Regeling vervallen per 24-05-2023

Verordening Auditcommissie Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2015

Geldend van 16-12-2015 t/m 23-05-2023

Intitulé

Verordening Auditcommissie Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2015

Het algemeen bestuur van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden,

Gelezen het voorstel d.d. 17 november 2015 met DM nr. 999410;

Gelet op het bepaalde in artikel 4 van het Reglement van orde van het algemeen bestuur van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden;

BESLUIT:

Vast te stellen de Verordening Auditcommissie Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2015

Pré-ambule

Hoewel de Waterschapswet nog steeds uitgaat van een monistisch systeem inzake de besturen van de waterschappen, is er in de praktijk een beweging naar een dualistisch systeem (collegelid van buiten, rekenkamercommissie). Zonder hier een keuze te maken wat de voorkeur heeft, is er overeenstemming dat de positie van het algemeen bestuur versterking behoeft. Een kleine groep bestuursleden kan zich verdergaand verdiepen in de financiële stukken en hier advies over uitbrengen aan het algemeen bestuur. Ook is er soms bij college of anderen behoefte aan een aanspreekpunt in het algemeen bestuur. Daartoe is een auditcommissie een nuttig instrument.

Als commissie van advies (art.4 Reglement van Orde) adviseert de auditcommissie slechts het algemeen bestuur en beperkt zich tot technische zaken en houdt zich verre van politieke zaken. De leden zijn wel afkomstig uit het AB, maar treden nooit op namens het AB. De bevoegdheden en verantwoordelijkheden van het AB en zijn leden blijven volledig intact. Het Reglement van Orde van het algemeen bestuur d.d. 28-1-2009, laatstelijk opnieuw vastgesteld op 21 december 2011 [26 maart 2014], blijft onverminderd van kracht.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: de auditcommissie;

  • b.

    AB: het algemeen bestuur van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden;

  • c.

    DB: het dagelijks bestuur van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden;

  • d.

    accountant: de door het algemeen bestuur benoemde accountant

Artikel 2 Instelling en doel

  • 1. Er is een commissie van advies die door het algemeen bestuur wordt ingesteld en wordt aangeduid als auditcommissie.

  • 2. De commissie heeft als doel het technisch ondersteunen van het AB bij de afhandeling van de financiële jaarcyclus inclusief het op hoofdlijnen volgen van de daarbij behorende AO/IC.

  • 3. De commissie heeft een beleidsarme taak en heeft uitdrukkelijk niet tot doel het innemen van beleidsmatige standpunten. De taken en verantwoordelijkheden van het algemeen bestuur en diens leden blijven volledig in stand.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De commissie is samengesteld uit leden van het AB, niet zijnde leden van het DB, welke zitting nemen in deze commissie op grond van hun kennis/expertise. De commissie is technisch en a-politiek van aard, werkwijze en samenstelling. De commissie kent geen lid uit de fractie waaruit ook de portefeuillehouder financiën voortkomt.

  • 2.

    De commissie bestaat uit vier leden van het algemeen bestuur.

  • 3.

    Het AB kiest uit haar midden de leden van de commissie en hun plaatsvervangers. De commissie kiest zelf haar de voorzitter en diens plaatsvervanger. De commissie vormt een representatieve afspiegeling van het AB.

  • 4.

    De commissie kent drie vaste adviseurs, t.w.:

    • *

      de hoogheemraad met de portefeuille financiën;

    • *

      de concerncontroller en

    • *

      de secretaris-directeur.

      Deze adviseurs wonen de vergadering bij tenzij de commissie anders beslist.

  • 5.

    Het secretariaat van de commissie wordt door een medewerker van de afdeling managementondersteuning (planning& control) verzorgd.

  • 6.

    Leden van de commissie en hun plaatsvervangers hebben recht op ambtelijke bijstand ingevolge de Regeling ondersteuning leden algemeen bestuur van 28-1-2009.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1. De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van het algemeen bestuur of bij ontslag als lid van het algemeen bestuur. Dit geldt eveneens voor tussentijdse benoemingen.

  • 2. Het AB kan een lid tussentijds ontslaan.

  • 3. Een lid kan te allen tijde zelf ontslag nemen. Hij geeft daarvan schriftelijk kennis aan de voorzitter van de commissie.

Artikel 5 Taken

  • 1. De ondersteuning van het algemeen bestuur door de commissie bestaat uit de volgende taken:

  • a. het adviseren van het AB over financiële aangelegenheden en het voorbereiden van diens besluitvorming.

  • b. het adviseren van het AB over de uitgangspunten bij de begroting, zoals de rekenrente, het investeringsbeleid en het risicobeleid.

  • c. de advisering over het door het AB vast te stellen controleprotocol.

  • d. het fungeren als eerste aanspreekpunt voor de accountant in zijn contact met het AB betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole. De commissie overlegt minimaal twee keer per jaar met de accountant over de jaarrekening, de managementletter en het meegeven van speerpunten voor interim controle.

  • e. het fungeren als overlegplatform voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen.

  • f. het fungeren als overlegplatform over de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles.

  • g. het fungeren als overlegplatform voor de ontwikkeling van de instrumenten in de planning en controlcyclus.

  • h. het evalueren van de werkzaamheden van de accountant.

  • i. het (in technische zin) adviseren over de door het AB vast te stellen financiële verordeningen het treasurybeleid en het op hoofdlijnen monitoren van de uitvoering van dit beleid, alsmede overige onderwerpen van financieel technische aard.

  • j. het voorbereiden van de selectie door het AB van de accountant bij afloop van het contract met de accountant en het adviseren van het AB over het programma van eisen voor de aanbesteding van de accountant.

  • k. het houden van overleg over de voorgenomen onderzoeken door accountant, rekenkamercommissie en college met behoud van ieders eigen verantwoordelijkheid. Dit betreft met name de inhoudelijke afstemming van uit te voeren onderzoeken en de planning daarvan.

  • l. het fungeren als klankbord voor het DB op het gebied van financieel technische vraagstukken.

Artikel 6 Bevoegdheden

  • 1. De commissie adviseert het AB over de in artikel 5 genoemde onderwerpen .

  • 2. De commissie ontvangt op haar verzoek alle informatie en stukken die ze voor haar functioneren nodig heeft.

  • 3. In gevallen waarin in overleg vastgesteld wordt dat dat van toepassing is, kent de commissie een geheimhoudingsplicht.

  • 4. In het kader van de uitoefening van haar taken is de commissie bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met (een lid van ) het DB, de Rekenkamercommissie en de accountant.

  • 5. De commissie kan ten behoeve van haar taakuitoefening externe deskundigen inschakelen. Indien hieraan kosten zijn verbonden, legt de commissie dit vooraf voor aan het DB.

  • 6. De commissie is bevoegd ter voorbereiding van de besluitvorming door het AB te overleggen met het DB over de aanbesteding van de accountantsdiensten dan wel de beëindiging daarvan.

  • 7. De commissie krijgt op haar verzoek ambtelijke ondersteuning als bedoeld in de Regeling ondersteuning leden algemeen bestuur van 28-1-2009.

Artikel 7 Voorzitter

De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.

Artikel 8 Vergaderingen en verslaglegging

  • 1. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, maar ten minste 3 keer per jaar.

  • 2. De vaste adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere van de vaste adviseurs.

  • 3. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders beslist.

  • 4. De adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt. Zie ook art. 45 Reglement van Orde en art.37, lid 1 Waterschapswet.

  • 5. Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.

  • 6. De commissie kan leden van het DB, leden van de Rekenkamercommissie, de accountant, ambtenaren, belanghebbenden en deskundigen uitnodigen voor het verstrekken van inlichtingen.

Artikel 9 Informeren AB

  • 1. De commissie adviseert het AB en het DB over het besprokene met de accountant en/of met andere adviserende leden en beoordeelt of het wenselijk is het AB tussentijds te informeren over bevindingen aangaande haar werkzaamheden. Advisering en rapportages geschieden in beginsel schriftelijk aan alle leden van het AB.

  • 2. Op verzoek van het AB geeft de voorzitter van de commissie een toelichting in het AB. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering van het AB gedaan.

Artikel 10 Citeertitel en inwerkingtreding

Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening Auditcommissie Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden 2015”.

De verordening treedt in werking op 16 december 2015.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van 16 december 2015.
Voorzitter,
P.J.M. Poelmann
Secretaris,
J.Goedhart