Besluit van de burgemeester van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent coffeeshops en shishalounges (Coffeeshop en Shishalounge beleid gemeente Hoeksche Waard 2020)

Geldend van 23-12-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van de burgemeester van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent coffeeshops en shishalounges (Coffeeshop en Shishalounge beleid gemeente Hoeksche Waard 2020)

Inleiding:

Binnen de Hoeksche Waard is rond 1996 veel discussie geweest of het vestigen van een coffeeshop mogelijk gemaakt diende te worden. In het lokaal driehoeksoverleg (dat is een overleg tussen burgemeester, politie en Openbaar Ministerie) van 28 november 1997 hebben de lokale driehoeken van de voormalige gemeenten Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk en Strijen gekozen voor de zogeheten nul-optie. Dat betekent dat in deze gemeenten door bestuur, politie en Openbaar Ministerie geen coffeeshop zal worden gedoogd.

Het gemeentebestuur van de voormalige gemeente Oud-Beijerland heeft in de zomer van 1997 opnieuw gekozen voor de nul-optie, zoals deze al in 1995 in een verordening was vastgelegd. In de lokale driehoek van Oud-Beijerland van 24 november 1997 werd echter over de nul-optie met politie en Openbaar Ministerie geen overeenstemming bereikt, waardoor politie en Openbaar Ministerie de nul-optie in deze gemeente niet handhaven. Dat wil zeggen dat er strafrechtelijk gezien niet tegen coffeeshops wordt opgetreden (zolang zij zich aan de gedoogcriteria houden).

In het kader van de wet Arhi is het belangrijk om voor 1 januari 2021 dit beleid te harmoniseren. Dit om te voorkomen dat het gekozen beleid uit 1997 komt te vervallen. Dit beleid is ter harmonisatie van het beleid uit de verschillende gemeenten. In 2021 wordt het beleid daadwerkelijk geactualiseerd.

Coffeeshop:

Het drugsbeleid van de regering ten aanzien van softdrugs is gericht op ontmoediging, schadebeperking en beheersbaarheid. Dit beleid bestaat uit een evenwichtige benadering van het softdrugsprobleem, vanuit de vraag- en aanbodkant, de gezondheidszorg en de invalshoek van de openbare orde. Het aantal coffeeshops is de afgelopen jaren, met name in de grotere steden in ons land enorm toegenomen. Dit is (mede) een gevolg van het strafrechtelijk gedoogbeleid van het Openbaar Ministerie ten aanzien van softdrugs. Vanwege de negatieve uitstralingseffecten die de vestiging van coffeeshops met zich meebrachten zijn de grotere steden het aantal coffeeshops drastisch aan het verminderen. Het kabinet steunt deze saneringsoperatie.

Eén van de effecten van dit handelen is dat in toenemende mate kleine(re) gemeenten buiten het stedelijk gebied met (aanvragen tot) vestigingen van coffeeshops worden geconfronteerd. Ook is een toename van de vraag naar softdrugs te constateren: het aantal softdrugsgebruikers groeit.

Indien gemeenten de vestiging van coffeeshops effectief willen reguleren dan dient hiertoe beleid vastgesteld te zijn door het regionale driehoeksoverleg. Dit beleid is tevens nodig om effectief te kunnen handhaven (zowel strafrechtelijk als bestuursrechtelijk). Met deze notitie geeft de gemeente Hoeksche Waard de richtlijnen aan op basis waarvan de gemeente aanvragen behandelt. Uitgangspunt van dit beleid is het voorkomen dat de veiligheid, de openbare orde, het woon- en leefklimaat en de gezondheid van de inwoners in de gemeente nadelig wordt beïnvloed als direct of indirect gevolg van de vestiging van een coffeeshop. Vanuit dit perspectief en het karakter van de gemeente wordt een coffeeshop binnen de gemeentegrenzen niet gedoogd.

Definitie van een coffeeshop:

Een alcoholvrije horecagelegenheid waar handel in en gebruik van softdrugs plaatsvindt.

Shishalounge (waterpijpcafé):

Het roken van waterpijpen (shisha) wordt steeds populairder in Nederland. Vooral jongeren zien dit als een sociale activiteit. Landelijk gezien is er sprake van verschillende (openbare orde) incidenten bij shishalounges, zoals illegaal gokken, vernieling en de aanwezigheid en het gebruik van (soft)drugs.

Shishalounges fungeren in bepaalde gevallen als ontmoetingsplaatsen voor criminelen. Voor de politie is het vaak lastig om op criminele activiteiten te controleren omdat deze horecabedrijven een gesloten uitstraling hebben. Vanuit dit perspectief en het karakter van de gemeente Hoeksche Waard wordt een shishalounge binnen de gemeentegrenzen niet gedoogd.

Regelgeving

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop dit beleid is gebaseerd:

  • 1.

    Algemeen Plaatselijke Verordening, artikel 2:27

  • 2.

    Algemeen Plaatselijke Verordening, artikel 2:28

  • 3.

    Algemeen Plaatselijke Verordening, artikel 2:74

Algemeen Plaatselijke Verordening

Shishalounges (waterpijpcafé) vallen onder het begrip openbare inrichting in de zin van artikel 2:27 APV.

Daarnaast moet het voldoen aan de eisen gesteld in de exploitatievergunning openbare inrichting van artikel 2:28 van de APV.

Hierin wordt bij lid 4 het volgende aangegeven:

In afwijking van het bepaalde in artikel 1:8 kan de burgemeester de vergunning geheel of gedeeltelijk weigeren, als naar zijn oordeel moet worden aangenomen dat de woon- en leefsituatie in de omgeving van de openbare inrichting of de openbare orde op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed.

Momenteel is er in de gemeente wel enige sprake van overlast vanuit horecagelegenheden, maar deze is nog te bestrijden met de huidige capaciteit en middelen. Met de komst van een shishalounge en/of coffeeshop en de huidige problematiek die met dit soort ondernemingen mee komt op het gebied van overlast, veiligheid en verkeer wordt dit buitenproportioneel. De vraag naar handhaving overstijgt dan de capaciteit van de gemeentelijke handhaving en politie.

Artikel 2:74 van de Algemene Plaatselijke Verordening richt zich op het verboden verklaren van drugshandel op straat.

Het opnemen van aanvullende bepalingen in de APV is niet noodzakelijk. Uit de jurisprudentie wordt duidelijk dat kan worden volstaan met een vastgesteld en onderbouwd coffeeshopbeleid om de vestiging van coffeeshops tegen te gaan.

Karakter gemeente Hoeksche Waard:

De gemeente Hoeksche Waard is een nieuwe gemeente met een dorps karakter. De gemeente bestaat uit 14 dorpskernen op één eiland. De meer dan 87000 inwoners verbinden zich aan hun eigen dorpskern. De grootste leeftijdsgroep is 45 jaar en ouder.

Vanuit de gevestigde ondernemers binnen de gemeente zijn geen verzoeken geweest voor het opstarten van een coffeeshop of een shishalounge. De verzoeken die zijn ontvangen zijn voornamelijk afkomstig van bedrijven buiten de gemeente. Gezien de bevolkingsopbouw en de huidige ondernemers mag daarom aangenomen worden dat de lokale behoefte onvoldoende is om een shishalounge en/of coffeeshop met succes te kunnen exploiteren. Daarnaast heeft de gemeente geen centrumfunctie in de regio.

Toegang tot een coffeeshop of shishalounge

Binnen hooguit 30 minuten reizen buiten de gemeente Hoeksche Waard zijn meerdere coffeeshops en shishalounges te vinden. Door het niet laten vestigen van een coffeeshop of shishalounge in de gemeente Hoeksche Waard wordt de behoefte eraan niet onthouden.

Intrekken

Overgangsrecht

Het beleid is van toepassing op aanvragen ontvangen vanaf de datum van bekendmaking.

Intrekking voorgaande beleidslijn

Met dit beleid wordt het Handhavingsarrangement softdrugsbeleid met betrekking tot een coffeeshop van de gemeenten:

  • Cromstrijen

  • Binnenmaas

  • Strijen

  • Korendijk

worden met ingang van de in artikel 5.4 genoemde datum van inwerkingtreding ingetrokken.

Citeertitel

Dit beleid wordt aangehaald als “Coffeeshop en Shishalounge beleid gemeente Hoeksche Waard 2020”.

Datum inwerkingtreding

Dit beleid treedt in werking op de dag na publicatie

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 15 december 2020

De burgemeester