschriften) bedraagt:

€ 76,85

1.10.6.2

een (voor)ontwerp bestemmingsplan (ongekleurde kaart, toelichting en voorschriften) bedraagt:

€ 38,45

1.10.6.3

de bestemmingsplanvoorschriften van een (voor)ontwerp bestemmingsplan of bestemmingsplan (exclusief toelichting en delen van plankaarten) bedraagt

€ 8,20

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet

€ 102,50

1.11.2

tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet

€ 102,50

1.11.3

tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet

€ 102,50

1.11.4

tot een urgentie-indicering o.g.v. de Huisvestingsverordening

€ 76,85

Hoofstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 40,=

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 25,=

Hoofdstuk 13 Pachtwet

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een verklaring, als bedoeld in artikel 56 f van de Pachtwet

€ 7,80

Hoofdstuk 14 Gehandicaptenparkeerkaart

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning voor een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en of een verlening van een gehandicaptenparkeerkaart

€ 99,57

1.14.1

Een vergunning voor het inrichten van een gehandicaptenparkeerplaats

€ 183,72

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 32,70

1.15.2

voor een ontheffing op grond van artikel 5 van de Verordening Winkeltijden Hilversum (openstelling van avondwinkels op zon- en feestdagen)

€ 218,35

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

Het jaarlijks bij wet aan te geven (max.) tarief

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste speelautomaat

Het jaarlijks bij wet aan te geven (max.) tarief

en voor iedere volgende kansspelautomaat

Het jaarlijks bij wet aan te geven (max.) tarief

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 21,17

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.17.1

een vergunning voor een peuterspeelzaal op grond van de Verordening kinderopvang 1998

€ 47,15

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 566,=

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990:

a indien de ontheffing geldt voor maximaal één week:

b indien de ontheffing geldt voor elke direct daarop volgende week:

c indien de ontheffing geldt voor één jaar:

€ 25,=

€ 10,=

€ 175,=

1.19.2

een ontheffing als bedoeld in artikel 149 van het Wegenverkeerswet 1994

betreffende hoogte, breedte, wieldruk, gewicht e.d. van een motorvoertuig

of van een daardoor voortbewogen aanhangwagen, voor de geldigheidsduur

van hoogstens één jaar, per voertuig

€ 31,47

1.19.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

a) indien de ontheffing geldt voor maximaal één week

€ 35,=

b) indien de ontheffing geldt voor elke direct daarop volgende week

€ 10,=

c) indien de ontheffing geldt voor één jaar

€ 185,=

1.19.4

tot het verkrijgen van een ontheffing bij ander gebruik van parkeerplaatsen ingevolge artikel 19 van de Parkeerverordening 2007, per dag

€ 9,44

1.19.5

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in de artikelen 5.1.2 lid 4, 5.1.2a. lid 2, 5.1.5. lid 2, 5.1.6. lid 2, 5.1.7. lid 4, 5.1.10. lid 3 (het parkeren of aanwezig hebben van allerlei voertuigen in de openbare ruimte).

a indien de ontheffing geldt voor maximaal één week:

b indien de ontheffing geldt voor elke direct daarop volgende week:

c indien de ontheffing geldt voor één jaar:

€ 25,=

€ 10,=

€ 175,=

1.19.6

Tot het verlenen van een inrijontheffing kernwinkelgebied voor

a een dag

b een jaar

€ 9,44

€ 37,75

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor een verklaring van geen bezwaar ex. Artikel 10 Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen ten behoeve van het opstijgen van een heteluchtballon of helikopter

€ 28,20

1.20.1.2

tot het verkrijgen van een kampvuurvergunning voor het verbranden van materialen e.d

€ 20,30

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 5,=;

1.20.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,50

1.20.2.2.2

per pagina op papier van A3-formaat

€ 1,=

1.20.2.2.3

per pagina op papier van A2-formaat

€ 5,=

1.20.2.2.4

per pagina op papier van A1-formaat

€ 7,50

1.20.2.2.5

per pagina op papier van A0-formaat

€ 9,=

1.20.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

€ 7,15

1.20.2.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 7,15

1.20.2.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 7,15

1.20.2.5.1

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, die door middel van een fax worden doorgegeven, bedraagt het tarief::

a) voor de eerste 2 pagina’s (incl voorblad)

€ 1,25

b) voor elke volgende pagina

€ 0,25

1.20.2.6

Het tarief bedraagt voor in behandeling nemen van:

het uitvoeren en rapporteren van een historisch onderzoek inzake de gesteldheid van de bodem, van locaties (zowel woningen en/of bedrijven) conform NVN 5740, het protocol nulsituatie/BSB-onderzoek (VNG, Den Haag, oktober 1993), of de Richtlijnen verkennend bodemonderzoek ( zoals vastgesteld door Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hilversum, juli 1993).

a) locaties met een kaveloppervlak tot 100 m2

€ 189,60

b) overige locaties tot een kaveloppervlak van > 100 m2 <500 m2

€ 379,25.

c) overige locaties met een kaveloppervlak van >500 m2

€ 758,50

1.20.3

Het tarief bedraagt voor in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de rapportage inzake een verkennend onderzoek naar de gesteldheid van de bodem, in het kader van:

-koop of verkoop, huur of verhuur van onroerende zaken en of

-de onderzoeksplicht in artikel 2.1.5. van de Bouwverordening

-het vaststellen van de nulsituatie van een bedrijfsterrein, conform de afgegeven milieuvergunning:

a) locaties met een kaveloppervlak tot 100 m2

€ 92,25

b) overige locaties tot een kaveloppervlak van > 100 m2 <500 m2

€ 184,50

c) overige locaties met een kaveloppervlak van >500 m2

€ 369,=

1.20.3.5

indien het een aanvraag betreft als bedoeld in art. 1.20.3, waarbij het historisch onderzoek niet door of vanwege de gemeente Hilversum is uitgevoerd, worden de onder 1.20.3 a, b, c of d genoemde bedragen verhoogd met

€ 46,15

1.20.3.6

Het tarief bedraagt voor in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de rapportage inzake de bodemgesteldheid, betreffende een nader onderzoek, saneringsonderzoek, saneringsplan of saneringsevaluatie

€ 276,75

1.20.3.7

Het tarief bedraagt voor in behandeling nemen van een aanvraag voor een inzage en verstrekken van stukken inzake bodemarchief

a.voor een eerste dossier

€ 4,60

b.elk volgend dossier

€ 2,30

1.20.3.8

Het tarief bedraagt voor in behandeling nemen van een aanvraag inzake het leveren van bodemkwaliteit gegevens aan makelaars

€ 41,=

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2.1

Bewijs bouwkosten

De aanvrager van een bouwvergunning dient bij de aanvraag een opgave van de bouwkosten te overleggen. Aan de hand van deze opgave stelt de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde ambtenaar het bedrag vast op basis waarvan de leges worden geheven. De leges worden zonodig afgerond tot het naastliggende veelvoud van € 1,=, berekend per gebouw of ander bouwwerk naar de bouwkosten, waarvan het bedrag door de hiervoor bedoelde ambtenaar wordt vastgesteld.

2.1.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevings-vergunning: van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag met dezelfde activiteiten om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld, met een maximum van € 4.000,=.

25%

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief inclusief eerste welstand:

van de bouwkosten met een minimum van € 50,=

2,95%

Extra welstandstoets

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

€ 120,=

Beoordeling bodemrapport

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.1.3.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

a.locaties met een kaveloppervlak tot 100 m2

€ 92,25

b.locaties met een kaveloppervlak tot 100 m2 (centrum)

€ 184,50

c.overige locaties tot een kaveloppervlak van > 100 m2 <500 m2

€ 184,50

d.overige locaties met een kaveloppervlak van >500 m2

€ 369,=

2.3.1.3.2

indien het een aanvraag betreft als bedoeld in art. 2.3.1.3.1, waarbij het historisch onderzoek niet door of vanwege de gemeente Hilversum is uitgevoerd, worden de onder 2.3.1.3.1 genoemde bedragen verhoogd met

€ 46,15

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld:

€ 120,=

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, tenzij voorafgaande aan die activiteit een gedoogbeschikking is verleend.

100%

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.6

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen 10% met een maximum van € 1.000,=

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 360,=

Beoordeling bodemrapport

2.3.2.2

Onderdeel 2.3.1.3. vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.3. zelf toepassing vindt.

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo,

en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1 en 2.3.2:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

25 %

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; met een minimum van € 4.000,=;

2.3.3.2

indien met toepassing van artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo voor een bepaalde termijn van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (tijdelijke afwijking):

€ 350,=

2.3.3.3

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van de krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens provinciale verordening gegeven regels is afgeweken:

25%

van het op grond van de onderdelen 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van € 4.000,=;

2.3.3.4

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van de krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens algemene maatregel van bestuur gegeven regels is afgeweken:

25%

van het op grond van de onderdelen 2.3.1.1 of 2.3.2.1 verschuldigde bedrag met een minimum van € 4.000,=;

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 100,=;

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 200,=;

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 4.000,=

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 350,=

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 4.000,=

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 4.000,=

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 4.000,=

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 75,=;

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 358,91

welk tarief wordt verhoogd voor bouwwerken met een bruto vloeroppervlakte:

tot 100 m2 met € 260,08

van 100 m2 tot 500 m2 met € 2,61 per m2

van 500 m2 tot 2.000 m2 met € 875,53 en € 0,87 per m2

van 2.000 m2 tot 5.000 m2 met € 2.187,80 en € 0,22 per m2

van 5.000 m2 tot 50.000 m2 met € 2.927,86 en € 0,08 per m2

vanaf 50.000 m2 met € 4.333,15 en € 0,06 per m2

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd monument:

€ 35,,=

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 35,=

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 35,=

2.3.6.3

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de artikel 3 van de Monumentenverordening Hilversum 2001 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 6 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.3.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een provinciaal of gemeentelijk monument

€ 35,=

2.3.6.3.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een provinciaal of gemeentelijk monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 35,=

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 200,=,

indien de sloopkosten meer bedragen dan € 10.000 vermeerderd met:

van de sloopkosten met een maximum van € 1.000,=

2,95%

2.3.7.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk waarvoor ingevolge een provinciale verordening of artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 200,=,

indien de sloopkosten meer bedragen dan € 10.000 vermeerderd met:

van de sloopkosten met een maximum van € 1.000,=

2,95%

2.3.7.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk waarvoor ingevolge artikel 8.1.1 van de Bouwverordening Hilversum 2009 een vergunning is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, en waarbij aanvrager gebruik maakt van artikel 8.1.1, lid 6 van de Bouwverordening Hilversum 2009 (verzamelbeschikking verwijdering asbest bij mutatie- en klachtenonderhoud), bedraagt het tarief:

€ 1.000,--

welk bedrag, indien deze vergunning wordt verleend of verlengd voor een periode langer dan 1 jaar, wordt vermeerderd met € 1.000,-- tot ieder volgend jaar dat de vergunning geldig is.

Beoordeling bodemrapport

2.3.7.3

Onderdeel 2.3.1.3. vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in de onderdelen 2.3.7.1 of 2.3.7.2 bedoelde aanvraag, tenzij de onderdelen 2.3.1.3. of 2.3.2.2 zelf toepassing vinden.

2.3.7.4

Asbesthoudende materialen

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.7.1 of 2.3.7.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

€ 80,=.

Aanleggen of veranderen weg

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.4.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 350,=.

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening in artikel 2.1.4.3 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 120,=

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen (kappen en/of snoeien) of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 83,=

2.3.11

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening in artikel 4.7.1 lid 3 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 52,=;

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 52,=.

2.3.11.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.4.1 van de Algemene plaatselijke verordening voor het plaatsen van minimaal 24 containers (bulkvergunning)

€1.058,83

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 120,=.

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 120,=.

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 120,=

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 120,=

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 120,=

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 120,=

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Advies

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een raming die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.16.2

Indien een raming als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.17

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.17.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 350,=;

2.3.17.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 350,=

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

Geen verrekening vindt plaats indien de aanvraag om de omgevingsvergunning wordt ingediend nadat 26 weken zijn verstreken na het tijdstip waarop het advies in het kader van het vooroverleg of beoordeling van de conceptaanvraag is verstrekt.

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.15 en 2.3.16. De vermindering beloopt:

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2%

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

3%

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

5%

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

80%

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 4 weken na het in behandeling nemen ervan

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

70%

2.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 6 weken na het in behandeling nemen ervan

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

60%

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloop-activiteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

25%

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

40%

2.5.3.1

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3. wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 12,50 wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.15 en 2.3.16 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 50,=

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 250,=

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 7.500,=.

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

gratis

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 120,=

Afwijkend gebruik

2.11

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vrijstelling van het verbod als bedoeld in artikel 352, eerste lid van de bouwverordening 1968, om bouwwerken , open erven en terreinen in afwijking van de bestemming te gebruiken bedraagt:

€ 114,=

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet (slijtersbedrijf)

€ 208,61

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 208,61

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 46,58

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, eerst lid en tweede lid onder letter a,b,c, of d van de Horecaverordening Hilversum 2003 (ontheffing woon en leefklimaat)

€ 423,53

3.1.5

een verlof als bedoeld in artikel 5 van de Horecaverordening Hilversum 2003 (verstrekking alcoholvrije drank en/of eetwaren)

€ 163,05

3.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing sluitingstijd voor een of meer afzonderlijke dagen:

€ 38,11

3.1.6.1

voor het geopend houden van een horecabedrijf tot 04.00 uur:

a) bij een nieuwe situatie of een wijziging van een bestaande situatie (beide met buurtonderzoek)

€ 426,53

b) bij een jaarlijkse verlenging van een bestaande ontheffing

€ 166,26

3.1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van elke andere ontheffing met betrekking tot het sluitingsuur:

€ 66,73

3.1.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3, van de Drank- en Horeca wet (bedrijfsmatige verstrekking alcoholhoudende drank)

3.1.8.1

bij vestiging van een nieuw horecabedrijf of overname van een bestaand bedrijf incl. terras

€ 415,05

3.1.8.2

vereenvoudigde procedure (wijziging leidinggevenden.sec)

€ 163,05

3.1.8.3

in andere gevallen

€ 208,61

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.2.2. van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

3.2.1.1

tevens artikel 5.2.3. en/of 2.1.4.1. van de Algemene plaatselijke verordening

€ 115,43

3.2.1.2

in andere gevallen

€ 33,77

3.2.1.3

per podium

€ 41,32

3.2.1.4

een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg, artikel 2.1.2..lid 2 sub c van de Algemene plaatselijke verordening

€ 22,36

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.1.3.2, vierde lid van de Algemene plaatselijke verordening

€ 22,36

3.2.2.1

Een ontheffing voor het ten gehore brengen van onversterkte muziek op grond van artikel 4.8.5. van de Algemene plaatselijke verordening

€ 22,36

3.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.2.4 eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening

€ 22,36

3.2.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het geven van een vertoning , het ten gehore brengen van muziek of het geven of houden van een feest of wedstrijd op of aan de weg als bedoeld in artikel 2.1.3.1, lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 22,36

3.2.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning bedoeld in artikel 5.2.3, eerst lid van de Algemene plaatselijke verordening (uitstalvergunning)

€ 115,43

3.2.6

Reclamevergunning vervallen (door deregulering)

3.2.7

Ventvergunning vervallen (door deregulering)

3.2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning bedoeld in artikel 5.2.3, eerst lid, onder a, van de Algemene plaatselijke verordening (standplaatsvergunning), geldig voor ten hoogste

3.2.8.1

een dag

€ 17,76

3.2.8.2.

langer dan een dag, maar ten hoogste een maand

€ 35,48

3.2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning bedoeld in artikel 5.2.3, eerst lid, onder a, van de Algemene plaatselijke verordening (standplaatsvergunning), voor tenminste een maand en ten hoogste twee jaar:

3.2.9.1

in geval van een eerste aanvraag

€ 237,17

3.2.9.2

in geval van verlenging van een reeds eerder verleende vergunning

€ 102,93

3.2.10

Verkoopvergunning vuurwerk vervallen (door deregulering)

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een vergunning voor seksinrichtingen ex. art. 3.2.1. van de APV voor zover het betreft thuiswerkers en escortbedrijven

€ 208,61

3.3.1.1

een vergunning voor seksinrichting “overige seksinrichtingen” ex art.3.2.1.van de APV

a.bij vestiging van een nieuw bedrijf of overname van een bestaand bedrijf

€ 838,58

b.in andere gevallen

€ 208,61

3.3.1.2

voor een jaarlijkse ontheffing sluitingstijd ex artikel 3.2.3, tweede lid van de APV

€ 166,26

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte niet van toepassing

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

€ 120,00

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Brandbeveiligingsverordening

€ 120,00

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 35,00

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 10 november 2010,
De griffier,
K.E. Driehuijs
De voorzitter,
E.C. Bakker