Reglement en beleidsregels Burgerlijke Stand

Geldend van 24-12-2016 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2016

Intitulé

Reglement en beleidsregels Burgerlijke Stand

Reglement burgerlijke stand

1. Begripsbepalingen

In het reglement wordt verstaan onder:

  • 1.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • 2.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand;

  • 3.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • 4.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Hollands Kroon of van een andere gemeente, als zodanig door het college benoemd, belast met het verrichten van de taken genoemd in artikel 16 a eerste lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • 5.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar van de burgerlijke stand belast met het verrichten van bepaalde taken als bedoeld in artikel 16 en 16a tweede lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • 6.

    gemeentehuis: alle locaties die bij besluit van 28 juni 2012 door de gemeenteraad als zodanig zijn aangewezen.

2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      een ambtenaar in dienst van de gemeente Hollands Kroon;

    • b.

      een ambtenaar in dienst van een andere gemeente;

  • 2. Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand bij de gemeente Hollands Kroon is twee.

  • 3. Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

3. Benoeming

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit tebepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen dat samenvalt met de periode waarin de ambtenaar in dienst zal zijn bij de gemeente Hollands Kroon.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode.

  • 3.

    Een persoon kan voor één dag tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd. Het verzoek tot benoeming voor één dag moet uiterlijk vier maanden vóór de gewenste datum van huwelijk of partnerschapsregistratie schriftelijk worden ingediend.

4. Locatie

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taak in het gemeentehuis.

  • 2. Huwelijksvoltrekkingen en partnerregistraties in de raadszaal van het gemeentehuis kunnen uitsluitend binnen de in artikel 5 genoemde ‘reguliere tijden’ worden gedaan.

5. Openstelling

  • 1. De burgerlijke stand is voor het publiek geopend voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties van maandag tot en met vrijdag van 9.30 tot 17.00 uur, de zogenaamde ‘reguliere tijden’.

  • 2. De burgerlijke stand is voor overige werkzaamheden geopend op maandag tot en met vrijdag op afspraak.

  • 3. De burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 en 2 genoemde openingstijden samenvallen met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of op andere door het college aangewezen dagen waarop de burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 4. De burgerlijke stand kan op tijdstippen waarop het gemeentehuis regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door het college, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 5. Op verzoek van het bruidspaar kan de burgerlijke stand buiten de reguliere tijden opengesteld worden voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling. .

6. Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties

  • 1. Voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties in de zin van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is de dinsdagochtend van 9.00 uur tot 9.30 uur aangewezen.

  • 2. Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties kunnen uitsluitend plaatsvinden in het gemeentehuis..

7. Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.

  • 2.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement Burgerlijke Stand.

  • 3.

    Dit reglement treedt in werking op de dag na de bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2016.

  • 4.

    Het reglement Burgerlijke Stand van 2012 wordt ingetrokken.

Beleidsregels behorende bij het Reglement Burgerlijke Stand

gemeente Hollands Kroon

Artikel 1. Benoeming buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voor één dag

  • 1. De benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag kan slechts plaatsvinden op verzoek van het paar dat het huwelijk/geregistreerd partnerschap aangaat. Voor benoeming komen uitsluitend meerderjarige personen in aanmerking die zijn ingeschreven in de basisregistratie van een Nederlandse gemeente en die de Nederlandse taal zodanig beheersen dat het wettelijk voorgeschreven gedeelte van de huwelijksvoltrekking in goed Nederlands kan worden uitgesproken.

  • 2. Bij het verzoek als bedoeld in lid 1 wordt gevoegd een kopie van een geldig identiteitsbewijs.

  • 3. Als aan de in de vorige leden genoemde criteria wordt voldaan, wordt een benoemingsbesluit gemaakt en wordt indien nodig de beëdiging bij de rechtbank geregeld.

  • 4. Voor de voltrekking van het huwelijk/de partnerschapsregistratie ontvangt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die benoemd is voor één dag, geen vergoeding.

  • 5. Het is ter beoordeling aan het college om af te wijken van de in dit artikel genoemde criteria wanneer bijzonder zwaarwegende omstandigheden hierom vragen.

Artikel 2. Criteria voor het voltrekken van kosteloze huwelijken/geregistreerd partnerschappen

1.Kosteloze huwelijken/geregistreerd partnerschappen kunnen worden

voltrokken onder de volgende voorwaarden:

  • a.

    de voltrekking vindt plaats in een door de hiertoe bevoegde medewerkers aangewezen ruimte in het gemeentehuis;

  • b.

    er kunnen meerdere huwelijken/partnerschapsregistraties tegelijkertijd worden voltrokken;

  • c.

    het is een korte plechtigheid zonder persoonlijke toespraak en zonder gezelschap behalve de getuigen;

  • d.

    er is geen keuzemogelijkheid voorde (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 3. Aangewezen (vrije) locaties

  • 1. Huwelijken/geregistreerd partnerschappen kunnen worden voltrokken op een locatie die voor één dag als ‘gemeentehuis’ wordt aangewezen.

  • 2. Nadere regels en voorwaarden over de huwelijken/geregistreerd partnerschappen op de aangewezen locatie zijn vastgelegd in een overeenkomst tussen partijen.

  • 3. De aangewezen locatie mag niet in strijd zijn met de goede zeden en met wat maatschappelijk aanvaardbaar is.

Artikel 5. Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking gelijktijdig met het Reglement Burgerlijke stand.

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 6 december 2016.

A.M. Cremers, J.R.A. Nawijn

secretaris, burgemeester