Regeling vervallen per 24-10-2014

Verordening omtrent de ambtelijke organisatie in de gemeente Hoorn

Geldend van 07-03-2002 t/m 23-10-2014

Intitulé

Verordening omtrent de ambtelijke organisatie in de gemeente Hoorn

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn;

gezien het voorstel d.d. 15 februari 2002;

overwegende dat de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken heeft ingestemd met de voorgestelde wijziging van de organisatieverordening;

dat met de Onderneminigsraad overeenstemming is bereikt over de voorgestelde wijziging van het huidige viersectorenmodel in een driesectorenmodel;

gelet op artikel 160 lid 1 onder c van de gemeentewet

besluit

vast te stellen de

Verordening omtrent de ambtelijke organisatie in de gemeente Hoorn

TITEL I. BEGRIPSBEPALINGEN.

ARTIKEL 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    het college: het bestuursorgaan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn.

  • b.

    secretaris: de gemeentesecretaris van de gemeente Hoorn.

  • c.

    concern: de ambtelijke organisatie, waarvan de afzonderlijke eenheden uitgaande van decentralisatie, de taken krachtens deze verordening uitvoeren onder verantwoordelijkheid van het college;

  • d.

    sector: elke door de raad in deze verordening als zodanig benoemde organisatorische eenheid, waarvan de doelstelling eveneens in deze verordening is omschreven;

  • e.

    sectordirecteur: de functionaris aan wie de dagelijkse leiding van een sector als bedoeld in artikel 2 is opgedragen;

  • f.

    managementteam: het team, als bedoeld in artikel 6, gevormd door de gemeentesecretaris en de sectordirecteuren.

TITEL II. INRICHTING VAN DE AMBTELIJKE ORGANISATIE.

ARTIKEL 2

  • 1. De ambtelijke organisatie bestaat uit:

    • a

      Concerneenheid.

    • b

      Sector Middelen.

    • c

      Sector Publiek.

    • d

      Sector Ruimte.

  • 2. Voorts behoren tot de ambtelijke organisatie de gemeentelijke brandweer, het openbaar basisonderwijs, en die organisatorische eenheden waarvoor de gemeenteraad, het college of de burgemeester bij afzonderlijke verordening een commissie als bedoeld in de artikelen 82,a van de Gemeentewet heeft ingesteld.

  • 3. Aan het hoofd van de ambtelijke organisatie staat de secretaris. Aan het hoofd van een sector staat een directeur.

  • 4. Het college stelt de taakstelling van de in lid genoemde eenheden vast.

  • 5. Het college regelt de nadere indeling van de in lid 1 genoemde eenheden.

ARTIKEL 3 BENOEMING EN ONTSLAG.

  • 1. De directeur van een sector wordt benoemd en ontslagen door het college.

  • 2. De concerncontroller en de sectorcontrollers worden benoemd en ontslagen door het college.

ARTIKEL 4 DE GEMEENTESECRETARIS.

  • 1. De secretaris is eerste adviseur van het college en de burgemeester en draagt de eindverantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de beleidsadviezen van en ondersteuning door de ambtelijke organisatie.

  • 2. De gemeentesecretaris is verantwoordelijk voor een gecoördineerde en geïntegreerde wijze van werken van de gehele ambtelijke organisatie. Hij kan uit dien hoofde aanwijzingen geven aan de sectordirecteuren.

  • 3. De secretaris geeft direct leiding aan de concerneenheid. Als zodanig is artikel 5 op hem van toepassing.

ARTIKEL 5 DE SECTORDIRECTEUR.

  • 1. De directeur is belast met de zorg voor een tijdige, afgewogen en zonodig integrale advisering en informatieverstrekking aan de bestuursorganen en voor de juiste uitvoering van de genomen besluiten.

  • 2. De directeur is verantwoordelijk voor een doelmatige werkwijze binnen de sector.

  • 3. De directeur is verantwoordelijk voor een juiste hantering van processen en procedures, zowel intern als ten opzichte van derden.

  • 4. De directeur is verantwoordelijk voor een optimale dienstverlening aan burgers.

  • 5. Binnen daarvoor vastgestelde kaders is de directeur verantwoordelijk voor een integraal personeelsmanagement, het financiële beleid en het informatiebeleid van de sector.

  • 6. De directeur adviseert het college met inachtneming van de hoofdstructuur over de organisatorische opbouw van de sector alsmede over de wijzigingen daarin.

  • 7. Op nader door het college aan te geven tijdstippen legt de directeur van een sector aan het college verantwoording af over de resultaten van het door hem gevoerde dagelijks beheer. Hij brengt hiertoe managementrapportages uit.

ARTIKEL 6 HET MANAGEMENTTEAM.

  • 1 Het managementteam bestaat uit de secretaris en de directeuren van sectoren. De secretaris is voorzitter van het managementteam.

  • 2 De voorzitter van het managementteam kan functionarissen aanwijzen die tevens aan het overleg deelnemen.

  • 3 Als secretaris van het managementteam treedt op een ambtenaar van de concerneenheid. De voorzitter draagt zorg voor een adequate vervanging van deze secretaris.

  • 4 Het managementteam draagt zorg voor:

    • -

      het goed functioneren van de gemeentelijke organisatie;

    • -

      de coördinatie van geïntegreerde beleidsvoorbereiding en -uitvoering;

    • -

      volledige informatie van en naar bestuursorganen;

    • -

      afstemming in advisering over het middelenbeleid;

    • -

      het onderkennen van belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen en het afstemmen van reacties daarop.

ARTIKEL 7 MANDATERING.

Het college stelt een mandaatregeling op. Deze ligt voor een ieder ter inzage.

TITEL III. SLOTBEPALINGEN.

ARTIKEL 8

  • 1 Deze verordening treedt in werking op 7 maart 2002.

  • 2 Tot wijziging van de structuur van de onderdelen wordt niet besloten dan nadat het personeel bij de voorbereiding daarvan is betrokken op basis van door het college te geven richtlijnen dan wel op basis van de wet op de ondernemingsraden of andere wettelijke bepalingen.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening omtrent de ambtelijke organisatie in de gemeente Hoorn 2002".