Regeling vervallen per 19-07-2023

Mandaatbesluit Delfland 2020

Geldend van 28-12-2022 t/m 18-07-2023

Intitulé

Mandaatbesluit Delfland 2020

Besluit van:

  • I.

    dijkgraaf en hoogheemraden van het Hoogheemraadschap van Delfland; alsmede van

  • II.

    de dijkgraaf van het Hoogheemraadschap van Delfland, met instemming van dijkgraaf en hoogheemraden van het Hoogheemraadschap van Delfland;

houdende algemene regels omtrent mandaat en volmacht

Paragraaf I. Algemene bepalingen over mandaat, machtiging en volmacht

Artikel 1. Definities

In dit besluit en de daarop gebaseerde Mandaatregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    besluit:

  • een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling zoals bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht

  • b.

    Delfland:

  • het Hoogheemraadschap van Delfland

  • c.

    verenigde vergadering:

  • het algemeen bestuur van Delfland zoals bedoeld in artikel 10 van de Waterschapswet

  • d.

    dijkgraaf en hoogheemraden:

  • het dagelijks bestuur van Delfland zoals bedoeld in artikel 10 van de Waterschapswet

  • e.

    dijkgraaf:

  • de voorzitter van het algemeen en dagelijks bestuur van Delfland zoals bedoeld in artikel 10 van de Waterschapswet;

  • f.

    functionaris:

  • elke natuurlijke persoon werkzaam bij Delfland

  • g.

    mandaat en ondermandaat:

  • de bevoegdheid om in naam van dijkgraaf en hoogheemraden besluiten te nemen

  • h.

    volmacht:

  • de bevoegdheid om namens de dijkgraaf in naam van Delfland privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten en om Delfland in en buiten rechte te vertegenwoordigen

  • i.

    machtiging:

  • de bevoegdheid om handelingen te verrichten die geen besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn

  • j.

    mandaatregeling:

  • bijlage bij dit Mandaatbesluit waarin een overzicht is opgenomen van alle gedelegeerde en gemandateerde bevoegdheden en volmachtverleningen

  • k.

    secretaris-directeur:

  • de secretaris zoals bedoeld in artikel 55 van de Waterschapswet, tevens hoofd van de ambtelijke organisatie van Delfland

  • l.

    directeur:

  • die functionaris werkzaam bij Delfland in de functie van directeur, benoemd is of extern ingehuurd is als directeur en als zodanig lid is van het directieteam van Delfland

  • m.

    manager:

  • die functionaris werkzaam bij Delfland, als assetmanager, programmamanager, informatiemanager, afdelingsmanager, chief information officer, concerncontroller of Projectdirecteur AWZI De Groote Lucht, die belast is met de leiding van een zelfstandig onderdeel van de ambtelijke organisatie van Delfland en/of met een eigen product en/of eigen procesinhoudelijke verantwoordelijkheid.

  • n.

    regeling budgethouderschap:

    besluit van de secretaris-directeur van Delfland, waarin hij de budgetten uit de vastgestelde programmabegroting aan functionarissen toekent, waarmee zij hun taak kunnen uitvoeren

  • o.

    projectdirecteur AWZI De Groote Lucht:

    die functionaris werkzaam bij Delfland in de functie van directeur verantwoordelijk voor het project Toekomst AWZI De Groote Lucht.

Artikel 2. Reikwijdte mandaat en volmacht

Elk mandaat en elke volmacht voor het nemen van een besluit of het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling omvat alle daarmee samenhangende (voorbereidende of uitvoerende) rechtshandelingen en feitelijke handelingen, waaronder het ondertekenen van elk document ter zake van de uitvoering van het besluit en van de privaatrechtelijke rechtshandeling.

Artikel 3. Generieke of specifieke aanwijzingen

  • 1. De uitoefening door de functionaris van een mandaat, volmacht of machtiging geschiedt met inachtneming van:

    • a.

      zijn taak;

    • b.

      de beperkingen die voortvloeien uit de regeling budgethouderschap;

    • c.

      de algemene en bijzondere aanwijzingen van degene die het mandaat, de volmacht of de machtiging heeft gegeven; en

    • d.

      het beleid zoals door Delfland vastgesteld of in praktijk gebracht.

  • 2. Een besluit kan niet in mandaat worden genomen:

    • a.

      als daarbij wordt afgeweken van de toepasselijke (beleids-)regels; en/of

    • b.

      als daarbij gebruik wordt gemaakt van de in het beleid opgenomen hardheidsclausule en/of inherente afwijkingsbevoegdheid.

Artikel 4. Bevoegdheden door machtiging

Elke functionaris is gemachtigd om een handeling te verrichten die een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling is, voor zover deze handeling binnen de normale uitoefening van zijn functie valt.

Artikel 5. Bevoegdheden door volmacht, substitutievolmacht

  • 1. De dijkgraaf verleent algehele volmacht aan al de in de Mandaatregeling genoemde functionarissen om de daar vermelde privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

    Met toepassing van artikel 95 van de Waterschapswet stemmen dijkgraaf en hoogheemraden in met deze volmacht.

  • 2. De functionaris die volmacht heeft gekregen, is bevoegd om schriftelijk substitutievolmacht te verlenen, waaronder voor gevallen van vervanging zoals geregeld in artikel 12.

  • 3. De gevolmachtigde kan aan een substitutievolmacht voorwaarden en aanwijzingen verbinden.

  • 4. Elke substitutievolmacht kan worden ingetrokken, beperkt of gewijzigd. Dit dient schriftelijk plaats te vinden.

Artikel 6. Rapportage

De gemandateerde brengt op verzoek, uit eigen beweging, doch tenminste eenmaal per jaar verslag uit aan dijkgraaf en hoogheemraden over het gebruik van de verleende mandaten.

Paragraaf II. Mandaat aan leden van dijkgraaf en hoogheemraden

Artikel 7. Mandaatverlening

Dijkgraaf en hoogheemraden verlenen mandaat aan de in de Mandaatregeling genoemde leden van dijkgraaf en hoogheemraden om de besluiten te nemen die daar staan vermeld, met inachtneming van de daarbij vermelde voorwaarden en beperkingen.

Artikel 8. Vervanging

In geval van afwezigheid van een lid van dijkgraaf en hoogheemraden aan wie mandaat of volmacht is verleend, kan het mandaat of de volmacht worden uitgeoefend door diens plaatsvervanger.

Paragraaf III. Mandaat aan functionarissen

Artikel 9. Mandaatverlening

Dijkgraaf en hoogheemraden verlenen mandaat aan de in de Mandaatregeling genoemde functionarissen om de besluiten te nemen die daar staan vermeld.

Artikel 10. Ondermandaat

  • 1. De gemandateerde is bevoegd om schriftelijk ondermandaat te verlenen.

  • 2. Op ondermandaat zijn de bepalingen van dit besluit van overeenkomstige toepassing, met uitzondering van het bepaalde in paragraaf II.

  • 3. Verdergaande schriftelijke ondermandatering dan in lid 1 bedoeld is niet toegestaan, behalve voor gevallen van vervanging zoals geregeld in artikel 11. De gemandateerde kan aan een dergelijke ondermandatering voorwaarden en aanwijzingen verbinden.

  • 4. Elk ondermandaat kan worden ingetrokken, beperkt of gewijzigd. Dit dient schriftelijk plaats te vinden.

  • 5. De secretaris-directeur draagt zorg voor een actueel register van de verleende ondermandaten.

Artikel 11. Vervanging

  • 1. In geval van afwezigheid van de secretaris-directeur kan een aan hem verleend mandaat of volmacht worden uitgeoefend door de plaatsvervangend secretaris-directeur.

  • 2. In geval van afwezigheid van degene aan wie (onder)mandaat of (substitutie)volmacht is verleend, of bij een urgent geval, indien deze functionaris niet beschikbaar is of blijkt, kan het aan hem verleende (onder)mandaat of de (substitutie)volmacht worden uitgeoefend door zijn hiërarchisch leidinggevende, alsmede door elke functionaris die ten minste op hetzelfde functieniveau werkzaam is. Als hetzelfde functieniveau wordt hiertoe elke functie met dezelfde of met elke hogere loonschaal aangemerkt.

Paragraaf IV. Budgethouderschap en financieel mandaat

Artikel 12. Verlening budgethouderschap

  • 1. Dijkgraaf en hoogheemraden verlenen opdracht, mandaat en volmacht aan de secretaris-directeur om de door de verenigde vergadering vastgestelde programmabegroting uit te voeren.

  • 2. Dijkgraaf en hoogheemraden verlenen opdracht aan de secretaris-directeur een regeling budgethouderschap op te stellen en die ter kennisneming aan dijkgraaf en hoogheemraden te zenden.

Paragraaf V. Slotbepalingen

Artikel 13. Citeertitel, intrekking voorgaande besluiten en inwerkingtreding nieuwe besluit

  • 1. Dit besluit wordt aangehaald als "Mandaatbesluit Delfland 2020".

  • 2. Het Mandaatbesluit Delfland 2020 en de daarbij behorende Mandaatregeling Delfland 2020 treden in werking op 1 juni 2020.

  • 3. Het Mandaatbesluit Delfland, de Uitvoeringsregeling juridische bevoegdheden en de Uitvoeringsregeling financiële bevoegdheden, alles zoals laatstelijk gewijzigd vastgesteld door dijkgraaf en hoogheemraden op 7 januari 2020, worden ingetrokken per de in lid 2 vermelde datum.

Ondertekening

Bijlage 1: Mandaatregeling Delfland 2020

Regeling omtrent mandaten en volmachten bij Delfland van Delfland, behorend bij het Mandaatbesluit Delfland 2020

De in het Mandaatbesluit Delfland 2020 gehanteerde definities gelden ook in deze Mandaatregeling Delfland 2020 versie 2.

Lijst van gehanteerde afkortingen:

VV : verenigde vergadering

D&H : dijkgraaf en hoogheemraden

SD : secretaris-directeur

OR : ondernemingsraad

Nr.

Bevoegdheid

Bevoegd orgaan

Delegatie aan

Mandaat en volmacht

Toelichting

1

Bestuursrechtelijke procedures:

het instellen en voeren van bestuursrechtelijke procedures

VV

D&H

SD

Managers

De volmacht omvat mede het kunnen geven van een opdracht aan een interne en/of externe advocaat of gemachtigde om het geding namens Delfland respectievelijk het bestuur van Delfland te voeren en in het geding alle daarbij behorende (proces-) handelingen te verrichten.

2

Civielrechtelijke procedures:

het instellen en voeren van civielrechtelijke procedures inclusief arbitrage.

VV

D&H

SD

Managers

Hier geldt dezelfde toelichting als onder 1.

3

Strafrechtelijke procedures:

het deelnemen aan strafrechtelijke procedures inclusief voeging als benadeelde partij.

VV

D&H

SD

Managers

Hier geldt dezelfde toelichting als onder 1.

4

Fiscale procedures:

het instellen en voeren van fiscaalrechtelijke procedures.

 

D&H

SD

Managers

Hier geldt dezelfde toelichting als onder 1.

5

Aangifte:

het doen van aangifte van strafbare feiten begaan tegen of door bestuurders, medewerkers, eigendommen of belangen van Delfland.

VV

D&H

SD

  • 1.

    Aangifte van strafbare feiten begaan tegen of door leden van D&H en het DT geschiedt door de dijkgraaf.

  • 2.

    Aangifte van strafbare feiten tegen publiekrechtelijke rechtspersonen of tegen de dijkgraaf geschiedt door de SD.

  • 3.

    Ter zake bestuurders en medewerkers geldt deze aangiftebevoegdheid slechts voor zover het feiten betreft begaan als bestuurder of medewerker van Delfland.

6

Conservatoire maatregelen:

het nemen van conservatoire maatregelen en maatregelen ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit.

VV

D&H

SD

Managers

Hier geldt dezelfde toelichting als onder 1.

7

Aansprakelijkstelling:

het aansprakelijk stellen van derden voor schade aan eigendommen, rechten of belangen van Delfland inclusief het aangaan van schikkingen.

 

D&H

SD

Managers

 

8

Aansprakelijkheid:

het beslissen op aansprakelijkstellingen door derden en verzoeken van derden om vergoeding van toegebrachte schade inclusief het aangaan van schikkingen.

 

D&H

SD

Managers

 

9

Vergoeding van schade personeel:

het beslissen op verzoeken van personeel om vergoeding van schade ontstaan bij of als gevolg van hun taakuitoefening.

 

D&H

SD

 

10

Invordering:

het instellen van (dwang) invorderingsmaatregelen ter zake van aan Delfland verschuldigde bedragen, niet zijnde belastingen of daarmee gelijk te stellen heffingen.

 

D&H

SD

Managers

 

11

Algemene wet bestuursrecht:

het nemen van besluiten en het uitoefenen van bevoegdheden op grond van de Algemene wet bestuursrecht.

Beperking:

Geldt niet voor titel 4.3 Awb (Beleidsregels).

Beperking:

Alleen de SD is bevoegd te beslissen dat een bezwaarschrift kennelijk gegrond, kennelijk ongegrond of kennelijk niet-ontvankelijk is

 

D&H

SD

Managers

Toelichting:

Met inachtneming van de genoemde beperkingen geldt dit mandaat voor alle besluiten en bevoegdheden, waaronder die welke betrekking hebben op:

  • -

    klachtenprocedures,

  • -

    bezwaarschriften,

  • -

    subsidieverlenings- en - subsidievaststellingsprocedures.

12

Bescherming persoonsgegevens:

het nemen van besluiten en het uitoefenen van bevoegdheden in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming

Beperkingen:

  • 1.

    Uitsluitend de SD is bevoegd een functionaris gegevensbescherming en een vervanger of waarnemer te benoemen of aan te wijzen.

  • 2.

    Voor het aangaan van een verwerkingsovereenkomst hebben managers slechts een mandaat en volmacht voor zover zij ook een hoofdovereenkomst met de verwerker sluiten of hebben gesloten.

 

D&H

SD

Directeur

Managers

 

13

t/m

15

Vastgoedovereenkomsten:

het aangaan, wijzigen en beëindigen van overeenkomsten die betrekking hebben op registergoederen.

VV

D&H

SD Managers

Deze bevoegdheid omvat alle rechtshandelingen die betrekking hebben op registergoederen, zoals onder andere verkrijging en vervreemding, vestiging, afstand en wijziging van goederenrechtelijke rechten, bedingen van kwalitatieve verplichtingen, (ver)huur, bruikleen, pacht.

16

[Vervallen]

 
 
 
 

17

Openbaarheid:

het nemen van besluiten in het kader van de Wet open overheid.

 

D&H

SD

Directeur

Managers

 

18

Ambtelijke organisatie:

het aanbrengen van beperkte wijzigingen in de organisatiestructuur.

VV

D&H

SD

Dit geldt voor wijzigingen van beperkte aard voor de organisatie, zoals beperkte formatiewijzigingen, herverdeling van taken tussen afdelingen e.d., met inachtneming van de bevoegdheden terzake van de OR.

19

Formatie- en functiestructuur:

het beperkt wijzigen van de formatiestructuur van en functiestructuur in afdelingen

 

D&H

SD

Het mandaat geldt voor wijzigingen

van beperkte aard in de formatie en

functiestructuur binnen afdelingen, zoals beperkte wijzigingen in de formatie, herverdeling van taken tussen afdelingen, functiewijziging van medewerkers e.d., met inachtneming van de bevoegdheden terzake van de OR.

20

Taak- en functie-inhoud:

het aanbrengen van beperkte wijzigingen in taak- en functie-inhoud tussen medewerkers.

 

D&H

SD

Directeur

Dit geldt voor wijzigingen van beperkte aard in taak- of functie-inhoud van medewerkers, herverdeling van taken tussen medewerkers e.d.

21

Rechtspositie:

het nemen van besluiten in het kader van regelingen betreffende rechtspositie en arbeidsvoorwaarden

Beperkingen:

Het vaststellen van een bij de functie geldende functieschaal en het stellen van regels over:

  • 1.

    de wijze waarop loon wordt uitbetaald;

  • 2.

    een blijvende toelage bij vrijwillig stoppen nachtdienst;

  • 3.

    een overgangstoelage onregelmatige dienst;

  • 4.

    vergoedingen van reiskosten woon-werkverkeer bij organisatiewijzigingen;

  • 5.

    schadevergoedingen.

 

D&H

SD

Directeur

Dit betreft onder andere de volgende bevoegdheden:

  • -

    Het aangaan en wijzigen van een arbeidsovereenkomst;

  • -

    Het op verzoek van een werknemer beëindigen van een arbeidsovereenkomst.

De volmacht van de SD betreft de overige directieleden en de managers.

22

Rechtspositie:

het nemen van besluiten over werktijden, verlof, functiewaardering, schorsing, straffen en disciplinaire maatregelen, het bovenformatief verklaren van medewerkers wegens reorganisatie, het toepassen van activerend personeelsbeleid, over ontslag anders dan op eigen verzoek en het aangaan van een vaststellingsovereenkomst.

 

D&H

SD

 

23

Secundaire arbeidsvoorwaarden:

het nemen van besluiten in het kader van secundaire

arbeidsvoorwaardenregelingen.

 

D&H

SD

Directeur

 

24

Rechtspositie:

het nemen van besluiten over deskundige begeleiding bij ziekte en arbeidsongeschiktheid.

 

D&H

SD

Directeur

Managers

 

25

Rechtspositie:

het toepassen van de hardheidsclausule uit de geldende CAO.

 

D&H

Hoogheemraad belast met portefeuille personele zaken

 

26

Vergunningverlening: 

  • 1.

    het besluiten op aanvragen om een vergunning op grond van de Waterwet en de Keur, het afhandelen van meldingen en het afgeven van gedoogbeschikkingen.

  • 2.

    het ambtshalve besluiten tot vergunningverlening en het afgeven van gedoogbeschikkingen op grond van de Waterwet en de Keur.

 

D&H

SD

Managers

 

27

Vergunningverlening overig:

1. het besluiten op aanvragen om een vergunning, ontheffing of vrijstelling van overige wetten, verordeningen en reglementen waarvoor Delfland bevoegd gezag is.

2. het ambtshalve besluiten tot vergunningverlening, ontheffing of vrijstelling zoals bedoeld onder 1. 

VV

D&H

SD

Managers

 

28

Samenloop:

het aanwijzen van het bevoegd gezag tot vergunningverlening ingeval van samenloop van bevoegdheden van meer dan één bestuursorgaan.

 

D&H

SD

 

29

Vaststelling projectplannen Waterwet:

het vaststellen van ontwerp-projectplannen en projectplannen.

VV

D&H

SD

Zie artikel 2 onder 2 van het Delegatiebesluit

30

Tegemoetkoming kosten IBA’s (installaties voor de individuele behandeling van afvalwater):

het beslissen op verzoeken om tegemoetkoming in de kosten van plaatsing van IBA’s.

 

D&H

SD

Managers

 

31

Verkeersbesluiten en tijdelijke verkeersmaatregelen:

het nemen van besluiten op grond van - of krachtens de Wegenverkeerswet voor zover Delfland bevoegd gezag is.

 

D&H

SD

Managers

 

32

Verkeersbesluiten en tijdelijke verkeersmaatregelen op water:

het nemen van besluiten op grond van - of krachtens de Scheepvaartverkeerswet voor zover Delfland bevoegd gezag is.

 

D&H

SD

Managers

 

33

Toezicht:

het aanwijzen van ambtenaren belast met toezicht.

 

D&H

SD

Managers

 

34

Opleggen gedoogplichten:

  • a.

    het opleggen van gedoogplichten als bedoeld in de artikelen 5.21 en 5.22 Waterwet voor onderzoeken en daarmee verband houdende werkzaamheden;

  • b.

    het opleggen van gedoogplichten als bedoeld in artikel 5.24 Waterwet voor aanleg en wijziging van een waterstaatswerk en daarmee verband houdende werkzaamheden.

VV

D&H

SD

Managers

 

35

Verzekeringen:

het besluiten tot het aangaan, verlengen en opzeggen van verzekeringen.

 

D&H

SD

Managers

 

36

Calamiteiten:

het gebruik van alle mandaten en volmachten in deze mandaatregeling in verband met het bestrijden van calamiteiten

 

D&H

SD

Operationeel leider

Coördinator Plaats Incident

  • 1.

    De Operationeel leider heeft dezelfde bevoegdheden als de SD.

  • 2.

    De Coördinator Plaats Incident (CPI) heeft dezelfde bevoegdheden als de managers.

  • 3.

    Deze bevoegdhedenregeling is opgenomen in het Calamiteitenplan. D&H heeft het Calamiteitenplan vastgesteld als onderdeel van het Handboek calamiteitenzorg.

37

Algemeen uitvoeringsmandaat:

het nemen van besluiten ter realisatie van de taken van Delfland, voor zover in deze Mandaatregeling

niet anders is geregeld.

VV

D&H

SD

Directeur

Managers

Het betreft een algemeen mandaat aan directie en managers tot het uitoefenen van bevoegdheden van D&H ter realisatie van de taken van Delfland. Hiertoe behoort o.m. het:

  • -

    aangaan van overeenkomsten

  • -

    houden van aanbestedingen;

  • -

    gunnen of opdragen van werkzaamheden;

  • -

    inzetten van personeel en materieel;

  • -

    beantwoorden van brieven;

  • -

    verstrekken van informatie;

  • -

    aanvragen van vergunningen;

  • -

    aangaan van financiële verplichtingen;

  • -

    indienen van zienswijzen en inspraakreacties;

  • -

    accepteren van opgeleverde producten.

38

Algemene bevoegdheid: de bevoegdheid:

  • 1.

    overige besluiten te nemen omtrent de in deze Mandaatregeling benoemde overeenkomsten en

  • 2.

    besluiten te nemen inzake niet elders in deze mandaatregeling benoemde privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 3.

    het aanvragen van subsidies.

 

D&H

SD

Directeur

Managers

In deze Mandaatregeling zijn bevoegdheden geregeld om te besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van overeenkomsten en andere privaatrechtelijke rechtshandelingen. Door die bevoegdheden is het van het belang om hier aanvullend de bevoegdheid te regelen om (a) een beslissing te nemen over de toepassing en uitvoering van die overeenkomsten en andere privaatrechtelijke rechtshandelingen en om (b) ter zake van die overeenkomsten en andere privaatrechtelijke rechtshandelingen elk mogelijk (juridisch bindend) standpunt in te nemen. Het kan bijvoorbeeld gaan om opschorting, ingebrekestelling, verrekening, etc.

39

Leggerwijzigingen:

Het wijzigen van de ligging van de duinvoet door middel van het wijzigen van de betreffende, bij de legger behorende kaart(en), indien de jaarlijkse meting van de duinvoet daartoe aanleiding geeft.

VV

D&H

SD

Managers

 

40

Leggerwijzigingen:

Het vaststellen van leggerwijzigingen voortvloeiend uit de vaststelling van projectplannen en de verlening van watervergunningen.

VV

D&H

SD

Managers

 

41

Leggerwijzigingen:

Het vaststellen van leggerwijzigingen gericht op technische aanpassingen als gevolg van in het veld aangetroffen situaties die niet stroken met de legger.

VV

D&H

SD

Managers