Regeling vervallen per 17-08-2011

Beleidsregel nadere invulling en verruiming reclame in het buitengebied

Geldend van 04-02-2010 t/m 16-08-2011

Intitulé

Beleidsregel nadere invulling en verruiming reclame in het buitengebied

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hof van Twente heeft gelet op artikel 4.81 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 12a van de Woningwet en artikel 4:12 van de Algemene plaatselijke verordening besloten vast te stellen:

“Beleidsregel nadere invulling en verruiming reclame in het buitengebied”.

De gemeenteraad heeft in december 2007 reclamebeleid vastgesteld dat onderdeel uitmaakt van de welstandsnota Hof van Twente. Doel is uitwassen te voorkomen en reclame in het buitengebied zowel in omvang als in aantal te beperken. Uitgangspunt is verder dat reclame in het buitengebied in het algemeen ongewenst is. Uitzondering hierop vormen de naamsaanduidingen en de reclame voor lokaal geproduceerde producten of diensten. De reclameaanduidingen moeten bescheiden van vorm zijn en passende kleuren hebben.Volgens het huidige reclamebeleid voldoet reclame in het buitengebied mits sprake is van maximaal één aanduiding per perceel of pand, of geplaatst in een abri of bushalte. Er is geen reclame toegestaan voor diensten of producten die niet in het pand of op het betreffende perceel plaatsvinden of verkocht worden. De reclameaanduiding in het buitengebied aan de gevel of aan de weg mag niet groter zijn dan 0,75 m2 en mogen net als naamsaanduidingen niet worden uitgevoerd als een lichtbak. Tevens zijn felle kleuren niet toegestaan. Bij de uitvoering is gebleken dat een aantal regels te beperkend zijn en dat onderwerpen niet expliciet zijn geregeld terwijl daarvoor wel een richtlijn nodig is. Reclame in het buitengebied is toegestaan als het voldoet aan de volgende uitgangspunten:

Reclames bij horecagelegenheden

  • -

    De reclame moet voor wat betreft de plaats, de kleurstelling, materiaalgebruik en detaillering in harmonie zijn met de architectuur van het gebouw en de omgeving.

  • -

    De reclame is ondergeschikt aan het gebouw en komt niet voor op de verdieping of buiten het silhouet van het gebouw.

  • -

    Per perceel of pand zijn maximaal 3 aanduidingen toegestaan.

  • -

    Van de drie reclameobjecten mag één aanduiding aan de gevel van het hoofdgebouw niet groter zijn dan 2 m2. De twee andere reclameaanduidingen aan de gevel of op het perceel mogen elk niet groter zijn dan 0,75 m2.

  • -

    De reclameaanduidingen mogen net als naamsaanduidingen niet worden uitgevoerd als een lichtbak. Geen lichtreflecterende reclame en geen lichtreclame met veranderlijk of met tussenpozen verschijnend licht. Geen felle kleuren en geen mechanisch bewegende delen.

  • -

    Er is geen reclame toegestaan voor diensten of producten die niet in het pand of op het betreffende perceel plaatsvinden of verkocht worden.

  • -

    Per perceel is één vlaggenmast toegestaan.

  • -

    Reclame-uitingen van brouwerijen op fietsenrekken, lantaarns, vlaggen aan de gevel en dergelijke tot een maximum van 5 per pand of per perceel en per uiting kleiner dan 0,30 m2 blijven bij de beoordeling van de reclameobjecten buiten beschouwing mits zij nabij de horecagelegenheid aanwezig zijn.

Reclames bij tankstations

  • -

    De reclame moet voor wat betreft de plaats, de kleurstelling, materiaalgebruik en detaillering in harmonie zijn met de architectuur van het gebouw.

  • -

    De reclame is ondergeschikt aan het gebouw en komt niet voor op de verdieping of buiten het silhouet van het gebouw.

  • -

    Per tankstation is één reclamezuil toegestaan met een hoogte van maximaal 7 meter, een breedte van maximaal 1,5 meter en een dikte van maximaal 0,5 meter.

  • -

    Op één gevel van het gebouw is horizontale reclame toegestaan tot maximaal 75% van de breedte van die gevel met een maximum van 6 meter, maximaal 0,6 meter hoog en maximaal 0,2 meter dik.

  • -

    Op het pompstation (overkapping) is op maximaal 2 zijden horizontale reclame toegestaan aan de straatzijde tot maximaal 75% van de breedte van die zijde van het bouwwerk met per zijde een maximum breedte van 6 meter, een hoogte van maximaal 0,6 meter en een dikte van maximaal 0,2 meter.

  • -

    Bij de wasstraat is een daarvan een opschrift toegestaan boven de ingang van de wasstraat met een oppervlakte van maximaal 0,75 m2.

  • -

    Maximaal 1 vlaggenmast per tankstation.

  • -

    Ondergeschikte opschriften op pompstations en dergelijke blijven buiten beschouwing.

  • -

    Er is slechts reclame toegestaan aan de straatzijde van het gebouw en ten behoeve van het brandstofmerk en de verkoop van brandstofproducten zoals benzine en diesel.

  • -

    Geen lichtreflecterende reclame en geen lichtreclame met veranderlijk of met tussenpozen verschijnend licht.

  • -

    Geen felle kleuren en geen mechanisch bewegende delen.

Bedrijven in het buitengebied

  • -

    De reclame moet voor wat betreft de plaats, de kleurstelling, materiaalgebruik en detaillering in harmonie zijn met de architectuur van het gebouw en de omgeving.

  • -

    De reclame is ondergeschikt aan het gebouw en komt niet voor op de verdieping of buiten het silhouet van het gebouw.

  • -

    Maximaal twee aanduiding per perceel of pand waarvan één aan de gevel en één op het perceel.

  • -

    De oppervlakte van de aanduiding aan de gevel mag maximaal 2 m2 bedragen.

  • -

    De aanduiding op het perceel zoveel mogelijk aan de straatzijde bij de ingang van het perceel met een oppervlakte van maximaal 0,75 m2.

  • -

    De reclameaanduidingen mogen net als naamsaanduidingen niet worden uitgevoerd als een lichtbak. Geen lichtreflecterende reclame en geen lichtreclame met veranderlijk of met tussenpozen verschijnend licht. Geen felle kleuren en geen mechanisch bewegende delen.

  • -

    Er is geen reclame toegestaan voor diensten of producten die niet in het pand of op het betreffende perceel plaatsvinden of verkocht worden.Per perceel is één vlaggenmast toegestaan.

Naamsaanduidingen van gebouw of erf De vermelding van een oorspronkelijk gebouw of erf op de gevel van een gebouw in het buitengebied dat al sinds 2001 aanwezig is blijft bij de beoordeling van het aantal toegestane reclameobjecten buiten beschouwing.

Kleinschalige informatieborden blijven als reclame object buiten beschouwing mits:

  • -

    De borden een informatieve functie hebben met een recreatief karakter zoals borden van Better Beantel en De Reggestreek.

  • -

    Er is geen sprake van commerciële doeleinden.

  • -

    De omvang van de borden zijn gering en het aantal is beperkt. Ze zijn ondergeschikt aan hun omgeving en worden niet als hinderlijk ervaren.

Deze beleidsregel is bekend gemaakt in het Hofweekblad van 3 februari 2010 en treedt in werking op 4 februari 2010. Het kan worden aangehaald als “Beleidsregel nadere invulling en verruiming reclame in het buitengebied“.

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 26 januari 2010,

de secretaris, de burgemeester,

drs. G. Twickler, H. Kok