Regeling vervallen per 24-10-2014

Reglement voor de gemeentelijke bevolkingsadministratie

Geldend van 19-12-1996 t/m 23-10-2014

Intitulé

Reglement voor de gemeentelijke bevolkingsadministratie

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 494/1994);

  • b.

    verordening: de Verordening persoonsregistraties, vastgesteld door de gemeenteraad op 26 juni 1990;

  • c.

    bevolkingsadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens van de bevolking bestaande uit de basisadministratie en de aangehaakte gegevens;

  • d.

    basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • e.

    aangehaakte gegevens: in de bevolkingsadministratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;

  • f.

    houder: degene die zeggenschap heeft over de bevolkingsadministratie zijnde burgemeester en wethouders;

  • g.

    beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de houder is belast met de dagelijkse zorg voor de bevolkingsadministratie;

  • h.

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de bevolkingsadministratie wordt gevoerd;

  • i.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;

  • j.

    geregistreerde: degene die geen ingeschrevene is en over wie gegevens zijn opgenomen in de bevolkingsadministratie van de gemeente;

  • k.

    afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • l.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

  • m.

    derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene.

Artikel 2 Beheer van de bevolkingsadministratie

Beheerder van de bevolkingsadministratie is het hoofd van de afdeling Burgerzaken van de sektor Maatschappelijke Aangelegenheden.

Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van een besluit krachtens artikel 11 van de Verordening persoonsregistraties gemeente Hoorn kunnen, met het oog op het met elkaar in verband brengen, de nader aan te omschrijven gegevens worden verstrekt aan de beheerder van de in bijlage I opgenomen registraties.

HOOFDSTUK 2 BEPALINGEN MET BETREKKING TOT DE BASISADMINISTRATIE

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie

Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren/medewerkers werkzaam op de afdeling Burgerzaken;

  • c.

    de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

  • d.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in bijlage II vermelde binnengemeentelijke afnemers: voor wat betreft de in deze bijlage vermelde gegevens en doeleinden;

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in bijlage III vermelde binnengemeentelijke afnemers de in genoemde bijlage vermelde gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de vermelde doeleinden.

Artikel 6 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1. Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in bijlage IV vermelde derden op schriftelijk verzoek gegevens worden verstrekt ten behoeve van de genoemde doeleinden.

  • 2. In door de beheerder vast te stellen bijzondere gevallen kunnen tevens gegevens als bedoeld in artikel 100, derde lid van de wet worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

HOOFDSTUK 3 BEPALINGEN MET BETREKKING TOT DE AANGEHAAKTE GEGEVENS

Artikel 7 Doel van de bevolkingsadministratie

De bevolkingsadministratie heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:

  • a.

    informatie te leveren aan de afdeling Burgerzaken ten behoeve van het beheer van de door deze afdeling aan te houden persoonsregistraties;

  • b.

    de afnemers, genoemd in de artikelen 10, tweede lid en 11, te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van de taken van die afnemers;

  • c.

    de derden, genoemd in artikel 11, te voorzien van gegevens, in de gevallen bedoeld in dit reglement;

  • d.

    een ingeschrevene/geregistreerde van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • e.

    informatie te leveren ten behoeve van medisch, sociaal, weten- schappelijk en statistisch ondzeroek.

Artikel 8 Categorieën van personen van wie gegevens zijn opgenomen en opgenomen gegevens

De bevolkingsadministratie bevat de in bijlage V vermelde aangehaakte gegevens van de ingeschrevenen/geregistreerden.

Artikel 9 Wijze van verkrijging

Aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie worden verkregen door informatie van/uit:

  • -

    de ingeschrevene/geregistreerde;

  • -

    de binnengemeentelijke afnemers;

  • -

    de instantie's/autoriteiten, belast met de uitvoering van wettelijke regelingen;

  • -

    het statisch en/of dynamisch bevolkingsarchief en het afgesloten woningregister.

Artikel 10 Rechtstreekse toegang tot aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie

  • 1. Op de rechtstreekse toegang tot aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie is artikel 4 onder a, b en c van overeenkomstige toepassing.

  • 2. Rechtstreekse toegang tot aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie hebben de in bijlage VI vermelde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de in de bijlage vermelde gegevens en doeleinden voor gebruik.

Artikel 11 Verstrekkingen en de gegevens die worden verstrekt

Aan instanties en/of autoriteiten belast met de uitvoering van publiekrechtelijke taken kunnen op schriftelijk verzoek aangehaakte gegevens worden verstrekt voorzover het de uitvoering van hun publiekrechtelijke taak betreft.

Artikel 12 Verwijdering van gegevens

Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de houder. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen een week.

Artikel 13 Protocolplicht

De beheerder houdt van het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 11 gedurende het jaar volgend op de verstrekking een protocol bij, indien aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de ingeschrevene/geregistreerde onevenredig schaadt.

Artikel 14 Recht op inzage en kennisneming van verstrekking

  • 1. Verzoeken ten aanzien van aangehaakte gegevens als bedoeld in de artikelen 29 en 32 Wet persoonsregistraties worden ingediend bij de beheerder.

  • 2. De beheerder beslist namens de houder over de in het eerste lid genoemde verzoeken.

  • 3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 15 Recht op correctie

Verzoeken van verbetering, aanvulling of verwijdering van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 31 Wet persoonsregistraties worden ingediend bij de houder.

Artikel 16 Vernietiging

Vernietiging van aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet.

HOOFDSTUK 4 OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 17 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in artikel 13 van de Verordening persoonsregistraties gemeente Hoorn verordening vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 18 Slotbepaling

  • 1. Dit reglement wordt aangehaald als Reglement voor de gemeentelijke bevolkingsad-ministratie.

  • 2. Het reglement ligt ter inzage bij het openbaar register als bedoeld in artikel 7 van de Verordening persoonsregistraties gemeente Hoorn.

BIJLAGE I behorende bij het Reglement voor de gemeentelijke bevolkingsadministratie.

registraties

beheerder

burgerlijke stand incl. naamswijziging

chef afdeling Burgerzaken/MA

dienstplicht (incl. vergoedingenadministratie)

idem

gezag (voogdij/curatele)

idem

naturalisatie/nationaliteit

idem

parkeervergunningen binnenstad (bewoners)

idem

Pas 65

idem

Reisdocumenten

idem

rijbewijzen

idem

rijtijdenwet (werkmappen)

idem

leerlingen/leerplichtigen

chef afdeling Onder-wijs/MA

studiefinanciering (gemeentelijke -)

idem

voorzieningen gehandicapten(WVG)

chef afdeling SoZaDe/MA

bijdragen bewoners bejaardenoorden(WBO)

idem

indicering opneming verpleeg-/verzorgingshuis

idem

schuldhulpverlening

idem

service-taxi

idem

uitkeringenadministratie's(aanvragen/besluiten)SoZa

chef afdeling SoZaWe/MA

bijzonder onderzoek (sociale recherche)

chef buro Bijzonder Onderzoek/MA

debiteurenadministratie (terugvordering & verhaal)

chef Sektorondersteuning/MA

uitvoering ROA/zorgwet VVTV

idem

inbewaringstelling BOPZ

idem

gemeentegarantie

chef buro Exploitatie c.a./VRM

woonvergunningen

idem

huursubsidie

chef Bouw-& woningtoezicht/VRM

horecavergunningen

chef afd. RVE/VRM

gemeentebelastingen (incl. invordering)

hoofd Centrale financi-le za-ken/CO

statistiek

hoofd Informatie c.a./CO

nieuwe inwoners

hoofd buro Voorlichting/CO

begraafplaatsen

hoofd Facilitair beheer/GW

kadaster (gemeentelijk -)

hoofd afd. Landmeten/GW

Overigen (deze registraties zijn niet reglementsplichtig).

gemeente-eigendommen(verhuur/verpachting)

bouwvergunningen

hinderwetvergunningen

personeelsdossiers (incl. openbaar onderwijs)

kiezersregister (incl. uitsluiting kiesrecht)

Aan de beheerders van de registraties worden in principe slechts de gegevens verstrekt, zoals vermeld in artikel 100, 2e lid Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens(de GBA).

Andere dan de daar genoemde gegevens worden slechts verstrekt nadat de beheerder, die de gegevens verzoekt, schriftelijk aantoont een gerechtvaardigd belang bij de verstrekking te hebben. Het verzoek wordt beoordeeld door de in artikel 2 van dit reglement genoemde beheerder.

BIJLAGE II behorende bij het Reglement voor de bevolkingsadministratie.

Gegevens opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:*)

verstrekking aan afnemer:

sofi-nummer kind(eren)

|

naamgegevens kind(eren)

|

geboortedatum kind(eren)

|

geboorteplaats en -land kind(eren)

|

datum overlijden

|

plaats en land overlijden

|

gegevens curatele

|

gegevens gezag minderjarigen

|

gegevens nationaliteit

|

gegevens verblijfrecht vreemdeling

|

datum in-/uitschrijving in/uit Ned.

|

land vanwaar gekomen/waarnaar vertrokken

|

datum vestiging Hoorn

|

adresgegevens in Hoorn

|

gemeente en adres waarnaar vertrokken

|

afnemersindikatie

|

reisdocumentgegevens

|

kiesrechtgegevens

|

administratienummer

|

sofi-nummer

} zie 2e blad

naamgegevens

|

aanduiding naamgebruik

|

geboortedatum

|

geboorteplaats en -land

|

geslachtaanduiding

|

indikatie geheimhouding

|

administratienummer ouders

|

sofi-nummer ouders

|

naamgegevens ouders

|

geboortedatum ouders

|

geboorteplaats en -land ouders

|

datum (eerder) huwelijk

|

plaats en land (eerder) huwelijk

|

datum einde (eerder) huwelijk

|

administratienummer (eerdere) echtgenoot

|

sofi-nummer (eerdere) echtgenoot

|

naamgegevens (eerdere) echtgenoot

|

geboortedatum (eerdere) echtgenoot

|

geboorteplaats en land (eerdere) echtgenoot

|

administratienummer kind(eren)

|

geslachtsaanduiding kinderen

adres en land waarnaar vertrokken

aantekeningen kladbokken één t/m tien

Met uitzondering van de laatste drie zijn alle gegevens in deze tabel gegevens, die op grond van artikel 34 Wet GBA uitsluitend in de basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente van inschrij-ving worden opgenomen.

De licht afgedrukte gegevens kunnen tevens betrekking hebben op het statisch en/of dynamisch bevolkingsarchief alsmede het afgesloten woningregister. Verstrekking van gegevens vindt zo-wel uit de aktuele als de historische bestanden plaats.

De hierna te noemen binnengemeentelijke afnemers hebben toegang tot het geheel of een ge-deelte van de gegevens vermeld in de op blad één opgenomen tabel. Het betreft:

Sektor Maatschappelijke Aangelegenheden:

Doel en verstrekking:

1. buro Leerplicht van de afdeling Onderwijs;

d.m.v. koppeling (GUNIM) onderlinge verifikatie en aktualisering van bestanden;

2. de afdeling SoZaDe;

koppeling t.b.v. verifikatie en raadpleegfunktie;

3. de afdeling SoZaWe;

idem

4. de afdeling Terugvordering & Verhaal;

idem

Sektor Centrale Ondersteuning:

5. buro Statistiek, afdeling IAO;

koppeling t.b.v. het vervaardigen van statistieken en overzichten met gedeperso-ni-fieerde gegevens;

6. buro Belastingen, afdeling Centr. Financ. Za-ken;

d.m.v. koppeling (GUNIM) onderlinge verifikatie en aktualisering van bestanden;

7. systeembeheer, afdeling IAO;

toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens ten behoeve van het waarborgen van een juiste werking van computer, netwerk en applicatie

Sektor Gemeentewerken:

8. het gemeentelijk kadaster, afdeling Landmeten

d.m.v. koppeling (GUNIM) onderlinge verifikatie en aktualisering van bestanden;

Sektor Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening & Milieu:

9. buro Subsidie, afdeling Bouw- & Woningtoezicht;

koppeling ten behoeve van raad-pleegfunktie;

10. buro Woonvergunningen, afdeling Exploitatie c.a.

idem

In de raadpleegfunktie zijn de na te noemen categoriën van gegeven begrepen:

F1 = algemene gegevens; F2 = geboortegegevens; F 3= vestigingsgegevens; F 4= vorige adressen; F 5= vertrekgegevens; F 6= huwelijksgegevens; F 7= kindgegevens; F 8= overlij-densgegevens; F 9= bewonersgegevens en F 10= mutatie-gegevens.

BIJLAGE III behorende bij het Reglement voor de bevolkingsadministratie.

  • 1.

    aan de Burgemeester wordt enkele keren per jaar persoonsinformatie, als bedoeld in artikel 100, 2e lid Wet GBA, verstrekt :

    voorzien van datum huwelijk voorzover het 50-; 60-; 70- en 75-jarige huwelijken betreft en: een overzicht van personen, die in het lopende jaar de leeftijd van 100 jaar zullen bereiken.

    In beide gevallen is het doel: het verzenden/overbrengen van gelukwensen.

  • 2.

    aan Buro Voorlichting wordt de in artikel 100 Wet GBA bedoelde persoonsinformatie verstrekt voorzien van: datum vestiging in de gemeente.

    Doel van de verstrekking: het organiseren van aktiviteiten voor nieuwe ingezetenen.

  • 3.

    aan het Projektenburo van de sektor Maatschappelijke Aangelegenheden ten behoeve van de ROA, de Zorgwet VVTV alsmede de BOPZ wordt de in artikkel 100 Wet GBA bedoelde persoonsinformatie verstrekt voorzien van: datum vestiging in de gemeente of datum van overlijden.

    Doel van de verstrekking: de uitvoering van betreffende wettelijke regelingen.

  • 4.

    aan Buro WVG van de afdeling SoZaDe wordt de eerdergenoemde persoonsinformatie verstrekt voorzien van: datum overlijden en datum en gemeente van vertrekt.

    Doel van de verstrekking: de uitvoering van de betreffende WVG-regelgeving.

  • 5.

    aan de Herkenningsdienst en het Buro Bijzondere Wetten van de Regiopolitie, Noordhol-land-Noord, te Hoorn wordt de eerdergenoemde persoonsinformatie verstrekt voorzien van: datum vestiging, datum en wijziging adresgegeven, datum huwelijksontbinding en datum overlijden.

    Doel van de verstrekking: uitvoering van wettelijke regelingen alsmede verifikatie en aktualisering van persoonsregistraties/-bestanden.

  • 6.

    aan het Buro Financiën van het Samenwerkings Orgaan Westfriesland, orgaan van ver-lengd lokaal bestuur, wordt de eerdergenoemde persoonsinformatie verstrekt voorzien van: datum vestiging, datum en wijziging adresgegeven en datum overlijden.

Doel van de strekking: verifikatie en aktualisering van de kohieren met de GBA.

BIJLAGE IV behorende bij het Reglement voor de bevolkingsadministratie.

Overige verstrekkingen kunnen op schriftelijk verzoek plaatsvinden aan:

  • -

    particulieren,

  • -

    privaatrechtelijke rechtspersonen,

  • -

    organisaties/instellingen, die hun aktiviteiten verrichten op filantropische en/of levensbeschouwelijke grondslag,

  • -

    organisaties/instellingen, gericht op maatschappelijke en/of medische/medisch-sociale dienstverlening of werkzaam ten behoeve van een wetenschap-pelijk doel,

  • -

    organisaties, die incassoaktiviteiten ontplooien,

  • -

    woningcorporaties,

  • -

    door de gemeente Hoorn gesubsidieerde instellingen.

  • -

    geprivatiseerde gemeente-onderdelen,

De in artikel 6 omschreven gegevens worden verstrekt ten behoeve van een gerechtvaardigd doel van de verzoeker voorzover de persoonlijke levenssfeer van bevraagde daardoor niet onevenredig wordt geschaad. Dit ter beoordeling van de beheerder van de bevolkingsadministra-tie, als bedoeld in artikel 2 van dit reglement.

BIJLAGE V behorende bij het Reglement voor de bevolkingsadministratie.

De "aangehaakte" gegevens hebben betrekking op:

  • -

    aantekeningen betreffende nummers en geldigheidsduur van reis en/of identifikatiedokumen-ten,

  • -

    aantekeningen en registratienummers betreffende de informatievoorziening aan uitvoerende instanties van wettelijke regelingen,

  • -

    coderingen(kladblokaantekeningen) ten behoeve van andere afdelingen/buro's,

  • -

    geslachtsaanduidingen van kind(eren) van ingeschrevene(n),

  • -

    adresgegevens (plaats en land) van personen, waarvan de bijhouding van de persoonslijst werd opgeschort wegens vertrek naar het buitenland.

Van de mogelijkheid om in het systeem bij persoonsgegevens vrije tekst op te nemen zal in pricipe geen gebruik worden gemaakt.

BIJLAGE VI behorende bij het Reglement voor de bevolkingsadministratie.

De na te noemen binnengemeentelijke afnemers hebben toegang tot: de voor hun taak meest geëigende aangehaakte gegevens.

Het betreft:

  • -

    de afdeling SoZaWe van de sektor Maatschappelijke Aangelegenheden,

  • -

    het buro Belastingen van de afdeling Centrale Financiële Zaken,

  • -

    de regiopolitie en:

  • -

    de onderscheidene buro's van de afdeling Burgerzaken.

ten behoeve van de uitvoering van de taak van vermelde afnemers.

De binnengemeentelijke afnemer/systeembeheerder heeft toegang tot de aangehaakte gegevens ten behoeve van het waarborgen van een juiste werking van de computer, het netwerk en de applicatie.

F 1 (algemeen)

F 2 (geboorte)

woonpl.

oudernamen

voornm.

geb.pl & land betr.

geb.dat.

gesl.

gesl.

nation.

burg.staat

naamgebruik

F 3 (vest.)

F 4 (vorig adres)

vorige gemeente

adres & PC

datum vest.

datum vest.

land herkomst

datum vertrek

datum vest Ned

" Hoorn

datum opneming adres

F 5 (vertrek)

F 6 (huw)

naam (ex) genoot

voornm (ex) genoot

dat. ontbind.

plaats "

land "

F 7 (kind)

F 8 (overl)

naam

geslacht

geb. datum

F 9 (bewoners)

F 10 (mut.)

naam

soort mut.

geb. datum

datum mut.

geslacht

dat. vest.

dat. vertr.

TOELICHTING op het Reglement voor de bevolkingsadministratie.

Inleiding

De Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (de GBA) regelt het op elektronische wijze uitwisselen van persoonsgegevens tussen de gemeenten onderling en tussen gemeente(n) en Rijk. In deze constructies is er sprake van: erkende (buitengemeentelijke) afnemers.

Uitwisseling van persoonsgegevens binnen de gemeente en aan"derden" dient bij of krachtens gemeentelijke verordening plaats te vinden. Het onderhavige reglement, stoelend op atikel 5 van de Verordening persoonsregistraties gemeente Hoorn, voorziet hierin.

Het vorenstaande houdt in: dat ingevolge de wet GBA persoonsgegevens kunnen worden verstrekt aan:

  • 1.

    buitengemeentelijke afnemers, die door het Rijk zijn erkend. Denk hierbij aan de diver-se ministeries etc.

  • 2.

    bijzondere derden, krachtens wettelijke regeling belast met de uitvoering van pensioenregelingen, spaarfondsen en de VUT.

  • 3.

    instellingen en voorzieningen voor gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening, voorzover de behoefte aan persoonsgegevens een gevolg is van de taakuitoefening en de verstrekking is gebaseerd op een algemeen verbindend voorschrift of in de bijhouding van een persoonsregistratie. Onder deze categorie valt ook de SILA: de Stichting Interkerkelijke LedenAdministra-tie, zijnde hét door de MinBiZa aangewezen samenwerkingsverband van de ker-ken.

  • 4.

    de ingeschrevene;

  • 5.

    binnengemeentelijke afnemers, waartoe op grond van de Wet GBA ook de Regiopolitie be-hoort.

  • 6.

    de vrije derde, onder deze categorie vallen particulieren, incasso-bureau's etc.

Voor de gebruikers van persoonsgegevens, behorende tot categorie 1 t/m 4, kent de wetGBA een uitputtende regeling.

Voor de gebruikers van persoonsgegevens, vallende onder categorie 5 of 6, is het onderhavige reglement van toepassing.

Basisregistratie persoonsgegevens

De gegevens in de GBA vervullen een steeds belangrijker rol bij de uitvoering van de diverse gemeentelijke taken door de verschillende organisatie-onderdelen. De in de praktijk bestaande afstemming van persoonsgegevens tussen de diverse registraties en de GBA is inmiddels in verschillende wettelijke voorschriften verplicht gesteld. De opgegeven persoonsgegevens bij aanvragen om huursubsidie dienen aan de hand van de GBA geverifieerd te worden. De nieuwe Algemene Bijstandwet kent eenzelfde verplichting.

Een andere reden om de GBA in de basisregistratie persoonsgegevens te laten opgaan is gelegen in de omstandigheid, dat daardoor soepeler uitvoering kan worden gegeven aan de protocol-plicht. Hiermee wordt bedoeld dat bijgehouden moet worden aan wie, wanneer en met welk doel gedurende het voorafgaande jaar persoonsgegevens werden verstrekt. Een ingeschrevene kan aldus worden opgegeven of zijn persoonsgegevens aan een afnemer of een derde werden ver-strekt.

Doordat de basisadministratie(GBA) is opgenomen in de basisregistratie personen geldt met betrekking tot de protocolplicht het regime van de Wet Persoonsregistraties (WPR). In dat geval is protocollering nog slechts vereist voorzover het verstrekkingen buiten de gemeentelijke organi-satie betreft, dus aan vrije derden.

Binnengemeentelijke afnemers

Verstrekkingen van persoonsgegevens binnen de organisatie worden aangemerkt als verstrekkin-gen aan binnengemeentelijke afnemers. De verstrekkingen kunnen plaatsvinden door:

  • -

    koppeling van gegevensbestanden. De gegevens welke door koppeling worden verstrekt zijn in een bijlage opgenomen;

  • -

    direkte raadpleging met behulp van een beeldschermaansluiting op het gemeentelijk netwerk. Ook deze gebruikers werden in een bijlage opgenomen;

  • -

    middels een computeruitdraai hetzij regelmatig hetzij op afroep. Betrokken gebruikers zijn even-eens in een bijlage vermeld.

De verstrekking van persoonsgegevens aan binnengemeentelijke afnemers vindt zijn grond in de taakuitvoering van de betreffende organisatie-onderdelen.

Derden

Deze categorie van gebruikers van persoonsgegevens werd in een bijlage opgenomen. Het gege-venspakket omvat gegevens, die in het maatschappelijk verkeer vrijwijl openbaar zijn en in artikel 100 wet GBA zijn omschreven. In het vakjargon worden ze dan ook wel de

"telefoonboek-gegevens" genoemd. In het algmeen heeft men dan ook geen bezwaar tegen openbaar-ma-king ervan. Om die reden is het dan ook niet erg logisch om van de verstrekking een protocol bij te houden. Dit nog afgezien van het feit, dat de burger het recht heeft om middels een verzoek tot geheimhouding, de verstrekking te belemmeren/beletten.

Aan deze gegevensverstrekking ligt de gedachte ten grondslag, dat derden uit hoofde van een relatie met de gere-gistreerde reeds over de personalia kunnen beschikken. Indien men deze ge-gevens wenst te aktualiseren dan moet dat in principe mogelijk zijn. Bij verstrekking aan derden gaat het dan ook om met name genoemde personen. Spontane verstrekking, d.w.z. de verzoeker kan zelf geen persoonsgegevens opgeven, vindt in principe niet plaats.

Een voorbeeld van een telefoongesprek:

"ik wil graag weten wie er op .....straat nr. 10 woont/wonen?

Wie zou dat volgens u moeten zijn?

Weet ik niet, anders vroeg ik het niet!

Sorry dat kan/mag zo niet."

Wil een derde meer dan "de telefoonboek-gegevens" dan zal men hiervoor een gerechtvaardigd belang moeten hebben en mag door verstrekking de persoonlijke levenssfeer van ingeschrevene niet onevenredig worden geschaad. In deze situatie is protocollering een vereiste.

Massale gegevensverstrekking

In verband met wetenschappelijk onderzoek (bijv. de Hoorn-studie), uitvoering gezondheids-zorg, sociaal-maatschappelijke aktiviteiten en uitvoering van gemeentelijk beleid wordt min of meer regelmatig met betrekking tot bepaalde doelgroepen massale informatie gevraagd. De wet GBA verbiedt deze verstrekkingen niet. Wel is het zinvol dat per verzoek een afweging wordt gemaakt tussen de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en het belang dat met de ver-strekking wordt gediend.

Een voorwaardelijke verstrekking gekoppeld aan het gebruik van een gedragscode of het kunnen beschikken over een door het gemeentebestuur goedgekeurd privacyreglement behoort daarbij ook tot de mogelijkheden.

Verstrekking en financiën

De mogelijkheid voor het gemeentebestuur om al dan niet leges te heffen voor de verstrekking van persoonsgegevens, hangt af van degene aan wie de verstrekking plaatsvindt en de wijze waarop. Een overzicht van de verschillende situaties volgt hieronder.

Buitengemeentelijke afnemers

De verstrekking aan deze categorie vindt op grond van het bepaalde in artikel 95, 1e lid Wet GBA kosteloos plaats. Er mag, ongeacht de wijze van verstrekking. geen leges wor-den geheven. Voor de afstemming van gegevens, omvattende het plaatsen van afne-mersindikatie's en de levering van vulberichten, is in het Besluit GBA een vergoeding geregeld, die op centraal niveau wordt geïnd.

Binnengemeentelijke afnemers

met betrekking tot de verstrekkingen aan deze categorie bestaat een als bovenomschre-ven bepaling niet. Kosten die de gemeente maakt in verband met de interne levering kunnen dan ook conform het interne beleid al dan niet worden verrekend.

bijzondere derden bij deze categorie is de wijze van verstrekking bepalend. Vindt deze krachtens artikel 99 wet GBA op systematische wijze plaats, dan mag een gemeentebestuur geen kosten in rekening brengen. Vindt echter op een andere wijze gegevensverstrekking plaats dan kan het gemeentebestuur in beginsel wel leges heffen. Een uitzondering daarop zijn de bijzondere derden, die in een wettelijke regeling worden vrijgesteld. Situaties waarin het gemeentebestuur wel leges kan heffen kunnen zich voordoen in de periode van omslag en aansluiting op het netwerk van de bijzondere derde. Voor papieren verstrekking, die in deze periode plaatsvindt, is het heffen van leges toegestaan.

Vrije derde

wanneer deze categorie gegevens vraagt en het verzoek in het kader van het gemeentelijk privacybeleid past dan kan de gemeente de voor verstrekking verschuldigde kos-ten middels legesheffing verrekenen. Hierbij is met name de afbakening van de categorie "afnemers" van belang. Valt een organisatie/instelling niet binnen de definitie van een afnemer en betreft het geen bijzondere derde, dan geldt deze als een "vrije" derde en is legesheffing toegestaan. Voor het bepalen van de afnemersstatus is het van belang te weten welke positie verzoeker en opzichte van de overheid inneemt. De organisatie/instelling moet orgaan van een overheid zijn of moet eronder ressorteren. Een geprivatiseerd gemeenteonderdeel is bijv. de positie ten opzichte van de overheid, kan ook de taak van de organisatie/instelling tot de afnemersstatus leiden. Een orgaan van een instelling met een publiekrechtelijke taak kan namelijk bij AMvB worden aangewezen als afnemer. Dit is gebeurd in bijlage I van het Besluit GBA, waar o.a.de entadministraties, notarissen, deurwaarders zijn aangewezen. Uiteraard is er ook een mengvorm denkbaar. Een schoolvoorbeeld daarvan is de gerechtsdeurwaarder. Enerzijds worden wettelijke voorschriften uitgevoerd en anderzijds wordt als incassoburo opgetreden. In het eerste geval is er sprake van de afnemerspositie in het tweede geval betreft een vrije derde, die leges verschuldigd is. In deze situaties zal de gemeente (afd. Burgerzaken) alert moeten zijn en bij twijfel nadere informatie, betreffende het doel van de verstrekking, moeten verlangen. Het vorenstaande staat los van de regels, die de Wet GBA en het Besluit GBA stellen, betreffende de bijdrage die de gebruikers en de gemeenten leveren aan de kosten van instandhouding van het GBA-netwerk. Populair gesteld: wat is de waarde van de elektronische postzegel op een bericht. De bijdrage is afhankelijk van het aantal berichten, dat over het netwerk wordt verzonden.

Informatie van de burger

Het zal duidelijk zijn dat burgers eerst dan van hun rechten gebruik kunnen maken als men er weet van heeft dat men rechten heeft. De vaststelling van het onderhavige reglement is dan ook geschikt moment om de in de WPR en de Wet GBA vastgelegde rechten en verplichtingen nog eens onder de aandacht te brengen.

MA/BZ/vD-08


Noot
*)

Opmerking m.b.t. vorenstaande tabel.