Regeling vervallen per 28-12-2016

Verordening ambtelijke bijstand en fractie-ondersteuning Hollands Kroon​

Geldend van 22-03-2012 t/m 27-12-2016 met terugwerkende kracht vanaf 02-01-2012

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand en fractie-ondersteuning Hollands Kroon​

Hoofdstuk 1 Ambtelijke bijstand

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning

Artikel 1

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

  • 2. Als de medewerker die het verzoek in behandeling krijgt, twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b stelt hij de gemeentesecretaris daarvan in kennis. De gemeentesecretaris beslist.

  • 3. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 4. De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Als de griffie de gevraagde bijstand niet kan verlenen, kan de griffier de gemeentesecretaris verzoeken één of meer medewerkers aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2 Verlenen van ambtelijke bijstand

Ambtelijke bijstand wordt aan een raadslid verleend, tenzij:

  • a.

    het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

  • b.

    dit het belang van de gemeente kan schaden.

Artikel 3 Weigering verzoek ambtelijke bijstand

  • 1. De gemeentesecretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van artikel 2 wordt geweigerd.

  • 2. Als de gemeentesecretaris de bijstand op grond van artikel 2 weigert deelt hij zijn besluit gemotiveerd mee aan de voorzitter van de raad,de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 4 Geschil over ambtelijke bijstand

  • 1. Als het verzoek om bijstand van een medewerker door de gemeentesecretaris wordt geweigerd kan het betrokken raadslid via de griffier het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.

  • 2. Als een raadslid niet tevreden is over de door een medewerker verleende ambtelijke bijstand kan het betrokken raadslid via de griffier hierover in overleg treden met de gemeentesecretaris.

  • 3. Als overleg met de gemeentesecretaris als bedoeld in lid 2 niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie.

Hoofdstuk 2 Fractieondersteuning

Artikel 5 Recht op financiële vergoeding

  • 1. De fracties als bedoeld in artikel 1.1. onder a van het Reglement van orde voor de gemeenteraad van Hollands Kroon ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2. Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van € 1.500,- voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 250,- per raadszetel.

Artikel 6 Besteding financiële vergoeding

  • 1. Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2. De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      betalingen aan politieke partijen of met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie;

    • b.

      giften;

    • c.

      uitgaven die betaald moeten worden van vergoedingen ingevolge het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden;

    • d.

      algemene opleidingen voor raadsleden, tenzij deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers;

    • e.

      uitgaven gericht op politieke doeleinden, zoals verkiezingscampagnes.

  • 3. Bij twijfel over de geoorloofdheid van de besteding van de vergoeding, beslist het presidium.

Artikel 7 Voorschot bijdrage fractieondersteuning

De bijdrage voor fractieondersteuning wordt vóór 31 januari van het betreffende kalenderjaar in de vorm van een voorschot op dat kalenderjaar verstrekt op een door de fractie aan te geven rekeningnummer.

Artikel 8 Tijdstip verstrekken voorschot in verkiezingsjaar

In afwijking van het bepaalde in artikel 7 wordt in een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden het voorschot vóór 31 januari verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 9 Gevolgen splitsen fractie

  • 1. Bij afsplitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 5, tweede lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 2. Bij afsplitsing van een fractie wordt het aan de oorspronkelijke fractie verstrekte voorschot per de eerste dag van de maand na de splitsing verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit artikel 5, tweede lid.

Artikel 10 Verantwoording en controle

  • 1. Elke fractie legt binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning.

  • 2. Controle van de verantwoording vindt plaats door een accountants- of administratiekantoor. Het controlerapport wordt aangeboden aan het presidium. Het presidium stelt de eventueel door de fracties terug te storten bedragen vast.

  • 3. Het presidium biedt het rapport aan de raad ter informatie aan. Het rapport wordt openbaar gemaakt.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 11 Vervallen oude verordeningen

De verordeningen op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning vastgesteld door de gemeenten Anna Paulowna, Niedorp, Wieringen en Wieringermeer vervallen.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking de dag na die van bekendmaking en werkt terug tot en met 2 januari 2012.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ’Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Hollands Kroon’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 1 maart 2012
griffier voorzitter

Toelichting bij de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Hollands Kroon

Algemeen

Deze verordening geeft uitvoering aan artikel 33 van de Gemeentewet. Dit artikel legt expliciet vast dat de raad én individuele raadsleden een recht op ambtelijke bijstand hebben. Voor politieke groeperingen bestaat daarnaast een recht op fractieondersteuning. De uitwerking van deze rechten moet bij verordening worden geregeld.

Ambtelijke bijstand

De verordening is niet bedoeld om formele barrières op te werpen die het verlenen van bijstand aan raadsleden bemoeilijken. Als het gaat om het verzoek om informatie van feitelijk aard, of inzage in of afschrift van openbare documenten, kan een raadslid contact opnemen met de griffier of een medewerker die zich met het onderwerp bezighoudt.

Bij twijfel is er een rol voor de secretaris weggelegd. Deze zal moeten beslissen of het een verzoek als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a en b betreft. De griffier zorgt vervolgens dat het verzoek op de juiste wijze in behandeling wordt genomen.

Het begrip document wordt hier overigens gebruikt in de betekenis die het in de Wet openbaarheid van bestuur heeft. Met openbaar wordt bedoeld openbaar in de zin van de Wet openbaarheid van bestuur. Op niet-openbare documenten is het bepaalde in de artikelen 25, 55 en 86 van de Gemeentewet van toepassing.

De hoofdregel is dat een verzoek om ambtelijke bijstand wordt ingewilligd, tenzij sprake is van één van de genoemde weigeringsgronden. Een weigering wordt altijd gemotiveerd.

De uiteindelijke beslissing over het niet verlenen van ambtelijke bijstand is voorbehouden aan de burgemeester. Het ligt voor de hand dat hij hierover overleg voert met de gemeentesecretaris en de griffier (en zo nodig ook het betrokken raadslid). Uiteraard kan de raad via de gebruikelijke weg hierover de burgemeester verzoeken verantwoording af te leggen (artikel 180 Gemeentewet).

Fractieondersteuning

De hoogte van het budget voor fractieondersteuning is opgenomen in de gemeentebegroting en wordt dus door de raad vastgesteld. De fractieondersteuning bestaat uit een vast en een variabel deel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. Omdat grote fracties meer lasten zullen hebben op facilitair gebied is het logisch dat zij voor dergelijke kosten een hogere vergoeding krijgen.

Het kan gebeuren dat de bijdrage aangepast moet worden aan veranderde verhoudingen in de raad.

Bij splitsing van een fractie zal het al eerder verstrekte voorschot direct verrekend moeten worden. Als dat niet zou gebeuren zou een deel van de oorspronkelijke fractie over een te groot voorschot beschikken en zou het andere deel van de oorspronkelijke fractie juist helemaal geen voorschot krijgen. Na het kalenderjaar zou dan alsnog verrekend moeten worden. Het is billijker de verrekening in deze gevallen direct te laten plaatsvinden.

Een fractie legt verantwoording af overlegging van een verslag en originele betalingsbewijzen van de werkelijke uitgaven in een kalenderjaar. De raad kan sanctiemogelijkheden hanteren voor het geval een fractie niet handelt conform de verordening. Bijvoorbeeld wanneer uitgaven worden gedaan waar de financiële bijdrage niet voor bedoeld is of die niet kunnen worden onderbouwd, wanneer de verantwoording niet tijdig of volledig wordt ingediend, of wanneer teveel ontvangen voorschotten niet tijdig worden terugbetaald. De vermelding in de verordening van de mogelijkheid van terugvordering is stikt genomen overbodig omdat die mogelijkheid ook al bestaat op grond van artikel 4:57 van de Awb.