Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR149382
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR149382/1
Regeling vervallen per 09-12-2022
Uitvoeringsregeling verplichte verlofdagen gemeente Hoogeveen
Geldend van 10-05-2005 t/m 08-12-2022 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2005
Intitulé
Uitvoeringsregeling verplichte verlofdagen gemeente HoogeveenBurgemeester en Wethouders van Hoogeveen,
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet;
besluiten:
vast te stellen de volgende regeling:
Uitvoeringsregeling
Uitvoeringsregeling verplichte verlofdagen gemeente Hoogeveen
Artikel 1 - Algemeen
Op basis van artikel 6:2:1, lid 5 van de UWO kunnen burgemeester en wethouders een aantal collectieve verlofdagen aanwijzen als verplichte verlofdagen.
Het middel van de verplichte verlofdag is bedoeld voor dagen waarop het voor de hand ligt dat een groot deel van het personeel vrij neemt en het uit bedrijfseconomisch oogpunt beter is de gemeentelijke organisatie een dag te sluiten.
Artikel 2 - Begripsbepaling Verplichte verlofdag
Een verplichte verlofdag is een normale werkdag die door burgemeester en wethouders aangewezen wordt als dag waarop een werknemer verplicht is verlof op te nemen.
Artikel 3 - Afrekening verplichte verlofdagen
De door Burgemeester en Wethouders aangewezen dagen kunnen voor zowel rekening van de werknemer als de werkgever komen volgens de volgende, over de kalenderjaren heen, doorlopende systematiek:
De eerste drie aangewezen verplichte verlofdagen, daarmee geen rekening houdend met een kalenderjaar, komen voor rekening van de werknemer. Elke vierde aangewezen verplichte verlofdag komt voor rekening van de werkgever. De daaropvolgende drie aangewezen verplichte verlofdagen komen weer voor rekening van de werknemer, etc.
Artikel 4 - Uitvoering
Aan de hand van deze uitvoeringsregeling zal jaarlijks, voor 1 december, een voorstel worden gedaan over de vaststelling van verplichte verlofdagen voor het daaropvolgende jaar.
Burgemeester en wethouders kunnen de jaarlijkse verplichte verlofdagen pas definitief vaststellen wanneer daarover met de ondernemingsraad overeenstemming is bereikt.
De regeling verplichte verlofdagen is van toepassing op alle werknemers, met uitzondering van werknemers van de diensten die op de betreffende dagen voor het publiek geopend blijven. Daarnaast is de regeling niet van toepassing op medewerkers die uit hoofde van hun functie noodzakelijkerwijs hun werkzaamheden ten dienste van de burger dienen te verrichten. De directie bepaalt welke werknemers dit betreft.
Voor de medewerkers die noodzakelijkerwijs werken wordt deze dag als normale werkdag beschouwd.
Artikel 5 - Opnemen verplicht verlof
Er zijn twee manieren voor de werknemers om de verplichte afwezigheid te verantwoorden:
- -
door het inleveren van verlofuren;
- -
door middel van afschrijving van de spaaruren die via het geldende tijdregistratiesysteem worden opgebouwd of door middel van het inleveren van ADV-uren;
Artikel 6 - Slotbepaling
Deze regeling kan worden aangehaald als “Uitvoeringsregeling verplichte verlofdagen gemeente Hoogeveen” en treedt in werking met ingang van 1 januari 2005.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl