Regeling vervallen per 15-04-2022

MANDAATBESLUIT HOLLANDS KROON 2019

Geldend van 04-01-2020 t/m 14-04-2022

Intitulé

MANDAATBESLUIT HOLLANDS KROON 2019

Burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Hollands Kroon, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gelet op de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

b e s l u i t e n:

  • -

    vast te stellen het navolgende Mandaatbesluit Hollands Kroon 2019

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    (onder)mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen, als bedoeld in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • b.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten, als bedoeld in artikel 160 Gemeentewet.

  • c.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • d.

    HR-teamrolhouder: teamlid dat de HR-rol vervult.

  • e.

    teamprofiel: omschrijving van het taakveld, werkzaamheden, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van het team.

Artikel 2 Mandaat gemeentesecretaris

  • 1.

    Aan de gemeentesecretaris wordt mandaat verleend ten aanzien van de tot het college en de burgemeester behorende bevoegdheden, met uitzondering van de bevoegdheden in bijlage 1.

  • 2.

    De gemeentesecretaris is bevoegd om mandaten die bij dit besluit aan medewerkers zijn verleend, geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk, in te trekken. Dit wordt schriftelijk vastgelegd en bekendgemaakt, tenzij het om een concrete, individuele en eenmalige aangelegenheid gaat.

  • 3.

    Het college respectievelijk de burgemeester kan instructies geven over de wijze waarop de gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend.

Artikel 3 Mandaat wethouders

  • 1.

    Aan de wethouder wordt mandaat verleend voor het ondertekenen van overeenkomsten namens het college met betrekking tot zijn portefeuille.

Artikel 4 Mandaat directie

  • 1.

    De aan de gemeentesecretaris gemandateerde bevoegdheden worden gemandateerd aan de leden van de directie, met uitzondering van de in bijlagen 1 en 2 genoemde bevoegdheden.

  • 2.

    Aan de leden van de directie wordt volmacht verleend met betrekking tot alle personeelsaangelegenheden met uitzondering van de bevoegdheden in bijlage 1. De directie wordt aangemerkt als werkgever ingevolge het arbeidsrecht (o.a. artikel 7: 610 lid 1 BW).

Artikel 5 Ondermandaat - zelfsturend team

  • 1.

    De aan de gemeentesecretaris gemandateerde bevoegdheden worden gemandateerd aan de medewerkers voor zover het team verantwoordelijkheden betreffen.

  • 2.

    De medewerkers maken van het aan hen verleende ondermandaat slechts gebruik met betrekking tot de werkzaamheden die behoren tot de verantwoordelijkheden van het betreffende zelfsturende team.

  • 3.

    De medewerkers hebben de bevoegdheid tot het tekenen van alle besluiten, overeenkomsten en het verrichten van alle rechtshandelingen die betrekking hebben op de team verantwoordelijkheden tot het beschikbare budget. Voor een overzicht van de teams wordt verwezen naar de teamprofielen. De teamprofielen worden actueel gehouden en gepubliceerd in Decentrale Regelgeving en Officiële Publicaties (DROP) wanneer er wijzigingen zijn.

Artikel 6 Ondermandaat - HR-teamrolhouder

Aan de HR-teamrolhouder wordt volmacht verleend voor:

  • 1.

    Het opzeggen van de arbeidsovereenkomst op verzoek.

  • 2.

    Het aanzeggen van de beëindiging van een tijdelijk contract. Bij een tijdelijk contract van 6 maanden of langer geldt de aanzegtermijn. De HR-teamrolhouder geeft uiterlijk 1 maand voor het einde van het contract aan of de overeenkomst wordt voortgezet en geeft de voorwaarden aan.

  • 3.

    Het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst.

Artikel 7 Terugkoppeling

De mandaathouder informeert het college, de burgemeester, de portefeuillehouder en/of de gemeentesecretaris voordat een besluit wordt genomen, indien:

  • a.

    het een aangelegenheid betreft waarover door de raad in een eerder stadium vragen aan het college of de burgemeester zijn gesteld;

  • b.

    het college, de burgemeester dan wel de portefeuillehouder hebben aangegeven dat zij geïnformeerd willen worden;

  • c.

    het besluit ingrijpende financiële consequenties heeft, zoals budgetoverschrijding;

  • d.

    er een niet gelijkluidend standpunt is tussen meerdere teams;

  • e.

     het besluit of (rechts)handeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig kan worden aangemerkt;

  • f.

    de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid of kan leiden.

Artikel 8 Ondertekening

  • 1.

    De bevoegdheid om in mandaat beslissingen te nemen impliceert de bevoegdheid tot ondertekening namens het bestuursorgaan, tenzij dit anders is geregeld.

  • 2.

    De stukken worden als volgt ondertekend:

    • Namens burgemeester en wethouders, gevolgd door ondertekening, naam en team,

    • Of

    • Namens de burgemeester, gevolgd door ondertekening, naam en team.

Artikel 9 Volmacht en machtiging

Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.

Artikel 10 Mandaat aan externen

  • 1.

    Artikel 3 van dit Mandaatbesluit is tevens van toepassing op ingehuurd personeel. Dit betekent dat aan ingehuurd personeel ondermandaat wordt verleend met betrekking tot de team verantwoordelijkheden.

  • 2.

    Het verlenen van mandaat als bedoeld in artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht blijft voorbehouden aan het bevoegde bestuursorgaan. Het verleende mandaat wordt ingetrokken na beëindiging van de overeenkomst. De verleende mandaten worden bijgehouden in een apart overzicht.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    Het Mandaatbesluit Hollands Kroon 2018 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als "Mandaatbesluit Hollands Kroon 2019".

Aldus vastgesteld in de vergadering van 5 november 2019.

Het college van burgemeester en wethouders,

W. Eppinga A. van Dam

secretaris burgemeester

De Burgemeester,

A. van Dam

Bijlage 1 bevoegdheden voorbehouden aan het college en/of de burgemeester

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Het doen van voorstellen aan de raad.

  • 2.

    Het vaststellen van de organisatieverordening en van regels omtrent de ambtelijke organisatie.

  • 3.

    Het nemen van besluiten op schriftelijk ingediende klachten naar aanleiding van gedragingen van een lid van de directie of het college.

  • 4.

    Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels, voor zover deze niet door de raad worden vastgesteld.

  • 5.

    Het nemen van besluiten op bezwaarschriften, gericht aan het college dan wel de burgemeester.

  • 6.

    Het nemen van besluiten waarbij wordt afgeweken van het beleid, richtlijnen en/of voorschriften, bij omgevingsrechtaangelegenheden met uitzondering van binnenplans afwijken van een bestemmingsplan en bij algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen (voorheen zogenaamde kruimelgevallen).

  • 7.

    Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, die betrekking hebben op een ramp als bedoeld in de Wet rampen en zware ongevallen.

  • 8.

    Het nemen van besluiten op verzoeken om nadeelcompensatie en verzoeken om planschade voor zover wordt afgeweken van het advies van de planschadeadviseur of voor zover de tegemoetkoming in de planschade € 20.000,- of meer bedraagt.

  • 9.

    Het nemen van besluiten, indien ter voorbereiding van deze besluiten een uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb) is gevoerd en zienswijzen, bedenkingen of inspraakreacties zijn ingebracht.

  • 10.

    Het nemen van besluiten voor het ontzeggen van de toegang tot gebouwen die in eigendom of gebruik zijn bij de gemeente, voor zover de ontzegging geldt voor een langere periode dan 24 uur en met uitzondering van schoolgebouwen.

  • 11.

    Het nemen van beslissingen die zijn neergelegd in een document, gericht aan:

    • a.

      de raad;

    • b.

      de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;

    • c.

      de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;

    • d.

      de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;

    • e.

      de vicepresident van de Raad van State;

    • f.

      de president van de Algemene Rekenkamer;

    • g.

      enig bestuursorgaan van een waterschap, provincie of Rijk.

  • 12.

    Aan de burgemeester blijft voorbehouden het nemen van een besluit op grond van de Wet tijdelijk huisverbod en besluiten inhoudende een last tot bewaringstelling in het kader van de Wet bijzondere opneming in psychiatrische ziekenhuizen (vanaf 1 januari 2020 de Wet verplichte GGZ en de Wet zorg en dwang).

  

Privaatrecht

Contracten

  • 1.

    Het besluit tot het aangaan van PPS-constructies (publiek-private samenwerking), convenanten, intentieverklaringen, en bestuursovereenkomsten.

  • 2.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten met een financiële waarde buiten de toegekende budgetten en vastgestelde kaders.

  • 3.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten indien:

    • a.

      op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht;

    • b.

      op grond van de Gemeentewet de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben;

    • c.

      de raad ter zake om informatie heeft gevraagd.

  • 4.

    Het afgeven van garanties.

  • 5.

    Het vaststellen van tarieven voor commerciële dienstverlening aan derden.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het besluit tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.

  • 2.

    Het besluit tot aanvaarding of afwijzing van erfstellingen/legaten/schenkingen.

  • 3.

    Het aanvaarden van een aanbod tot sponsoring.

  • 4.

    Het aanvragen van surseance van betaling en faillissement.

  • 5.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om schadevergoeding boven een bedrag van € 50.000,- voor zover dergelijke verzoeken op grond van de verzekeringspolis niet aan de verzekeraar moeten worden overgedragen.

   

Machtiging

Het ondertekenen van overeenkomsten met een ander bestuursorgaan, waarbij de wederpartij wordt vertegenwoordigd door een bestuurder.

  

B. Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Het verlenen van ontslag wegens reorganisatie of verminderde behoefte aan arbeidskrachten. Het opzeggen van de arbeidsovereenkomst wegens het vervallen van arbeidsplaatsen als gevolg van de beëindiging van de werkzaamheden van de onderneming of het, over een toekomstige periode van ten minste 26 weken bezien, noodzakelijkerwijs vervallen van arbeidsplaatsen als gevolg van het wegens bedrijfseconomische omstandigheden treffen van maatregelen voor een doelmatige bedrijfsvoering (BW 7:669 lid 3 onder a).

  • 2.

    Het vaststellen van de voorwaarden in de arbeidsovereenkomst met een directeur waaronder o.a. de hoogte van het salaris, een extra salarisverhoging en/of een persoonlijke toelage.

C. Overige aangelegenheden

  • 1.

    Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente in bestuurs- en toezichthoudende organen van publiekrechtelijke- en privaatrechtelijke rechtspersonen.

  • 2.

    Het benoemen van personen in adviesorganen van het college, uitgezonderd de benoeming van een planschade-adviseur.

  • 3.

    Het benoemen van personen in (bestuurs)commissies als bedoeld in artikel 83 en 84 van de Gemeentewet.

Bijlage 2 Aangelegenheden voorbehouden aan de in deze bijlage genoemde medewerkers  

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Overige privaatrechtelijke handelingen

  • 1.

    Aan de bij een incident betrokken hoogste operationeel leidinggevende van de brandweer blijft voorbehouden de bevoegdheid om, tijdens diens taakuitvoering, overeenkomsten aan te gaan die naar zijn oordeel nodig zijn om een aanwezige of dreigende onveilige situatie te doen beëindigen of te voorkomen.

  • 2.

    Aan de (piket)ambtenaar rampenbestrijding is voorbehouden om ten tijde van een GRIP1 situatie de algehele coördinatie te verzorgen voor alle in te zetten gemeentelijke diensten.

  • 3.

    Aan de (piket)ambtenaar rampenbestrijding is voorbehouden om ten tijde van een GRIP 1 situatie tot een maximum bedrag van € 10.000,- opdrachten te verlenen aan externen ten behoeve van het beperken of bestrijden van de gevolgen van een (dreigende) ramp of calamiteit.

  • 4.

    Aan de (piket)ambtenaar rampenbestrijding is voorbehouden om ten tijde van een GRIP 1 situatie opdrachten te verlenen aan externen ten behoeve van het beperken of bestrijden van de gevolgen van een (dreigende) ramp of calamiteit boven het bedrag van € 10.000,- met een maximum van € 50.000,- na hier overleg over te hebben gevoerd met de burgemeester.

  • 5.

    Aan de brandweercommandant blijft voorbehouden het afgeven van een machtiging voor het gebruik van een sleutelbuissysteem.

Bijlage 3 Teamprofielen

Het team Areaalbeheer

De collega’s in dit team hebben een passie voor de ruimtelijke kwaliteit van Hollands Kroon.

Het team

Je taak is om als team vanuit een integrale benadering de openbare ruimte te beheren en het meerjarig onderhoud te organiseren. Je bent als team aan zet van beheer (planmatig) tot en met de voorbereiding van uitvoeringsprojecten of het laten uitvoeren van onderhoud. Je bereidt het onderhoud voor en beheert zodat anderen het project kunnen uitvoeren binnen de verschillende arealen in de Openbare Ruimte. De verschillende arealen zijn: riolering, infrastructuur, openbare verlichting, gebouwen en mobiliteit, groen, water, recreatie, afval, energie, civieltechnische kunstwerken, havens, woningbouwprojecten.

Verantwoordelijkheden

Het team is verantwoordelijk voor het integraal beheren van de arealen in Hollands Kroon. Samen met de teams die werken in de openbare ruimte (POR, MOR, BOR en Kernbeheer) geef je hier invulling aan.

Binnen dit team wordt gewerkt met 2 rollen:

Rol 1

Je hebt een werkvoorbereidende rol. Je bereidt de uitvoering van integrale projecten voor en zorgt dat aannemers aan het werk gaan.

Rol 2

Je hebt een beherende rol. Je organiseert de uitvoering van het meerjarig onderhoud en bewaakt de kwaliteit van het onderhoud. Je werkt nauw samen met het team Projecten Openbare Ruimte om de projecten vorm te geven. Vanuit jouw expertise van een of meerdere arealen ben je in staat om zelfstandig en in samenwerking met je andere collega’s te komen tot meerjarige onderhoudsplannen. Je bent het aanspreekpunt voor collega's in de regio als het gaat over samenwerking binnen jouw areaal. Je onderhoudt de relaties met ketenpartners zoals HHNK, Provincie en Omgevingsdienst.

Het team RO

De collega’s in dit team hebben een passie voor het mogelijk maken van ruimtelijke ontwikkelingen in Hollands Kroon.

Het team

Je adviseert en faciliteert inwoners, bedrijven en instellingen om de leefomgeving te laten aansluiten bij hun wensen en adviseert de aanvrager vanuit jouw eigen expertise. Hiermee maak je plannen die in eerste instantie niet passen in het bestemmingsplan mogelijk. Je advies is een integrale benadering van de leefomgeving en komt in samenwerking met de organisatie tot stand. Je werkt intensief samen met onder andere provincie, waterschap, Omgevingsdienst, veiligheidsregio, woningbouwverenigingen, projectontwikkelaars en inwoners.

Verantwoordelijkheden

Als team ben je verantwoordelijk voor het maken en beoordelen van beleid voor ruimtelijke procedures, bestemmingsplannen, juridische (planschade)procedures, anterieure overeenkomsten en principeverzoeken. Je hanteert hierbij het principe ‘ja het kan, tenzij’. Je anticipeert op de nieuwe omgevingswet en bent verantwoordelijk voor het omgevingsplan. Je bent actief betrokken bij en je levert input op regionaal en provinciaal beleid. Hierbij volg je landelijke ontwikkelingen op het gebied van de ruimtelijke ordening. Tenslotte werk je nauw samen met de teams Omgevingsontwikkeling, Regionale samenwerking, Vergunningen, Veiligheid & Handhaving en Toezicht & Inspectie.

Het Team Vastgoed & Grondzaken

De collega’s in dit team hebben een passie voor Vastgoed en Grondzaken.

Het Team

Je organiseert de verkoop, verhuur, verpachting en beheer van grond en vastgoed en bent regievoerder (huismeester) MFA en KD. Daarnaast is het huisvesten van onderwijs een specifieke taak voor jullie als team. Als team Vastgoed en Grondzaken ken je de belangen van het bestuur en de organisatie en ben je op de hoogte van de wettelijke verplichtingen en ontwikkelingen. Je adviseert de directie en het college over de verschillende opties. Je stroomlijnt het proces om te komen tot deze producten door de organisatie. Tevens ben je aanspreekpunt voor inwoners, bedrijven en instellingen als het gaat om Grond en Vastgoed. Daarnaast bezit jouw team juridische kennis om het proces van verkoop, verhuur, verpachting te voltooien.

Verantwoordelijkheden

Als team zijn jullie verantwoordelijk voor al het gemeentelijk vastgoed en gronden.

Binnen dit team wordt gewerkt met 2 rollen:

Rol 1

In deze rol ben je verantwoordelijk voor gebouwbeheer en toegang tot ons vastgoed en contacten met leveranciers. Je zorgt ervoor dat de gebouwen van de organisatie gebruikt kunnen worden waarvoor ze zijn bedoeld en dat de gebouwen voldoen aan wet- en regelgeving (brandveiligheid etc.) Daarnaast ben je directe contactpersoon voor de collega’s van het Noorderkwartier. Initiatieven op het gebied van snippergroen realiseer je door integrale afstemming.

Rol 2

In deze rol ben je onder andere verantwoordelijk voor de verkoop, verhuur en verpachten van vastgoed en gronden, sluit je anterieure overeenkomsten en maak je grondexploitaties inzichtelijk, ben je ook verantwoordelijk voor onderwijshuisvesting en geef je uitvoering aan het accomodatiebeleid. Als aanspreekpunt voor buiten van verschillende initiatieven, ben jij de spin in het web voor je collega's die dit raakt.

Het Team Geschillen, Klachten en Bekendmakingen

Jij ziet het als een uitdaging om geuite onvrede van inwoners, bedrijven en instellingen om te zetten in een positief gevoel.

Het team Je kent zowel de informele als de formele weg van geschillen en klachten. Als lid van het team Geschillen, Klachten en bekendmakingen zie je contact als de sleutel tot gezamenlijke oplossing. Op het moment dat inwoners hun onvrede bekend maken stel je alles in z’n werk om tot een gezamenlijke oplossing te komen waar alle partijen zich in kunnen vinden. Je bent in staat het gesprek te voeren met inwoners op de informele Hollands Kroon-manier. Daarnaast betrek je direct collega’s in complexe(re) situaties en overleg je op een constructieve manier. Ook informeer je het College van B&W tijdig en juist en checkt het team of besluiten de juiste wijze zijn gepubliceerd.

Verantwoordelijkheden

Als team Geschillen, Klachten & Bekendmakingen zijn jullie verantwoordelijk voor de afhandeling van klachten, geschillen en bekendmakingen. Je doet dit door het inzetten van allerlei positieve manieren van bemiddeling waarbij je de inwoner ondersteunt, meedenkt in oplossingen en zorgt dat er binnen de gestelde termijnen een oplossing komt. De resultaatgebieden waar je mee aan de slag bent zijn:

  • .

    Klachten

  • .

    Bezwarencommissie (+ Texel)

  • .

    Mediation

  • .

    Buurtbemiddeling

  • .

    Wet Openbaarheid van Bestuur & Wet Hergebruik Overheidsinformatie

  • .

    Bekendmakingen

  • .

    Informele aanpak

  • .

    Ambtelijk horen

Het team Vergunningen

De collega’s in dit team hebben een passie voor het mogelijk maken van specifieke activiteiten in de leefomgeving.

Het team

Als vergunningverlener draag je zorg voor de kwaliteit van de bebouwde omgeving, een adequate afhandeling van principeverzoeken en aanvragen omgevingsvergunning. Ook zorg je voor de adequate afhandeling van aanvragen met betrekking tot de APV en bijzondere wetten. Het team toetst aanvragen aan relevante wet- en regelgeving en beleid en zorgt voor een correcte afhandeling van de aanvragen op een wijze die past bij Hollands Kroon. Hierbij hoort dus ook het beoordelen van de aanvraag ter plekke. Het team manoeuvreert effectief in een politiek bestuurlijke omgeving.

Verantwoordelijkheden

Als team zijn jullie verantwoordelijk voor het verlenen van vergunningen die betrekking hebben op het fysieke leefdomein (APV, Wabo, RO en verkeer) en het sociaal domein (urgentievergunningen). Bij bezwaar en beroepsprocedures vertegenwoordigen jullie de gemeente. Het is jullie verantwoordelijkheid om de aanvragen integraal te toetsen en kwalitatief goede vergunningen en ontheffingen af te geven. Jullie sluiten anterieure- en planschadeovereenkomsten en maken en verwerken de brondocumenten ten behoeve van de BAG registraties. Je ondersteunt het team RO bij het maken van grootschalige ruimtelijke plannen door de consequenties voor de praktijk in beeld te brengen. Je werkt, naast team RO, ook samen met teams T&I, V&H, OMG en (Geo)databeheer. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het wijzigen van bestemmingen voor standplaatsen en evenementen.

Het team Bedrijvigheid

Jij bent die verbindende, extern gerichte collega die graag met ondernemers en bedrijven in contact staat.

Het team

Als team Bedrijvigheid zorg je voor economische duurzame ontwikkeling in de gemeente en de regio op het gebied van wonen, werken en recreatie. Jij bent de schakel met onze inwoners, lokale en regionale bedrijven en instellingen. Je weet vragen te vertalen naar concrete acties en faciliteert de uitvoering. Daarnaast ben je in staat externe ontwikkelingen naar lokale uitvoering te organiseren. Je hebt de intermediaire rol tussen ketenpartners, bedrijven en instellingen en de organisatie.

Verantwoordelijkheden 

Als team zijn jullie verantwoordelijk voor de volgende onderwerpen:

  • .

    Economische ontwikkeling (waaronder havens)

  • .

    Toerisme & Recreatie

  • .

    Verkeer & Vervoer

  • .

    Duurzaamheid 

Binnen het team wordt gewerkt met 2 rollen:

Rol 1

Op het gebied van Toerisme en Recreatie en Verkeer en Vervoer heb je een uitvoerende/voorbereidende rol. Je ondersteunt bij planvorming en beleids- en/of projectvoorbereiding en brengt ter plekke situaties in kaart.

Rol 2

Je hebt een regisserende/adviserende/projectleidende rol op (een van de) 4 bovenstaande onderwerpen. Het is daarbij jouw verantwoordelijkheid om de verschillende bovenstaande onderwerpen te vertalen naar uitvoering, beleidsregels en regietaken. Daarnaast is het verbinden van alle partijen om te komen tot samenwerking een van de belangrijkste doelstellingen samen met de uitvoering daarvan. Tevens ben je aanspreekpunt voor inwoners, bedrijven en instellingen. Je huurt derden in, vraagt subsidies aan en je besluit namens de gemeente bepaalde projecten mee te financieren. Je bent resultaatgericht en hebt een passie voor ontwikkelingen op de genoemde onderdelen. Jouw opdrachten verschillen van projectleider tot beleidsadvisering, ontwikkelen, verbinden, faciliteren en ondersteunen van de gemeente bij het vergroten van het bewustzijn op bovenstaande onderwerpen. De opdrachten zijn op regionaal, lokaal en uitvoerend niveau. Naast dat je zelf taken uitvoert draag je volgens gemaakte afspraken, uitvoeringstaken over aan de uitvoeringsorganisaties.

Het team Toezicht en Inspectie

De collega’s in dit team hebben een passie voor het zorgen voor een veilige leefomgeving.

Het team

Als toezichthouder houd je van afwisselend werk. Je bent de ogen en oren van Hollands Kroon. Je bent in staat om te signaleren en te acteren op ontwikkelingen in de leefomgeving van Hollands Kroon. Je bent altijd onderweg en zorgt ervoor dat er tijdig en juist gehandeld wordt. Je bent in staat het gesprek te voeren met inwoners op de informele Hollands Kroon-manier waarbij maatwerk en zoeken naar wat mogelijk is het uitgangspunt is. Daarnaast betrek je direct collega’s in complexe(re) situaties en overleg je op een constructieve manier. Je informeert het College van B&W tijdig en juist. Ook breng je de boodschap van bestuursdwang over als spoedeisende gevallen daarom vragen.

Verantwoordelijkheden

Het team houdt toezicht op activiteiten in de fysieke en sociale leefomgeving. Als team zijn jullie verantwoordelijk voor het toezien en adviseren van alle in uitvoering zijnde en bestaande bouwwerken. Je controleert en rapporteert of de bouw voldoet aan het Bouwbesluit en de verleende omgevingsvergunning. Je werkt vaak geheel zelfstandig en jouw dienstverlening vindt veelal bij de inwoners plaats. Je geeft de juiste gegevens door als leverancier voor het team (Geo) Databeheer en Belastingen en verwerkt BAG-mutaties in de BAG-registratie.

Als team Toezicht & Inspectie houd je toezicht en inspecteer je de volgende onderdelen:

  • .

    Bouwwerken

  • .

    Evenementen

  • .

    Brandveiligheid

  • .

    Sociaal Domein

  • .

    Adresfraude

Het team Belastingen

De collega’s in dit team hebben een passie voor compleet en juist maken van alle gegevens die je hebt en zo belastingen te heffen en innen.

Het team

Als team Belastingen vervul je alle rollen rondom belastingen. Het team is de vraagbaak alle inwoners, bedrijven en instellingen als het gaat om belastingen heffen en innen. Daarnaast signaleer je knelpunten en ben je aan zet om mogelijke oplossingsrichtingen te initiëren en hierbij de interne organisatie te betrekken. 

Verantwoordelijkheden

Als team zijn jullie verantwoordelijk voor het heffen van de gemeentelijke belastingen en de invordering daarvan. Alle administraties zijn op orde zodat jullie de juiste aanslag kunnen versturen. Jullie zorgen ervoor dat het belastingenproces van A tot Z op orde is. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor de verordeningen behorende bij belastingen. Binnen het team maak je afspraken op de verschillende expertise-gebieden en gezamenlijk ben je verantwoordelijk voor het eindresultaat. Daarnaast zoek je als team naar mogelijkheden om het belastingenproces te optimaliseren, zowel qua techniek als op beleidsmatige ontwikkelingen. Naast het interne proces ben je in staat om de inwoners, bedrijven en instellingen uit te leggen hoe de aanslag in elkaar zit en het aantal bezwaarschriften ieder jaar te verminderen.

Het team (Geo)Databeheer

De collega’s in dit team hebben een passie voor het beheren en onderhouden van juiste en actuele data in applicaties.

Het team

Het team zorgt ervoor dat de gegevensverzamelingen waarvan de gemeente Hollands Kroon bronhouder is, op orde zijn en blijven. De gegevensverzamelingen voldoen aan de wettelijke eisen en standaarden voor uitwisseling tussen gegevensplatforms (basisregistraties, DSO). Hiervoor staan sta je in verbinding met iedereen die de gegevens levert en afneemt. Je bent datagedreven en wilt de gegevens 24/7 juist en actueel hebben. Je bent vraagbaak van en ondersteunend voor de teams. Als team signaleer je knelpunten en denk je mee over mogelijke oplossingsrichtingen. Je verwerkt de BAG-registraties en mutaties, maakt brondocumenten op en verwerkt deze ten behoeve van die registraties.

Verantwoordelijkheden

Als team zorg je voor het juist verwerken van de aangeleverde gegevens van de applicaties die gebruikt worden door de collega’s die werken in de leefomgeving van Hollands Kroon. Het team is verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud, gebruik en het juist en actueel houden van data op grond van de Wet basisregistratie en gebouwen, basisregistratie ondergrond en verordening huisnummering. Je beheert de verschillende datastromen in de applicaties. Je draagt er zorg voor dat de informatie in het systeem op orde, juist en actueel is en dat data kan worden ontsloten. Je werkt nauw samen met de team Data. Je beschikt als team over voldoende kennis van het systeem en waar nodig betrek je een externe partij.

Het team Veiligheid en Handhaving

Voor jou staat alles rondom veiligheid & handhaving op één omdat jij vindt dat een veilige en leefbare omgeving het hoogste doel is.

Het team

Team Veiligheid & Handhaving heeft een faciliterende rol. Je zorgt ervoor dat er geen escalaties plaatsvinden en dat de verantwoordelijkheid voor de minimaal vastgestelde kaders bij de inwoners blijft liggen. Je bent in staat om te signaleren en te acteren op ontwikkelingen in de leefomgeving. Je zorgt ervoor dat er tijdig en juist gehandeld wordt. Je bent in staat het gesprek te voeren met inwoners op de informele Hollands Kroon manier waarbij maatwerk oplossingen en zoeken naar wat mogelijk is uitgangspunt is. Daarnaast betrek je direct collega’s in complexe(re) situaties en overleg je op een constructieve manier. Je informeert het College tijdig en juist.

Verantwoordelijkheden

Het team Veiligheid & Handhaving is verantwoordelijk voor het verbeteren van de veiligheid en leefbaarheid van onze inwoners bedrijven en instellingen.

Binnen dit team wordt gewerkt met 2 rollen:

Rol 1

In de rol van BOA zie je erop toe dat wetgeving in de openbare ruimte wordt nageleefd. Je gaat aan de slag bij meldingen of klachten en lost deze op een manier op die past bij HK. Je zorgt ervoor dat overlast en problemen aangepakt worden. Je stelt je dienstverlenend op naar de burgers, bent in staat om een waarschuwend gesprek te voeren en je kunt doorpakken wanneer dat nodig is. Hiervoor is het belangrijk dat je nauw samenwerkt met de teams Contact en MOR

Rol 2

In deze rol ben je verantwoordelijk voor de volgende onderdelen:

  • .

    Openbare orde en veiligheid

  • .

    Crisisbeheersing

  • .

    Contacten met onder andere brandweer en politie, Omgevingsdienst, HHNK, GGD

  • .

    Contacten in en met de regio

  • .

    Handhaving op alle onderdelen, waaronder op APV

  • .

    Doorgeven van de juiste gegevens als leverancier voor team databeheer en team belastingen

  • .

    Verwerken BAG registraties en mutaties en het opmaken van brondocumenten ten behoeve van die registraties.

In deze rol voer je de (juridische) handhaving(trajecten), onder andere op het gebied van de openbare ruimte en bouwregelgeving uit. Je werkt nauw samen met de teams RO, Vergunningen, Toezicht & Inspectie en Vastgoed & Grondzaken zodat de processen vloeiend in elkaar over lopen. Je werkt vaak geheel zelfstandig en jouw dienstverlening vindt veelal bij de inwoners en/of op locatie plaats.

Het team Inkomen

Jij wil niets liever dan de inwoner op financieel gebied verder helpen en het is jouw doel om ervoor te zorgen dat de inwoner zichzelf zo snel mogelijk financieel weer kan onderhouden.

Het team

Als Team Inkomen ben je verantwoordelijk voor de doelstelling dat iedereen volwaardig mee kan doen in de maatschappij. Om dit te bereiken maak je het beleid en de regels, kun je deze helder uitleggen zodat iedereen dit begrijpt, betrek je de organisatie waaronder team CUP en Schulddienstverlening en de rest van het wijkteam om een integraal antwoord te geven op de vraag van de inwoner. Je beschikt zodat mensen in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Als het beleid geen oplossing biedt signaleer je risico's en speel je hier direct op in door buiten de gestelde kaders te denken en te handelen. Je gaat op huisbezoek om de gehele hulpvraag in kaart te kunnen brengen en weet altijd maatwerk toe te passen. 

Verantwoordelijkheid

Je bent een vraagbaak op het gebied van Inkomen, Terugvordering, Verhaal en BBZ. Je weet de juiste mensen te mobiliseren om de inwoner zo goed mogelijk van dienst te zijn. Daarbij ben je onder andere inhoudelijk expert op de onderwerpen uit de Participatiewet, de IOAW, de IOAZ en aanvragen levensonderhoud daarover en het toekennen van bijzondere bijstand (onder andere in het kader van een krediethypotheek). Jullie nemen ten aanzien van deze onderwerpen zelfstandig besluiten waaronder het opleggen van bestuurlijke boete tot de vastgestelde maximale norm). Je zorgt ervoor dat het beleid aansluit bij de visie van Hollands Kroon.

Het team Consult Uitstroom en Participatie

Je hebt een passie voor het begeleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar werk en van jongeren die uitvallen op school.

Het team

Het team Uitstroom en Participatie zorgt ervoor dat inwoners kunnen voorzien in hun eigen levensonderhoud. Je coacht, begeleidt, geleidt, motiveert en ondersteunt jongeren en andere inwoners met als doel om te komen tot een optimale en duurzame oplossing. Je helpt en adviseert de inwoner en stroomlijnt en organiseert het contact met de rest van de organisatie waaronder team Inkomen, Schulddienstverlening en de rest van het wijkteam om een integraal antwoord te geven op de vraag van de inwoner. Als het beleid geen oplossing biedt signaleer je risico's en speel je hier direct op in door buiten de gestelde kaders te denken en te handelen. Je gaat op huisbezoek om de gehele hulpvraag in kaart te kunnen brengen en weet altijd maatwerk toe te passen.

Verantwoordelijkheden

Het team is de vraagbaak als het gaat over Uitstroom, Participatie en Leerplicht RMC. Je weet de juiste mensen te mobiliseren om de inwoner zo goed mogelijk van dienst te zijn. Het team is inhoudelijk expert op de onderwerpen Uitstroom, Participatie en Leerplicht RMC. Je neemt op deze onderwerpen ook zelfstandig besluiten. Je zorgt ervoor dat het beleid aansluit bij de visie van Hollands Kroon. Je inzet en expertise is erop gericht mensen in beweging te krijgen en energie te geven zodat zij weer kunnen voorzien in hun eigen levensonderhoud. Daarnaast zorgt het team ervoor dat geen scholier van school gaat zonder startkwalificatie. Bovendien schept het team voorwaarden voor jongeren om het hoogst haalbare of meest passende onderwijs en-of arbeidsmarktpositie te bereiken.

Het team Schulddienstverlening

Het is jouw passie om de schuldenlast van inwoners te verminderen en hen op financieel gebied duurzaam verder te helpen door het bieden van een helpende hand en het geven van advies.

Het team

Als team Schulddienstverlening ben je verantwoordelijk voor de doelstelling dat iedereen volwaardig mee kan doen in de maatschappij. Om dit te bereiken maak je het beleid en de regels, kun je deze helder uitleggen zodat iedereen dit begrijpt, betrek je de organisatie waaronder team Inkomen en CUP en de rest van het wijkteam om een integraal antwoord te geven op de vraag van de inwoner. Je helpt en adviseert de inwoner met (potentiële) schulden.

Verantwoordelijkheden

Het team is de vraagbaak als het gaat om Schulddienstverlening. Daarnaast signaleer je knelpunten en ben je als team aan zet om mogelijke oplossingsrichtingen te initiëren. Hierbij betrekken jullie, zoveel mogelijk, andere teams of de wijkteams. Het team is inhoudelijk expert op de onderwerpen Schulddienstverlening. Omdat de problematiek vaak complex is, is nauwe samenwerking met diverse hulpverlenende instanties en ketenpartners een belangrijk onderdeel van je werk. Je zorgt voor het schuldhulpverleningsproces van A tot Z, waaronder het behandelen van aanvragen schuldhulpverlening en hierover zelfstandig besluiten nemen, het sluiten van contracten en het tekenen van offertes in het kader van schulddienstverlening. Je zorgt ervoor dat het beleid aansluit bij de visie van Hollands Kroon.

Het team Beheer Openbare Ruimte

Jij hebt een passie voor het in stand houden van de mooie leefomgeving.

Het team

Team Beheer Openbare Ruimte (BOR) is een servicegericht team en een Partner in Beheer voor inwoner en ondernemer. Het team zorgt voor inventarisatie en inspectie van de openbare ruimte, plant regulier onderhoud en zorgt voor de uitvoering daarvan, handelt meervoudige/complexe meldingen af, is het aanspreekpunt van de collega's van het Noorderkwartier en bewaakt op deze manier dat de openbare ruimte voldoet aan de basiskwaliteit. Het team werkt nauw samen met de andere teams van Partners in Beheer zodat (ook) het meerjarig onderhoud goed georganiseerd is.

Verantwoordelijkheden

Als team ben je verantwoordelijk voor het beheren van de openbare ruimte in de breedste zin (zoals groen, bestrating, speeltuin, bruggen, monumenten, brandkranen, werkzaamheden rond kabels en leidingen, lichtmasten, onderhoud begraafplaatsen, onderhoud materiaal van gemeente en de havens. Je weet hoe je andere collega’s in de openbare ruimte en binnen Hollands Kroon werken. Je hebt ook andere verantwoordelijkheden, bijvoorbeeld over budget en begeleiding van de collega’s van Noorderkwartier, zaken omtrent inkoop en verkoop waaronder het ondertekenen van contracten en het overschrijven van het kenteken op naam van Hollands Kroon bij de aankoop van bijvoorbeeld tractoren, machines en aanhangers.

Het team Vitaliteit

De collega’s in dit team hebben een passie voor het vergroten van de sociale cohesie, binding met de leefomgeving en de verbinding van inwoners, bedrijven en instellingen.

Het team

Als team Vitaliteit ben jij de schakel met onze inwoners, bedrijven en instellingen en weet je hun vragen te vertalen naar concrete acties en faciliteer je de uitvoering. Daarnaast ben je in staat externe ontwikkelingen naar lokale uitvoering te organiseren. Je hebt de intermediaire rol tussen ketenpartners, bedrijven en instellingen en de organisatie.

Verantwoordelijkheden

Als team zijn jullie verantwoordelijk voor de volgende onderwerpen;

  • .

    Sport & Educatie

  • .

    Zorg

  • .

    Bestaanszekerheid

  • .

    Kunst & Cultuur

Het is jouw verantwoordelijkheid om belangen af te wegen, partijen te verbinden en te bewegen tot samenwerking samen met het organiseren van de uitvoering daarvan. Je bent aanspreekpunt voor inwoners, bedrijven en instellingen en je sluit overeenkomsten met ketenpartners, bedrijven en instellingen. Jouw opdrachten verschillen van projectleider tot beleidsadvisering, ontwikkelen, verbinden, faciliteren en ondersteunen van de gemeente bij het vergroten van het bewustzijn op dit thema. Daarnaast geef je advies en fungeer je als sparringspartner voor interne en externe samenwerkingspartners. De opdrachten zijn op regionaal, lokaal en uitvoerend niveau. Naast dat je zelf taken uitvoert draag je volgens gemaakte afspraken uitvoeringstaken over aan de uitvoeringsorganisaties.

Het Team Inkoop

 

De collega’s in dit team begrijpen de inkoopbehoeften van collega’s en wat de impact daarvan is voor de hele organisatie.

Het Team 

Je adviseert als team je collega’s in andere teams over inkoop en aanbestedingsprocedures. Je zorgt ervoor dat teams niet inkopen zonder consultatie bij team Inkoop. Je neemt hierbij economische-, juridische-, ethische en ideële- en de Hollands Kroon- uitgangspunten in acht. De vraag van de klant is leidend en niet de regelgeving, deze regelgeving durf jij anders te interpreteren omdat je graag nieuwe mogelijkheden ontdekt. Jij ziet innoveren als uitdaging omdat je daarmee de efficiency en effectiviteit kunt verbeteren: je zoekt naar innovatieve manieren om rechtmatig in te kopen.

Verantwoordelijkheden

Als team ben je verantwoordelijk voor het op een efficiënte effectieve manier van inkopen van onze leveringen, diensten en werken. Daarbij zie je het als een uitdaging om op een creatieve manier om te gaan met inkoopprocedures. Daarnaast adviseren jullie als team over de optimale uitnutting van onze contracten. Jullie zijn in de breedste zin verantwoordelijk voor alle inkopen van de gemeente Hollands Kroon. Jullie sluiten contracten voeren aanbestedingen uit, trekken aanbestedingen terug en voeren onderhandelingen en contractevaluaties met leveranciers. Jullie zijn bevoegd om af te wijken van de inkoopvoorwaarden en het inkoopbeleid. Bij grote afwijkingen of onderhandelingen adviseren jullie om deze voor te leggen aan de directie of het college. In regionaal verband vertegenwoordigen jullie de gemeente Hollands Kroon op het gebied van inkoop.

Het team Projecten Openbare Ruimte

De collega’s in dit team hebben een passie voor projecten die een mooie en duurzame leefomgeving realiseren.

Het team

Als team geven jullie uitvoering aan de projecten in de Openbare Ruimte die voortkomen uit de meerjarige onderhoudsplannen en aan nieuwe multidisciplinaire projecten al dan niet met een bestuurlijk karakter. Je bepaalt samen met het team Areaalbeheer wanneer je overgaat tot de uitvoering van de projecten. De projecten zijn verschillend van karakter en dat vind je een uitdaging. Je werkt projectmatig en je hebt passie voor de arealen in de openbare ruimte. De verschillende arealen zijn: riolering, infrastructuur, openbare verlichting, gebouwen en mobiliteit, groen, water, recreatie, afval, energie, civieltechnische kunstwerken, havens, woningbouwprojecten. 

Verantwoordelijkheden

Je bent projectleider van onderhouds-, vervangings- en uitvoeringsprojecten (ook in samenwerking met ketenpartners). Je werkt samen en zorgt voor integrale afstemming tussen de teams die betrokken moeten worden bij de projecten. Je huurt derden in, vraagt subsidies aan, sluit contracten met aannemingsbedrijven en adviesbureaus en je maakt afspraken met inwoners over de invulling van de openbare ruimte.

Toelichting op het Mandaatbesluit 2019

Inleiding

Mandaat is de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen (art. 10:1 Awb). Bij mandaat draagt de mandaatgever (college of burgemeester) de uitoefening van een bevoegdheid op aan een gemandateerde. De mandaatgever blijft zelf bevoegd om te beslissen en om de gemandateerde aanwijzingen te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. De gemandateerde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan. Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.

Volmacht en machtiging

In deze mandaatregeling worden zowel publiekrechtelijke- als privaatrechtelijke bevoegdheden toegekend. Dat betekent dat mandaat wordt verleend om publiekrechtelijke beslissingen te nemen, volmacht om privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten en machtiging om handelingen te verrichten die geen besluit en geen privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Ingevolge artikel 10:12 Awb worden voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen met mandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging. In het vervolg van deze toelichting wordt uitsluitend over mandaat gesproken.

Methodiek

De methodiek die sinds 2012 binnen Hollands Kroon wordt toegepast wijkt af van de methodiek die traditioneel wordt gehanteerd. Gebruikelijk is om in een mandaatregeling alle gemandateerde bevoegdheden expliciet te benoemen. Het uitgangspunt van deze regeling is dat de bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie worden gelegd. In deze mandaatregeling wordt de omgekeerde methodiek toegepast. Daarnaast wordt de mandaatregeling minder onderhoudsgevoelig doordat deze methode minder gevoelig is voor wijzigingen in wet- en regelgeving.

Alle bevoegdheden van het college en de burgemeester worden gemandateerd aan de gemeentesecretaris, met uitzondering van in bijlage 1 en 2 genoemde aangelegenheden. De gemeentesecretaris is het hoofd van de ambtelijke organisatie. Daarom worden alle bevoegdheden van het college en de burgemeester via de gemeentesecretaris (onder)gemandateerd aan de leden van de directie en de zelfsturende teams.

Invoering Wnra per 1 januari 2020

Met de invoering van de WNRA wordt het arbeidsrecht van toepassing. In het Mandaatbesluit is mandaat gelijkgesteld met volmacht en machtiging. Daarom kunnen de bevoegdheden met betrekking tot personele zaken wel opgenomen worden in het Mandaatbesluit. Bestuursrechtelijke terminologie is vervangen voor privaatrechtelijke terminologie. De HR-teamrolhouders hebben enkele bevoegdheden gekregen (artikel 6).

Ondertekening- en beslissingsmandaat

In het mandaatbesluit is degene die bevoegd is in mandaat een besluit te nemen ook bevoegd

dit besluit te ondertekenen. In artikel 10:11 van de Awb wordt het ondertekeningsmandaat genoemd. Het ondertekeningsmandaat ziet slechts toe op het ondertekenen van een besluit, dat door het bestuursorgaan zelf is genomen. Uitgangspunt van het mandaatbesluit is dat alle bevoegdheden beslissingsmandaten betreffen, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven.

Uitzonderingen mandaat

Om een bevoegdheid te mandateren is geen wettelijke grondslag vereist. Mandatering is toegestaan, tenzij een wettelijk voorschrift, of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet (art. 10:3, lid 1, Awb). Daarom moet bij het verlenen van een mandaat telkens nagegaan worden of de wettelijke regeling waarop de bevoegdheid is gebaseerd iets zegt over eventueel mandaat. Ook zal nagegaan moeten worden of er andere redenen zijn om mandaatverlening uit te sluiten. Bijvoorbeeld omdat er sprake is van besluitvorming met gekwalificeerde meerderheid, beperking van grondrechten, het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, het beslissen op een bezwaarschrift etc.

In artikel 5 van het mandaatbesluit zijn een aantal criteria gegeven wanneer het college, de burgemeester dan wel de portefeuillehouder vooraf geïnformeerd worden. De criteria zijn niet allemaal even hard. Er wordt een zeker inschattingsvermogen verlangd van de betrokken medewerker of een bepaald besluit wel in mandaat moet worden genomen.

Op grond van artikel 10:8 Awb kan een mandaatgever het mandaat te allen tijde intrekken.

Treasury

In de mandaatregeling wordt de uitoefening van bevoegdheden op het gebied van treasury niet geregeld. De reden daarvoor is dat die bevoegdheden zijn gesteld in het Treasurystatuut, geldend voor de gemeente Hollands Kroon. Dat statuut is door de raad vastgesteld en geeft daarom de kaders waarbinnen de treasury bevoegdheden worden uitgeoefend.