Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2016

Geldend van 27-02-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2016

Hoofdstuk 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om informatie, bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2. De bijstand, bedoeld in het eerste lid, wordt verleend door de griffier. Als de griffier de gevraagde bijstand niet kan verlenen, kan de griffier de gemeentesecretaris verzoeken één of meer medewerkers aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2 Verlenen van ambtelijke bijstand

Ambtelijke bijstand wordt aan een raadslid verleend, tenzij:

  • a.

    het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

  • b.

    dit het belang van de gemeente kan schaden.

Artikel 3 Weigering verzoek ambtelijke bijstand

Als de gemeentesecretaris de in artikel 1 tweede lid bedoelde bijstand weigert deelt hij zijn besluit gemotiveerd mee aan de voorzitter van de raad, de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 4 Geschil over ambtelijke bijstand

Als het verzoek om bijstand door de gemeentesecretaris wordt geweigerd of als het raadslid niet tevreden is over de verleende ambtelijke bijstand, kan het betrokken raadslid via de griffier het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie.

Hoofdstuk 2 Fractieondersteuning

Artikel 5 Recht op financiële vergoeding

  • 1. De fracties als bedoeld in artikel 2.6 van het Reglement van orde voor de gemeenteraad van Hollands Kroon ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2. Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van € 1.500,- voor elke fractie.

Artikel 6 Besteding financiële vergoeding

  • 1. 1.Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2. De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      betalingen aan politieke partijen of met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie;

    • b.

      giften;

    • c.

      uitgaven die betaald moeten worden van vergoedingen ingevolge het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden;

    • d.

      uitgaven gericht op politieke doeleinden, zoals verkiezingscampagnes.

  • 3. Onduidelijkheden over bestedingen van de financiële vergoedingen worden voorgelegd aan het presidium.

Artikel 7 Voorschot bijdrage fractieondersteuning

De bijdrage voor fractieondersteuning wordt vóór 31 januari van het betreffende kalenderjaar in

de vorm van een voorschot op dat kalenderjaar verstrekt op een door de fractie aan te geven rekeningnummer.

Artikel 8 Tijdstip verstrekken voorschot in verkiezingsjaar

In afwijking van het bepaalde in artikel 7 wordt in een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden het voorschot vóór 31 januari verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 9 Gevolgen splitsen fractie

  • 1. Bij afsplitsing van een fractie wordt in het jaar van afsplitsing de op grond van artikel 5, tweede lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 2. In het jaar van afsplitsing wordt het aan de oorspronkelijke fractie verstrekte voorschot per de eerste dag van de maand na de splitsing onderling verrekend.

Artikel 10 Verantwoording

  • 1. Elke fractie legt binnen twee maanden na het einde van een kalenderjaar verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning. Dat gebeurt door het openbaar maken van een jaarverslag via de voor de fractie geëigende communicatiekanalen.

  • 2. Elke fractie dient het jaarverslag en de onderliggende originele betalingsbewijzen zeven jaar te bewaren. Bij het opheffen van politieke fracties kunnen deze stukken bij de griffie ter archivering worden aangeboden.

  • 3. Het bedrag dat de fracties niet hebben gebruikt in het betreffende kalenderjaar wordt teruggestort binnen 2 maanden nadat het kalenderjaar is geëindigd.

  • 4. Onduidelijkheden over verantwoordingen worden voorgelegd aan het presidium.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 11 Intrekken oude verordening

De Gewijzigde Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning wordt ingetrokken met ingang van de datum waarop deze verordening in werking treedt.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking de dag na de dag van bekendmaking.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ’ Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Hollands Kroon 2016’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 december 2016.
Griffier, Voorzitter,

Toelichting bij de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Hollands Kroon

ALGEMEEN

Deze verordening geeft uitvoering aan artikel 33 van de Gemeentewet. Dit artikel legt expliciet vast dat de raad én individuele raadsleden een recht op ambtelijke bijstand hebben. Voor politieke groeperingen bestaat daarnaast een recht op fractieondersteuning. De uitwerking van deze rechten moet bij verordening worden geregeld.

De verordening is niet bedoeld om formele barrières op te werpen die het verlenen van bijstand aan raadsleden bemoeilijken. Een raadslid kan een beroep doen op de griffier voor ondersteuning.De uiteindelijke beslissing over het niet verlenen van ambtelijke bijstand is voorbehouden aan de burgemeester. Het ligt voor de hand dat hij hierover overleg voert met de gemeentesecretaris en de griffier (en zo nodig ook het betrokken raadslid). Uiteraard kan de raad via de gebruikelijke weg hierover de burgemeester verzoeken verantwoording af te leggen (artikel 180 Gemeentewet).

FRACTIEONDERSTEUNING

Budget

Naast het beroep doen op ambtelijke bijstand hebben fracties de mogelijkheid om ondersteuning in te schakelen bij de uitvoering van de politieke taken. Hiervoor stelt de raad jaarlijks bij de begroting een bedrag vast voor fractieondersteuning.

Elke fractie moet de garantie hebben om zich op gelijkwaardig niveau te kunnen laten ondersteunen ongeacht de grootte van de fractie. Elke fractie krijgt dan ook jaarlijks hetzelfde vaste bedrag van € 1.500.

Bij splitsing van een fractie zal de nieuwe fractie naar rato van het aantal maanden dat nog in het kalenderjaar over is een deel ontvangen van het vastgestelde vaste bedrag.

Besteding

De verordening schrijft regels voor voor de besteding van het fractiebudget. Het is van belang dat er eenduidigheid is over de criteria. Zo is het verboden om het budget te gebruiken voor partijbelangen, zoals kosten voor campagnes of verkiezingen. Ook controle en contra-expertise kunnen niet worden bekostigd uit het fractiebudget, daarvoor bestaat het onderzoeksbudget van de raad. Het budget mag ook niet gebruikt worden voor dienstreizen en opleidingen/cursussen van raadsleden. De vergoeding van deze kosten zijn geregeld in de Verordening rechtspositie raadsleden.

Voorbeelden van wel/niet toegestane bestedingen

WEL

NIET

Raadswerkzaamheden (m.n. politiek getinte)

Uitgaven in strijd met wettelijke bepalingen en overige regelingen

Personele ondersteuning (secretarieel, organisatorisch, inhoudelijk, onderzoek, coaching)*

Betalingen aan politieke partijen, daarmee verbonden instellingen of natuurlijke personen geen verkiezingscampagnes of partijbelangen

Inhuren van (externe of ambtelijke) adviseurs t.b.v. fractiewerkzaamheden incl. scholing van de fractie

Cursussen / trainingen steunfractieleden

Opzetten en onderhouden van een website, fractienieuwsbrieven

Uitgaven die moeten worden bestreden uit de raadsvergoedingen (geen aanvulling op raadsvergoedingen)

Financiële en facilitaire ondersteuning bij uitwerken van initiatieven volksvertegenwoordigende rol

Individuele/persoonlijke onkosten raadsleden (cursussen, congressen, opleidingen), computer; zie de faciliteiten die zijn geregeld in de Verordening rechtspositie

Organiseren bijeenkomsten (zaalhuur, organisatie, publiciteit), fractievergaderingen op locatie

Controle of contra-expertise

Administratiekosten t.b.v. gehele fractie

Individuele administratiekosten (vallen onder de vaste onkostenvergoeding)

Excursies, werkbezoeken e.d. van de fractie

Giften, presentjes/bloemen/kaarten e.d. t.b.v. relaties, lief en leed

Digitale camera

Algemene ledenvergaderingen

*Indien dit wordt aangemerkt als ‘loon’ dient men rekening te houden met loonheffing,

Verantwoording

Elke fractie legt voor 1 maart van het volgend kalenderjaar verantwoording af over de besteding van het budget. Het is aan de fractie zelf hoe zij zich verantwoorden. Dit kan bijvoorbeeld door plaatsing van het jaarverslag op de eigen websites van de fracties. Uitgangspunt is dat de informatie (incl. originele betalingsbewijzen) voor een ieder toegankelijk en opvraagbaar moet zijn.

Het jaarverslag en de originele betalingsbewijzen dienen t.b.v. de Belastingdienst zeven jaar te worden bewaard. Hier zijn de fracties zelf verantwoordelijk voor. Bij het opheffen van politieke fracties kunnen deze stukken bij de griffier ter archivering worden aangeboden. In voorkomend geval ontvangen zij daarvoor een ontvangstbevestiging.